Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#141 Indlæg af andreassyr » 01 jun 2019 09:24

Hvis du skal have det lidt sjovt over myrerne kan du prøve at dyrke hestebønner. Bladlusene er glade for dem og det varer ikke længe før der er lange sorte motorveje af myrer op og ned af stænglerne - man kan jo i forvejen være fascineret af dem og deres velorganiserede hivemind-samfund, men du vidste garanteret ikke at de kan holde bladlus mere eller mindre som vi holder kvæg. De passer på dem, organiserer dem og drøner så ellers frem og tilbage med honningdug til tuen. Når fascinationen så er drevet lidt over kan man lige skylle planterne grundigt over med haveslangen så bladlusene ikke fucker dem alt for meget op.
Spot On

Brugeravatar
Sille...sille...

#142 Indlæg af Sille...sille... » 01 jun 2019 21:03

Og hestebønner -er- jo også det nemmeste i verden at dyrke.

Jeg flipper lidt ud over krydderurter i år. Vi har mere af alt, end vi kan bruge, allerede. Mynten er selvfølgelig på sin vis en pestilens, og jeg luger den væk på halvdelen af den plads, den gerne ville optage - men så er der persillen, bare en gammel potte fra supermarkedet, der måske er den mest trivelige plante, jeg har set i vores have. Og oregano og timian og rosmarin og dild - og supermarkedsbasilikum, som vi har splittet op til enkeltplanter.
whose fool are you?

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#143 Indlæg af andreassyr » 15 jun 2019 22:07

Strengt taget kan det knapt kaldes havebrug, men lige nu står der en spand med 24 liter hyldeblomstchampagne og gærer på livet løs i stuen. Det kan godt anbefales her inden hyldeblomsterne er væk om en uge eller to. Min portion er 24 liter vand (har udstyr til storproduktion fra efterårets cider), 4,2 kg sukker opløst deri, saft og skal af 15-18 citroner, så mange hyldeblomstskærme som man kan få nallerne i og 12-15 spsk hvidvins- eller cidereddike. Jeg gav den et par dage i håbet om at den ville starte sig selv, men turde på trods af sporadiske bløp i vandlåsen ikke stole på vildgæren, så tilsatte en ganske lille smule cidergær også. På mandag skal den på flasker og så er den god om et sted mellem én og seks uger. Sidste år gærede den mere ud end jeg havde regnet med, så den var til den meget tørre side - men blandet med et eller andet lidt sukkerholdigt var det fremragende (Aperol til Spritz, blendede henkogte ferskner til Bellini, hyldeblomstsorbet til Daquiri) så det er bare om at komme i gang. Jeg var vist også inde på det sidste år, men muligheden for selv - nemt - at kunne producere alkohol kan ikke betegnes som andet end et paradigmeskift.

Har været doven på havefronten sammenlignet med sidste år. Drivhuset er slet ikke taget i brug (selvom der kommer en blanding af købte og hjemmedyrkede tomater og chilier ud inden længe) og højbedene er velsagtens ikke mere end 2/3 fyldt op. Bønner, gulerødder, rødbeder, løg, ærter (årets store opgradering, mængdemæssigt), squash, græskar, porrer, knoldselleri og så er det vist det. Har forskellige kålplanter stående til når jeg orker at rydde bede til dem - aspargesbroccoli, palmekål, rosenkål og savoykål. Spiste palmekål indtil langt ud på foråret i år og broccoli hele april, og de kom først i jorden langt hen på sommeren, så jeg har ikke alt for meget stress på. Ville ønske jeg var bedre til at smide lidt af dette og lidt af hint i jorden og så få et eller to måltider ud af det, men kan ikke få mig selv til at sætte/plante mindre end semi-industrielle kvantiterer af noget, så det hele bliver lidt omfattende altid. Er dog glad for at vi gjorde det grundigt med netop krydderurtebedet, som har sin helt egen plads op ad en varm, sydvendt mur. Rosmarin, salvie, timian, estragon og oregano har det for vildt (estragonen producerer så store mængder at man kan hente kæmpe håndfulde ind flere gange om ugen uden kvaler) og så går det lidt mere slag i slag for bronzefennikel, rød syre og de lidt ranglede lavendel som også står der. Apropos ting jeg er glad for at have gjort ordentligt, så er alle aspargesene (som vi først må tage af næste år) nu blevet 2 meter høje og hælder mere og mere ud over det hele som de begynder at sætte bær og så videre. De havde ellers en stram start på sæsonen hvor alle stængler over jorden blev myrdet af majfrosten.
Spot On

Brugeravatar
eini

#144 Indlæg af eini » 02 jul 2019 20:03

Jeg har lavet rabarbercrumble og -kompot et par gange om ugen siden jeg fik svingningers kongeanbefalinger i madtråden. Nu er det ved at være ribs-sæson, og vi har MANGE. Hvad kan man med dem?

