Snapsetråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
morteno

Snapsetråden

#1 Indlæg af morteno » 25 maj 2009 19:09

Jeg er træt af dårlig snaps, så der er vel ikke andet for end selv at gå i gang med at lave snaps! Jeg er startet ud med en julesnaps:

Billede

Den er lavet på vodka og med kanelstang, kardemommefrø, rosiner, mandler, nelliker, tørret øko-appelsinskræl, lidt honning, peberkorn, stjerneanis, allehånde og sådan noget. Der skal måske også lidt vaniljestang i. Den skal så stå i nogle uger, smages til undervejs så for kraftigt smagende elementer kan fjernes inden de overdøver resten af smagsnuancerne og filtreres inden bitterheden sætter ind efter måske 3 uger. Ifølge opskriften bør den fortyndes 1:7 :shock:

Til (juli/)august skal jeg ud og finde umodne, grønne valnødder og så skal der ellers laves valnøddesnaps. Rygtet siger at den kun bliver bedre år for år, så der skal laves en ordentlig røvfuld -- også selvom den også skal fortyndes godt.

Edit 27/10-2013: Den smager fremragende!

Den anden snaps jeg er gået i gang med at lave en appelsinsnaps, som vel sådan set ikke er en snaps. Den minder lidt om Grand Marnier. Okay, man tager 1 fl vodka og putter følgende i: 1 øko-appelsin med 40 huller lavet med gaffel, 40 sukkerknalder, 40 kaffebønner og 2 flækkede vaniljestænger. Det står så i 40 dage hvor det omrystes hver dag. Allerede efter et par dage dufter det fantastisk.

Billede

Det var i [url=http://svingninger.dk/viewtopic.php?p=301227#p301227]2005[/url] at panduro skrev:Lavede en chili/citron snaps til julefrokosten i lørdags og den smagte godt til fisk.

50 cl vodka
Skallen af en 100% pure øko-citron
1/2 chili uden kerner
Kan nå at nydes allerede næste weekend da den kun skal trække i 5 dage ( eller efter smag) Filtres igennen kaffe filter og vupti..
Lyder lækkert. Den må jeg prøve at lave en dag.

Af købesnapse tror jeg at Schumachers laver nogle rigtig gode snapse, herunder en chili/citron. Ny Dansk lyder lækker: Ny Dansk er trukket på fire forskellige slags økologiske lakridsurter.
Senest rettet af morteno 27 okt 2013 13:43, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Dale Cooper

Re: Snapsetråden

#2 Indlæg af Dale Cooper » 26 maj 2009 11:13

Porse, siger jeg dig. Og så er det nemt. Du plukker noget porse, og lader det trække i en flaske vodka i et par måneder oder so. Når du ikke gider lade det trække længere, smager du på det, og hælder mere vodka i indtil det smager, som du synes det skal. Voila.
Coq skrev: Om mig:jeg er en mand på 37 år som godt kan li at slappe af og nyde livet

Brugeravatar
Rudi Trusserusker

#3 Indlæg af Rudi Trusserusker » 26 maj 2009 12:57

Vidunderlig tråd!

Jeg er enig med Dale i, at porse snaps er pikkegodt. Dog foretrækker jeg at bruge Blå Aalborg eller Klar Brøndum, som er mere smagsneutral end vodkaen. Desuden synes jeg, noget af det bedste er en helt frisk porsesnaps, som kun har trukket et døgn eller to. Når plantematerialet er siet fra, kan man så gemme den, da vil den udvikle sig over tid, og blive mere bitter i smagen.

Andre favoritter:
Perikon – smager af skovbund og er en perfekt ledsager til frokostbordet.
Enebær – det er jo næsten gin

Jeg har også hørt masser af gode ting om valnødde snaps, så hvis du mangler en at drikke den med, siger du bare til!

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#4 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 26 maj 2009 13:44

Rudi Trusserusker skrev:Jeg har også hørt masser af gode ting om valnødde snaps, så hvis du mangler en at drikke den med, siger du bare til!
Det er noget sødt, klistret noget, der minder mere om likør end snaps. Delte en flaske med en compadre, som selv havde lavet den, og det er ærlig talt ikke noget jeg mindes med velbehag. Drukket blev den dog.
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
morteno

#5 Indlæg af morteno » 26 maj 2009 14:03

Det lader til at jeg skal forsøge mig med Klar Brøndum næste gang der skal købes alkhohol, for Blå Ålborg er vist udgået af produktion:
I 2006 var det at http://www.danish-distillers.com skrev:BLÅ AALBORG taken out of the assortment

To create a more profitable and market orientated assortment we have withdrawn BLÅ AALBORG from all markets.

BLÅ AALBORG has since it was introduced in 1995 lost market shares and has now reached a level where it is no longer profitable to continue.

A fine alternative to BLÅ AALBORG would be BRØNDUMS Snaps Klar
Det gør jo også slutproduktet lidt mere ægte at alkoholen kommer fra Brøndum og ikke en eller anden tilfældig vodkaproducent. Tak!

Brugeravatar
Rudi Trusserusker

#6 Indlæg af Rudi Trusserusker » 26 maj 2009 14:04

jegharfangetmigenmyg skrev:Det er noget sødt, klistret noget, der minder mere om likør end snaps. Delte en flaske med en compadre, som selv havde lavet den, og det er ærlig talt ikke noget jeg mindes med velbehag. Drukket blev den dog.
Fantastisk. Det er rart at have sådan noget stående, så kan man lige tage sig en dram i ny og næ. Derfor gælder det: Jo flere forskellige slags snaps desto bedre; så kan man altid finde noget, man har lyst til.

Brugeravatar
Rudi Trusserusker

#7 Indlæg af Rudi Trusserusker » 26 maj 2009 14:05

morteno skrev:Det gør jo også slutproduktet lidt mere ægte at alkoholen kommer fra Brøndum og ikke en eller anden tilfældig vodkaproducent. Tak!
Hvis du virkeligt vil være 4real, laver du spritten selv! :D

Brugeravatar
Psycedelic-Boy
Geografisk sted: Murray Street

#8 Indlæg af Psycedelic-Boy » 26 maj 2009 14:56

Jeg drikker altid honningsyp med min gamle mor hver jul.
En bornholmsk specialitet hvor man starter 1/12 med at blande snaps og honning. Så skal den vendes en gang i mellem og smages til. så er den klar 1. juledag.
Today I remind me of you

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH

#9 Indlæg af oles » 26 maj 2009 16:51

Der fåes ikke bedre dansk snaps end
Thylandia

Billede

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#10 Indlæg af Hagemann » 26 maj 2009 17:07

jeg har sådan lyst til at fortælle en snapsehistorie, fra dengang jeg blev student, men jeg tudet folk ørene fulde, så jeg holder bare kæft. men altså, kryddersnaps. <3
lolmao.

Besvar