Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#61 Indlæg af Jonas » 25 feb 2017 18:02

Hvis du er til den slags og i øvrigt har plads, så kan du have et par limetræer i store potter eller murerbaljer. De skal bare ind om vinteren.
Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
lille sur pige
Geografisk sted: under sengen

#62 Indlæg af lille sur pige » 01 mar 2017 16:44

nordgen har i dag åbnet for årets salg til private af frø og kartofler. salg som i at det i år koster penge at få derfra. til gengæld virker det til at tingene ikke forsvinder helt så hurtigt.

https://shop.nordgen.org/

(hvem der bare havde en have..)
in the spring time, the only pretty ring time,
when birds do sing, hey ding a ding, ding;
sweet lovers love the spring.

Brugeravatar
Jakob

#63 Indlæg af Jakob » 01 mar 2017 19:32

lille sur pige skrev:nordgen har i dag åbnet for årets salg til private af frø og kartofler. salg som i at det i år koster penge at få derfra. til gengæld virker det til at tingene ikke forsvinder helt så hurtigt.

https://shop.nordgen.org/

(hvem der bare havde en have..)
Jeg troede, det var 25 kr i alt pr. bestilling, men det er 25 kr. pr. frøpose eller 45 pr. kartofler. Det er liiiidt pebret, når man ellers ser hvad fx. C. Plums økofrø koster (hvis hendes hjemmeside ellers var til at holde ud)
A Threesome with Gladys Knight and Nick Drake eller Soya Super Bien Soya Super Super Bien

Brugeravatar
kjb
Geografisk sted: Ydre NB

#64 Indlæg af kjb » 01 mar 2017 19:55

Vi har ryddet det meste af haven for 3 meter høje brombærbuske. Nøj et arbejde og rodnettet er der stadig nogle af stederne. Meningen er på sigt at lave højbede, men vi når det nok ikke for alvor i år. Jeg er svært bange for at brombærbuskene kommer tilbage hævntørstige og gør krav på deres del af haven. Hvad gør man, altså andet end det åbenlyse at grave rodnettet op også ellers gå i gang med hæksaks? Kan man plante noget som trumfer brombær? Hvad er det absolut letteste at så i et højbed som kræver mindst arbejde det første år?

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#65 Indlæg af not_batman » 01 mar 2017 20:07

fjernefjernefjerne konstant, brændbrændbrænd og evt noget til at dræbe rødderne
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
lille sur pige
Geografisk sted: under sengen

#66 Indlæg af lille sur pige » 01 mar 2017 22:26

Jakob skrev:Det er liiiidt pebret, når man ellers ser hvad fx. C. Plums økofrø koster (hvis hendes hjemmeside ellers var til at holde ud)
det er jo svenske kroner. jeg bilder mig stadig ind, at svenske kroner ikke rigtigt er noget værd. (men ja. i forhold til gratis er det pebret. og shit.. nu måtte jeg jo lige se den der hjemmeside, og den er godtnok gyselig. pyh. men noget af et udvalg.)
in the spring time, the only pretty ring time,
when birds do sing, hey ding a ding, ding;
sweet lovers love the spring.

Brugeravatar
Jakob

#67 Indlæg af Jakob » 02 mar 2017 20:34

kjb skrev:Hvad er det absolut letteste at så i et højbed som kræver mindst arbejde det første år?
Kartofler eller løg - og hvis du ikke har mange snegle, så er spinat nemt og givtigt. Bønner vokser hurtigt og giver godt afkast.
A Threesome with Gladys Knight and Nick Drake eller Soya Super Bien Soya Super Super Bien

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#68 Indlæg af andreassyr » 13 mar 2017 10:03

Nå, nu har jeg købt frø til drivhus/bede. Blandede agurkesorter, tomater i tre-fire varianter, to slags courgetter, butternutsquash, skalotteløg, to slags almindelige bønner, hestebønner, limabønner, artiskok, radiser, gulerødder, kartofler (pink fir apple der skulle være helt kanon), aubergine, ærter og to slags rødbeder, gule og stribede. Derudover har jeg taget chili- og peberfrugtfrø fra i løbet af vinteren. Ingen grund til at gøre noget halvt.

Jeg forestiller mig at det mest tricky bliver timingen (bortset fra at bygge og anlægge polytunnelen og højbedene og skaffe og flytte nok jord). Der burde velsagtens findes en form for app tilpasset det danske klima, men det bliver vist trial and error. Det er dét råd jeg har fået fra den ene gartner jeg kender - prøv tingene af og se om det virker og husk det til næste år. Det er ikke noget helt vildt godt råd kan jeg godt se nu når jeg skriver det.
Spot On

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#69 Indlæg af Jonas » 25 jan 2018 13:38

Hvad er status for jer? Efter en haveløs periode har jeg indset, hvor alvorligt brug for det her pis, jeg faktisk har. I 2017 blev det mest bare til mit lille hjørne på kontoret med basilikum, et par altankasser i diverse lejligheder, den ugentlige portion bønnespirer (genialt), og ærteskud - masser af ærteskud. Sidstnævnte vil jeg helt klart fortsætte med. Det er en billig og nem måde at få superlækkert grønt året rundt, så jeg udvider i første omgang sortimentet med solsikke og hestebønne. Med mindre jeg finder nogen med en stor, dum, uvelkommen græsplæne i omegnen af Valby, står den kommende sæson primært på altandyrkning, dvs. tomat, peber, spinat, pluksalat og urter. Og så begynder jeg så småt at tænke på den fremtidige limehave.

En halv kop mungbønner tilsat lidt vand bliver til...
Billede

Ærteskud i foliebakker, ghetto-style...
Billede

Kontorhjørnet med stiklinger, cubansk mynte og basilikum...
Billede
Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#70 Indlæg af andreassyr » 26 jan 2018 11:07

Jeg har ikke fået taget mig sammen til at gøre min polytunnel ordentlig ren endnu - skal også lige have løst problemet med græs og ukrudt i bedene derinde. Måske man bare skal dække dem til med sort plastic? Uæstetisk, men også fedt nok på en effektiv, narkoproduktionsagtig facon. Lidt ligesom polytunnelen i det hele taget.

Sgudda skide smart med de der ærteskud, hva. Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvor køber du ærterne? I en grønthandler?

Jeg har lavet årets store frøbestilling. Rødbeder (stribede og gule), gulerødder (to sorter), ærter, tomater (brandywine og en-eller-anden cherrysort), chilier (et udvalg af store og små, heriblandt poblano og scotch bonnet), peberfrugter (nogle flotte sorte nogen), bønner (borlotti, sorte buskbønner, lilla voksbønner og kæmpestore gule snittebønner), squash (gule og almindelige grønne), agurker (almindelige og en masse sylteagurker til at fermentere) og persillerødder.

Der skal anlægges flere bede for at få plads til det hele - og så skal der anlægges et aspargesbed, ikke mindst. Det er helt uhørt for mig at foretage mig noget der kræver flere års tålmodighed på den måde. Måske jeg også skal få mig nogle frugttræer nu jeg er i gang.
Spot On

Besvar