Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#111 Indlæg af Jonas » 06 sep 2018 18:31

Ja, det skulle jeg også til at sige – svampesæsonen er i gang. Indtil videre har jeg mest bare fundet champignoner, men det andet skal nok komme.
HIL ANTIFA

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#112 Indlæg af andreassyr » 06 sep 2018 21:06

Jeg har timet ombygningen af køkkenet ekstremt dårligt, så lige nu hvor alt bliver klart har jeg ikke mulighed for at bruge det. Godt jeg har købt en dehydrator på størrelse med en guitarforstærker, den har køre i døgndrift i et par uger. Mestendels tomater og chilier, men tror også rødbeder og palmekål skal have en tur. Derudover har det jo været en mærkelig sæson. Ingen snegle men til gengæld tørt, tørt, tørt. Bønnerne havde det lidt hårdt med det, næste år bliver det endnu flere borlotti og almindelige grønne. Fik aldrig brugt squashblomsterne, men sæsonen var kort - de har dog lige fået en anden vind nu. Palmekålen stikker helt af, det lykkedes mig at holde larverne nede ved at pille hundredvis af æg af bladene. Det kan altså godt lade sig gøre med kål, hvis man gider tjekke den hver dag. Knoldsellerien og porrerne har/har haft det fint, men skal nok til at spise porrerne inden de visner bort. Tomater og chili har det top, basilikum og andre krydderurter ligeså. Men det helt vilde er det aspargesbed jeg anlagde i foråret - de er stukket helt af, hver af de 20 planter har sendt 10-15 spyd afsted og de seneste er flere cm i diameter og to meter høje. Det skal nok komme til at køre til næste år igen når man må tage af dem. Det er frustrerende ikke for alvor at kunne udnytte det hele, så nu har jeg købt et større sæt til at lave cider og har hentet 150 kg æbler fra diverse træer i den nærliggende kolonihaveforening. Er spændt på hvor mange æbler det kræver at lave de 30 liter most sættet er beregnet til. Inklusive champagneflasker, proppemaskine, pH-strips og jeg skal komme efter dig.
Spot On

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#113 Indlæg af kenk » 04 okt 2018 11:16

Nå, men hvad så med den dehydrator, syr?

Fed/ikke fed? Hvad har været en succes at proppe i den, og hvad har (evt.) ikke?
:crown:

Brugeravatar
andreassyr

#114 Indlæg af andreassyr » 06 okt 2018 14:51

Har mest brugt den til tomater, blommer og chilier, men køkkenet er stadig under ombygning, så har ikke brugt dem til noget endnu. Men den virker i hvert fald upåklageligt.

Har netop hældt min cider på champagneflasker, 32 stk. er det blevet til. Nu ser vi til sommer om det er blevet godt - tror måske restsukkerniveauet er faldet lidt vel rigeligt. Overvejer at lave endnu en omgang her i løbet af efteråret, når man har udstyret stående virker det næsten åndssvagt andet.
Spot On

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#115 Indlæg af eini » 25 mar 2019 19:24

For første gang i mit voksne liv har jeg en have, og det er jeg ret oppe og køre over. Det er en ret gammel have, klassisk ujævn græsplæne med bærbuske, frugttræer og et stort lavendelbed. Haven ligger ned til en sø, så der er godt med fugt i jorden. Vintergæk og erantis er stort set afblomstret nu, men en stor del af haven er blå af skillaer, og påskeliljerne er ikke mange dage væk.

Der er ribs, stikkelsbær, solbær og rabarber i haven, men vi skal også maxe ud på nyttehave. De første krydderurter er sat ud. Løg er lagt i jorden. Kartofler er sat til forspiring. Vi skal også have radiser, gulerødder, rødbeder, spinat, grønkål. Chili. Flere krydderurter. Og mere endnu! Vi er alle nogle ivrige noobs, så gode begyndertips modtages lydigt.

Vi diskuterer hvorvidt tomater kan lade sig gøre uden drivhus. Del, like, diskutér.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
andreassyr

#116 Indlæg af andreassyr » 25 mar 2019 19:56

Huset har været temmelig kaotisk pga køkkenombygning så er ikke nået til forspiring endnu. Det er lidt åndssvagt men whatever - så kan det være jeg køber lidt flere planter i havecentret i år. Har stadig palmekål fra sidste år og jeg håber/forventer at aspargesbroccolien er klar om lidt. Det er genialt med ting der kan spises på skæve tidspunkter af året, det burde man spekulere i.

Eini, hvis i har et solrigt sted i læ, gerne op af en solvarm mur, er det intet som helst problem med tomater på friland. Og derudover er jeg sikker på at du vil nyde det - det er også god træning i overskudsagtig stoicisme når ting går grueligt galt. I skal også have bønner, det er super nemt, de er sindssygt smukke og de vokser ti cm om dagen og klatrer op af hvadend stativ, pind eller snor man har givet dem. Ekstremt tilfredsstillende og tillige en af de grøntsager det er svært at finde friske. Voksbønner, gule, lilla, grønne bønner, snittebønner, pralbønner, borlottibønner, you name it. Sammen med squash er det virkelig noget af det fucking fedeste.
Spot On

Brugeravatar
Sille...sille...

#117 Indlæg af Sille...sille... » 25 mar 2019 22:17

Du glemte hestebønner, Syr! Absolut yndlingsbønne.

Squash er også easypeasy, når de først er gået i gang med at gro.

Tomater uden drivhus: Vi køber altid en hel plante et eller andet sted fra. Man skal jo ikke partout få dem frem fra frø, bare man kan plukke dem solvarme lige fra planten. Da vi boede på Amager, skraldede vi dem fra Rema på Øresundsvej, der var helt ude af stand til at passe planter. Har dem i potter på terrassen - har aldrig prøvet på friland, men har også altid lidt paranoia over forurenet jord.

Husk i øvrigt at lave syltede grønne tomater af de sidste på ranken, lige inden det bliver koldt. Vi har stadig gang i et glas. Bedste tilbehør til steg, selv om vi aldrig spiser steg.
whose fool are you?

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#118 Indlæg af not_batman » 26 mar 2019 07:33

vi har nogle opdyrkede norske og russiske tomatsorter, som snildt kan klare sig selv uden drivhus i en typisk dansk sommer. det er nemt, de står frit - og som syr påpeger så er læ og sydvendthed bare en bonus.
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#119 Indlæg af eini » 26 mar 2019 20:01

Tak for fede tips. Vi skal helt klart have gang i nogle bønner. Vi har et godt trægitter ved terrassen som de kan vokse op ad.

Hvor skaffer man russiske tomater, not_batman?

Er det i øvrigt ikke underligt at jeg ikke har set et eneste insekt endnu? Ikke en eneste flue, sommerfugl, bænkebidder, bille, edderkop eller bi. Blomsterne ville vel ikke blomstre hvis ikke det var meningen at nogen skulle bestøve dem.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#120 Indlæg af not_batman » 26 mar 2019 21:09

camilla plum/fuglebjerggård. det er et ret godt udvalg deroppe, omend de nok er ved at rende tør for de gængse frø.
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Besvar