Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#81 Indlæg af Jonas » 03 feb 2018 05:18

andreassyr skrev:Jeg har i øvrigt også købt en kæmpestor semi-industriel dehydrator. En Excalibur. Helt blæst navn til en maskine man bruger til at lave müsli, men den er fed. Håber jeg får den brugt. Kan man mon bruge den til at forspire chilier i? Den kan holde en temperatur lige under 40 grader, er det mon for varmt? Lader til at flere af årets sorter kræver temperaturer på 30 + for at være rimelig sikre på at spire.
Jeg står lidt i samme situation, og i år prøver jeg at tage det lidt mere seriøst. Jeg køber nogle varmemåtter (1,
2) og lægger dem i flamingokasser med spirebakker ovenpå. Måske burde jeg egentlig bare lade håret falde og købe et par lamper også.
Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#82 Indlæg af kenk » 03 feb 2018 15:34

SØGES: Fede altan-tips.

Til maj flytter jeg et sted hen med en dejligt stor (6 kvm) altan, som har sollys i dagtimerne. Så hvis nogen har fede tips eller hacks til en grøn altan (både pryd og nytte), så spark endelig ind. Tips til litteratur eller blogs eller lignende om emnet modtages også meget gerne.

Brugeravatar
Jonas

#83 Indlæg af Jonas » 03 feb 2018 16:27

Krydderurter og lavendel. Så har du persille og purløg til æggene, mynte til teen, oregano til pizzaen, og du kan sidde og se Tour de France med en kold pilsner, mens dine nye homies, bierne, suger nektar fra de aromatiske blomster. Livet.
Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#84 Indlæg af andreassyr » 04 feb 2018 14:40

Nu ved jeg jo at du er typen der godt kan finde på at købe de allerførste, allerdyreste nye kartofler - så hvorfor ikke smide et par stykker i en spand med jord? Skulle man sagtens kunne på en altan. Måske er det smart lige at isolere beholderen, hvis du vil have dem super tidligt.

Jeg har sat chilier til spiring. De stærke sorter står øverst, på en radiator - de andre, nedenfor, er fortrinsvist milde sorter og peberfrugter.

Billede

Billede
Spot On

Brugeravatar
simonvt

#85 Indlæg af simonvt » 05 feb 2018 11:17

kenk skrev:SØGES: Fede altan-tips.

Til maj flytter jeg et sted hen med en dejligt stor (6 kvm) altan, som har sollys i dagtimerne. Så hvis nogen har fede tips eller hacks til en grøn altan (både pryd og nytte), så spark endelig ind. Tips til litteratur eller blogs eller lignende om emnet modtages også meget gerne.
Har også hovedsageligt haft krydderurter på min meget lille altan(1,5 - 2 kvm). Timian, basilikum, rosmarin, salvie, oregano og mynte (anbefaler at have mynte i seperat kasse, den er temmelig agressiv og dominerende).
Den svage vinter har gjort at jeg havde timian til november og jeg brugte salvie fra kassen i sidste uge.
Har også altid et par tomatplanter som faktisk har givet overraskende godt og selvfølgelig chilier. Sidste år havde jeg en spand med rabarber på gulvet, det fungerede fint da de har det godt i skyggen. Men det var også lidt fjollet da høsten var temmelig lille.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#86 Indlæg af andreassyr » 16 feb 2018 09:19

Status på de sammenlagt omkring 70 chili-/peberfrugtfrø jeg satte for nu 12 dage siden:

Padron var de første til at spire og er nu sat køligere og uden plast over. Tilsyneladende er tricket til at få buskede og ikke ranglede planter at give dem masser af lys men lav temperatur efter de er kommet op. Det prøver vi. Rocotoerne har indtil videre spiret med en hitrate på næsten 100, hvilket vil sige at der er omkring 10 planter. Anchoerne er det samme, men der er næsten 15 planter. Frugterne af den sort (som også kaldes Poblano) er 10-15 cm lange så der skulle den rene skære mængde være sikret. Jabba Da Hut (ja ja, de har åndssvage navne) er en F1 så var ikke så sikker på dén, men den første har stukket stænglen op. Høhø. Det samme med Habaneroerne, der er kommet et par stykker. De lilla peberfrugter som ellers er sået i stort tal har kun resulteret i to spirer på nuværende tidspunkt. Og mine Scotch Bonnet nægter indtil videre. Men flere sorter kan være tre-fire uger om at spire, lader det til, så håbet er endnu lysegrønt. Under alle omstændigheder har jeg vel 40 planter allerede, hvilket, selv i min kæmpestore polytunnel, er i overkanten.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om der er ræson i at spire tomater allerede, kilder siger forskellige ting. På den ene side har de tomatplanter man kan købe senere på året åbenlyst et kæmpe forspring ift. hvis man - som anbefalet - først sætter sine egne langt hen i marts, men på den anden side så skyldes anbefalingerne at man risikerer sløje, ranglede planter hvis man sætter dem før der er nok naturligt lys. Hvad gør i andre?
Spot On

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: På tønden
Kontakt:

#87 Indlæg af Josti » 16 feb 2018 09:36

Jeg har også sat chiliplanter til spiring. Jamican Red og Hungarian Hot Wax. De sidste to år har jeg fået virkelig dårligt udbytte. Planterne kommer godt nok op, og gror tilsyneladende også udmærket, men der kommer stort set ingen frugter ud af det. Nu prøver jeg sidste gang i år, og så må det være slut med det, hvis det ikke virker.

På arbejdet har vi i denne uge fordelt frø fra et storindkøb, så nu ser jeg virkelig frem til foråret. Jeg har ærter, bønner, rødbeder, pastinak, to slags gulerødder, to slags spinat, to slags salat, majs og agurk. Måske skal jeg også have lidt tomater, selvom det ikke gav noget som helst sidste år.

I min andelsforening skal vi have skiftet vinduer til foråret, så jeg overvejer at få slæbt de gamle vinduer ud i kolonihaven og bygge et drivhus af dem. Det er dog også et projekt, som risikerer at faile grumt, da jeg virkelig ikke er håndværker. Så hvis det skal lykkes, skal det være en meget, meget simpel konstruktion. Har også en kammerat, som måske kan hjælpe.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#88 Indlæg af kenk » 16 feb 2018 10:56

Josti skrev:I min andelsforening skal vi have skiftet vinduer til foråret, så jeg overvejer at få slæbt de gamle vinduer ud i kolonihaven og bygge et drivhus af dem. Det er dog også et projekt, som risikerer at faile grumt, da jeg virkelig ikke er håndværker. Så hvis det skal lykkes, skal det være en meget, meget simpel konstruktion. Har også en kammerat, som måske kan hjælpe.
Ellers kan du måske bare lave nogle drivbænke. Dét bør være til.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: På tønden
Kontakt:

#89 Indlæg af Josti » 16 feb 2018 14:06

kenk skrev:
Josti skrev:I min andelsforening skal vi have skiftet vinduer til foråret, så jeg overvejer at få slæbt de gamle vinduer ud i kolonihaven og bygge et drivhus af dem. Det er dog også et projekt, som risikerer at faile grumt, da jeg virkelig ikke er håndværker. Så hvis det skal lykkes, skal det være en meget, meget simpel konstruktion. Har også en kammerat, som måske kan hjælpe.
Ellers kan du måske bare lave nogle drivbænke. Dét bør være til.
I teorien, ja. Nogle gange går det bare lidt sådan her for mig.

"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
Jonas

#90 Indlæg af Jonas » 16 feb 2018 15:10

@andreassyr Tomaterne skal du ikke være så bekymret for. De kan godt blive lidt ranglede, men til gengæld kan du plante dem ekstra dybt - så vokser der rødder ud fra stammen.

Jeg tror også, jeg vil have padron i år.
Dansk Hitler Forum

Besvar