CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Message
Author
User avatar
La Mouche
Posts: 12013
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#21 Post by La Mouche » 14.11.2014 13:10:32

Ulempen ved at se Storm Children sent om aftenen var, at man strategisk skulle flytte sæde undervejs for at komme væk fra dem der sad og snorkede ved siden af en (lullet i søvn af de lange indstillinger) - god film, men kræver tålmodighed.

User avatar
leapfrog
Posts: 4969
Joined: 18.03.2005 10:40:09
Location: på bunden af øresund

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#22 Post by leapfrog » 14.11.2014 15:33:58

Dem giver man da en albue i siden. Hvis de skal snorke, må de gøre det derhjemme.
"inseperable does not mean identical"

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3787
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#23 Post by jegharfangetmigenmyg » 14.11.2014 16:13:47

Det var værre med den gruppe, der efter en time fandt ud af, at nu kunne de ikke klare mere. De kravlede så ned over sæderækkerne i siden og trampede på min nyindkøbte Naruse-boks! Gymnasiepestilens galore. Iø. viser Cinemateket i Malmø Floating Clouds på 35mm i morgen. Ku godt. Men ok, jeg må få set Norte. Den er jo også rimelig nem at få fingrene i.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

User avatar
leapfrog
Posts: 4969
Joined: 18.03.2005 10:40:09
Location: på bunden af øresund

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#24 Post by leapfrog » 15.11.2014 14:46:54

De var irriterende, ja. Men hvad laver du da også med en Naruse-boks i biffen?

Nå, men Horse Money var da overvældende smuk. Det var for mig filmkunsten på digitale præmisser, når det er allerbedst. Costa selv var da også en helt, selvom han ikke fik præsenteret alt lige heldigt. Birgitte Stærnumse skal bare lukke røven.
"inseperable does not mean identical"

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3787
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#25 Post by jegharfangetmigenmyg » 15.11.2014 22:06:47

Naruse: Ja, altså den koster jo flere tusinde kroner på nettet, fordi den er out of print, og så var det ligesom billigere at købe den brugt af en sælger, som tog den med i biografen.

Jeg kunne ikke fordrage Horse Money. Hjælper det ikke, hvis man har kendskab til portugisisk historie eller hvis man har set nogle af hans tidligere film med Ventura? Fattede aldrig rigtig en bjælde af noget, og den lo-fi digitale æstetik sagde mig ikke noget. Jeg fornemmede godt, at det var en poetisk, men den gik fuldstændig forbi mig. Det var sjovere med hans Q&A efter filmen. Hele den der snak om, at han ville have lavet en rap-spillefilm med Gil Scott-Heron lød meget mere interessant, og sjovt at han svinede dokumentarfilmformatet på en dokumentarfilmfestival. Men irriterende forudsigeligt, det der med at rose sådan noget som Dawn of the Planet of the Apes. Hvorfor er det, at artfilm-instruktører altid skal underminere deres egne ting på sådan en tøhø-agtig måde. Jeg har ikke set Dawn..., så jeg ved ikke, meeen.

Til gengæld, Journey to the West: Fucking wow! Det er nærmest en af hans bedste film. Stray Dogs, pak sammen. Den der trappescene er noget af det bedste, jeg har set i flere år. Hér arbejder han interessant med digital film. Jeg ville gerne have haft, at den havde varet tre i stedet for en time, for den fløj da af sted. Ming-liang må være verdens bedste nulevende instruktør.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

User avatar
Jensth
Posts: 1728
Joined: 29.05.2004 21:20:31
Location: 2400

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#26 Post by Jensth » 15.11.2014 22:21:25

Jeg forstod den heller ikke. Det sagde mig intet og jeg var slet ikke følelsesmæssigt engageret i ventura's historie. Hele filmen var et skizofrent, hallucinatorisk rod. Visuelt var det også mega kedeligt og forudsigeligt. Elevatorscenen var den eneste formildende omstændighed. Dessuden kan jeg ikke se hvordan dette værk på nogen måde kan kaldes dokumentarisk.

User avatar
ruthner
Posts: 1332
Joined: 20.05.2008 16:32:34
Location: progress

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#27 Post by ruthner » 15.11.2014 23:38:13

Heads up til cinefile aarhussvingere: imorgen kører der et lille udvalg fra dox i Øst For Paradis:

13:00 Letters to Max
15:00 The Second Game
17:00 Red Army
21:00 Maidan

35 kroner per forestilling - gratis ved fremvisning af Aarhus Filmfestival-armbånd.

User avatar
leapfrog
Posts: 4969
Joined: 18.03.2005 10:40:09
Location: på bunden af øresund

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#28 Post by leapfrog » 16.11.2014 00:30:17

Maidan bør alle de wannabe-revolutionære i Aarhus se. Den er fantastisk. The Second Game kræver en begejstring for fodbold og snefald og smågeniale konceptfilm. Baudelaire-filmen har jeg desværre ikke fået set, men han plejer at være god.

Altså 1) kompositionsmæssigt var både lyssætning, interiør og framingen helt og aldeles fremragende poetisk på Costas egen idiosynkratiske facon og 2) jo, man bør nok medbringe en lyst til at leve sig ind i Venturas liv, men man bør ikke nødvendigvis have set In Vanda's Room eller Colossal Youth, selvom det selvfølgelig ikke ville skade. Og 3) dokumentarisk er den jo heller ikke i bogstavelig forstand, det vil hverken Costa eller CPH:DOX-arrangørerne argumentere for, men den arbejder med det dokumentaristiske gennem rekonstruktionerne, som jo i den grad er en DOX-kæphest. Et eller andet sted ville Horse Money have været en modigere vinder af DOX end Oppenheimer eller Diaz for den sags skyld.

Arthouse-instruktører underminerer vel ikke deres eget værk mere end alle mulige andre kunstnere, der har tendens til at have mindreværdskomplekser og være megaloman på samme tid. På den måde virkede han ganske troværdig og original, selvom retorikken og den arbitrære smag for det ene og det andet var momentvis irriterende.

Journey to the West var jeg virkelig også begejstret for. Hjørnecafé-scenen var en af mine favoritter. Den kunne sagtens have været længere, helt enig. Slutningen virkede dog ret elendigt udført qua den ret drastiske lydklipning.
"inseperable does not mean identical"

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3787
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#29 Post by jegharfangetmigenmyg » 16.11.2014 11:24:02

Jeg har ikke givet op med Costa, men det var godt nok ikke en særlig appetitlig indgang til hans filmografi. Det kan godt være, at det ikke er en dokumentar, men så er den lidt underligt forkert kategoriseret på imdb: http://www.imdb.com/title/tt3907156/

Journey to the West, ligevel brat afslutning, ja. Jeg blev rimelig desorienteret af den sidste indstilling dér, så det gjorde mig ikke meget. Hjørnecaféscenen ligger iø. på 'tuben:

Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

User avatar
Gregor XIII
Posts: 6519
Joined: 25.03.2007 14:40:24
Contact:

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#30 Post by Gregor XIII » 17.11.2014 18:23:02

Hjælp en blogger: Jer der var til Horse Money, i kan godt genkende den her sang, ikke?



Sad og ledte efter musik-credits under rulleteksterne, irriterende der ikke var noget.

Nu er jeg så lidt forsinket, men det hjælper nok på forståelsen at være sådan nogenlunde med på det portugisiske militærs rolle i Kap Verde og så derefter under nellike-revolutionen. Immigranternes følelser under den revolution er virkelig en sær ting, jeg tænker den måske er lidt a la algierernes situation under de politiske uroligheder i tressernes Frankrig, dog nok med lidt færre massakrer.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests