Snapsetråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Zukin
Geografisk sted: Staten

Re: Snapsetråden

#91 Indlæg af Zukin » 18 okt 2013 11:47

Jeg prøvede at lave snaps på kernerne sidste år. Knuste dem med en hammer og overhældte dem med vodka. Jeg har aldrig hørt om nogen, der puttede kernerne tilbage i slåensnapsen.

Resultatet er sådan lidt maraschino eller mandellikøragtigten. Problemet er, at jeg ved ikke rigtigt ved, hvad jeg skal bruge det til. Måske som erstatning for maraschino i Manhattan og lignende?

Opium Robot

#92 Indlæg af Opium Robot » 18 okt 2013 11:59

Ah. Jeg kører stenen for sig, så, de kan alligevel ikke nå at trække i lang tid i snapsen.
Kong Fuck

Opium Robot

#93 Indlæg af Opium Robot » 26 okt 2013 15:57

Her den anden dag, ing, der serverede min veninde Lea lige tre snapse for mig. Pilekvist, blomme og brændenælde. Blommen var ikke ligeså god, som den jeg selv plejer at lave, men hot damn! Pilekvistesnaps og nældesnaps er fandeneddeme på menukortet næste år. Jeg havde endda hørt, at brændenælde slet ikke skulle være så god, som man måske gik og forestillede sig, men altså: Boom!
Kong Fuck

Brugeravatar
morteno

#94 Indlæg af morteno » 27 okt 2013 16:22

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH

#95 Indlæg af oles » 06 nov 2013 13:41

Billede
Tog hul på sådan en i går, den skal selvfølgelig drikkes til jul, men jeg måtte jo lige tjekke, om der er smag tilbage efter alle de år.
Det er der :shock: - Nærmest obskønt & vulgært meget - nu siger jeg det - mundfylde!

Brugeravatar
bering
Geografisk sted: ...

#96 Indlæg af bering » 06 nov 2013 15:36

Radiopotentiale

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH

#97 Indlæg af oles » 06 nov 2013 15:53

Hvis der er mere tilbage til den tid...

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#98 Indlæg af PeterEllermann » 07 nov 2013 17:17

Tager lige en torsdags-nipper, og prøver slåensnapsen for første gang. Den har trukket små seks uger.

Oh maj gawd. Helt lyserød og flot er den, for det første.
Og så frisk og stærk i smagen, og med klare marcipanagtige nuancer.
Så kan det godt blive jul.
Frugtprovokatøren.

Brugeravatar
fabriz

#99 Indlæg af fabriz » 07 nov 2013 17:43

Billede

jeg har to vinter/julesnapse til at trække. Den ene laver jeg hvert år. Den er fantastisk, smager som chokolade med appelsinknas. Det er den mørke til højre.
1 hel gennemhullet appelsin, tørret skræl fra 1 appelsin, 2 vaniliestænger, en stor håndfuld kaffebønner og en håndfuld sukkerknalder.
Skal trække en måneds tid uden noget fjernes.

Den anden forsøger jeg mig med for første gang. Umiddelbart er den lidt mere kras.
Tørret skræl fra to appelsiner, to kanelstænger, en håndfuld kardemommekapsler og en håndfuld nellikker. Jeg smed også lidt mandler i.
Efter to dage kasserede jeg kanelen, dagen efter røg kardemommen, på fjerdedagen fjernede jeg 3/4 appelsinskræl. Resten ryger ud i løbet af weekenden, dermed har den trukket 8 døgn.

Brugeravatar
morteno

#100 Indlæg af morteno » 07 nov 2013 22:45

fabriz skrev:Billede

jeg har to vinter/julesnapse til at trække. Den ene laver jeg hvert år. Den er fantastisk, smager som chokolade med appelsinknas. Det er den mørke til højre.
1 hel gennemhullet appelsin, tørret skræl fra 1 appelsin, 2 vaniliestænger, en stor håndfuld kaffebønner og en håndfuld sukkerknalder.
Skal trække en måneds tid uden noget fjernes.

Den anden forsøger jeg mig med for første gang. Umiddelbart er den lidt mere kras.
Tørret skræl fra to appelsiner, to kanelstænger, en håndfuld kardemommekapsler og en håndfuld nellikker. Jeg smed også lidt mandler i.
Efter to dage kasserede jeg kanelen, dagen efter røg kardemommen, på fjerdedagen fjernede jeg 3/4 appelsinskræl. Resten ryger ud i løbet af weekenden, dermed har den trukket 8 døgn.
Skide godt, fabriz!

Mit første indlæg i tråden lød nærmest som dit:
morteno skrev:Jeg er træt af dårlig snaps, så der er vel ikke andet for end selv at gå i gang med at lave snaps! Jeg er startet ud med en julesnaps:

Billede

Den er lavet på vodka og med kanelstang, kardemommefrø, rosiner, mandler, nelliker, tørret øko-appelsinskræl, lidt honning, peberkorn, stjerneanis, allehånde og sådan noget. Der skal måske også lidt vaniljestang i. Den skal så stå i nogle uger, smages til undervejs så for kraftigt smagende elementer kan fjernes inden de overdøver resten af smagsnuancerne og filtreres inden bitterheden sætter ind efter måske 3 uger. Ifølge opskriften bør den fortyndes 1:7 :shock:

Til (juli/)august skal jeg ud og finde umodne, grønne valnødder og så skal der ellers laves valnøddesnaps. Rygtet siger at den kun bliver bedre år for år, så der skal laves en ordentlig røvfuld -- også selvom den også skal fortyndes godt.

Den anden snaps jeg er gået i gang med at lave en appelsinsnaps, som vel sådan set ikke er en snaps. Den minder lidt om Grand Marnier. Okay, man tager 1 fl vodka og putter følgende i: 1 øko-appelsin med 40 huller lavet med gaffel, 40 sukkerknalder, 40 kaffebønner og 2 flækkede vaniljestænger. Det står så i 40 dage hvor det omrystes hver dag. Allerede efter et par dage dufter det fantastisk.

Billede
Min 2009 julesnaps smager i øvrigt SKØNT nu. Appelsinlikøren ligeså.

Besvar