Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#421 Indlæg af Pete Rock » 24 dec 2019 20:47

00Void skrev:
21 dec 2019 18:58
Tag anden ud til optøning i morgen. Den skal ikke være kold når du starter

Steg løg, æbler, svesker sammen med et stykke kanelbark, lidt timian og to stykker stjerneanis i meget smør. Prop det op i røven på anden. Smæk et stegetermometer i brystet på kræet og smid den ind i en 130 grader varm ovn. Når stegetermometret siger 68 grader (altså 4-5 timer), så tager du den ud og lader den hvile i en små 20 minutter, imens du smækker din ovn på absolut max. Sådan der 280-300 grader ish. Ind med dyret igen og så skal den have til stegetermometret siger 75 grader. Så skulle du gerne have en mør fugl med sprød hud.

edit. Husk selvfølgelig at steg på rist, og husk at smæk et fad under til at opsamle alt den gode juice. Vigtigt til sås
Jeg laver Void-and. Nu må vi se. Når man nu skal lave suppe dagen efter, kan man så bare bruge indvolde, hals og hoved, sammen med andeskroget?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#422 Indlæg af Two-Headed Boy » 31 dec 2019 12:22

Hvad skal I spise i aften?

I år skal jeg kun stå for en enkelt forret, og efter som der er en del vegetarer i selskabet, bliver det noget så enkelt som en svampe a la creme på godt brød ( nogenlunde efter de surdej-kyndige svingeres opskrift) med jordskokkechips, tør ost og urter.

Til hovedret skal vi vist have linsedeller.

Brugeravatar
kulsoen

#423 Indlæg af kulsoen » 31 dec 2019 13:16

Osso buco med risotto, brød og syltet fennikel: Islagkage med nøddemarengsbund og kirsebæris lavet på fløde, samt en lun chokoladesovs. Dertil et ordentligt bonghoved.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#424 Indlæg af andreassyr » 01 jan 2020 06:19

1: 5 kg østers, vi var 17 så omtrent 3-4 stykker person. Giga Fines de Claires (køb jeres østers i Inco!!) skalotte-rødvinseddike, tabasco eller citron på.
2: Marvben med persille, kapers og løg på ristet surdejsbrød, Fergus Henderson-style. En nytårsklassiker.
3: Pirog fyldt med sorte trompetsvampe, bagt løg- og kærnemælkssauce, Karl Johan-pulver, timianolie og præserveret (saltet og tørret) æggeblomme
4: Havtaske med jordskok-pure, bagt karamelliseret jordskok, solsikkekernepure og salturt
5: Dådyrryg med kogt rug vendt i miso, bladbede og sauce på kalveben
6: Panna cotta med brombær
Spot On

Brugeravatar
busterask

#425 Indlæg af busterask » 04 jan 2020 09:17

Vores menu blev improviseret mens vi handlede ind i en seriøst packed Føtex Food. Måske den mest skizofrene nytårsmenu jeg har oplevet, men nok egentlig den jeg har haft mest optur over. Vi fik:
1. En ansjosfilet placeret henover en skefuld ricotta dækket i zaatar
2. Sprøde vafler med fed creme fraiche, stenbiderrogn og dild
3. Koreansk BBQ-kylling paneret i knuste cornflakes og gochugaru, vendt i en sød gochujangmarinade og serveret med lidt tang
4. En kogt artiskok med sennepssmør
5. Ravioli med ricotta/tomat, vendt i smørmonteret tomatsaft, pecorino og pinjekerner
6. En ostemad med karamelliserede løg.
7. Panna cotta på kærnemælk, blåbær og friterede risnudler
den meget priviligeret ung mand

Brugeravatar
kulsoen

#426 Indlæg af kulsoen » 04 jan 2020 11:20

Lyder lækkert med alle de retter, men hvordan fuck har i tid? Starter syr et par uger inden? Har Busterask 3 hjælpere med i køkkenet? Kan se retterne er simple, men det tager da en del tid uanset, specielt når der er så mange små retter.
Jeg lavede desserten dagen i forvejen samt fennikel plus satte brød til hævning. Resten blev ordnet på dagen. Blev løbet i mål med hjælp fra mine gæster (og lidt græs hehe), så de fiksede gremolata og jeg lavede en risotto med herlig crrrrrrema. Men ok, nytårsaftensdag skulle jeg også lige nå at gå en to timers tur med hunden, pakke ud, rydde op, gøre rent, handle de sidste småting, jævne skidtet og klaske noget præsentabelt på face og korpus. Kunne sikkert godt ha’ nået en velkomstsnack og forret hvis det ikke havde været tilfældet og kæresten havde haft fri. Heldigvis smagte det hele ekstremt godt. Selvfølgelig. Var også virkelig hyggeligt og uhøjtideligt med en dyb ond gryderet.

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#427 Indlæg af not_batman » 04 jan 2020 13:49

jeg lavede en let løgsuppe og en cassoulet. simpelt og nemt
"jeg har booket et poolhus"

Brugeravatar
00Void

#428 Indlæg af 00Void » 04 jan 2020 13:52

Jeg startede et par dage i forvejen og brugte halvdelen af nytårsaften i køkkenet, men sådan er det jo. Jeg skulle lave mad til et hold glutenintolerante veganere så der skulle snydes en masse. Til forret fik vi shiitake-"kaviar" med cu kieu, havre-fraiche med lime, friteret jordskokke og kombustøv, og sprut. Til hovedret fik vi tartar af langtidsbagt rødbede, gulerod og selleri med fermenteret hvidløg, syltede sennepskorn, gulerodspuré og nori-"jord". Til den fik vi fritter med trøffelmayo og umamiketchup og sprut. Jeg havde forberedt en æggeblomme af oliven-puré, men noget fuckede op i kemikalierne så hinden satte sig ikke. Og så til dessert fik vi en flamberet pære pocheret i cognac og vanilje, en brownie med kraftig espresso og hvid chokolade med blodappelsin og noget sprut. Vi havde lavet en kransekagehund, og så døde jeg og tog hjem.

Brødet købte vi i lidl
fire hang out with me

Brugeravatar
kulsoen

#429 Indlæg af kulsoen » 06 jan 2020 21:05

Vi har lige lavet ravioli for første gang. Faktisk pasta for første gang Lol. Har fået sådan en pastadims til kitchenaiden Det var satme svært det hele, bortset fra at lave fyld, men var også lettere baked. Fyldet var sygt lækkert. Bagt butternut og hvidløg, kombineret med klarede løg, rosmarin, citrontimian og citronskal. Men næste gang laver vi nok noget med svampe, valnødder og ricotta. Nå men vendte raviolierne i brunet smør med salvie, dryppede lidt god oliven olie på og lod ostesneen falde tykt. Mega lækkert måltid omend med plads til forbedringer, men selve fucking processen og dejen var satme erk. Skal klart øve mig i pasta. No retreat No surrendøøøh

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#430 Indlæg af Two-Headed Boy » 06 jan 2020 21:19

Jeg har sjovt nok også lige fået lapperne i en pastamaskine, og har haft det i hænderne nok gange til at min pasta nu er the bomb, så det er bare at klø på. Lavede cannelloni i går, og det bliver ikke sidste gang. Butternut-raviolien må jeg også prøve snart, lyder satme godt!

Saltsyltede citroner.. Hvad bruger I dem til, ud over next-level tagine/couscous? Mine er klar om 2 uger. Kan man også bruge kødet til noget nice, eller er det kun skallerne, der batter?

Besvar