Sommer-/efterårsfilm - juli-november

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Gregor XIII

Re: Sommer-/efterårsfilm - juli-november

#321 Post by Gregor XIII » 02.12.2015 18:38:52

Jeg så hvad der måske er årets bedste byskildring her til morges. Tangerine. To transkønnede prostituerede render rundt i LA, optaget på en iPhone. Det mest fragmenteret nomadiske byrum jeg har set i en film i år. Skynd jer ind og se i næste uge!

#BlackTransLivesMatter
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Pete Rock

#322 Post by Pete Rock » 02.12.2015 19:24:12

Akira Kurosawa on watching “Solaris” with Andrei Tarkovsky
“Tarkovsky was sitting in the corner of the screening room watching the film with me, but he got up as soon as the film was over and looked at me with a shy smile. I said to him, “It’s very good. It’s a frightening movie.” He seemed embarrassed but smiled happily.
Then the two of us went to a film union restaurant and toasted with vodka. Tarkovsky, who does not usually drink, got completely drunk and cut off the speakers at the restaurant, then began singing the theme of Seven Samurai at the top of his voice. I joined in, eager to keep up.
At that moment, I was very happy to be on Earth.”
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

La Mouche
Spotify: 113192036

#323 Post by La Mouche » 03.12.2015 15:16:14

Godard bliver 85 år idag....

her er den britiske blu ray Godard-box der kommer til januar:

Image

Lang

#324 Post by Lang » 07.12.2015 20:27:14

Vi så den her på MUBI lørdag aften. Jeg ved ikke. Den var skuffende som spionfilm fordi plottet ikke var særligt begavet og det var mere sådan en slags cockney James Bond end hvad jeg havde håbet på som var mere Graham Greene, John Le Carre etc hvilket den slet ikke var. Til gengæld var soundtrack og fotografering helt i top.

Image

Andre tips til MUBI?
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Pete Rock

#325 Post by Pete Rock » 07.12.2015 21:06:34

Andre tips til spion-film/thrillers?

Jeg har set Tinker Tailor, Constant Gardener, A Most Wanted Man, Manchurian Candidate, Tre Døgn For Condor, Marathonmanden, Drengene fra Brasilien og en masse andet.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Lang

#326 Post by Lang » 07.12.2015 21:18:39

'Spionen der kom ind fra kulden' med Richard Burton som træt og mishandlet spion for the cirkus er den aller bedste, 'De 39 trin' klassiker med det fede tema samt Graham Green filmatiseringen 'Vor Mand i Havanna' også af Carol Reed.

Hvis du er virklig hardcore så er BBCs TV filmatiseringer af Tinker, Tailer og Smilyes People også fede. Det er TV teaer men de spiller jo simpelthen så fantastisk.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Pete Rock

#327 Post by Pete Rock » 07.12.2015 21:53:45

Lang wrote:'Spionen der kom ind fra kulden' med Richard Burton som træt og mishandlet spion for the cirkus er den aller bedste, 'De 39 trin' klassiker med det fede tema samt Graham Green filmatiseringen 'Vor Mand i Havanna' også af Carol Reed.

Hvis du er virklig hardcore så er BBCs TV filmatiseringer af Tinker, Tailer og Smilyes People også fede. Det er TV teaer men de spiller jo simpelthen så fantastisk.
Jeg har selvfølgelig set "Spionen ...", den er virkelig god, et mesterværk. De andre to har jeg ikke set, tak for det. BBC TV-serien ved jeg selvfølgelig jeg skal have set, men jeg har ikke kunnet finde en version med undertekster (danske eller engelske) så jeg venter stadig.

oles

#328 Post by oles » 08.12.2015 11:15:59

EN ADVARSEL:
Se ikke traileren til Mads Matthiesen nye (danske) film: The Model.
Jeres øjne vil bløde og jeres hoveder vil implodere. Og SÅ bliver det slemt.

secondtoughestintheinfant

#329 Post by secondtoughestintheinfant » 08.12.2015 14:49:27

OMG :o Tak for lort, oles.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

La Mouche
Spotify: 113192036

Re: Sommerfilm - film i juli-august

#330 Post by La Mouche » 08.12.2015 18:45:25

secondtoughestintheinfant wrote:
Lang wrote: Noget andet: Var jo ret vild med Weekend og vil gå videre med at se Godard igennem

Fandt Bandapart i Fona til en tyver.