Om lidt kommer der: Solbær, stikkelsbær, kirsebær.

Bønner og ærter er skudt godt i vejret, men der ser ikke ud til at komme så meget frugt ud af det. Sneglene har ædt alle mine fine små agurker og al min salat. Chilierne bliver ikke til så meget. Spinaten er beskeden. Radiserne har været en succes. Løg og forårsløg også. Kartoflerne ser ogå ud til at trives (hvornår kan man begynde at hyppe dem?). Til efteråret kommer der æbler og blommer. Det bliver sandsynligvis min eneste sommer her, så der skal maxes mest muligt ud.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
cloveroverdover

#145 Indlæg af cloveroverdover » 02 jul 2019 21:45

Hvis du ved, at du får fire slags bær, så er det da bare om at sætte gang i en rumtopf.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Sille...sille...

#146 Indlæg af Sille...sille... » 03 jul 2019 22:50

Vi har nul ribs i år (ligesom næsten nul blommer og næsten nul kirsebær). Til gengæld har vi stadig nogle liter fra sidste år i fryseren. Bruger dem til:

Putte i havregrød (med mandler og rosiner og honning, hurra)
Ribssaft
Ribsgrød
Ribsgele (lavede alt for meget, i løbet af vinteren gik det op for mig, vi aldrig spiser det, bruger det nu kun til at lave lyserød yoghurt til barnet)

Gode at putte i smoothies, også, men jeg hader smoothies.

I det hele taget kan det godt anbefales bare at fryse alt det ned, man kan plukke, og så bruge det hen ad vejen. Ingen gider alligevel spise kompot og henkogt og hvad ved jeg hele vinteren, selv om det virker romantisk og dejligt.

Edit: Det skal selvfølgelig lige præpareres, før det fryses. Ribs ribbes, kirsebær udstenes (gab), blommer udstenes og skæres i stykker etc.
whose fool are you?

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#147 Indlæg af not_batman » 31 jul 2019 09:10

er der nogen, der kunne bruge en gedebuk?
"jeg har booket et poolhus"

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#148 Indlæg af Jensth » 31 jul 2019 10:17

Er den renlig? :mrgreen:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
eini

#149 Indlæg af eini » 20 aug 2019 16:30

Denne hyperamerikaner har givet mig lyst til at indrette min have som en FOOD FOREST! HURH!

Men jeg mangler gode youtubekanaler om have- og husdyrhold. Charles Dowding er dejlig, men uforståelig. Alle amerikanerne er irriterende. Australierne er irrelevante.

Liz Zorab og Huw Richards er briter og derfor i orden, men ikke vildt informative.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
eini

#150 Indlæg af eini » 07 feb 2020 10:43

KOMPOST!

Hvordan anlægger jeg bedst en kompost med alt det fuglemøg jeg har?

Jeg har fundet nogle paller, nogle fliser og noget tegl. Det må man kunne bygge af.
Jeg tænker at smække nogle paller op på langs, lægge tegl eller fliser i bunden, og så lave to kompostrum dér. Vil placere komposten bag ved stalden, lige ved fuglehaven, ikke så langt fra det der skal være højbede.

Og så kommer mit næste spørgsmål: Jeg har masser af halm med fulgemøg, jeg er faktisk hovedrig udi lort, men jeg har ikke ret meget grøntaffald fordi det er februar. Skal jeg bare smække alt halmlortet op i det ene rum og så fylde over i det andet i takt med at jeg får samlet køkken- og haveaffald? I hvilken ratio skal det blandes? Hvor fintdelt behøver køkken- og haveaffald at være? Er det forsvarligt at lade sådan noget hømøg stå udenfor? Skal der låg på? Skal der være lukket i bunden?

Er der nogen oplagte dos and don'ts jeg skal være opmærksom på?

Jeg gør det uden tvivl mere kompliceret end jeg behøver, men nu har jeg googlet løs og læst i syv havebøger og ikke fundet et fuldt tilfredsstillende svar.

På forhånd tak. Det hjalp allerede bare at skrive om det på svingninger egentlig.

Kh
Den neurotiske bonde

Besvar