De bedste computerspil

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Poste

Re: De bedste computerspil

#4741 Indlæg af Poste » 10 jan 2020 14:02

Jallan skrev:
10 jan 2020 13:50
Synes ikke det er uhyggeligt, hvis jeg ved at jeg ikke er i fare. Alt I Last of Us fortæller mig, hvornår der kommer fjender, og jeg kan stort set se dem med det samme. Settingen ændrer sig, lyden ændrer sig, level designet ændrer sig osv. Det der er så latterligt uhyggeligt ved fx Resident Evil 7 er den der følelse af at du er lukket inde og ikke kan slippe væk, og at der kan vente en udødelig hill-billy med en økse rundt om hvert hjørne. Der er ofte lydkilder man ikke ved hvad er, så man er konstant på tæerne. Clickers er self sygt klamme og veldesignede fjender (virkelig fedt lyddesign), men det er jo ikke uhyggeligt, når spillet på alle måder fortæller mig: "SÅ, nu skal du være forberedt, her kommer en clicker", og så kan jeg høre dem med det samme, og som regel også se dem.
Det kan jeg sagens følge dig i, og jeg tror som sådan, computerspil i gameplay har en vild kapacitet til uhygge. Min pointe var mere møntet på cutscenes (som jo er sammenlignelige med film) for sig. Jeg husker ikke Last of Us så godt i detaljerne, men hvis der aldrig var en skid at frygte i cutscenes, er der selvfølgelig ikke noget at komme efter på den front.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#4742 Indlæg af Jallan » 10 jan 2020 14:23

Der er meget få cutscenes og ingen af dem skal være uhyggelige. De sekvenser jeg taler om, er dem der rent gameplaymæssigt, hvor der er fokus på exploration, setting og forholdet mellem Ellie og Joel.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#4743 Indlæg af krea » 10 jan 2020 15:04

Jallan skrev:
Synes ikke det er uhyggeligt, hvis jeg ved at jeg ikke er i fare. Alt I Last of Us fortæller mig, hvornår der kommer fjender, og jeg kan stort set se dem med det samme. Settingen ændrer sig, lyden ændrer sig, level designet ændrer sig osv. Det der er så latterligt uhyggeligt ved fx Resident Evil 7 er den der følelse af at du er lukket inde og ikke kan slippe væk, og at der kan vente en udødelig hill-billy med en økse rundt om hvert hjørne. Der er ofte lydkilder man ikke ved hvad er, så man er konstant på tæerne. Clickers er self sygt klamme og veldesignede fjender (virkelig fedt lyddesign), men det er jo ikke uhyggeligt, når spillet på alle måder fortæller mig: "SÅ, nu skal du være forberedt, her kommer en clicker", og så kan jeg høre dem med det samme, og som regel også se dem.
Langt henad vejen er jeg enig og giver dig ret i at de ubestemmelige lyde i f.eks. RE2 er med til at skabe uhygge. Men det lyder også som om du kræver jump scares før der er uhygge? Det er da også uhyggeligt hvis man frygter at man udløser et clicker-angreb, mens man sniger sig forbi hvis man f.eks. kommer til at vælte en flaske el.lign.? Eller er det så bare spænding?

Men ellers vil jeg give dig ret i at Naughty Dog har et problem med at signalere lidt for hårdt i deres level design hvornår man støder på fjender og ikke. Det er ikke helt så slemt i Last of Us som i Uncharted-spillene, men det er der helt sikkert og er en af spillets svagheder.
En time mere hip end Jon A.

Brugeravatar
Poste

#4744 Indlæg af Poste » 10 jan 2020 15:57

Jallan skrev:
10 jan 2020 14:23
Der er meget få cutscenes og ingen af dem skal være uhyggelige. De sekvenser jeg taler om, er dem der rent gameplaymæssigt, hvor der er fokus på exploration, setting og forholdet mellem Ellie og Joel.
Nåh klart nok. Så er jeg med!

