De bedste computerspil

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kinky Robot
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

Re: De bedste computerspil

#4111 Indlæg af Kinky Robot » 06 feb 2019 10:15

I får en anmeldelse af RE 2 om i vil eller ej. Det har i fortjent.

Kort fortalt er Resident Evil 2 et remake, ikke en remaster, bygget fra scratch i RE 7s "RE Engine". Historien og er 100 % tro mod den originale udgivelse, med enkelt tilføjelser til historien, locations og puzzles. Historien udspillers sig et par måneder efter RE 1, hvor Raccoon City's S.T.A.R.S enhed infiltrerede Spencer Mansion i udkanten af Raccoon City, hvor Chris Redfield og Jill Valentine afslørede Umbrella Corporations eksperimenter med biologiskevåben i form af zombier og mutanter. Det viser sig, at Albert Wesker, øverstkommanderende for S.T.A.R.S, i al hemmelighed arbejde for Umbrella og bevist har luret sine kollegaer ind i Spencer Mansion. Formålet med dette var, at bruge dem som forsøgskaniner og testpersoner for Umbrellas monstre. 2 måneder efter "The Mansion Incident" prøver Chris og Jill at gøre befolkningen opmærksom på de grufuldheder der mødte dem i Spencer Mansion. Men ingen tror på dem. Og så bryder helvedet løs i Raccoon City.

Leon Kennedy er ny rookie strømer på vej til Raccoon City hvor han lige er blevet ansat. Mens han cruiser mod byen gør han et kort ophold på en tank udenfor byen. Allerede der blower lortet op og Leon bliver overfaldet af zombier. På tanken støder han på Claire Redfield, søster til Chris Redfield, som er på vej til Raccoon City for at lede efter sin bror. De to teamer op og kører mod byens politistation for at søge tilflugt. Her starter spillet.

RE 2 består af 2 hovedkampagner. Leons og Claires. Udover at historien for de 2 hovedroller er forskellige, er der også en række andre elementer der adskiller dem fra hinanden som f.eks. hvilke våben de 2 har til rådighed. Leon har f.eks. adgang til en pump-action shotgun, og Claire har adgang til en grenade launcher. Dette har ret stor betydning for hvordan du angriber fjender og hvor sparsommelige man skal være med den begrænsede mængde ammo man har til rådighed. For RE 2 er ligesom originalen ikke et actionspil/shooter som RE 4/5/6. Det er real deal survival horror hvor våben mest bruges til, at holde fjender på afstand frem for straight-up at nakke hele baduljen. Det kræver omtanke og man skal hele tiden balancerer vægte i form af hvilke fjender det kan betale sig at nakke.

Om du vælger at spille med Leon eller Claire, så vil historien og områder varierer. Visse områder er specifikt designet for den enkelte person, som den anden ikke har adgang til. Nøjagtig ligesom i det originale spil. Og enkelte biroller i spillet vil være låst til den pågældende hovedperson. Monstre, bosser, puzzles ændre sig også og er forskellige for de to helte.
Det er et sjovt take på replability, og man får lyst til at påbegynde en ny kampagne nøjagtig efter at man har færdiggjort den første. Når begge hovedkampagner er gennemført, er der 2 nye story modes tilgængelige i form af hvad spillet kalder "2nd Run". Igen, én for hver hovedrolle. Det svare til det der hed Game Mode B i det originale. Det er et slags alternativt scenerier hvor tingene bliver vendt totalt på hovedet, og hele mappet skal angribes fra en anden vinkel. Dem kan jeg virkeligt anbefale at spille.

Grafisk er RE 2 et utroligt flot spil. Sammenligningen er helt klart RE 7, så forvent samme høje visuelle standard som det. Character models, lighting, textures...alt er top notch. Og det er fanme vildt at se de gamle locations i en opdateret udgave. Lyddesignet er også rigtig fint. Igen meget i stil med RE 7, som har mere fokus på ambience og stemning end egenligt musik. En fed feature er, at man kan download det originale RE 2 soundtrack fra PSN, og lave et soundtrack swap, hvis man ønsker den klassiske stemning med de velkendt musikstykker. Lækker detalje.

