Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#621 Indlæg af Pete Rock » 15 apr 2020 22:37

cloveroverdover skrev:
15 apr 2020 22:30
Skiveskåret vand er nok at strække den, men det kan bruges til marengs og mayonnaise og så selvfølgelig i kager.
ja, det er mit indtryk. jeg har stadig til gode at koge min første omgang kikærter.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
cloveroverdover

#622 Indlæg af cloveroverdover » 15 apr 2020 23:02

Pete Rock skrev:
15 apr 2020 22:36
cloveroverdover skrev:
15 apr 2020 22:19
Pete Rock skrev:
15 apr 2020 20:05
Det der vand der bliver til overs når man koger bønner, kartofler og pasta, hvad kan man bruge det til? Jeg kan forstå at det kun er noobs der smider det ud. Jeg har hørt at man kan bruge bønnevand som ægge-erstatning i veganske kager, men hvad ellers?
Er det ikke kun kikærtevand, der kan anbefales som æggeerstatning? Anden slags bønnevand kan indeholde større mængder lektiner, der kan give led mavepine.
Du har ret, det er kun kikærtevand som anbefales som æggeerstatning, men jeg har læst andre steder at bønnevand kan bruges som buillon, etc. Så vidt jeg kan se bliver lektinerne de-aktiveret ved kogning, så bare du koger dine bønner burde vandet være okay. Har du mere / bedre info?
Næh. Jeg troede, at det var pga. lektinerne, men når man googler det, vil danske myndigheder have, at man skal smide kogevandet ud (uden rigtigt at sige hvorfor), mens engelsksprogede siger, at du kan smide det i suppe. You do you.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Pete Rock

#623 Indlæg af Pete Rock » 15 apr 2020 23:18

cloveroverdover skrev:
15 apr 2020 23:02
Pete Rock skrev:
15 apr 2020 22:36
cloveroverdover skrev:
15 apr 2020 22:19
Pete Rock skrev:
15 apr 2020 20:05
Det der vand der bliver til overs når man koger bønner, kartofler og pasta, hvad kan man bruge det til? Jeg kan forstå at det kun er noobs der smider det ud. Jeg har hørt at man kan bruge bønnevand som ægge-erstatning i veganske kager, men hvad ellers?
Er det ikke kun kikærtevand, der kan anbefales som æggeerstatning? Anden slags bønnevand kan indeholde større mængder lektiner, der kan give led mavepine.
Du har ret, det er kun kikærtevand som anbefales som æggeerstatning, men jeg har læst andre steder at bønnevand kan bruges som buillon, etc. Så vidt jeg kan se bliver lektinerne de-aktiveret ved kogning, så bare du koger dine bønner burde vandet være okay. Har du mere / bedre info?
Næh. Jeg troede, at det var pga. lektinerne, men når man googler det, vil danske myndigheder have, at man skal smide kogevandet ud (uden rigtigt at sige hvorfor), mens engelsksprogede siger, at du kan smide det i suppe. You do you.
Nu har jeg lige set Dark Water, så jeg er tilbøjelig til at stole mere på de danske myndigheder. Link please?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock

#624 Indlæg af Pete Rock » 15 apr 2020 23:20

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#625 Indlæg af Two-Headed Boy » 29 apr 2020 15:01

Hej madsvin(gninger). I aften skal jeg lave en ordentlig kullerfilet i min bambus-damper. Tror jeg laver en romesco til. Glæder mig.

Jeg forventer at få en lille rest, som jeg forestiller mig skal blive til en kvik ceviche. Hvor længe lader I sådan en trække? Internettet siger alt fra 15 minutter til natten over. Det sidste lyder ærligt talt excessivt.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#626 Indlæg af andreassyr » 29 apr 2020 15:19

Det kommer an på størrelsen af stykkerne, men 1-2 timer ville jeg gå med, i forholdsvis tynde skiver.
Spot On

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#627 Indlæg af Two-Headed Boy » 29 apr 2020 19:09

Mange tak. Det blev helt hæderligt.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#628 Indlæg af Jallan » 07 maj 2020 10:48

Jeg vil lave Moules Frites i aften, og af en eller anden grund har jeg aldrig lavet deep fried fritter før. Er der nogen tips jeg skal være særligt opmærksomme på for at lave dem perfekte?
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
00Void

#629 Indlæg af 00Void » 07 maj 2020 11:06

Skær bagekartofler ud i passende størrelse. Ikke for små, for guds skyld. Sådan pegefingersize. Smid dem så ned i noget vand, vask, gentag med nyt vand indtil vandet er helt klart. Det er for at udvande stivelsen.
Herefter koger du kartoffelstavene i meget saltet vand (det skal smage som havvand) på lavt blus indtil de er helt møre. Vandet må ikke bulderkoge, så går fritterne i stykker. Når de er kogt møre overhælder du dem med koldt vand og tager dem forsigtigt op for at dryppe af på et klæde.
Imens de tørrer sætter du en balje med solsikkeolie over på middelhøjt blus. Sørg for det er så varmt, at de øjeblikkeligt begynder at syde når du smider en kartoffel ned. Hvis du har et termometer så se om du kan ramme 160-170 grader. Enten skal du sørge for der er nok olie til, at det ikke taber for meget varme når du smider kartoflerne i, og der skal være plads til, at du kan skubbe fritterne lidt rundt. Giv dem ~10 minutter, eller til de har en gylden farve, og tag dem så op med en hulske, dryp dem af på et klæde og lad dem stå til i skal spise. Lige inden servering varmer du olien op til 200 grader og giver fritterne et dyp mere i 5-6 minutter så de er helt sprøde. Giv dem en gavmild håndfuld havsalt, et stryg friskkværnet peber. Og lidt timian hvis du er et svin.
fire hang out with me

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#630 Indlæg af andreassyr » 07 maj 2020 11:46

... og hvis man er virkelig ægte og kører Blumenthal's stil (som vist var ham der fandt på det med den tredobbelte tilberedning) så smider du dem direkte i fryseren i et enkelt lag, allerbedst på en rist, efter de er kogt. Det er ikke så meget for at køle dem hurtigt af, men fordi luften er knastør derinde.

Det er for øvrigt en tilsvarende proces når man skal lave bomben roast potatoes. Så slipper man for friteringen men smider i stedet store stykker kogt og afkølet kartoffel i et forvarmet fad med andefedt i ovnen i en times tid og hamrer op til sidst. Det er mit go-to tilbehør til Moules Frites.
Spot On

Besvar