Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#151 Indlæg af Amos » 07 feb 2020 12:48

Vi havde en kompostbeholder fra Bauhaus eller Silvan, desværre blev det et ret klamt samlingssted/rugekasse for dræbersnegle. Vi endte med at droppe det igen...
#forstårogstøtter

Brugeravatar
kasper kål
Geografisk sted: 2450 Apathy
Kontakt:

#152 Indlæg af kasper kål » 07 feb 2020 13:41

Tænker det mest praktiske er at få nogle fjender i lokalmiljøet. Så er det bare at læsse lortet af i deres indkørsel når de ikke er hjemme.

Brugeravatar
eini

#153 Indlæg af eini » 07 feb 2020 14:26

Nu har jeg lavet den løsning der gav umiddelbart mest mening, og så må vi se hvordan det går. Det rum der er fyldt indeholder 80% møghalm og 20% planteaffald. Overvejer at lægge bund i rum nummer to.

Billede
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#154 Indlæg af makrel » 07 feb 2020 15:50

Nu er jeg nok miljøskadet grundet mit arbejde, men de bølgede plader dér er ikke tegl, men eternit. Er de fra før 1988, er der med al sandsynlighed asbest i dem. Dem ville jeg forsigtigt putte i poser, tape posen til, og køre på omlasteren/genbrugspladsen med. Hvis ikke der er asbest i, er det ligemeget. Asbest er sgu næsten noget af det værste lort vi nogensinde har brugt i byggeriet.
Tjek, om dit tag indeholder asbest
Det er forholdsvis enkelt at finde ud af, om der er asbest i dit skifereternittag eller bølgeeternittag.

Eternittage fra før 1984 indeholder altid asbest.
Eternittage fra 1984-1988 kan indeholde asbest.
Eternit produceret efter 1988 indeholder ikke asbest.
Du kan finde ud af, om dit bølgeeternittag har asbest ved at tjekke oversiden af tagpladerne. Her vil der være trykt et nummer med 5-10 cifre i pladen.

Hvis det første tal er 0 eller 1, indeholder tagpladen asbest.

Hvis det første tal er 4 eller 5, er der ikke asbest i taget.
https://www.bolius.dk/pas-paa-asbest-i-taget-3412
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Zukin
Geografisk sted: Staten

#155 Indlæg af Zukin » 07 feb 2020 16:09

eini skrev:
07 feb 2020 14:26
Nu har jeg lavet den løsning der gav umiddelbart mest mening, og så må vi se hvordan det går. Det rum der er fyldt indeholder 80% møghalm og 20% planteaffald. Overvejer at lægge bund i rum nummer to.
Jens Juhl fra Slottet i Smørmosen var min guru udi havebrug og kompost. Han kom tit og besøgte vores haveforening på Bispebjerg, hvor han blandt andet vejledte os i at bygge kompostbeholdere med tre rum af paller. Konceptet beskrives her: http://www.slottet-i-smoermosen.dk/inde ... 69-kompost

Bemærk, at han specifikt anbefaler at blande hønsemøg i planteaffaldet, så jeg tror, du har haft i noget af det rigtige.

Edit: Enig med Makrel. Drop eternitpladerne og brug paller. Jeg tror en bund er overflødig.

Brugeravatar
eini

#156 Indlæg af eini » 07 feb 2020 17:36

Av for den. Tak for at gøre opmærksom på det, makrel. Og tak for guiden. Jeg undersøger det asap.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#157 Indlæg af makrel » 07 feb 2020 19:15

eini skrev:
07 feb 2020 17:36
Av for den. Tak for at gøre opmærksom på det, makrel. Og tak for guiden. Jeg undersøger det asap.
Det var så lidt. Og det er selvfølgelig fordi jeg tænker over det i hverdagen så kan (og bør) jeg ikke lade det stå hen. Asbest er virkelig frygteligt. Der er nærmest intet godt ved det.

Det vigtigste er bare at man ikke går i panik og tager de forholdsregler der er hos myndighederne. Og tommelfingerreglen er egentlig bare at det ikke må støve. Det kan man omgås med vand fx. Og så skal det behandles forsigtigt og bortskaffes til en godkendt modtager. Det er genbrugsstationen.

Men alt det der kan kommunen også hjælpe mere specifikt med når det er i privatregi. Det burde ikke være noget problem så længe man handler i god tro og fortæller dem hvad man har af tvivl.

Det kan være, og det håber vi selvfølgelig, at der ikke er noget problem, fordi der ikke er asbest i.

Vend endelig tilbage hvis der er noget.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
eini

#158 Indlæg af eini » 10 feb 2020 12:03

Opdatering på eternit-gate: Jeg kan sgu ikke finde noget nummer, så måske skulle jeg bare smide dem alle sammen ud for en sikkerheds skyld. Lidt en bet fordi den tidligere ejer har brugt dem til en del byggerier rundt omkring i fuglehaven.

Hvad sætter I til forspiring nu? Forårsløg, chili, peberfrugt, kartofler kan man vist gå i gang med... er der andet? Og er der egentlig overhovedet andre aktive havebrugere tilbage på svingninger.dk?

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#159 Indlæg af andreassyr » 10 feb 2020 12:43

Jeg har sat 8 forskellige slags chili til spiring nu, men venter lige et par dage med tomaterne. Kartofler køber jeg nok bare spirede igen så jeg kan få nogle sjovere sorter. Jeg skal have hævn for et sløjt haveår sidste år - dog har min lilla aspargesbroccoli det rigtig godt, så regner med at skulle gå amok i den lige om en måneds tid eller halvanden. Og så er det jo også året hvor jeg må tage af mine asparges. Det bliver vildt.

Ellers: masser af ærter igen, prøve at få gulerødder til at lykkes (sidste år ren lort, årene inden ok), masser og masser af bønner af forskellig karakter igen, de overvintrende kåltyper der ikke lige er til at få i supermarkederne (flower sprouts, palmekål, aspargesbroccoli, den slags). squash. Måske majs, selvom jeg ikke ved om det er lidt åndssvagt. Mest for at prøve at koge dem i kalciumhydroxid og lave masa. Har været deprimeret over mine græskar-fiaskoer, tror jeg har for lidt plads og for lidt direkte sol til dem (og for mange snegle), så dem gider jeg nok heller ikke igen. Men det er jo også til at købe i ordentlig kvalitet og jeg er ikke sikker på at man ville kunne smage den store forskel. Det er i det hele taget blevet det styrende princip - at bruge krudtet på ting der er markant bedre eller kun tilgængelige når man selv producerer.

Jeg slagter min 18 m2 polytunnel i år, fordi plastikken er blevet mat uklar og fordi jeg alligevel ikke rigtig udnyttede størrelsen. Jeg beholder de to bede derinde som frilandsbede (bygger dem i samme højde som resten af højbedene) og så har jeg fået et brugt almindeligt drivhus der skal anlægges. Jeg kan ikke helt overskue at skulle til at lægge fliser, sådan noget lort skal jo være plant, og der skal også en eller anden form for fundament til. Men det bliver fedt hvis det lykkes. Og apropos fliser, så drømmer jeg om at skille mig af med alt græs nær og omkring højbedene og erstatte det med flisegange. Det er sådan nogle projekter der er udfordrende når man ikke har en bil, så kunne man bare hente en masse brugte fliser gratis. Ville også gerne have en masse kompost, men en indkøbspose i rygsækken forslår ikke meget.
Spot On

Brugeravatar
Sille...sille...

#160 Indlæg af Sille...sille... » 14 feb 2020 11:20

Eini, med komposten der: Jeg ved ikke, hvor mange rotter der bor på Tåsinge, men på Bornholm er åben kompost totalt no-go, fordi det bliver en ren rotterede (eller et rottemadkammer).

- edit: nu tjekkede jeg lige, og det lader til, at Svendborg Kommune er mere large med kompost end Bornholm: https://www.svendborg.dk/sites/default/ ... d_2013.pdf Det må godt være eget fabrikat etc. (herunder også åben), bare man ikke generer naboen. Men bare I ikke smider rigtigt madaffald på. Man skal også være forsigtig med noget, der har mælk på - mælkesyrebakterier kan nærmest betragtes som en art forurening, i hvert fald i stort omfang og hvis I har vandløb el.lign. i nærheden.

I øvrigt irriterende, at Svendborg Kommune skriver, at man kan kompostere nøddeskaller. Det kan man selvfølgelig teknisk set godt (i løbet af mange år), men det er så irriterende at støde på hele, unedbrudte valnøddeskaller overalt i mulden - det gør man her på øen, fordi der er mange valnøddetræer (noget med klimaet), og kragefuglene æder dem og smider dem hvor de nu lige er.
whose fool are you?

Besvar