Hyttelæsning - BØGER i Juli

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
naunyn

Re: Hyttelæsning - BØGER i Juli

#101 Post by naunyn » 24.08.2014 12:02:54

Fisker Thomas wrote: (Om Unica Zürns Dark Spring) Fremragende bog. Den burde komme på dansk.
Var det ikke noget med at Hexentexte skulle komme på dansk? Jeg læste noget om en dansk oversættelse, men det virkede, som at det aldrig rigtig blev til noget, hvilket var en skam.

Interessant nok er både Dark Spring og The Man of Jasmine oversat til svensk.

Jeg læser Frankenstein af Shelley ved siden af Mishima. Det er ikke så ringe.

ruthner

#102 Post by ruthner » 24.08.2014 13:20:55

Den er udkommet.
http://officin.com/index.php/project/unica-zuern/

Den kan i hvert fald købes i Antipyrine boghandlen i Kunsthal Aarhus, så mon ikke de har en par steder i kbh.

naunyn

#103 Post by naunyn » 24.08.2014 13:28:44

Tak, ruthner!

Jeg prøvede at finde den tidligere på året, men det lykkes ikke. Tusind tak!

O' R'lyeh

#104 Post by O' R'lyeh » 27.08.2014 13:19:35

Jeg har læst Noréns Filosofiens nat og den er mesterlig. I sin monologiseren beslægtet med Bernhard. Fantastisk bog.

Jeg har også læst Ola Juléns Orissa. Den er også virkelig god. Meget af oplevelsen ligger i at man hele tiden bladrer fordi der står så lidt på siderne. Jeg synes han fanger en dirren mellem at være latterlig og hudløs, som gør stort indtryk.

Jon A

#105 Post by Jon A » 27.08.2014 13:44:46

LF: Athena Farrokzhad - Vitsvit

I guder, hvor er det et træls layout med de sorte bjælker som skriften trænger igennem, og det spejlblanke sølvomslag får den til at ligne en poesibog, hvad den desværre osse til tider fremstår som med sin tonstunge metaforik og morens snusfornuftige ordspil. Når Vitsvit virker er det på trods af alle de forbehold: Får man læst sig ind i den, opstår der en rytme, og den får sammenstykket et billede som rækker ud over den talende familie. Det er ikke en tekstkreds om indvandring, den er om udvandring, om eksilering, meget mere end om selve eksilet. På den måde er den sådan set meget fin. Men jeg forstår godt nok ikke hypen omkring Farrokzhad.

LN: Daniel Alarcón - At Night We Walk in Circles

Peruviansk roman om en teatertrup, der tar ind i bjergene for at opføre et stykke, som i sin tid fik forfatteren - og stykkets hovedperson - fængslet. Han skriver fint, uden at det er prangende, og der er en vibe over det som minder om den første del af De vilde detektiver.
kulsoen wrote:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Fisker Thomas

#106 Post by Fisker Thomas » 28.08.2014 07:59:26

Jon A wrote:LF: Athena Farrokzhad - Vitsvit

I guder, hvor er det et træls layout med de sorte bjælker som skriften trænger igennem, og det spejlblanke sølvomslag får den til at ligne en poesibog, hvad den desværre osse til tider fremstår som med sin tonstunge metaforik og morens snusfornuftige ordspil. Når Vitsvit virker er det på trods af alle de forbehold: Får man læst sig ind i den, opstår der en rytme, og den får sammenstykket et billede som rækker ud over den talende familie. Det er ikke en tekstkreds om indvandring, den er om udvandring, om eksilering, meget mere end om selve eksilet. På den måde er den sådan set meget fin. Men jeg forstår godt nok ikke hypen omkring Farrokzhad.
Jeg spekulerer på, om ikke det skyldes holdninger.

Jeg læste Rothsteins anmeldelse i WA og kedede mig allerede der, så jeg springer over. Og nej, det var ikke Klaus Rothstein-effekten, der gjorde, at jeg kedede mig.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Jon A

#107 Post by Jon A » 28.08.2014 08:14:40

Som det fremgår af ovenstående, så er jeg faktisk enig med Rothstein et langt stykke henad vejen i at for stor en del af den er for plat. Jeg synes den kan noget på trods af det, men det er ikke en bog jeg ville anbefale til f.eks. dig. Hvis det er fordi man død og pine skal ha sin etner på, så vil jeg langt hellere anbefale den samling af Forugh Farrokhzad der kom sidste år.
kulsoen wrote:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Fisker Thomas

#108 Post by Fisker Thomas » 28.08.2014 08:27:44

Det lød også, som om den kunne noget. Det lød også bare lidt overvurderet fra begyndelsen. Men altså, jaja, og oversætteren er virkelig et fint menneske og skandinavisk samtidspoesi og debat og...

Jeg læste Yi-Fu Tuans Landscapes of Fear. Den handler om landskaber/steder set fra en kulturgeografisk/historisk synsvinkel og de mange farer og usikkerheder, der er forbundet med det - hvad indgyder mulighed for frygt, hvor føler mennesker sig sikre, er det rationelt, og hvordan skabes mening i en usikker verden og sådan. Glimrende undersøgelse, men føltes nogle gange lidt populærpsykologisk (men den udkom også i 70'erne). En opdateret version kunne være vildt interessant.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Antimatter

#109 Post by Antimatter » 28.08.2014 12:18:46

Gavin Maxwell - Ring of Bright Water #Oddere
Thomas Mann - Buddenbrook #Gamle dage
Annie Dillard - Pilgrim at Tinker Creek #Waldenstilen

Ham Dennett lyder som en flab :) Hmm, måske kunne man lave sine egne eksempler, næste gang man skriver en opgave på #Humaniora
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

leapfrog

#110 Post by leapfrog » 28.08.2014 15:11:56

Fornemmelsen for Athena Farrokzhads litterære uformåen har selvfølgelig noget med hendes polemiske ytringer at gøre, men også med den horde af tilbedere i det danske kulturliv, som alle skriver halvdårlig litteratur. Der er vel en slags etno-politisk sympatibegejstring for det forfatterskab. Og det har jo aldrig været garant for en særlig god læseoplevelse.

Jeg læser nogle dagbogsnoter af Sloterdijk og gammel filmteori på min Kindle. Det er alt jeg har tid til efter arbejde for tiden. Bedre tider må komme. Jeg har lige bestilt Adalbert Stifters samlede værker til en ganske billig penge fra zvab.de.
"inseperable does not mean identical"

Post Reply