Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Feldman.

Re: Svingningers madtråd

#611 Indlæg af Feldman. » 15 apr 2020 01:15

Et eksempel på et klassisk voksenkræsen-greb udspiller sig:
00Void skrev:
14 apr 2020 20:45
Jamen drik det da endelig. Du kan da tage en skive kondikarl med kommenost og lätta til.
I et forsøg på at sløre ens egen kræsenhed, tager man to sekundaprodukter, Kondi Karl og Lätta, og smækker et ikke-discountprodukt, kommenosten, ind imellem de to.

Læg mærke til hvordan kommenosten i sætningen placeres mellem brødet og Lätta, selvom den i ethvert andet tilfælde altid ville blive nævnt til sidst i kronologien af de tre. Der laves dermed bogstavelig talt en sandwich af inferiøre produkter for at klemme det ikke-inferiøre produkt midt ind i det dårlige selskab.
kenk skrev:
14 apr 2020 20:46
Elsker kommenost. Nej tak til det andet, tak.
Kenk kalder bluffet med det samme. Han understreger forskellen på være smagsforskrækket og dét at være i stand til at afskrive dårlige discountprodukter.

Andre kommentarer, der kan afsløre én som voksenkræsen:

"Der må kun være ét lag smørbart pålæg på en mad. Derfor er smør under x klamt."

"Jeg kan ikke lide fisk" (ofte sagt af folk, der samtidig synes vegetarer og veganere er åndssvage).

"Jeg kan godt lide en Bailey's en gang imellem."

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#612 Indlæg af Jallan » 15 apr 2020 08:28

Hvornår skal man egentlig i gang med snapsen, hvis den skal være klar til jul? Et par måneder før?
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#613 Indlæg af andreassyr » 15 apr 2020 08:40

Det kommer hundrede procent an på hvad det er for en snaps. En valnøddesnaps sætter du fx over i juni når nødderne er grønne, lader den trække til efter nytår, filtrerer den og lader den stå mellem 6 måneder og 15 år, afhængigt af hvem du spørger.

Jeg har en peberrodssnaps jeg har lavet flere gange som foruden peberrod indeholder æble, citronskal, korianderfrø og timian. Den trækker i 1-2 uger og så er den sådan set klar. Peberrodens styrke kan variere helt vildt men aftager med tiden, så hvis du kom til at glemme den i snapsen som derfor er blevet en bihuleætsende omgang, så lad den stå og slappe af nogle måneder og lav en ny i mellemtiden.

Generelt skal de fleste snapse vel egentlig ikke trække særlig længe - selvom det til gengæld snildt kan være at de skal stå efterfølgende for at blive bedst. Og så er der sådan noget som slåensnaps hvor man kan nøjes med at lade bærrene trække et par uger, men også kan lade dem ligge i et år hvis man vil trække smagen ud af stenene.
Spot On

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#614 Indlæg af Pete Rock » 15 apr 2020 20:05

Det der vand der bliver til overs når man koger bønner, kartofler og pasta, hvad kan man bruge det til? Jeg kan forstå at det kun er noobs der smider det ud. Jeg har hørt at man kan bruge bønnevand som ægge-erstatning i veganske kager, men hvad ellers?

Jeg nyder i øvrigt endeligt at være gået igang med at koge bønner, frem for at bruge dåse. Jeg har, indtil videre, kogt sorte og pinto uden at sætte dem i blød først. Det er gået godt nok, men jeg prøver nok at sætte i blød næste gang for at se hvad der sker. Ifølge denne artikel er det en god ide at sætte bønner der er gamle og dårlig kvalitet i blød, og jeg tror måske i nogen grad det gør sig gældende for mine. Derudover er mit eneste problem at jeg godt tænke mig nogen tips til at få fyret noget mere smag ind i de små sataner under kogningen. Jeg bruger et løg, en gulerød, tre fed hvidløg og tre laurbærblade. Som sagt okay, men ville gerne have mere smag.

Endelig: Gnocchi holder stadig max, vi spiser det en gang om ugen. I aften skal vi prøve den rene smørstegte variant, ingen tomat-sovs, ingen ovn.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Jonas

#615 Indlæg af Jonas » 15 apr 2020 20:24

Slåen fuglemad wtf? Hvis man er slåenhader, har man stadig til gode at prøve et iskoldt glas patxaran. Det er rasende lækkert.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#616 Indlæg af andreassyr » 15 apr 2020 20:38

Jeg hælder for øvrigt ikke min slåen i snaps, men i gin. Slåengin & Tonic er mægtigt.
Spot On

Brugeravatar
cloveroverdover

#617 Indlæg af cloveroverdover » 15 apr 2020 22:19

Pete Rock skrev:
15 apr 2020 20:05
Det der vand der bliver til overs når man koger bønner, kartofler og pasta, hvad kan man bruge det til? Jeg kan forstå at det kun er noobs der smider det ud. Jeg har hørt at man kan bruge bønnevand som ægge-erstatning i veganske kager, men hvad ellers?
Er det ikke kun kikærtevand, der kan anbefales som æggeerstatning? Anden slags bønnevand kan indeholde større mængder lektiner, der kan give led mavepine.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#618 Indlæg af Ali Pilfinger » 15 apr 2020 22:28

Det er nyt for mig.

Sætter kikærtevand sig så hårdt, at man kan spise rugbrød med skiveskåret vand (pocheret vand?) og mayonnaise rørt med vandblomme og karse, eller bruger I det som æggesuppe?

Brugeravatar
cloveroverdover

#619 Indlæg af cloveroverdover » 15 apr 2020 22:30

Skiveskåret vand er nok at strække den, men det kan bruges til marengs og mayonnaise og så selvfølgelig i kager.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#620 Indlæg af Pete Rock » 15 apr 2020 22:36

cloveroverdover skrev:
15 apr 2020 22:19
Pete Rock skrev:
15 apr 2020 20:05
Er det ikke kun kikærtevand, der kan anbefales som æggeerstatning? Anden slags bønnevand kan indeholde større mængder lektiner, der kan give led mavepine.
Du har ret, det er kun kikærtevand som anbefales som æggeerstatning, men jeg har læst andre steder at bønnevand kan bruges som buillon, etc. Så vidt jeg kan se bliver lektinerne de-aktiveret ved kogning, så bare du koger dine bønner burde vandet være okay. Har du mere / bedre info?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar