Snapsetråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH

Re: Snapsetråden

#111 Indlæg af oles » 09 apr 2014 13:35

bering skrev:
opiumsnegl skrev:Duer alt chili, eller kan du anbefale en særlig slags?
Mon ikke alt duer? Prøv evt. i mindre doser. Den jeg lavede, var med gul yemenitisk chillipulver. En krasbørstig sag. Bruger kun vodka til snaps. Held og lykke!
Jeg er forbavset over tidspunktet Bering skriver på. Meget boheme(agtigt) lige at skrive i snapsetråden kl 5 om morgenen.

Brugeravatar
bering
Geografisk sted: ...

#112 Indlæg af bering » 10 apr 2014 13:08

Det er passion oles :-)

Malteroom111

#113 Indlæg af Malteroom111 » 24 apr 2014 14:19

Hej

Vi er nogle drenge der går og laver snaps! Vi har hørt en kantarel snaps skulle smage himmelsk, dog pga af budget købte vi Karl-johan svampe som substitut... Den har nu trukket et par dage, men det går op for os at de nok var bedst i en flødesovs... Er der nogen der har erfaringer med denne type svamp i snaps? Og kan den evt redes? Til en slave vodka har vi tilsat 30 g tørret Karl-johan svampe til en l slave vodka.

Hilsen entusiasterne

Brugeravatar
Kalnæs
Geografisk sted: Amager

#114 Indlæg af Kalnæs » 10 jun 2014 14:23

:!: :!: :!:
HASTER: Kan man bruge Engen Klar Snaps med dild og kommen til at lave rabarbersnaps? Regnes den for neutral trods dild og kommen?

Brugeravatar
morteno

#115 Indlæg af morteno » 12 jun 2014 14:55

Tror jeg ikke. Men nu er der gået 2 dage, så hvordan blev resultatet?

Perikon ... Det er tid til at lave perikon-snaps! Sæsonen er juni-august, og sidste år missede jeg høsten - verdammt!

Amager Fælled tænker jeg må have masser. Nogen der allerede har været ude og plukke?

Brugeravatar
Kalnæs
Geografisk sted: Amager

#116 Indlæg af Kalnæs » 13 jun 2014 10:51

Jeg tog mig sammen og købte en flaske billig vodka i stedet. Tanken om måske at spilde et halvt kilo nøje udvalgte, saftspændte rabarberstængler fra min fædrende gård blev mig for meget. Den er sat til salg, så jeg prøver at indfange og forevige lidt af dens frugt i en snaps, øhm. Senere på sæsonen håber jeg, det også bliver til æblesnaps, blommesnaps, hindbærsnaps, hyldesnaps, jordbærsnaps, mv., nu hvor det måske er sidste chance.

Nåmmen jeg cyklede til Rema efter deres billigste vodka, fyldte et patent glas til randen med rabarber, tømte et halvt glas fyensk honning ned over og fyldte op med vodka. Nu står det og hygger og skal gøre det i seks uger, til jeg kommer hjem igen. Desværre var patentglasset skod og fra Netto, så det lukker slet ikke tæt. Hvor vigtigt er det? Og vil snapsen trække smag af honningen, der jo svært opløser sig i sprit, når jeg ikke har mulighed for at ryste og vende glasset?

Jeg er meget spændt på denne min første færd udi det snapske. Forslag til opskrifter med ovenstående frugter modtages glædeligt.

Brugeravatar
morteno

#117 Indlæg af morteno » 26 jun 2014 22:19

Jeg har et lille problem med min perikonsnaps.

(Jeg plukkede dem på Amager Fælled. Der var ikke mange (endnu?), men jeg vidste heller ikke hvor jeg skulle lede.)

Som jeg har læst mig til, så plukker man de blomster der endnu ikke er sprunget ud. #1
Det er dog et pokkers arbejde, så jeg har lavet en alternativ udgave #2 hvor hele molevitten (dvs. også med udsprungne blomster, lidt blade, måske et par edderkopper, og alt sådan noget) er kommet i.

Billede
#1 hhv. #2 lige efter overhældning af spiritus

Lærdommen siger at efter under et døgn, så skifter den klare væske farve til flot, dyb rød. Det gjorde #2 også lige efter bogen, men ikke #1. Og det giver ikke mening, for det er #1 foreskriften og #2 resultatet jeg står med.

Desuden er der stor uenighed om hvor længe den skal stå og trække. Bøgerne siger 2-3 dage, men ven (hvis perikonsnaps smagte fantastisk) havde den stående 2 mdr., hvorefter han fortyndede den 1:1. Sidstnævnte fremgangmåde er mit udgangspunkt, for det virkede.

Nogen der har erfaring med at lave perikonsnaps og kan guide mig lidt?

Brugeravatar
F. Kibsgaard

#118 Indlæg af F. Kibsgaard » 09 sep 2014 14:57

Den her tråd er saaatme god!

Ved ikke om min pengepung har råd til alle de nye snapseeksperimenter jeg skal afprøve nu - så jeg ville høre om nogle havde styr på hvad der var sæson for for tiden?
nu sidder du og kommer med lidt for gode idéer

Brugeravatar
morteno

#119 Indlæg af morteno » 12 sep 2014 13:18

morteno skrev:Jeg har et lille problem med min perikonsnaps.

(Jeg plukkede dem på Amager Fælled. Der var ikke mange (endnu?), men jeg vidste heller ikke hvor jeg skulle lede.)

Som jeg har læst mig til, så plukker man de blomster der endnu ikke er sprunget ud. #1
Det er dog et pokkers arbejde, så jeg har lavet en alternativ udgave #2 hvor hele molevitten (dvs. også med udsprungne blomster, lidt blade, måske et par edderkopper, og alt sådan noget) er kommet i.

Billede
#1 hhv. #2 lige efter overhældning af spiritus

Lærdommen siger at efter under et døgn, så skifter den klare væske farve til flot, dyb rød. Det gjorde #2 også lige efter bogen, men ikke #1. Og det giver ikke mening, for det er #1 foreskriften og #2 resultatet jeg står med.

Desuden er der stor uenighed om hvor længe den skal stå og trække. Bøgerne siger 2-3 dage, men ven (hvis perikonsnaps smagte fantastisk) havde den stående 2 mdr., hvorefter han fortyndede den 1:1. Sidstnævnte fremgangmåde er mit udgangspunkt, for det virkede.

Nogen der har erfaring med at lave perikonsnaps og kan guide mig lidt?
Efter to måneder:

Billede

Jeg syntes ikke at #1eren rigtig rykkede, så jeg prøvede at mase blomsterne nede i væsken. Tror det hjalp lidt. #2eren var knaldrød efter et døgns tid.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#120 Indlæg af PeterEllermann » 16 sep 2014 06:41

Fortyndede 1:1 med hvad? Vand? Vodka? Snaps?
Frugtprovokatøren.

Besvar