Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Sille...sille...

Re: Svingningers madtråd

#231 Post by Sille...sille... » 03.03.2018 22:00:56

Jeg er altså vild med hawaii-pizza.

Det med at overkrydre arabermad og sådan er kun ærgerligt, fordi man risikerer at gå glip af noget spændende mad, man ikke lige selv havde udtænkt - "what, kan mad smage så fadt?". Det er jo også det, der er sjovt ved kogebøger, at man lige kommer ud af sin egen fortænkthed. Jeg er totalt pernitten i forhold til at følge opskrifter, men kun for at prøve at følge en helt anden smag hele vejen. Og hvis det så ikke lige var så godt alligevel, så skal man selvfølgelig bare fylde op med sin chili etc. etc. etc.

Har shakshuka egentligt en indisk søster? Det burde den.
whose fool are you?

mary jane

#232 Post by mary jane » 06.03.2018 14:49:52

leapfrog wrote:
Jonas wrote:I en perfekt verden var straffen for globetrotterkrukkeri en hel skål humus rørt med kamfrææs og ketchup.
Og i en endnu mere perfekt verden ville straffen for historie- og smagløs kulturrelativisme være en tilværelse med tilberedelse og tvangsfodring af pankontinental flymad.
Hvad er folks oplevelser med at bestille koshermenu på flyet? Jeg prøvede det sidste år, hvor stewardessen ikke var helt sikker på om fisken skulle varmes eller ej, så det endte med at blive en grum mellemting mellem kold deli og varm ret. Men jeg fik da halva til kaffen.

Lang

#233 Post by Lang » 06.03.2018 21:14:42

Jeg laver 'Rio Bravo Gryden' for tiden til sådan noget legegruppe med andre forældre eller mænd til middag og det er og populært ganske fråderern hvis lavet rigtigt:

Kog et halvt til et helt kilo oksespidsbryst smelte mørt i rødvin med urter og rodfrugter. Lad det stå og trække og skær det i store tern.
Steg X antal svinemørbradbøffer til X antal serveringer i stor gryde og tag dem op.
Steg røget flæsk i samme gryde og tilsæt hakkede skalotteløg, hvidløg en kæmpe spandfuld skivede champignon.
Giv det lidt chili og cayennepeber. Smid flåede tomater, tomatkoncentrat og boullion fra spidsbrystet på. Kog op og skum af. Hæld MIN EN HALV LITER FLØDE på!!!
Smag til med sød paprika.
Smid mørbradbøfferne ned i gryden sammen med spidsbrystklumperne. Lad det simre lidt ind men ikke for meget så mørbraden bliver tør.
Glasér pillede perleløg for sig og tilsæt dem til sidst sammen med et par håndfulde cocktailpølser.
Server med mos.
Bøvs
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Antimatter

#234 Post by Antimatter » 06.03.2018 21:29:52

Cocktailpølser? :x
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Lang

#235 Post by Lang » 06.03.2018 21:36:10

Ja det er klamt men det hører nu engang med til retten og samtidig gør det den populær hos børn, som kan fiske dem.
Vælger man Irmas økologiske eller Slager Lunds undgår man at det er et decideret ødelæggende indslag.

Legenden vil vide at det var den ret Helge Dohrmann fra Fremskridspartiet spiste på Rio Bravo da han blev kaldt ind på Borgen for at lave 'Rio Bravo Forliget' under Schluter.
Det er den her og den originale er ret uspiselig da Rio Brav er en klam snask. 'Gryden' findes også i lignende udgaver på alle brune kroer og det grundlægende princip er okse + svin + pølser, + champignon + paprika+ fløde
http://www.riobravo.dk/menukort.aspx
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

andreassyr

#236 Post by andreassyr » 19.03.2018 18:18:46

Jeg forsøger mere eller mindre at replikere den bedste ret jeg fik på Sanchez, to tacos pakket omkring en puré af solsikkekerner og serveret med en krydderurtesalat og lidt løg på toppen. Det lyder røvsygt men det smagte helt vildt.

