CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: CPH:DOX 2014 (6. - 16. nov.)

#41 Indlæg af leapfrog » 18 nov 2014 16:48

Jeg ved meget, meget lidt om det historiske forløb, men fornemmede da ret hurtigt at det generelt handlede om den psykologiske og fysiske tilstand hos individet Ventura og en gruppe af mennesker omkring ham, som via diverse traumatiske oplevelser og #undertrykkelse gav en ekstra dimension til nogle i forvejen smukt komponerede billeder. Altså, der var jo for fanden en grund til, at lige netop Riis-billederne blev hevet ind. Midtersektionen med tableaux-montagen var jo et decideret ripoff af Riis-billederne. Der var endda en flok Cap Verde-negere som lå og sov på et bord (liiige tyk nok en reference i min bog). Costa er besat af det undertrykte, fattige menneske i klaustrofobiske, nederdrægtige byrum. Det univers kobler sig ikke op på specifikke, facistisk-nøjagtige historiske fakta. Det er en primært en følelse, som så stiliseres ud i ekstremerne. Og Horse Money er nok hans mest radikale og minimalistiske dramatisering af disse forhold.

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#42 Indlæg af Gregor XIII » 18 nov 2014 18:01

Anyways, her er min anmeldelse: http://centrifugue.blogspot.com/2014/11 ... money.html Men nu har jeg nok skrevet det meste i forvejen.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#43 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 18 nov 2014 21:10

Jeg har lige set Interstellar. Shit, noget lort. Men det vidste man jo godt.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#44 Indlæg af Tonic Satan » 19 nov 2014 20:56

Træls, du brugte penge på den, så. Jeg tager ind at se den i weekenden og glæder mig.
Antimatter skrev:
En eller anden nobody kaldte det Jørgen de Mylius time.

Brugeravatar

#45 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 nov 2014 21:13

Ja, det er altid en skam, når man bruger penge på lortefilm. Den er langt bedre end Inception, dog. Den fedeste karakter er en robot, der hedder Tars, den kunne jeg godt lide. Du er heldig, at du skal se den med undertekster, lyden er mixet på en måde, så man i mindst en tredjedel af filmen ikke kan høre, hvad der bliver sagt.
I øvrigt sjovt så røvsygt rummet er gestaltet i forhold til Gravity
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#46 Indlæg af Tonic Satan » 19 nov 2014 21:25

Nåja. Måske det hjælper at se den i Imperial, og måske man skal hjælpe filmen lidt op i rummet inden. Og stærkt, at det ikke kun er DR, der kan finde ud af at fucke dialog op i mixet.
Antimatter skrev:
En eller anden nobody kaldte det Jørgen de Mylius time.

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#47 Indlæg af La Mouche » 19 nov 2014 21:30

Gravity i Imperial var en noget bedre oplevelse. Det er virkelig ikke en god film. Så hellere gense "2001", "Contact" og "Vredens Druer", som vist er de tre den stjæler mest fra.

Brugeravatar

#48 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 nov 2014 21:31

Altså, der er ingen tvivl om, at det er hundrede procent tilsigtet, at lydene overdøver dialogen i Interstellar. Det er ret interessant, faktisk. Lyduniverset er klart det mest interessante i filmen. Musikken er ekstremt overdrevet, men på en meget kalkuleret og bevidst facon. McCorny er ikke nær så frygtelig, som man kunne forvente efter at have set traileren. Pludselig dukker Matt Damon op og leverer en rigtig Matt Damon-præstation.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#49 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 19 nov 2014 21:32

secondtoughestintheinfant skrev:Men altså, Costa er så taktilt visuel en #billedmager, at jeg næsten ikke kan forestille mig, at manglende historisk viden kan være udslagsgivende for ens oplevelse af Horse Money. Det er sikkert bare Myggen, der er helt ude at skide.
Vi myg skider generelt utroligt meget, så det kan bestemt ikke udelukkes. Men jeg syntes altså vitterlig ikke, at Horse Money var noget specielt, rent visuelt. Heller ikke selvom man namedropper en dansk fotograf i introen. Men lad mig nu bare være, indtil jeg har set Colossal Youth. Så skal I kraftedeme få, hvis den også babber fede akademikerkugler.

Iø. nu, når nu du lige bringer Hou på banen, er A Time to Live and a Time to Die så stedet at starte? Og hænger den sammen med Dust in the Wind, som boksen her antyder?: http://www.yesasia.com/global/103701710 ... /info.html

Endelig er i hvert fald et par af hans 80'er-film ude på et hjemmeformat, der ikke ligner udskidt æblegrød (det er det, der har afholdt mig fra at komme i gang, da jeg forestiller mig, at hans film fortjener bedre end dvd-kvalitet anno 1998).

Tilbage til Horse Money: Gregers, jeg kan godt lidt se hvad du mener ift. Portrait of Jason, men igen vil jeg så sige, at man sagtens kan se den film og få en vilderen oplevelse, også selvom man ikke sidder og analyserer slavesociologi ind i det undervejs. Han har det jo for fedt, altså lige indtil... Et minimalistisk mesterværk, der dog heller ikke helt kan sammenlignes med Costa, som (i hvert fald i Horse Money) arbejder med billeder på en helt anderledes opstyltet måde. Der er jo ikke så meget billedpis med Portrait, ud over et par skægge tekniske ting med fokus og sort skærm.
Rolling Stone skrev:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#50 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 19 nov 2014 21:39

secondtoughestintheinfant skrev:Musikken er ekstremt overdrevet, men på en meget kalkuleret og bevidst facon.
Ja, signeret vores tyske stressnaziven, Hans Zimmer, som også fortalte os, hvad vi skulle føle hvert eneste sekund gennem alle tre timer af Inception.

Billede
Hey, Tuffy, vidste du, at jeg faktisk har skrevet scoren til The Thin Red Line?
Rolling Stone skrev:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Besvar