Snapsetråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
morteno

Re: Snapsetråden

#131 Indlæg af morteno » 15 aug 2015 20:08

Josti skrev:Stærkt, tak for tips, palesaint og morteno.

Jeg tror, jeg lader den stå weekenden over og filtrerer og fortynder på mandag. Så har den trukket i to uger.
Endnu bedre, filtrér halvdelen nu og resten om et par uger og smag forskellen - både nu og når den har stået et stykke tid.

Brugeravatar
Regular John
Geografisk sted: 123 Fake Street

#132 Indlæg af Regular John » 15 aug 2015 21:08

Jeg drak en snaps i går uden at brække mig.
This song is about enjoying the fact that we live in a world where God is dead and Elvis lives

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#133 Indlæg af Ali Pilfinger » 16 apr 2020 16:35

I 2013 skrev et par stykker i tråden her om slåensnaps, som har trukket i mere end to måneder. Fungerer det? Jeg har hørt, at det bliver (udrikkeligt) bittert efter ca. 14 dage. Jeg lavede slåensnaps i julen med ca. ti dages trækketid. Det havde allerede en sjovt, ikke så behagelig tør konsistens, lidt som tanniner i vin, men kraftigere, også efter filtrering. Jeg gav det en smule agavesirup, som lettede den fuldstændig.

Slåenhack: Når man alligevel er ude efter slåen, kan man lige så godt slå sig løs og samle ind til syltede slåen. Det tager endnu længere tid end at lave snaps: De skal først ligge i salt i to måneder, så skylles og i glas med en syltelage, og der kan de roligt ligge et halvt års tid. Smager herregodt, man kan fx bruge dem som oliven, når man har brug for en salt lussing ved siden af kød og salat.

Siden har jeg lavet peberrodsnaps, som trak knap to uger med en stærk rod i snitter og skal fra en eller to citroner. Den var kras som ønsket, men også lige lovlig kras, så jeg gav den et æble i en god uges tid også hen over påske, det har mildnet den betydeligt, næsten for meget. Jeg er også i gang med en sød rabarbersnaps eller nærmere likør (bruger vodka). Rabarberne har trukket i sukker et par dage og skal nu pøses med vodka i en uges tid eller mere. Jeg forestiller mig at drikke den med danskvand og is som en aperitif og regner med at det bliver knippel. Rabarber er jo noget af det lækreste, jeg elsker den måde det som saft på én gang er spidst og blødt på tungen. Til sommer vil jeg lave snaps med fennikel og hindbær, hvis jeg da kan komme til Sverige og plukke. Jeg vil også gerne lave blåbærsnaps, som angivelig kan trække i årevis og bare blive sødere og sødere.

Jeg pønser på et forsøg med salt eller umami snaps fx med hård ost (måske en parmesanskorpe) eller saltet æggeblomme. Nogen erfaringer eller forslag?

En af mine favoritsnapse er en islandsk brennivín med en lav-art, som vistnok kun gror på Island, så den er lidt svær at hjemmelave. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det hedder (?), men det smager knaldgodt, underligt friskt og skovbundsagtigt. Jeg forestiller mig at fx kantarelsnaps er i samme retning.

Teknisk spørgsmål: Hvordan filtrerer I jeres snapse? Jeg har prøvet med viskestykke, men jeg synes, det tager for lidt (det er vist egentlig en stofble, som ikke er så finmasket). Jeg har også prøvet med kaffefilter i en almindelig tragt (vil ikke bruge kaffetragten). Det filtrerer bedre, men det går skidelangsomt.

I øvrigt: Ægte feel good-tv med Master Fatman i lære som snapsemager i Smagen af Danmark fra DR. God serie.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#134 Indlæg af Pete Rock » 16 apr 2020 17:10

Jeg læste alis indlæg og nu er jeg pattestiv.

edit. hvad med ostelærred eller cleese cloth til filtrering: https://hjemmeproduktion.dk/shop/ostela ... -187p.html
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Frcaheal

#135 Indlæg af Frcaheal » 16 apr 2020 17:33

Ali Pilfinger skrev:
16 apr 2020 16:35
En af mine favoritsnapse er en islandsk brennivín med en lav-art, som vistnok kun gror på Island, så den er lidt svær at hjemmelave. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det hedder (?), men det smager knaldgodt, underligt friskt og skovbundsagtigt. Jeg forestiller mig at fx kantarelsnaps er i samme retning.
Den har jeg også fået. Den smager fuldstændigt som at drikke en tragtkantarel. Jeg er selvsagt meget interesseret i en opskrift. Mon man kan lave en substitut på netop tragtkantareller? Jeg har rigeligt med tørrede på lager.
Ali Pilfinger skrev:
16 apr 2020 16:35
Teknisk spørgsmål: Hvordan filtrerer I jeres snapse? Jeg har prøvet med viskestykke, men jeg synes, det tager for lidt (det er vist egentlig en stofble, som ikke er så finmasket). Jeg har også prøvet med kaffefilter i en almindelig tragt (vil ikke bruge kaffetragten). Det filtrerer bedre, men det går skidelangsomt.
Jeg bruger bare kaffefilter/tragt. Det går ganske vist langsomt, ja, men det fungerer, og man kan jo bare hælde lidt i tragten, hver gang man er ude i køkkenet, eller bryggerset, eller ens snapserum, eller hvor man nu henlægger den slags aktiviteter til.
God hvid jul til alle(!)

Besvar