Men det var nogen andre af de politiske du sagde ville være gode når jeg diggede Weekend - kan ikke finde Facebooktråden så hvad var nu? Var det Le Gai savoir (The Joy of Knowing) + en med en strejke ikke?
Bande a part er ikke et godt sted at fortsætte. Den er i det hele taget en af hans få mindre gode fra den gyldne 60'er-periode.

Det, jeg skrev på Facebook, var:
"han fortsætter [med at være så filosofisk optaget og politisk indigneret], men efter Weekend kommer han hurtigt så langt ud på det cinemarxistiske overdrev, at det bliver solipsistisk og uinteressant. Det utrolige ved Godards film fra 1960 til 1967 er jo ellers, at de er så helt igennem friske og vedkommende, selvom det er nogle vildt bedagede paroler, de gennemspiller. Det er Weekend jo et storartet eksempel på. Dog skal det siges, at Tout va bien fra 1972 også er interessant. Super dogmatisk marxismefilm om en strejke på en pølsefabrik med den nyligt radikaliserede Jane Fonda i hovedrollen. Den har mange af de samme formmæssige elementer som Weekend, den er bare langt mere rigid og politisk og mindre filmisk interessant.

Den næste, du skal se, er La Chinoise, som han lavede samme år som Weekend (han lavede en to-tre film om året i 60'erne). Den er lidt i samme stil, men den foregår ikke blandt borgerskabet, men blandt studenter. På mange måder foregriber den ungdomsoprøret i 68 ned til mindste detalje.

Hvis du stadig er på efter La Chinoise (og det er jeg ikke i tvivl om, at du er), så vil jeg foreslå dig at fortsætte sådan her:
- Masculin Feminín
- 2 or 3 Things I Know About Her
- Pierrot le fou

Hvis du tager de fire film oppefra og ned bevæger du dig mere eller mindre baglæns i hans filmografi. Filmene bliver gradvist mindre eksplicit politiske, men de bliver til gengæld bedre og bedre som film betragtede, og de er stadig umiskendeligt Godard, og de indeholder en masse af det, du her siger tiltaler dig. 2 or 3 Things I Know About Her og Pierrot le fou er to af de bedste film nogensinde.

Hvis du stadig er klar efter de fire film rapporterer du bare tilbage til HQ, så gelejder jeg dig videre. Godard har lavet nok seværdige film til flere års fordybelse."

Og så vil jeg da lige tilføje, at man bør bevæge sig relativt varsomt ud i hans 80'er, 90'er og 00'er-produktion (70'er er stort set udelukkende for de allermest hardcore fans). Hans senere film er langt mere metafysiske og religiøse, og filmsproget er en del vanskeligere at tilgå. Dog er det med tiden de senere perioder, jeg sætter størst pris på. Det fede ved hans film fra 60 til 67 er, at enhver nysgerrig sjæl kan gå direkte ombord i dem. De er Dubliners og A Portrait of the Artist as a Young Man til de senere films Ulysses (og hist og her måske endda Finnegans Wake).

Den umulige Godard top 10 med engelske titler og altid med forbehold for drastiske ændringer:
1. Two or Three Things I Know About Her (1967)
2. First Name: Carmen (1983)
3. In Praise of Love (2001)
4. Pierrot le fou (1965)
5. King Lear (1987)
6. Hail Mary (1985)
7. Contempt (1963)
8. JLG/JLG (1994)
9. New Wave (1990)
10. Every Man For Himself (1980)
+ special mentions til kort-, essay-, notatfilm som The New World (1962), Here and Elsewhere (1974), Scenario du film 'Passion' (1982) og Histoire(s) du cinéma (1988-1998)

Vildt at tænke på, at der er minimum 10 andre titler, der kunne gøre sig gældende på en top 10. Findes der nogen anden instruktør, der på samme vis har store mesterværker spredt ud over 6 årtier? Det er vel kun Rohmer og Rivette, der kommer tæt på.
fik genset Weekend på hans fødselsdag.... og nu sidder jeg med en smukt restaureret La Chinoise bestilt fra www.amazon.fr (den HAR engelske undertekster)

Image
Image

* Blu-Ray * Édition Spéciale * Nouveau Master Restauré * Le Film Politique Culte De Jean-Luc Godard"

Post Reply