LN: Januar - Heaven is sad

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: LN: Januar - Heaven is sad

#51 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 jan 2015 23:20

Syme skrev:Sådan noget er jo ikke fedt, når det handler om sex.
Du er ikke fed, når du handler om sex.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
O' R'lyeh

#52 Indlæg af O' R'lyeh » 30 jan 2015 09:15

Syme skrev:Hvordan minder Lispector og Woolf om hinanden? Er det, fordi de beskriver "kvindeskæbner" og bruger indirekte tale? Oprigtigt spørgsmål. Umiddelbart synes jeg, at sammenligningen lyder letkøbt, men mit eneste referencepunkt for Woolf er vage minder om Mrs Dalloway som førsteårspensum. En ting, som Lispector især udmærker sig ved i mine øjne, er de voldsomme stemningsskift. Fortælleren kan det ene øjeblik sidde ensom på en bænk i en park og legemliggøre borgerlig ennui, som om det var den slags litteratur, men så giver omgivelserne anledning til en overrumplende hallucinatorisk associationskæde over blomster, forfald og undergang. Det kan være helt surrealistisk på den dæmpede, Welch-agtige måde.
Det du beskriver som noget særligt ved Lispector forbinder jeg egentlig med Woolf. Forskellen er måske bare at Lispector er mere konventionel i sin måde at bruge stream-of-consciousness teknik på. Men det er jo ikke fordi jeg siger Lispector er en epigon. Jeg forstår så til gengæld ikke hvorfor det skulle være særligt Welchsk. Den forbindelse ser jeg ikke, men det kan være fordi det er et stykke tid siden jeg læste den. En genlæsning har dog lange udsigter. Jeg kedede mig virkelig bravt. Som kuriosum kan jeg nævne at min far var ret glad for Familiebånd og han læser ellers primært B.S. Christiansen.

Jeg læser stadig Krasznahorkais Seiobo There Below. Det går langsomt.

Brugeravatar
dreambydream

#53 Indlæg af dreambydream » 01 feb 2015 19:43

Fik endelig kæmpet mig igennem Canettis Forblindelsen, som jeg læste alt for ukoncentreret. Den er også vanskelig de første to tredjedele med dens antydningsspil og konstante synsvinkelskift, det er ret sjældent, at man simpelthen ikke kan rekonstruere fabula. Men okay det afslører titlen måske også. Jeg læser den igen en anden gang. Den er selvfølgelig utvivlsomt god. Tilgengæld blev jeg interesseret i hans massebegreb, som kort indgår. Er der nogle, der måske har læst Masse og magt, der kan fortælle lidt mere om bogen, måske også massen som en slags 'følelse'. Jeg synes ikke wiki-artiklen var særlig oplysende.

Brugeravatar
Oxymoron

#54 Indlæg af Oxymoron » 02 feb 2015 10:58

Hvad siger I til at kæmpe sig igennem (lange) bøger, som man egentligt ikke er interesseret i? Jeg har lige læst Greven af Monte Cristo, og den var virkelig en kamp at komme igennem, men det er slut nu, og jeg tror ikke, jeg gider læse noget igen, jeg egentligt er ligeglad med.

Brugeravatar
Growl
Geografisk sted: Valby

#55 Indlæg af Growl » 02 feb 2015 12:01

Jeg dropper jævnligt bøger halvvejs. Pligtlæsning sucks. Det er desuden de færreste forfattere, der kan holde en roman kørende på over 300 sider. Greven af Monte Cristo læste jeg også engang på efterskolen, og dér endte jeg også med at kæmpe mig igennem.
"Hvis bare din kæreste så har bedre MUSIKSMAG end dig, så er der håb forude"- Syresødsovs

Brugeravatar
O' R'lyeh

#56 Indlæg af O' R'lyeh » 02 feb 2015 12:20

Jeg dropper ikke bøger. Til gengæld er mine kriterier for at udvælge dem så snævert tilpasset min smag at jeg næsten er sikker på at kunne lide en bog inden jeg begynder. Det skal dog siges at så mange lange bøger læser jeg heller ikke.

LN: Per Aage Brandt digtsamlinger. Det er ret godt. Nogle af de semiotiske pointer flyver hen over hovedet på mig. Sproget er virkelig spændstigt og veloplagt. Han er skarp.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#57 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 02 feb 2015 12:24

Jeg dropper heller ikke bøger, men jeg læser heller aldrig en bog, der ikke er værd at læse færdig. I løbet af de sidste par dage har jeg læst The Sound and the Fury. Den vidste jeg jo godt, ville være the muthaphukin' balls, ing? Sådan er det for det meste.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
æsmet

#58 Indlæg af æsmet » 02 feb 2015 15:07

Jeg dropper bøger som piller. Men man ved også hvilke man kan vende tilbage til. Jeg har eksempelvis stadig ikke opgivet Rejse til nattens ende, selvom jeg har læst de første 100 sider 50 gange nu og ikke rigtigt kan komme videre. Sweeny i træerne krævede en indlæggelse før jeg kom længere end knuden på side 100. En ting er dog meget typisk for mit læsemønster... begynder jeg at rose en bog, jeg er i gang med, eller snakke om den i det hele taget, så er det slut. Så kommer jeg ikke videre. Derfor er det nok som det er med Céline, for jeg elsker da ellers at læse ham. Det er jo ikke nødvendigvis positivt at man kommer igennem lortet. Det ved jeg ikke lige hvor kommer fra. Tit er det ufærdige mere end rigeligt inspirerende. Og det er fandengaleme det vigtigste. Greven af Monte Cristo... der ville jeg nok starte på sidste side. Man kan jo så helt undgå at blive overrasket.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Besvar