Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#161 Indlæg af andreassyr » 15 feb 2020 12:57

Jeg har forspiret kardon eller vild artiskok. Mest for lol og fordi sådan nogle tidselplanter jo er mægtig flotte. Jeg har ikke tillid til at jeg kan få artiskokker ud af regulære typer, men denne er anderledes - ud på sensommeren binder man bladene sammen og omvikler de nederste 30-40 cm med avispapir eller lignende og bleger dem i en måneds tid. Derefter koger og spiser man selve den nederste, blegede del af planten. Ja, hvorfor ikke.

Forsigtig fremgang for chiliprojektet, der er kommet tre Cayenne Long Slim og en enkelt Bhut Jolokia Chocolate frem (ud af totalt 48 frø, så det går stille og roligt). Tomater tror jeg bliver inden for den næste uge. Har købt Brandywine (fordi det vel er noget nær det mest optur man selv kan dyrke) og har et par andre, mindre sorter liggende fra sidste år.

Jeg har købt skorzonerødder i år. Jeg forestiller mig at den bedste fremgangsmetode er at finde en god høj tønde af en art de kan stå uforstyrrede i. Mine højbede har ukrudtsdug i bunden og omkring 40 cm jord, hvilket faktisk er i underkanten til dette projekt.
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#162 Indlæg af Jallan » 21 mar 2020 12:07

Hvor er det dog uendeligt optur at have en have. Kommer aldrig til at leve uden igen, hvis jeg selv kan bestemme. Vi skal igang med at køre højbed første gang og tænker: Gulerødder, Kartofler, Asparges, Hestebønner, Salat, Kål. Er der noget der er særligt fedt at have friskt, som vi har glemt? Nogle bestemte typer salat/kål som er særligt gode/nemme? I tillæg til højbedet vil vi have jordbær og tomater på vores terrasse og så har vi stikkelsbær, brombær, hindbær, rabarber og æbler i haven. Jeg er ikke blevet oplyst om, hvilken æblesort det gamle æbletræ er, men det giver æbler hvert andet år, og så skulle det være en helt vanvittig mængde. Nogen bud? Det betyder også at jeg skal lave cider til efteråret. Det har Syr vist gode erfaringer med? Links til gode vejledninger og hemmelige tips modtages med :worship:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
andreassyr

#163 Indlæg af andreassyr » 21 mar 2020 12:32

Det er ikke mindre fedt lige for tiden. Husk at asparges er et længerevarende projekt. Der går 2-3 år inden man kan tage af dem, de skal have nok plads og helst også en jord med den nogenlunde rette lethed og surhedsgrad. Jeg skal til at tage af mine for første gang i år. Point being, sæt dem i sit eget bed da det er et helt andet dyr end et-årige afgrøder. De kan desuden heller ikke lide konkurrence.

Angående kål så ville jeg droppe alle de ting man kan købe i supermarkedet. Det er et helvedes arbejde at holde larverne og sneglene væk, så det skal være noget der kan svare sig. Jeg er endt med at fokusere på de ting der overvintrer og som man kan tage af indtil de går i blomst omkring, well, nu her. Palmekål, rosenkål, flower sprouts og - som jeg bliver ved med at snakke om - aspargesbroccoli (sprouting broccoli).

Jeg ville også helt helt sikkert have andre slags bønner, især stangbønner. De er ekstremt dekorative, det er et tilfredsstillende projekt at bygge et stativ og det er en af de ting det stort set ikke kan lade sig gøre at finde friske. Sådan noget a la det her. Vær desuden opmærksom på at selvom de er nemme at dyrke, så fylder hestebønner temmelig meget ift. udbytte. Men hvis man også spiser toppene så bliver det lidt mere effektivt.

Salat gider jeg ikke, men det handler primært om at det ikke er noget vi spiser så meget af og desuden at sneglene knepper det på ingen tid. Så vidt muligt sæt det et sneglesikkert sted. Min veninde dyrker det på taget af sit kolonihavehus for at komme helt uden om problemet og det virker fortrinligt.

Lyder konge med al den frugt. Jeg vil gerne have nogle flere stikkelsbær, ribs, rabarber og hindbær mangler vi ikke ligefrem. Brombær henter jeg i rå mængder i vestskoven. Tror jeg vil prøve at fermentere nogle rabarber i år, har seriøst altid problemer med at finde ud af hvad jeg skal bruge dem til.

Vi nærmer os en 30-40 chiliplanter der nu er pottet om i hver deres potte og flere er på vej. Tror der er omkring 10 forskellige sorter. Fermenteret chilisauce er noget af det bedste der findes, så regner med at mange af dem til den tid skal bruges til det. De større, sødere typer kan tørres og bruges til mole og den slags. Der er nogle kartofler til forspiring i vindueskarmen (de var allerede begyndt i køleskabet så jeg tænkte at der ikke var nogen grund til ikke bare at se om man kunne få dem til at fungere). Tomaterne er en lille uge fra omplantning, tror jeg. Artiskokkerne kom aldrig op og jeg mistede tålmodigheden. Planter et par enkelte agurker om en uges tid eller sådan noget og så er det nok også snart tid til at spire ovennævnte kålplanter. Squash er lige tidligt nok, men det kommer jo også lidt an på hvor mildt man tror foråret bliver.