Brugeravatar
Jallan

#4745 Indlæg af Jallan » 10 jan 2020 16:12

krea skrev:
10 jan 2020 15:04
Jallan skrev:
Langt henad vejen er jeg enig og giver dig ret i at de ubestemmelige lyde i f.eks. RE2 er med til at skabe uhygge. Men det lyder også som om du kræver jump scares før der er uhygge? Det er da også uhyggeligt hvis man frygter at man udløser et clicker-angreb, mens man sniger sig forbi hvis man f.eks. kommer til at vælte en flaske el.lign.? Eller er det så bare spænding?

Men ellers vil jeg give dig ret i at Naughty Dog har et problem med at signalere lidt for hårdt i deres level design hvornår man støder på fjender og ikke. Det er ikke helt så slemt i Last of Us som i Uncharted-spillene, men det er der helt sikkert og er en af spillets svagheder.
Mjaeh, jeg synes det er mere stemning. Jeg syntes også at Amnesia: Dark Descent var skide uhyggeligt. Men jump scares er da selvfølgelig pisse uhyggelige, for så sidder man hele tiden der og er nervøs oveni at der er uhyggelig stemning. Jeg synes Last of Us har en god stemning — jeg synes ikke det falder igennem. Men jeg tror mere jeg vil beskrive det at snige sig rundt mellem clickers som creepy end uhyggeligt. Altså, ja det er da lidt klamt, men jeg følger ikke den der ængstelighed. Og så er det netop det, at mechanics er så tydelige. Jeg er meget bevidst om, at jeg ikke må trykke for hårdt på min controller, for så bliver jeg opdaget. Det er meget tydeligt for mig at jeg spiller et spil.
Med intens hilsen

Jallan

pine

#4746 Indlæg af pine » 10 jan 2020 23:34

Hvad er de bedste online flash-spil I kender, hvis man lige skal slå hjernen fra lidt.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#4747 Indlæg af Pete Rock » 11 jan 2020 00:18

The Guardian
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Kinky Robot
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

#4748 Indlæg af Kinky Robot » 11 jan 2020 09:36

Jallan skrev:
09 jan 2020 08:58
Kinky Robot skrev:
08 jan 2020 17:26
Jallan skrev:
08 jan 2020 17:20
Jep, Owl er en også top 3 værste bosser i spillet.
Ja, det kan jeg fornemme. Give me dat’ cheese.

Vi må da håbe, at The Elden Ring er bedre. Eller, bedre bedre/sjovere bosses :boxing:
Havde dog ikke helt samme problem med XP grind som dig. For mig var Sekiro ikke rigtig et spil der handlede om character building, så bemærkede ikke rigtig tempoet jeg levelede op i. Unseen Aid betragtede jeg lidt som en luksus mere end et benspænd i forhold til Dark Souls :lol:

Men det der virkelig bar spillet for mig var combat, som også er det du roser. Og for det alene synes jeg man skal spille det. Når man først fatter det, så føles det satme godt nok fedt, når man lige lander den perfekte parade og et death blow. Og stealth fungerer da super? Rimelig standard, men fint. Boss designet er klart ekstremt meget dårligere end standardfjenderne.
Unseen Aid systemet pisser mig virkelig meget af. Specielt her i slutningen. Der skal jo grindes så SINDSYGT meget for at få top tier skills. Det er HELT hjerne dødt. Og laver du en fejl så haps. Halvden af alt dit XP...gone. I call bullshit. Jeg har nærmest opgivet at få de skills.

Jeg tror at jeg ved at være ved slutnigen. Jeg mangler at nakke Owl (father) og Genichiro, Way of Tomoe. Min lyst til at forsætte er der sgu ikke længere. Fighten mod Owl første gang var som sagt lang og virkelig kedelig, og jeg orker sgu ikke rigtig at gøre det igen. Det samme kan vel siges om Genichiro. Jeg står virkeligt med følelsen af "what's the point?". Og egentligt har jeg bare fået lyst til at spille Nioh igen. Så måske jeg burde gøre det.
Infinite lives: YES

Brugeravatar
Jallan

#4749 Indlæg af Jallan » 11 jan 2020 10:05

Jep
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Regular John
Geografisk sted: 123 Fake Street

#4750 Indlæg af Regular John » 11 jan 2020 21:59

Er der egentlig nogen svingere, der hygger med at speedrunne spil?
This song is about enjoying the fact that we live in a world where God is dead and Elvis lives

Besvar