Sommer-/efterårsfilm - juli-november

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Sommer-/efterårsfilm - juli-november

#1 Indlæg af Morten » 28 jun 2015 18:46

Hvilke Derek Jarman film skal man se/købe udover Blue og Wittgenstein, som er de eneste to jeg har i samlingen.
Er noget af hans super8 essentielt 1, 2?
Er de amerikanske bluray regionfri, eller skal man købe engelske(eller amerikanske) dvd-udgaver?
Simplify

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: Sommerfilm - film i juli-august

#2 Indlæg af leapfrog » 28 jun 2015 23:02

Jeg var ret fascineret af Caravaggio og The Angelic Conversation, da jeg så dem på universitetet i Istanbul i sin tid. Sidstnævnte skriver Max Nelson om her (http://cinema-scope.com/features/dancin ... ill-dance/) + han skriver lidt om især hans videoproduktioner. Det var så ikke så meget det, du spurgte ind til, men ja, generelt tror jeg helt sikkert der er mere at komme efter. Jeg mangler selv en del i den filmografi.

Og så kan man jo altid se den her: https://www.youtube.com/watch?v=gMY4W0l ... 03345394A7

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#3 Indlæg af La Mouche » 28 jun 2015 23:32

at importere Jarman blu rays fra USA = den dedikerede hardcore-version af at gøre sit profilbillede regnbuefarvet på Facebook.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#4 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 30 jun 2015 10:38

Ja, for hans film er jo kun interessante i kraft af, at han var bøs'? :roll:
Rolling Stone skrev:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Brugeravatar
Regular John
Geografisk sted: 123 Fake Street

#5 Indlæg af Regular John » 30 jun 2015 11:56

Var det det han sagde?
This song is about enjoying the fact that we live in a world where God is dead and Elvis lives

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#6 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 30 jun 2015 12:04

Det ved La Mouche. Men jeg læser det som om, han mener, at det skulle være et LGBT-rettighedsstatement at købe en film af en homoseksuel instruktør.
Rolling Stone skrev:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#7 Indlæg af La Mouche » 30 jun 2015 12:10

whatever.

men Sebastiane er til streaming på Mubi.com i øjeblikket (sikkert i anledning af homo-paraden og alt det der i USA - de lagde også den noget mere mainstream "The Kids Are Alright" op i weekenden), så kan man jo selv se.

Brugeravatar
Fuzz Pig
Geografisk sted: Progland

#8 Indlæg af Fuzz Pig » 17 jul 2015 19:24

Er der nogen, der har set Ex Machina? En slags Frankenstein møder Blade Runner møder isolationen fra The Thing. Dybt fascinerende og spændende. Den er sammen med Her en af de bedste nyere film om kunstig intelligens, og jeg tror vitterligt, at den har potentiale til at blive en moderne sci-fi-klassiker. Kulturteoretikere på landets universiteter vil sikkert gå amok over den, men desværre får den ikke dansk biografpremiere, hvilket jeg slet ikke fatter.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 18 jul 2015 22:54

Jeg har været på Jerusalem Film Festival, der havde et helt af hængslerne godt program i år. I prioriteret rækkefølge:

1. The Assassin (Hou Hsiao-hsien - jeg så den tre gange, og det er en af de bedste film, jeg nogensinde har set, og måske den bedste Hou. Jeg kunne blive ved med at se den tre gange om ugen)
2. Knight of Cups (Terrence Malick - ultraradikal og ekstrem film, der vel mest minder om Godards mere collage-agtige eksperimenter. Jeg forstår godt, hvis nogle ikke kan med den, men jeg synes, det er en forbrydelse ikke at tage Malick seriøst i de her år. Han er virkelig i gang med noget sindssygt og enestående. Jeg synes, Knight of Cups er et stort mesterværk)
3. My Golden Years (Arnaud Desplechin - Desplechin tilbage i absolut topform. Vildt gribende film, som jeg glæder mig meget til at se igen)
4. Mountains May Depart (Jia Zhang-ke - Jia fortsætter med sit fantastiske comeback til fiktionsfilmen. Rigtig meget at elske her)
5. Cemetery of Splendour (Apichatpong Weerasethakul - en skuffelse fra mesteren. Øv. Glæder mig dog til et gensyn med den)
6. In the Shadow of Women (Philippe Garrel - #ElskerGarrel)
7. The President (Mohsen Makhmalbaf - heeelt afbrændt film om en diktatorstat, der går i opløsning og diktatorens efterfølgende forsøg på at gemme sig for befolkningen og undgå lynching)
8. Eden (Mia Hansen-Løve - superfin film i hendes velkendte stil, der foregår under det franske House-boom i 90'erne. Nice som altid)
9. The Club (Pablo Larraín - endnu en god og meget, meget dyster Larraín-film)
10. National Gallery (Frederick Wiseman - endnu en supersaglig og lang Wiseman-film om en hæderkronet institution)
11. The Lobster (Yorgos Lanthimos - kan sgu ikke rigtig lide Lanthimos)
12. Listen Up Philip (Alex Ross Perry - ultrakynisk Brooklyn-hipster-film. Men jeg skal da se manden andre værker)

De første 10 film er alle som minimum virkelig gode. Altså, en helt sindssygt vild festival.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#10 Indlæg af yossarian » 19 jul 2015 12:25

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at se Drowning By Numbers og 8½ Women, så nu har jeg vist set alle Greenaways "konventionelle" spillefilm. Drowning by Numbers er okay, men meget i stil med de andre tidlige film, mens 8½ absolut må være hans mest tilgængelige og konventionelle. Det gør en forskel at referencerammen er andre film i stedet for teater eller malerier. Anyway, Baby of Mâcon er stadig den der har gjort størst indtryk, den er rimeligt vild.

I sommerhuset fik jeg også genset Egyans Sweet Hereafter, jeg ved ikke om jeg bare er blevet mere kynisk siden sidst, men den virkede noget mindre fucked up og knugende end jeg huskede. Men stadig en vildt flot film.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Besvar