Jeg laver tacos af masa harina og - fuldstændig uacceptabelt i traditionen - en smule almindelig hvedemel til at få dem til at hænge lidt bedre sammen. Jeg ristede en masse solsikkekerner ganske langsomt med korianderfrø, tørret chili, sort peber og en smule røget paprika. Derefter blev det hele blendet med salt, lidt lime og godt med olie til det blev til en tyk mos. I al beskedenhed er den meget tæt på den de lavede. Jeg smører den vist bare på tacoerne og jeg har syltet nogle løg i en klassisk halv-halv eddike- og sukkerlage, også med lidt koriander. Salaten på toppen bliver bare persille og koriander - og så selvfølgelig lidt avocado.

Jeg har også for variationens og resternes skyld braisseret hele kylingelår i en temmelig krydret sauce. Om lidt trækker jeg kyllingen af benene og fra hinanden og tilsætter sauce tilbage indtil den har en god konsistens. Tomatillo-salsa, creme fraiche + mere avocado og koriander på toppen.
Spot On

Pete Rock

#237 Post by Pete Rock » 19.03.2018 18:46:07

Det lyder lækkert med den solsikke-pure, den låner jeg lige den opskrift.

Jeg har opdaget at jeg er hel syg med rødbeder. De syltede har jeg altid dyrket, men vi laver sådan en ret hvor vi forbager dem i ovnen, steger dem på panden bagefter (jeg kan ikke huske hvad vi putter i sammen med), og så blander dem med hasselnødder og feta. Det er helt vildt godt, især når rødbederne er friske. Og så farver det jo tis og afføring lyserød/lilla i flere dage bagefter, hvilket kun er en bonus.
Last edited by Pete Rock on 19.03.2018 20:23:59, edited 1 time in total.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

andreassyr

#238 Post by andreassyr » 19.03.2018 20:18:18

Det blev helt vildt godt, faktisk lidt svært at fatte at noget så kedeligt som solsikkekerner kan blive til noget med så meget bund i. Det er vigtigt at der er en ordentlig bunke krydderurter på toppen, ikke bare et blad eller to.

Tre favoritrødbedetilberedninger:

1) I store stykker pakket ind i sølvpapir med masser af hele hvidløgsfed, rosmarin, salt, peber, olie og en kvart flaske balsamico. Og så ind i bålet med den.
2) Kogt (ikke for meget) og vendt med frisk merian og en dressing med eddike, olie og lidt honning. Bedst med de stribede eller de gule.
3) Rå i ultratynde skiver med røget makrel, lidt skalotteløg, radiser og kørvelmayonnaise. En slags Sol Over Gudhjem, egentlig.
Spot On

pine

#239 Post by pine » 25.03.2018 02:09:32

Hvilke kogebøger kan anbefales? Mangler fanme tit inspiration

Antimatter

#240 Post by Antimatter » 25.03.2018 11:43:11

Der er en kogebogstråd her: viewtopic.php?f=22&t=37453&hilit=kogebog men måske en vaks moderator skulle flytte de relevante indlæg over i en selvstændig tråd.

Antimatter bruger

Til vegetarisk:
Copeland, S. - Feast
Moskowitz, I. - Veganomicon
Især den første, men begge bøger lader grøntsager stråle i mere end en afglans fra det animalske køkken.

Til indmad:

Ferguson - The Complete Nose To Tail er en vejledning i at bruge de ingredienser mange fejlagtigt regner for affald.

Teknikfokuseret:

Pepin, J. - Jacques Pepin's New Complete Tecniques der er kokkekursus, encyklopædi og opskriftsamling rullet sammen i et af en af det 20 århundredes titaner bag gryderne. Det bedste ved den er at instruktionerne er krystalklare. Jeg har aldrig været i tvivl om hvordan jeg skulle gribe noget an teknisk efter at have læst hans vejledninger. Det er den første bog jeg vil anbefale alle der ønsker sig et bredere repertoire i et køkken, fordi man lærer at håndtere alt og gør det ved at mestre grundlæggende teknikker der kan bruges til andre opskrifter. Det er det gode franske køkken, så forvent ikke noget etnisk. Nul humus.
Last edited by Antimatter on 25.03.2018 21:53:23, edited 5 times in total.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Post Reply