Jeg er gået igang med at tappe birkesaft fra det gigantiske træ der står i baghaven. Det går ikke overvældende tjept, men nu har jeg monteret 4 flasker på afklippede grene foruden vinballonen med slange fra et hul i stammen, så nu går det anderledes derudad. Jeg har kogt de første 3-4 liter ind til en ganske lille smule sirup (som der skal koges videre på over det næste stykke tid) og så skal jeg have samlet en 20 liter ind til at prøve at lave vin (eller champagne) af.
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#164 Indlæg af Jallan » 21 mar 2020 14:05

Squash selvfølgelig!

Vi har et højbed med sådan en antisneglerende rundt om. De forrige beboere havde også kæmpet med snegle tidligere. Måske vi skulle plante bønner op ad vores hegn, det er et godt tip.

Fint heads up med asparges. Det kan være der bliver et projekt for næste år. Der er en lille isoleret sandkasse, som vi vil lave om til højbed. Det kunne måske være stedet, men jeg havde egentlig tænkt jordbær der. Og nåja, så skal vi selvfølgelig have krydderurter i store rullende potter på terrassen. Vi tænker timian, basilikum, rosmarin, mynte, persille og måske salvie. Har ikke sat mig ind i hvor besværlige de forskellige er, men har indtryk af at det med de fleste urter er rimelig ez. Hvad med oregano. Giver det mening at dyrke selv? Nogen erfaringer?
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#165 Indlæg af kenk » 21 mar 2020 15:07

Hold mynten adskilt fra alt andet, og gerne i sin egen potte. Det vokser som ukrudt.
:crown:

Brugeravatar
andreassyr

#166 Indlæg af andreassyr » 21 mar 2020 16:26

Jeg ville go big på rosmarin og salvie, fordi det er pragtfuldt at kunne tage af det hele året. Hvis man har et varmt sted kan man også få enorme mængder estragon uden store problemer. Har også timian og oregano, men i modsætning til de andre fungerer de begge stort set lige så godt i tørret tilstand. Har aldrig for alvor haft held med de et-årige (dild, basilikum, koriander etc.), mærkelig nok har jeg ikke rigtig gidet. Havde en masse basilikum i polytunnelen forrige år, men fik ikke spist så meget af det. Tror dog jeg gentager det i år da der skulle være fordele ved at dyrke det ved siden af tomat. Men hvis i har sådan nogle flytbare krukker så sørg endelig for at have en kæmpe laurbærbusk der kan overvintre inde.
Spot On

Brugeravatar
Sille...sille...

#167 Indlæg af Sille...sille... » 21 mar 2020 20:32

Brombær er træls at have i haven, det er så ukrudtsvildt. Enig med syr i masser af bønner og squash og græskar.

Basilikum: vi har god erfaring med at købe en slavebasilikum fra supermarkedet, dele den op i mange potter (en stængel Per potte) og så pleje dem lunt (vi har en overdrage med skråvinduer) - og så kan de plantes ud direkte på friland eller i højbed med meget sol. Det bliver godt og meget grovere end den tjavsede supermarkedsbasilikum. Vigtigst, altså: skal have god plads i jorden/potten.

I det hele taget skal man være stor entusiast for at dyrke krydderurter for frø. Alt for lav succesrate for amatører.
whose fool are you?

Brugeravatar
eini

#168 Indlæg af eini » 23 mar 2020 15:43

Det er nu man skal tappe birkesaft. Jeg har haft succes med bare at klippe en gren og smække en frysepose om mundingen med snor eller elastik. Og nøj, hvor smager det eventyrligt.
Senest rettet af eini 23 mar 2020 16:33, rettet i alt 1 gang.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
andreassyr

#169 Indlæg af andreassyr » 23 mar 2020 16:13

Der gås hårdt til den gamle birk her i haven:

Billede

Billede

Billede

Eini, kan du ikke skrive nogle lange, udførlige indlæg om tiltagene på den gamle gård?

Jeg er ved at grave en ordentlig syg rod op for at anlægge et drivhus til at supplere polytunnelen. Det er fedt nok med al den tid, så kan man kaste sig over alle de der store heldagsprojekter som at klippe, fælde, flytte og beskære. I dag har jeg eksempelvis flyttet den kæmpestore bunke af haveaffald 2 m længere ud mod skellet. Det var ikke som sådan fordi den var i vejen, men det er meget federe nu.
Spot On

Brugeravatar
eini

#170 Indlæg af eini » 23 mar 2020 16:51

Haha, jeg har også brugt den første del af dagen på at flytte en bunke grenaffald fra den ene ende af grunden til den anden. 80-90% af arbejdet er åbenbart at flytte ting.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Besvar