Kindle (og andre ebogslæsere)

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
morteno

Re: Kindle (og andre ebogslæsere)

#211 Post by morteno » 24.10.2013 12:52:39

Jonas?

Nå, men den nye Paperwhite er dejlig. Amazon har adresseret mange af de - indrømmet - små fejl og mangler der var ved den første Paperwhite:
* Hurtigere i interaktionen - kan mærkes
* Dobbelt så mange sideskift før total refresh
* Bedre hvidbalance på det indbyggede lys (varmere)
* Mere ensartet belysning (jeg synes at lyset i bunden af den originale var mere end fint nok - mange idioter råbte op)
* Diverse små SW/UI ting, som sikkert finder vej til de andre Kindler også

Jeg bruger Goodreads, og interaktionen med denne tjeneste kommer først senere på året. Gad vide hvor godt den virker med indhold der ikke er købt fra Amazon ...

Jonas
Spotify: masshaste

#212 Post by Jonas » 24.10.2013 14:23:03

Jeg sad i en flyver, tak for ping. Vi skal selvfølgelig have forbedret displayteknologi, så vi kan få farvebilleder i bøgerne og mulighed for at læse magasiner, tegneserier m.m. på platformen. Om få år er Kindle og Kindle Fire det samme. Og selvfølgelig det ændrer "en skid" på læseoplevelsen, hvis der er farver på det, der skal være farver på.

E Ink er for god ordens skyld et firma. Et firma der sidder på hele markedet for lavstrømsdisplayteknologi, og som (sikkert derfor) ikke har udvist nævneværdig interesse i substantiel produktudvikling. Det er det, jeg harcelerer over. Du må selvfølgelig selv om, hvad du bruger dine penge på. Hvis "Dobbelt så mange sideskift før total refresh" er din ting, så er det da fantastisk. Personligt mener jeg bare, det er alarmerende ligegyldigt og marginalt. Jeg vil som minimum være fri for det pjat, før jeg smider flere penge efter ebogslæsere.

morteno

#213 Post by morteno » 25.10.2013 11:51:42

Det lyder som om du ikke gider læse bøger på en ebogslæser, nærmest alt andet. I så fald er det jo en tablet eller lignende du skal have fat i. Selv med de mest avancerede eInk skærmteknologier vil der går lang tid før refresh rate, farvegengivelse mv. er ligeså gode som på dagens tablets.

Jeg kan da godt forstå din kritik, men for en dedikeret boglæser er den skudt helt ved siden af, synes jeg.

Broder Salsa

#214 Post by Broder Salsa » 18.12.2013 00:49:17

Svingninger, jeg har brug for hjælp. Jeg har overvejet at købe en e-bogslæser til min mor i julegave, men kan forstå, at man ikke umiddelbart kan bruge deciderede ebogslæsere til at låne e-bøger med? Er der i så fald nogen måde at omgå spærringen på? Min mor ville nok få god brug af en ebogslæser uanset hvad, men det ville nu være smart, hvis man også kan bruge den til låne-ebøger.

Og hvilken model kan anbefales? Kindle er vel udelukket, idet det helst skal være inden jul...

Thanks in advantage!

mary jane

#215 Post by mary jane » 18.12.2013 01:08:30

Hej Salsa-B. Man kan nemlig ikke låne en skid medmindre man har en slags netbræt. Og det er selvfølgelig hammerærgerligt, for vi ved alle sammen godt, at det med at læse bøger på en iPad, det er bullshit. Ikke fordi det ikke kan lade sig gøre, men sandheden er at ingen mennesker på jorden har selvkontrol nok til ikke lige at tage et spil Flow Free eller OLO eller hvad der ellers er et klik eller to væk fra læsestoffet.

Som det ser ud lige nu kan man kun låne bøger fra eReolen.dk til bestemte Android- eller iOS-apps og det er pløkkedumt i hovedet, så den eneste måde at anskaffe sig ikke-frigivne danske bøger uden at betale for det, er vel at hente dem ulovligt.

Min sambo har lige købt denne fætter til 250,- på CDON. Den kører en slags lavopløsnings LCD-skærm, modsat eblæk-skærmen, kendt fra Kindle, Nook etc og som godt nok er at foretrække, men man får sgu noget for pengene, vil jeg sige. Så kan du måske finde nogle danske bøger et sted og smide dem på inden det ryger under træet. Bare et forslag.

morteno

#216 Post by morteno » 18.12.2013 13:10:40

mary jane wrote:Som det ser ud lige nu kan man kun låne bøger fra eReolen.dk til bestemte Android- eller iOS-apps
Det er jo helt gak gak. Jeg troede først du tog fejl, men ak:
ereolen.dk FAQ wrote:HVORFOR KAN JEG IKKE LÆNGERE OVERFØRE BØGER TIL MIN EBOGSLÆSER?
eReolen.dk er overgået til en streamingbaseret løsning, og den nye beskyttelse af ebogsfilerne forudsætter, at offline læsning sker igennem en app eller et program, som ikke kan udvikles til ebogslæsere.

Overgangen til streaming skyldes, at det tidligere var for let at bryde kopi-sikringen (Adobe DRM) på ebøgerne, hvilket hverken var acceptabelt for os eller de deltagende forlag og rettighedshavere. Streaming-baserede løsninger er derfor en del af den generelle, teknologiske udvikling på ebogsområdet.

eReolen.dk beklager naturligvis, at det ikke længere er muligt at læse ebøger fra eReolen med ebogslæsere, men samtidig må vi konstatere, at den streaming-baserede løsning i dag er den bedste måde at beskytte bogfilerne på. Samtidig har vi nu en låneløsning, som kan bruges uden oprettelse af Adobe ID og uden anvendelse af tredjepartsprogrammer som Bluefire Reader og Aldiko.
Det er jo helt absurd at de bedste devices at læse på, ebogslæserne, netop ikke kan bruges på ereolen.dk. Meeen lidt af takken kan også sendes til Amazon m.fl. som jo af konkurrencehensyn ikke ønsker at åbne op for denne slags brug.

Heldigvis havde jeg ikke købt min Kindle i håbet om at jeg kunne læse bøger fra biblioteket på den. Den mulighed havde jeg afskrevet. Men det må være surt for dem der havde en af de andre ebogslæsere, som tidligere kunne det, og som havde købt en sådan netop med det formål.

Broder Salsa

#217 Post by Broder Salsa » 18.12.2013 14:02:59

Hm ja, det er i hvert fald ikke længere den oplagte gaveidé, jeg troede, det var.

gigantic
Location: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#218 Post by gigantic » 05.02.2014 10:29:07

Jeg bruger lidt den der Kindle app på min Android-telefon. Den fungerer fint.
Nu har jeg så længe gået og kigget efter disse Zetland singles, og de kan erhverves via Gyldendal (g.dk), SAXO, iBooks og Riidr. ejg synes, Riidrs hjemmeside ser mest ud som om, de gider at lave det ordentligt. Er der nogen her, der har en præference? Der må være en del Zetland-læsere her.

Edit: Eller er hele lortet bare i samme format, og kan jeg i så fald bare læse det i min Kindle app?

Jakob

#219 Post by Jakob » 05.02.2014 11:17:58

gigantic wrote:Jeg bruger lidt den der Kindle app på min Android-telefon. Den fungerer fint.
Nu har jeg så længe gået og kigget efter disse Zetland singles, og de kan erhverves via Gyldendal (g.dk), SAXO, iBooks og Riidr. ejg synes, Riidrs hjemmeside ser mest ud som om, de gider at lave det ordentligt. Er der nogen her, der har en præference? Der må være en del Zetland-læsere her.

Edit: Eller er hele lortet bare i samme format, og kan jeg i så fald bare læse det i min Kindle app?
Riidr: https://riidr.com/kindle/
A Threesome with Gladys Knight and Nick Drake eller Soya Super Bien Soya Super Super Bien

gigantic
Location: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#220 Post by gigantic » 05.02.2014 12:40:06

Jakob wrote:
gigantic wrote:Jeg bruger lidt den der Kindle app på min Android-telefon. Den fungerer fint.

Riidr: https://riidr.com/kindle/
Tak! Det var jo fandme lige det, jeg skulle bruge.

Post Reply