CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Message
Author
User avatar
leapfrog
Posts: 4915
Joined: 18.03.2005 10:40:09
Location: på bunden af øresund

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#41 Post by leapfrog » 18.11.2014 16:48:43

Jeg ved meget, meget lidt om det historiske forløb, men fornemmede da ret hurtigt at det generelt handlede om den psykologiske og fysiske tilstand hos individet Ventura og en gruppe af mennesker omkring ham, som via diverse traumatiske oplevelser og #undertrykkelse gav en ekstra dimension til nogle i forvejen smukt komponerede billeder. Altså, der var jo for fanden en grund til, at lige netop Riis-billederne blev hevet ind. Midtersektionen med tableaux-montagen var jo et decideret ripoff af Riis-billederne. Der var endda en flok Cap Verde-negere som lå og sov på et bord (liiige tyk nok en reference i min bog). Costa er besat af det undertrykte, fattige menneske i klaustrofobiske, nederdrægtige byrum. Det univers kobler sig ikke op på specifikke, facistisk-nøjagtige historiske fakta. Det er en primært en følelse, som så stiliseres ud i ekstremerne. Og Horse Money er nok hans mest radikale og minimalistiske dramatisering af disse forhold.
"inseperable does not mean identical"

User avatar
Gregor XIII
Posts: 6519
Joined: 25.03.2007 14:40:24
Contact:

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#42 Post by Gregor XIII » 18.11.2014 18:01:01

Anyways, her er min anmeldelse: http://centrifugue.blogspot.com/2014/11 ... money.html Men nu har jeg nok skrevet det meste i forvejen.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10099
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#43 Post by secondtoughestintheinfant » 18.11.2014 21:10:21

Jeg har lige set Interstellar. Shit, noget lort. Men det vidste man jo godt.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

User avatar
Tonic Satan
Posts: 8363
Joined: 03.06.2009 21:48:02
Location: Jeg er i lommen på dig

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#44 Post by Tonic Satan » 19.11.2014 20:56:23

Træls, du brugte penge på den, så. Jeg tager ind at se den i weekenden og glæder mig.
Antimatter wrote:
En eller anden nobody kaldte det Jørgen de Mylius time.

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10099
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#45 Post by secondtoughestintheinfant » 19.11.2014 21:13:19

Ja, det er altid en skam, når man bruger penge på lortefilm. Den er langt bedre end Inception, dog. Den fedeste karakter er en robot, der hedder Tars, den kunne jeg godt lide. Du er heldig, at du skal se den med undertekster, lyden er mixet på en måde, så man i mindst en tredjedel af filmen ikke kan høre, hvad der bliver sagt.
I øvrigt sjovt så røvsygt rummet er gestaltet i forhold til Gravity
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

User avatar
Tonic Satan
Posts: 8363
Joined: 03.06.2009 21:48:02
Location: Jeg er i lommen på dig

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#46 Post by Tonic Satan » 19.11.2014 21:25:54

Nåja. Måske det hjælper at se den i Imperial, og måske man skal hjælpe filmen lidt op i rummet inden. Og stærkt, at det ikke kun er DR, der kan finde ud af at fucke dialog op i mixet.
Antimatter wrote:
En eller anden nobody kaldte det Jørgen de Mylius time.

User avatar
La Mouche
Posts: 11740
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#47 Post by La Mouche » 19.11.2014 21:30:42

Gravity i Imperial var en noget bedre oplevelse. Det er virkelig ikke en god film. Så hellere gense "2001", "Contact" og "Vredens Druer", som vist er de tre den stjæler mest fra.

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10099
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#48 Post by secondtoughestintheinfant » 19.11.2014 21:31:45

Altså, der er ingen tvivl om, at det er hundrede procent tilsigtet, at lydene overdøver dialogen i Interstellar. Det er ret interessant, faktisk. Lyduniverset er klart det mest interessante i filmen. Musikken er ekstremt overdrevet, men på en meget kalkuleret og bevidst facon. McCorny er ikke nær så frygtelig, som man kunne forvente efter at have set traileren. Pludselig dukker Matt Damon op og leverer en rigtig Matt Damon-præstation.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3755
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#49 Post by jegharfangetmigenmyg » 19.11.2014 21:32:37

secondtoughestintheinfant wrote:Men altså, Costa er så taktilt visuel en #billedmager, at jeg næsten ikke kan forestille mig, at manglende historisk viden kan være udslagsgivende for ens oplevelse af Horse Money. Det er sikkert bare Myggen, der er helt ude at skide.
Vi myg skider generelt utroligt meget, så det kan bestemt ikke udelukkes. Men jeg syntes altså vitterlig ikke, at Horse Money var noget specielt, rent visuelt. Heller ikke selvom man namedropper en dansk fotograf i introen. Men lad mig nu bare være, indtil jeg har set Colossal Youth. Så skal I kraftedeme få, hvis den også babber fede akademikerkugler.

Iø. nu, når nu du lige bringer Hou på banen, er A Time to Live and a Time to Die så stedet at starte? Og hænger den sammen med Dust in the Wind, som boksen her antyder?: http://www.yesasia.com/global/103701710 ... /info.html

Endelig er i hvert fald et par af hans 80'er-film ude på et hjemmeformat, der ikke ligner udskidt æblegrød (det er det, der har afholdt mig fra at komme i gang, da jeg forestiller mig, at hans film fortjener bedre end dvd-kvalitet anno 1998).

Tilbage til Horse Money: Gregers, jeg kan godt lidt se hvad du mener ift. Portrait of Jason, men igen vil jeg så sige, at man sagtens kan se den film og få en vilderen oplevelse, også selvom man ikke sidder og analyserer slavesociologi ind i det undervejs. Han har det jo for fedt, altså lige indtil... Et minimalistisk mesterværk, der dog heller ikke helt kan sammenlignes med Costa, som (i hvert fald i Horse Money) arbejder med billeder på en helt anderledes opstyltet måde. Der er jo ikke så meget billedpis med Portrait, ud over et par skægge tekniske ting med fokus og sort skærm.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3755
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#50 Post by jegharfangetmigenmyg » 19.11.2014 21:39:13

secondtoughestintheinfant wrote:Musikken er ekstremt overdrevet, men på en meget kalkuleret og bevidst facon.
Ja, signeret vores tyske stressnaziven, Hans Zimmer, som også fortalte os, hvad vi skulle føle hvert eneste sekund gennem alle tre timer af Inception.

Image
Hey, Tuffy, vidste du, at jeg faktisk har skrevet scoren til The Thin Red Line?
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest