Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
cloveroverdover

Re: Svingningers madtråd

#681 Indlæg af cloveroverdover » 19 jul 2020 13:36

Jallan skrev:
19 jul 2020 11:58
Må jeg lige spørge om 1 ting. Når I laver saft, sylte, whatever og skal klargøre beholderen, hvad gør I så? 33-50% af gangene jeg hælder kogende vand i en glasbeholder flækker den, og jeg er ved at blive :cussing:
Jeg skolder lågene og vasker glassene i sæbevand, skyller i varmt og sætter dem så i ovnen på 150°C, mens jeg laver syltetøjet. Det bliver så hældt varmt på, og så kommer lågene efter. Oftest skruer jeg låget løst på og sætter det hele tilbage i ovnen. Når det så koger inde i glasset (og her skal man holde øje, for det går meget hurtigt fra koge til koge over), kommer de ud, låget skrues fast, og så kommer vakuumforseglingen, når det køler ned.
Har endnu ikke ødelagt et glas.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#682 Indlæg af Jallan » 19 jul 2020 15:24

OK, det lyder super godt i forhold til sylteglas. Hvad med flasker? Nogen gode tips? Det er en stor hovedpine.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
cloveroverdover

#683 Indlæg af cloveroverdover » 19 jul 2020 15:41

Nej, jeg synes at patentflaskerne er svære at få helt rene og svære at få tætte, så jeg er gået over til bare at portionsfryse i poser, når jeg laver saft.
Men måske de mere vidmundede flasker fra Weck kan følge samme metode som sylteglassene?
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
00Void

#684 Indlæg af 00Void » 19 jul 2020 15:44

Skold dem ved at sætte dem i en høj gryde med vand i både flaskerne og omkring dem, og bring vandet langsomt i kog. Det er det voldsomme temperaturskifte som får dem til at flække.

Jeg ved ikke om det også kan have noget med flaskerne at gøre. Pynteflasker fra Søstrene Grene, ikea mv. er beregnet til vand og frarådes i al fald til ølbrygning, kombucha og lignende.
Man kan i stedet genbruge patentflasker fra øl og limonade, som er lavet og godkendt til formålet. Irma har f.eks. lige haft Lorina på bud, som kommer i nogle gode flasker, til en billigere penge end man ellers finder patentflasker til, og så får man noget middelmådig sukkervand med i købet. Ellers køb dem på en shop for ølbrygning, f.eks. https://www.brygforretningen.dk/collect ... ucts/44522.
Med ovenstående metode og gode flasker har jeg i al fald aldrig oplevet en sprængt flaske ved skoldning.
fire hang out with me

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#685 Indlæg af Ali Pilfinger » 19 jul 2020 17:35

Jallan, husker du at tage dine flasker ud af fryseren i god tid inden skoldning?

Brugeravatar
Sille...sille...

#686 Indlæg af Sille...sille... » 19 jul 2020 19:57

eini skrev:
19 jul 2020 12:10
Jeg skyller/ryster den godt med en sjat højprocentsspiritus. Det virker ok.

Hvad kan man lave med solbær, udover syltetøj og saft? Jeg føler ikke at solbærrets potentiale udnyttes til fulde sådan som tingene er nu.
Det indlysende: Spis nogle rå på yoghurt og sådan noget. Det er et lidt overset bær at spise råt, men det er så vildt aromatisk, vildere end alle de andre.

Mit bedste fif til al frugt og bær er at droppe henkogningen og syltningen og få en fryser i stedet. Det kræver lidt præpareringsarbejde, men så har man det altid klar, hvis man skal bruge det til syltetøj, grød, madlavning, kager, saft, hvad man nu lige vil. I stedet for at stå og skulle bruge ribs til kage og kun have ti glas gelé.

Edit: Det afhjælper også problemet med sprængte glas.
whose fool are you?

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: Aarhus N
Kontakt:

#687 Indlæg af Josti » 19 jul 2020 20:39

eini skrev:
19 jul 2020 12:10
Jeg skyller/ryster den godt med en sjat højprocentsspiritus. Det virker ok.

Hvad kan man lave med solbær, udover syltetøj og saft? Jeg føler ikke at solbærrets potentiale udnyttes til fulde sådan som tingene er nu.
Snaps. 3-400 gram solbær + et par blade fra busken og en flaske klar Brøndum. Lad det stå i tre-fire måneder og fortynd med yderligere en flaske Brøndum.

Ellers frys dem ned og brug i smoothies.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#688 Indlæg af Ali Pilfinger » 20 jul 2020 00:25

Jeg forstår ikke den der med at fortynde snaps? Hvorfor ikke nøjes med den halve mængde bær eller lave to flasker på én gang?

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: Aarhus N
Kontakt:

#689 Indlæg af Josti » 20 jul 2020 09:25

Den bliver for kraftig at drikke ufortyndet, men det kan selvfølgelig godt være at det virker på samme måde med den halve mængde bær.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#690 Indlæg af andreassyr » 24 jul 2020 12:30

Jeg har fået en røgeovn i fødselsdagsgave og inspireret af nogle dage på Fanø, tænker jeg at jeg skal forsøge mig med hvad der må være landets bedste egnsret - bakskuld. Den er saltet, tørret og røget, men der er vist stor forskel på den moderne, blødere udgave og den gamle langtidsholdbare. Der skulle vel ikke være nogen herinde med en gammel fisker i familien der har et par gode tips?
Spot On

Besvar