LN: Februar - Read before you think

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: LN: Februar - Read before you think

#61 Indlæg af leapfrog » 26 feb 2015 23:52

Hjem har jeg faktisk stående og jeg har læst meget i den. Den købte jeg til en tyver til bogudsalg for nogle år siden. Der må være trykt en milliard eksemplarer. Jeg elsker Høeck. Kæmpe fan.

Stjernfelt laver en rigtig fin indføring i forfatterskabet i denne lille bog, som jeg godt kan anbefale:

Billede

Brugeravatar
palesaint

#62 Indlæg af palesaint » 26 feb 2015 23:59

Fedt. Jeg knuselsker den lille bog og i al dets latterlighed kan jeg stadig huske, hvor glad jeg var for at finde ud af forskellen på bathos og zeugma.

Den anden Høeck-samling var Live, hvis den skulle have din interesse.
Wer in Blut und Sprüchen schreibt, der will nicht gelesen, sondern auswendig gelernt werden.

Brugeravatar
O' R'lyeh

#63 Indlæg af O' R'lyeh » 27 feb 2015 07:59

Jeg kan bedre lide Hjem som koncept end som læsning, men jeg sætter som nævnt andetsteds Ulrike Marie Meinhof højt. Jeg tror jeg skal læse noget mere af hans halvfjerdserproduktion.

Brugeravatar
Denning

#64 Indlæg af Denning » 27 feb 2015 14:12

Billede

Jeg læser denne her, som jeg fik i julegave. Det er en 800 lang siders bog om anden verdenskrig i helt absurde detaljer. Jeg ville aldrig have købt den bog selv, og begyndte egentlig mest at læse i den sådan bare fordi. Men nu er jeg ca. halvvejs og det er totalt bomben (hæhæ). Måske ender jeg alligevel med at blive sådan en far, der elsker store bøger om krige og far-jokes. Sidstnævnte er i hvert fald solidt etableret, og nu er førstnævnte så ved at blive det. Det er vildt fascinerende på alle skalaer fra, hvor komplet vanvittige ledere over hele verden var dengang (prøv lige at tænk over at Hitler, Stalin, Mussolini og Tojo var nogle af de mægtigste mennesker i verden SAMTIDIGT!) til, at slag på Kreta eller Filipinerne bliver afgjort af én persons dårlige beslutninger.

Og shit, hvor var der bare mange inkompetente mennesker, der bestemte på så vildt et tidspunkt historien. Mussolini er selvfølgelig det største fail i historien, men hele Frankrigs generalstab fattede jo intet. Nazityskland indtog HELE Frankrig på TO uger, fordi de bare var sådan lidt: "Meh, whatever, vi gider ikke i krig, ingen grund til at modernisere vores militær, opruste eller lave forsvarslinier". Det er lidt ligesom, når man satser på kultur i civilization, og så kommer Rusland eller Aztekerne bare rullende med tanks og smadrer hele ens civilisation på 3 ture, fordi man ikke lige vurderede at de var en trussel, selvom de allerede har nedbrændt to andre civilisationer indenfor de sidste 100 år.

Jeg var virkelig ikke klar over, at det var så stort et mirakel at Tyskland endte med at tabe den krig. Det drejer sig seriøst om små detajler og dårlige beslutninger på afgørende tidspunkter ellers kunne Tyskland meget vel have overtaget både England og Sovietunionen inden udgangen af 1941, og så ved vi vist alle at det bare havde været GG, mester.

Det her kort er FØR Tyskland iværksatte operation Barbarossa. Ved udgangen af '41 rakte Tyskland altså hele vejen ind til freakin' Moskva.

Tænk over det.

Billede
No regrets.

Brugeravatar
Dr. Faustroll

#65 Indlæg af Dr. Faustroll » 27 feb 2015 15:23

Tak for tippet. Det er fedt at blæse en bog bare sådan forbi. Har længe gået at tænkt på at finde en bog om krig, så det bliver den.

Minder mig om en video:

Og hvis man i øvrigt synes det er ved at være tid til at få opfrisket sin vietnamjargon, så er det denne her, man skal ud efter:

Billede

Det er måske fire år siden nu, jeg læste den, men jeg får stadig noia af at tænke på gook-togterne gennem elefantgræsmarkerne, god griner på over alle de wacko typer, der drikker sig fulde i et sind af ren meningsløshed af at de bliver færre og færre for hver dag. Billedet af en soldat, der får skåret skaftet op nedefra efter en igle er kravlet ind gennem åbningen i løbet af natten, for så at blive syet sammen igen, har da også holdt ved. En historie, der er kontant uden at være frastødende og underholdende uden på noget tidspunkt at blive for plat. Go!

Brugeravatar
Denning

#66 Indlæg af Denning » 27 feb 2015 15:35

Lige et NB før du går ud og køber lige præcis den bog: Du skal synes at det er spændende at læse om størrelsen på kanoner, forskellige tanktyper, knibtangmanøvrer og andre helt absurde detajler. Hvis man kan lide det, så er den genial, og den virkelig godt kombineret med citater fra både soldater, generaler og journalister for at gøre den lidt mindre tør. Til tider er den faktisk decideret morsom. Men du ved... Der er bare stor forskel på vinklen i historiske fagbøger og det her er virkelig hardcore what-happened-when-and-how med kultur- og samfundsanalyse holdt til et minimum.
No regrets.

Brugeravatar
Dr. Faustroll

#67 Indlæg af Dr. Faustroll » 27 feb 2015 15:59

Javel, ja. Tror for en gangs skyld det er meget godt med noget iskold fakta. Og så er den tilmed kronologisk, kan jeg se. Det er vel meget fint, at man så kan springe lidt frem og tilbage. Tak!

Brugeravatar
tankero

#68 Indlæg af tankero » 27 feb 2015 16:21

Hvad skal man anskaffe sig, hvis man vil have lidt mindre iskold info om kanonstørrelser og lidt mere kultur- og samfundsanalyse? Det gælder egentlig både WW1 og WW2.

Brugeravatar
nap nap.

#69 Indlæg af nap nap. » 27 feb 2015 18:19

Hvad angår litteratur med fokus på verdenskrigene og de europæiske samfund i det tyvende århundrede, så er de to bøger her gode bud, synes jeg.

Christopher Clark: Sleepwalkers. How Europe Went to War in 1914
Billede

Mark Mazower: Dark Continent - Europe's Twentieth Century
Billede

Og så er der jo Danmark Besat, hvis man gerne vil læse noget herhjemme fra.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
Zukin
Geografisk sted: Staten

#70 Indlæg af Zukin » 28 feb 2015 08:52

Billede
Nils Arne Sørensen - Den store krig - europæernes første verdenskrig

Af Danmarks største kapacitet inden for feltet. Dog mere vægt på politk- og samfundsudvikling end kanoner og forsvarsværker.

Besvar