Hipness-guide Søges AKA "Huey Lewis er en løgner".

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Spotify: 113262106

Hipness-guide Søges AKA "Huey Lewis er en løgner".

#1 Indlæg af haile lassie » 07 maj 2008 14:42

HVORDAN BLIVER MAN HIPSTER?

Åh, at være håbløst uhip. Det gik op for mig her til morges, da jeg så mig selv i spejlet iført en kedelig polo fra H&M, et par almindelige (føj!) blå bukser, kort, leverpostejfarvet hår og en krop som en mandig Calista Flockhart, at jeg er så langt fra at være en del af min generation, som man kan være. Med panikken rasende i blodet, løb jeg ind på mit værelse og kiggede min musiksamling igennem. Det begyndte acceptabelt, og jeg kunne mærke stressen lette sig fra min sjæl, da jeg pludselig så Cruzential stå dér under C og grine mig lige op i ansigtet med sit sølverne digipackcover og sine hånende Superman-briller, og jeg vidste med det samme, at bare ét enkelt cover med Mads Tunebjerg er nok til at miskreditere hele samlingen. Se, jeg turde næsten ikke skimme videre. Det var som at åbne rudekurverter. Korn. Deftones. The Coral. Depeche Mode. (Jeg græder, mens jeg skriver dette.)

Og så tænkte jeg, at hvis der er nogen, der ved noget om de her ting, så er det svingninger.dk. Så jeg spørger jer: Hvordan bliver jeg hip?

1. Tøjet

1a. Genbrugsbutikker:
Er det hipt? Når jeg går ind i en genbrugsbutik, er det oftest kun mormorhatte og gamle træningssæt med sædpletter på som er til stede, men det kan da ikke passe. Hvor får man fedt genbrugstøj henne som lige præcis er på grænsen mellem retro og klamt? Jeg køber altid klamt, når jeg tror, jeg er retro, og når jeg så er retro, er det tit fordi jeg synes ting fra min barndom er fede, da jeg aldrig er blevet underholdningsmæssigt ældre end ti.

1b. Alm. butikker (inkl. American Apparel):
Er det hipt? Det ser så almindeligt ud. Altså der er striber på sokkerne og sådan, men jeg tør ikke købe det, for hvad nu hvis det bare er almindeligt, og, endnu værre, en masse går med det. Jeg er ikke ude på at være en del af den savlende mængde. Jeg vil skille mig ud. Folk skal kunne sige: "Dér går haile lassie. Han ska' da med til Boredoms." Men hvor skal jeg så gå hen? Og helst billige steder. Det hele er så skidedyrt.

2. Accesories

2a. Hat:
Jeg ved, det er fortærsket, men nu spørger jeg helt uden ironi: Er hat hipt? De dér porkpie-hatte er vist ret populære, men jeg troede, det var sådan noget Kaizer Chiefs-noget, og jeg ville helt ærligt være nervøs for, at den skulle blæse af og blotlægge min søvndyssende isse for alles spot og spe. Hvad med kasketten? Det må da være hipt. Jeg har en Batman-kasket fra '89, men den presser temmelig godt om hovedet, så alt blodet samler sig i øjnene, og det er ikke særlig pænt.

2b. Briller:
Er det hipt? Jeg taler ikke om briller, som forbedrer ens syn, men de dér store, overdimensionerede briller uden glas i. Stellet er tit grønt eller rødt. Det er vel egentlig bare et stel. "Jeg har lige købt et nyt stel. Pangfarve-o-rama". Se, det er lige præcis den slags ting, jeg gerne vil være i stand til at sige.

3. Musik:
Jeg har berørt emnet en smule, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg tilmeldte mig svingninger i et forsøg på at blive hip på musikfronten, men jeg er mere forvirret end forhippet. Først troede jeg, at man skulle høre sådan noget punkdisco, så jeg købte en The Rapture-plade og dansede rundt til den, og lige da min selfcred steg til uanede højder, fandt jeg ud af, at det var alt. country, der var sagen, men så var det pludselig regulær country, og så kom Earth også lige ind over, og nu kan jeg simpelthen ikke komme videre. Jeg er fanget et sted imellem Weezers blå album og Joanna Newsom, og det er ærlig talt ikke et særlig rart sted at være.

4. Litteratur:
Uh, det her er lidt af en biggie, for jeg er temmelig fortabt. Se, jeg er litteraturstuderende og troede jeg havde fattet det. Her var der endelig noget, jeg havde styr på. Så kan jeg lige pludselig tage den med ro. Men så er der lige pludselig Cormac McCarthy, og det er ikke engang nok, for folk kan ikke finde ud af, om det er klam allegori eller supersej moderne western. Og så er der Erlend Loe og Murakami og "Kafka På Stranden", men jeg har allermest lyst til at læse "Kadavermarch".

Er jeg overfladisk? Vielleicht. Men det gør ondt af fuck til, når jeg læser billedreportager fra Kødbyen. Jeg vil være ligesom dem. Jeg vil bløde overdimensionerede briller. Jeg vil tørre røv i Public Enemy-vintage-tee's. Jeg vil savle badges. Hjælp mig.

