podcasts/radio anbefalinger

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
kulsoen

Re: podcasts/radio anbefalinger

#61 Post by kulsoen » 18.01.2016 10:32:34

Jeg elsker Philosophy Bites og Bio Ethics Bites, men jeg har efterhånden hørt mere eller mindre alt 3 gange. Er der nogle andre gode filosofipodcasts? Jeg nægter at høre Axons and Axioms, fordi det simpelthen bliver for bro-agtigt og de ævler om alt muligt uvedkommende lort, laver fesne jokes osv. Fuck dem, dumme svin. Jeg gider heller ikke værter, der smasker eller på anden måde er ulidelige. Det må gerne være inden for andet end filosofi også, f.eks. sociologi, psykologi, neurovidenskab osv.

mbj

#62 Post by mbj » 18.01.2016 10:49:42

kulsoen wrote:Jeg elsker Philosophy Bites og Bio Ethics Bites, men jeg har efterhånden hørt mere eller mindre alt 3 gange. Er der nogle andre gode filosofipodcasts? Jeg nægter at høre Axons and Axioms, fordi det simpelthen bliver for bro-agtigt og de ævler om alt muligt uvedkommende lort, laver fesne jokes osv. Fuck dem, dumme svin. Jeg gider heller ikke værter, der smasker eller på anden måde er ulidelige. Det må gerne være inden for andet end filosofi også, f.eks. sociologi, psykologi, neurovidenskab osv.
Very bad Wizards (en psykolog og en filosof)

Man skal vænne sig til dem, og de bliver også lidt for bro-agtige nogle gange, men de har også mange gode seriøse diskussioner, gode gæste optrædener (dem med Paul Bloom og Sam Harris er rigtig gode). Man får også mange gode links til bøger, artikler, blogs osv., så synes klart der er meget at komme efter.

kulsoen

#63 Post by kulsoen » 18.01.2016 10:58:53

Oh, dem kender jeg. Alt for bro. Har virkelig prøvet, fordi når de endelig holder dem til emnet, så er det ok fedt, omend liiiidt for meget freestyling til min smag. Kan godt lide det er lidt stringent, ala Philosophy Bites. Men jeg giver dem en chance igen.

mbj

#64 Post by mbj » 18.01.2016 11:06:53

kulsoen wrote:Har virkelig prøvet, fordi når de endelig holder dem til emnet, så er det ok fedt
Præcis!...det ville være godt at de gjorde det hele vejen i gennem, og droppede de ofte platte jokes og bromance tilbøjeligheder.
Afsnittet med Walter Sinnott Armstrong, hvor de blandt andet snakker om psykopati kan jeg også klart anbefale.

kulsoen

#65 Post by kulsoen » 18.01.2016 11:10:15

Jeg finder lige de der gæsteafsnit og psykopatiafsnittet så. Det er bare svært for alle andre filopods at måle sig med P bites, primært fordi de da maxer helt ud på wack gæster! De har jo de vildeste navne på besøg. Konge podcast.

Kinky Robot

#66 Post by Kinky Robot » 27.03.2016 20:02:33

Jeg har haft rigtig meget optur over Spørge Jørgen på Radio 24/7 med Jørgen Leth. Det er et brevkasse program hvor Jørgen svare på spørgsmål som lytterne sender ham. Og vi kommer vidt omkring. Jørgen fortæller om hvor mange telefoner han har smadret, hvor meget han savner hans buddy Mogens Rukov, om den gang han blev svinet til af Peter Belli, og hvorfor han ikke bryder sig om øgenavne. Det hele er mega Jørgen Leth-agtig og ret sjovt. Og hvis man ikke synes, at det er særligt interessant, så kan man altid bruge det som en sovepille lidt ala Tour'en.

http://www.radio24syv.dk/programmer/spoerge-joergen/

EDIT: Nå, jeg havde sgu lige overset, at PerH havde plugget Spørge Jørgen. Men så lad mig anbefale Kontoret. Indtilvidere er der 2 programmer, men de er begge to rigtig gode. Noget om vampyr fascination og suburban teenage life i Sydhavnen.

https://soundcloud.com/kontoret-3

Dan Dare

#67 Post by Dan Dare » 11.04.2016 07:06:53

Findes der nogle gode musik"doumentariske" podcasts? Enten som Album, (bare ikke dårligt), eller som Wikibeats (bare ikke ligegyldig og mangelfuldt) eller som Simpson og Leth (bare ikke jazz). Altså noget hvor der bliver snakket om en genre, band, whatever i dybden. Ligesom alle de tusindevis af gode musikbøger/blogs der findes, det skal bare være til ørerne.
I'm a good citizen, I'm a good father, I recycle and I masturbate. And I'm proud of it.

Hygger også lige med budding

nap nap.

#68 Post by nap nap. » 11.04.2016 20:34:39

Hvis kompositionsmusik tæller med, har jeg to gode.

Meet the Composer er klippet meget moderne og Radiolab-agtigt, men de fleste afsnit er stadig rigtig spændende. De består hver især af en gennemgang af en komponists arbejde og et interview med denne. Afsnittene med John Luther Adams og Ingram Marshall kan jeg især anbefale.
http://www.wqxr.org/programs/meet-composer/

Bob Gilmore har også lavet en række fine programmer om de komponister og stilarter, han gik mest op i. De er mere traditionelt skruet sammen med snak og musikklip, snak og musikklip. Han kan blandt andet godt lide François-Bernard Mâche og Harry Partch.
http://homepages.inf.ed.ac.uk/stg/Bob_G ... loads.html

Ellers har The Lake podcasts i alle mulige afskygninger. På de sidste har jeg hørt nogle af Jan Sneums programmer, men uden at være særlig imponeret over dem. Synes han virker meget forvirret og uforberedt. Andre programmer har været ganske fine.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

PeterEllermann
Spotify: 114022072

#69 Post by PeterEllermann » 11.04.2016 21:08:32

Dan Dare wrote:Findes der nogle gode musik"doumentariske" podcasts? Enten som Album, (bare ikke dårligt), eller som Wikibeats (bare ikke ligegyldig og mangelfuldt) eller som Simpson og Leth (bare ikke jazz). Altså noget hvor der bliver snakket om en genre, band, whatever i dybden. Ligesom alle de tusindevis af gode musikbøger/blogs der findes, det skal bare være til ørerne.
Et par bud:
All Songs Considered fra NPR
Taktløs på P2 (ungdommeligt snak om klassisk musik med de to herrer, der senere blev kendt som vores allesammens Kisser og Speaker-Allan)

Selv hører jeg kun Sort Søndag.
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Dan Dare

#70 Post by Dan Dare » 14.04.2016 12:33:05

Jeg tænkte egentlig mest på den såkaldte Beatmusik. Jeg har slet ikke tid nok til at begynde på kompositions/klassisk musik lige nu.
All Songs Considered kunne godt have noget. Jeg tjekker tippet tak.
I'm a good citizen, I'm a good father, I recycle and I masturbate. And I'm proud of it.

Hygger også lige med budding

Post Reply