Gameplay mæssigt har Capcoms designteam valgt at gå med deres tried-and-true 3rd person/over-the-shoulder vinkel. Dvs. ingen 1st person ala RE 7. Det fungerer godt og man kan mærke, at Capcom har årevis af erfaring når det kommer til at design controls fra denne vinkel. Aim og bevægelse er tight, og kan du ikke naile dine headshots er det fordi, at du er for utålmodig. For shooting kræver tålmodighed og precision. Specielt headshots! At bekæmpe kødædende zombier (og det der er værre :o ) er ikke en nem opgave. Du kan snildt tømme et helt magasin i en zombie, hvorefter kadaveret bare rejser sig op igen, for at munche dit hoved af. Så det kræver fokus, hvilket kun bliver sværre af, at du tit er omringet af 5/6 zombier der svejer mod højre og venstre, hvilket gør det endnu mere besværligt. Og husk, i RE 2 er det absolut ingen skam at flygte. Tværtimod.

Spookiness, spørger du om? Eftersom at jeg 110% RE Veteran, og derfor temmelig svær at skræmme, kan jeg ikke med sikkerhed sige at "Ja! Det er MEGA spooky!" eller "Nej! Det er slet ikke uhyggeligt!". Jeg synes personligt ikke, at RE 2 er særligt uhyggeligt. Men det har måske også noget at gøre med, at jeg godt lidt viste hvad der lå i vente. Det originale spil havde en kæmpe inflydelse på mig, og jeg spillede det til døde, ligesom alle andre fra #generationplaystation. Så derfor vil det spil for altid stå stærkt i min hukommelse. Der er selvfølgelig visse elementer af spillet, der kan få min puls op og ringe. Dem vil jeg ikke kommer næmere ind på da jeg synes, at de er for spoilery. Glæd jer. Jeg vil tro, at hvis man generelt er lidt af en scaredy cat, som f.eks. Tonic Satan, vil man blive okay spooked. Også selvom spillet er okay fyldt med cheasy og ham-fisted onelinere. Hvilket er lidt skørt. Nogle scener i spillet er super seriøst, og andet er totalt på niveau med det originale goof-ball niveau. Meget weird men ganske tåleligt.

Er spillet så 469,- (PSN pris) værd? Det synes jeg bestemt det er. Hver kampagne tager vel et sted mellem 8 til 10 timer ca x 4 giver sgu okay bang for the buck. Selvfølgelig er vi ikke oppe på open-world RPG 120 niveau, men det er jo heller ikke det RE skal. Horror fungere bedste i afmålte og intense mængder, og ikke maraton sessions. Så længden på kampagnerne er helt fine og hverken for korte eller lange. RE 4 og 6, seriens længste spil til dato, er oppe på ca 15 min. Hvilket jeg personligt synes at være alt for langt.

Er man RE fan er det spillet et must-have.
Er man horror fan? Spil det.
Kan ikke lide horror og RE. Bliv væk.
Enola Gay skrev:
17 dec 2018 12:32
Kontorprutteren er overmennesket, der sætter sin egen værdigmæssige dagsorden.

Brugeravatar
Broder Salsa
Geografisk sted: Dodge City

#4112 Indlæg af Broder Salsa » 06 feb 2019 15:43

Sold. Hold kæft, jeg har spillet meget RE 2 og 3 på den gamle grå.

Brugeravatar
Kinky Robot

#4113 Indlæg af Kinky Robot » 06 feb 2019 19:30

Broder Salsa skrev:
06 feb 2019 15:43
Sold. Hold kæft, jeg har spillet meget RE 2 og 3 på den gamle grå.
Så er jeg ret sikker på at du vil føle dig hjemme. Jeg er selvfølgelig ikke sikker, for nostalgi og minder er jo noget farligt noget. Det kan jo være, at du vil tænke "Hvor er dørsekvenserne? Hvor er de fixed kameravinkler? Det er ikke RE 2 som jeg husker det!". Men det nailer #ånden fra det originale så godt og frasorterer alt det der var træls ved den originale titel. Ingen ink ribbons, bedre inventory management og Ingen dead ends. Men jeg vil gerne hører om din oplevelse når du engang har spillet dig igennem det.
Enola Gay skrev:

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#4114 Indlæg af Tonic Satan » 06 feb 2019 19:57

Jeg har aldrig spillet de gamle RE videre fordi ingen PS, men jeg kunne sgu godt finde på at spille det nye. Så længe, jeg har wingman på. :cry:
Karsten Olesen skrev:
17 jan 2008 12:21
knepningens mester!

Brugeravatar
Kinky Robot

#4115 Indlæg af Kinky Robot » 07 feb 2019 08:27

Tonic Satan skrev:
06 feb 2019 19:57
Jeg har aldrig spillet de gamle RE videre fordi ingen PS, men jeg kunne sgu godt finde på at spille det nye. Så længe, jeg har wingman på. :cry:
Så er det da på tide at starte. Har hørt at Kulsoen skulle være en okay wingman når det kommer til uhyggelige spil.

Og når vi er ved survival horror. The Evil Within er på bud til små 45kr på PSN. Shinji Mikamis nye serie efter at han skred fra Capcom. Han har bla designet Resident Evil og Resident Evil 4. Så jeg er spændt på hvor godt det er.
Enola Gay skrev:

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#4116 Indlæg af Jonas » 09 feb 2019 13:38

Jeg har ikke haft så meget tid til Switch, som jeg gerne ville. Det er sgu fint nok, Breath of the Wild, selvom det er så stort, at jeg har svært ved at slappe af med det. Min instinktive tilbøjelighed er at finde en wiki, så tingene kan blive gjort ordentligt, og det er en ret irriterende fristelse. Jeg gav min rejsemakker lov til at vælge et par spil, og hun dumpede MegaDrive-opsamlingen og Mario Kart i kurven. Det er omtrent så langt fra mine umiddelbare præferencer som overhovedet muligt, så det bliver interessant.

Nu jeg er her, er der så nogen gode argumenter for ikke at jailbreake sin Switch? Det lader til at være en scene med kæmpe potentiale. Jeg er ligeglad med onlinefunktionalitet, så de fucking bitchez kan bare banne mig, hvis de vil.
HIL ANTIFA

Brugeravatar
Kinky Robot

#4117 Indlæg af Kinky Robot » 10 feb 2019 09:46

Jonas skrev:
09 feb 2019 13:38
Jeg har ikke haft så meget tid til Switch, som jeg gerne ville. Det er sgu fint nok, Breath of the Wild, selvom det er så stort, at jeg har svært ved at slappe af med det. Min instinktive tilbøjelighed er at finde en wiki, så tingene kan blive gjort ordentligt, og det er en ret irriterende fristelse. Jeg gav min rejsemakker lov til at vælge et par spil, og hun dumpede MegaDrive-opsamlingen og Mario Kart i kurven. Det er omtrent så langt fra mine umiddelbare præferencer som overhovedet muligt, så det bliver interessant.

Nu jeg er her, er der så nogen gode argumenter for ikke at jailbreake sin Switch? Det lader til at være en scene med kæmpe potentiale. Jeg er ligeglad med onlinefunktionalitet, så de fucking bitchez kan bare banne mig, hvis de vil.
Du må simpelthen modstå fristelsen. Det der gør BoTW så fantastisk godt er netop at gå på opdagelse uden et egentligt formål. Bare fortabe sig og ride derudaf.

Jeg tror desværre at et jailbreak også har indflydelse på diverse online køb. Men jeg er slet ikke sikker.
Enola Gay skrev:

Brugeravatar
Kinky Robot

#4118 Indlæg af Kinky Robot » 10 feb 2019 13:37

Noget helt andet:

Apex Legend er landet kan jeg se. Nu har jeg på ingen måde nogen interesse i at spille nogen som helst form for Battle Royal spil. Præmissen siger mig absolut ingenting. Men jeg synes, at det er spændende at følge med i, hvor meget det blower up. Mon AL kommer til at være en seriøs konkurrent til Fortnite? Free to play og en visuel mere "moden" stil. Jeg tror godt at det kunne gå hen og blive en seriøs contender. Jeg kan se at Mr. Bungle har været lidt i gang. Hvad er dine førstehåndsindtryk?
Enola Gay skrev:

Brugeravatar
kasper kål
Geografisk sted: 2450 Apathy
Kontakt:

#4119 Indlæg af kasper kål » 10 feb 2019 20:12

Jonas skrev:
09 feb 2019 13:38

Der er altid en risiko ved jailbreaking. Jeg tror ikke risikoen er særlig stor ved Switchen, men stadig, man kan i princippet stå med en bricket konsol. Mit indtryk er at der er en meget livlig homebrew scene, men at det det stadig er early days. Men hey, RetroArch alene er det hele værd vil jeg mene.

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#4120 Indlæg af Jonas » 10 feb 2019 21:06

Det havde jeg slet ikke overvejet. Jeg har aldrig haft en dims, som jeg ikke har hacket, rootet, jailbreaket, whatever. Og jeg har aldrig haft problemer, men det er måske værd lige at stoppe op. Er der nogen herinde, der erfaringer med det? Tænk sig at skulle jailbreake sin Switch for at spille Skyrim med mods. I 2019. Nintendos måde at håndtere deres platform på provokerer mig helt ekstremt. De er endnu mere lame end Apple.
HIL ANTIFA

Besvar