(Dette skal også bruges som en generel tråd om hipness, og alle er velkomne.)
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
Professoren
Geografisk sted: abernes planet

#2 Indlæg af Professoren » 07 maj 2008 17:16

Skal det være i hufvudstaden? I DK generelt, eller over hele verden?
"Wherever you go there is always something that hurts more or less"

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#3 Indlæg af Pete Rock » 07 maj 2008 17:25

Se paa hvad de hippe mennesker goer/har paa/hoerer/laeser/drikker/spiser og saa bestil det paa ebay. Ebay har alt. Men du kommer nok aldrig rigtigt til at vaere hipster, kun en slags wannabe, der kan bilde andre ikke hipstere ind at du er hipster. Jeg tror rigtige hipstere bliver det ved foedslen - og saa er der lige den undtagelse at hvis du er homoseksuel saa er det saadan et slags get-out-of-jail-free-card for hipsterness, saa det er ogsaa en mulighed. Jeg er desvaerre rimeligt hetero...

Brugeravatar
haile lassie

#4 Indlæg af haile lassie » 07 maj 2008 18:28

Professoren skrev:Skal det være i hufvudstaden? I DK generelt, eller over hele verden?
Hovedstaden helst.
Pete Rock skrev:Se paa hvad de hippe mennesker goer/har paa/hoerer/laeser/drikker/spiser og saa bestil det paa ebay. Ebay har alt. Men du kommer nok aldrig rigtigt til at vaere hipster, kun en slags wannabe, der kan bilde andre ikke hipstere ind at du er hipster. Jeg tror rigtige hipstere bliver det ved foedslen - og saa er der lige den undtagelse at hvis du er homoseksuel saa er det saadan et slags get-out-of-jail-free-card for hipsterness, saa det er ogsaa en mulighed. Jeg er desvaerre rimeligt hetero...
Så det, du siger, er, at jeg har været fortabt fra fødselen. Det er ikke ligefrem opmuntrende læsning, kemosabe.

Hvilke film er forresten hipster-agtige?
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
Regular John
Geografisk sted: 123 Fake Street

#5 Indlæg af Regular John » 07 maj 2008 19:21

Er det her for sjov?

Det værste er nok hvis din opførsel udstråler, at du er så forvirret som du er. Der er ikke noget galt i både at kunne lide Weezer og Joanna Newsom. Og det er dig, der beslutter om No Cuntry For Old Men er en god bog eller ej, ikke andre.
This song is about enjoying the fact that we live in a world where God is dead and Elvis lives

Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -
Geografisk sted: 2300 århus c

#6 Indlæg af Mons Kolahoj » 07 maj 2008 19:28

jeg ved ikke, hvad der er hipt, men det er fedt at slappe af. det er faktisk det fedeste. en dag vil jeg være bedre til at slappe af. jeg arbejder virkelig på sagen.
jeg har en pik i min hånd som en brændende tiger.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#7 Indlæg af Pete Rock » 07 maj 2008 20:19

Regular John skrev: Og det er dig, der beslutter om No Cuntry For Old Men er en god bog eller ej, ikke andre.
Alle ved at det er saadan det burde vaere i den perfekte verden - der er ingen her der mener at det er en ideel situation. Men det aendrer ikke paa at vi laenges efter at vaere dem der synes at have styr paa det - hvilket de maaske i virkeligheden ikke har.

I oevrigt saa er ham der Todd Solondz ekstremt hip naar det gaelder film, er han ikke?

For mit vedkommende er det "lidt" for sjov...

Brugeravatar
haile lassie

#8 Indlæg af haile lassie » 07 maj 2008 20:22

Regular John skrev:Er det her for sjov?

Det værste er nok hvis din opførsel udstråler, at du er så forvirret som du er. Der er ikke noget galt i både at kunne lide Weezer og Joanna Newsom. Og det er dig, der beslutter om No Cuntry For Old Men er en god bog eller ej, ikke andre.
Så ung. Så naiv.
Pete Rock skrev:I oevrigt saa er ham der Todd Solondz ekstremt hip naar det gaelder film, er han ikke?
Jeg har set både "Happiness" og "Storytelling". Flueben & flueben!
MASTER OF THREADS

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#9 Indlæg af Fisker Thomas » 07 maj 2008 20:32

Stram nu op svingninger, og hjælp manden.

1 a+b:

Genbrugsbutikker er på en måde in. Kodeordet for moden i dette forår er "børnelokker". Det vil sige, at du skal have en ruskindsjakke på, en der ikke går for langt ned, helst kun til lige under navlen. Og så nogen voksenjeans. Sådan nogen der går ind ved anklerne, men ikke for meget, for så kommer du til at ligne en fra Arctic Monkeys. Det er ligegyldigt hvor du køber det, bare dit tøj er voksenagtigt.

2: Accessories+hat

Hat er ude. Helt ude. Drop det. Hvad briller anbelanger, så skal de være store, store og tunge. Sådan nogen som dine gamle lærere havde på i 70'erne. Brune. Igen - kodeordet for forårets mode er "børnelokker".

3: Musik

Ingen ved hvad der er hipt. Det ene øjeblik kan Klaus Lynggaard lide Mary J. Blige, det næste kan Jungersen lide The Storm. Du skal ikke gå efter gaffamusik, men det er også længe siden Wire var et hipt blad. Lige nu er Creedence verdens hippeste band, men næste måned siger hipometeret nok noget andet. Personligt tror jeg at sjov musik snart bliver stort, men der må du følge din egen vej.

4: Litteratur.
Gammel børnelitteratur bliver stort. Ellers ved jeg ikke. Jeg tror også at Dan Brown-thrilleren lige pludselig bliver stor igen. Måske biografier vender tilbage? Men hvis du studerer litteraturvidenskab, så er Dmitri Verhulst forårets hotteste navn, efter han er kommet ned i et prisleje hvor man kan følge ham. Det skal have noget med virkeligheden at gøre i år.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#10 Indlæg af Fisker Thomas » 07 maj 2008 20:34

Nå ja - i film er melodramaer og Fred Astaire-film hipt.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar