Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#91 Indlæg af andreassyr » 16 feb 2018 17:27

Jonas skrev:@andreassyr Tomaterne skal du ikke være så bekymret for. De kan godt blive lidt ranglede, men til gengæld kan du plante dem ekstra dybt - så vokser der rødder ud fra stammen.

Jeg tror også, jeg vil have padron i år.
Så du siger bare plant lortet nu og kompensér senere? Det lyder som noget jeg kan støtte op om.

Padron, helt sikkert. Jeg har dog i dén grad fidus til Ancho/Poblanoerne. Skal finde en måde at ryge dem på, tror jeg. Autentisk stil.
Spot On

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#92 Indlæg af Jonas » 17 feb 2018 12:05

Sjovt du siger det, for jeg kan formentlig være behjælpelig. (Kedelig anekdote) Som gakket pensionistprojekt har min far købt en halvpart i en gammel fiskekutter sammen med sin svoger, og garnfiskeri er åbenbart enormt effektivt. På en god dag kan de hive 250 makreller op. Indtil for nylig fik han det røget hos en kammerat, men han er lige død (af lungekræft lol), så nu er vi i den indledende fase med at få bygget en røgeovn hjemme i haven. Så kan han kontrollere hele sit produktionsapparat, og jeg kan få røget hvidløg og peberfrugter, når det passer mig. Giv et bip, når det er ved at være høsttid, så finder vi ud af noget.
Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
andreassyr

#93 Indlæg af andreassyr » 28 feb 2018 09:06

Om alt går vel så kommer jeg forbi engang på sensommeren med kilovis af peberfrugter til rygning. Genialt.

Jeg har efterhånden opgivet på Scotch Bonnet-chilierne. Oh well. Til gengæld har jeg lige bestilt 120 meter 45 x 120 mm lægter til at bygge årets nye højbede af, så det kan man jo glæde sig over. Og har lavet en aftale med en veninde om at køre en tur op til hendes kærestes onkel og hente trailerfulde af velkomposteret hestemøg. Hold kæft mand, jeg glæder mig til det bliver til at være udenfor igen.
Spot On

Brugeravatar
Sille...sille...

#94 Indlæg af Sille...sille... » 28 feb 2018 22:05

Jeg har fået en have, men næsten ingen tid til at passe den. Så jeg prøvede at købe en masse ting, der kunne passe sig selv, men nu da de kom ind af døren (i snestorm), blev jeg lidt i tvivl, om det var lykkedes: Hestebønner, blandede stangbønner, nogle courgetter, acorn-græskar, alskens spiselige blomster, nigellablomster (storfavorit, fordi de ligner rumskibe og tørrer ind til raslende frøkapsler, der kan hænges op på væggen, hvis man er lidt rustik), valmuer og nogle andre ting. Har prøvet at undgå ting, der går dyr i, jeg ryster nervøst bare ved tanken om et kålbed.

Syr, hvordan gik høsten ud over kartoflerne?
whose fool are you?

Brugeravatar
andreassyr

#95 Indlæg af andreassyr » 28 feb 2018 23:38

Det gik overvældende godt. På nær løg og auberginer (førstnævnte blev tilsyneladende spist, sidstnævnte havde ikke plads og lys nok) var der stort udbytte hele vejen rundt. Bønner og squash/courgetter især var ekstremt nemme. Sørg for at have dem, det er sygt luksus at kunne lave fyldte, friterede squashblomster. Hestebønnerne er også nemme, men de fylder meget ift. afkast. Men husk at man kan spise skuddene (ligesom ærteskud) så hænger det lidt bedre sammen. En bunke af dem i en omelet, du. Rødbeder, nemt, men som gulerødderne skal man vist være god til at tynde ud i dem - hvilket som uerfaren havetype føles temmelig grænseoverskridende. Græskar, jeg havde butternut, det blev ikke til meget, én af almindelig supermarkeds-størrelse plus et par stykker der var noget mindre. Men det føltes som succes. De fylder enormt meget og man skal vist gøre sig umage for at sikre dem så lang en vækstsæson som muligt.

Radiser er også sjove, smid dem ud på noget jord, høst dem et par uger efter.
Spot On

Brugeravatar
andreassyr

#96 Indlæg af andreassyr » 18 mar 2018 15:24

Første havedag i dag, hindbærbeddet er klippet i bund og to halvhøje træer er blevet trimmet ned til to meters højde for at give sol nok til aspargesbeddet. In other news så chilierne er blevet plantet om i hver deres potte. Der er omkring 35 planter af 5-6 forskellige sorter. Har spiret tomater og sammenlignet med chilierne er det en svir - efter 3 dage var 100 % af cherrytomaterne (med det velvalgte navn 'Gardener's Delight') spiret. 70 % af bøftomaterne er også dukker frem. Det er de eneste to slags jeg gider have i år.

Er der nogen der har erfaring med persillerødder? Posen siger 120-150 dage fra såning til høst, det lyder af meget.
Spot On

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#97 Indlæg af Jensth » 18 mar 2018 16:15

Mine forældre har dyrket persillerødder nogle år, men holdt op igen fordi de ikke gav det største udbytte. De kan godt lide den løse sandjord. De lægges typisk slut april-start maj, og høstes først sidst i septeber.

Brugeravatar
andreassyr

#98 Indlæg af andreassyr » 06 apr 2018 11:02

Aspargesbedet er nu bygget og jeg mangler kun at få gravet lidt yderligere ud, monteret fiberdug i bunden og fylde op med jord. Har regnet ud at der er plads til omkring 30 planter, så det har jeg bestilt. Hvis jeg ikke fucker op er der asparges til alle jeg kender om få år.

Tomaterne er plantet om i potter og stillet ud i vinterhaven. Der er sat agurker til spiring og bestilt læggekartofler. Pink Fir Apple igen (lyserød aspargeskartoffel, ekstremt fast) + Æggeblommekartofler.

Jeg har udvidet sortimentet yderligere da der er to bede mere i støbeskeen - så prøver at lave et efterårs/vinterbed med porrer, palmekål, rosenkål og måske nogle vintersalater, cikorie og den slags. Og så Purple Sprouting Broccoli (som måske hedder aspargesbroccoli på dansk) hvis kæmpe kvalitet ikke er de hoveder den forhåbentlig sætter i år, men derimod de skud den producerer allerede i marts-april til næste år. Hvis den ikke bliver spist af utøj længe inden, altså. Tror jeg skal have fat i noget finmasket net for at forbedre chancerne.

Derudover prøver jeg majroer, hvilket kan blive en potentiel fiasko da for meget varme gør dem bitre og træede - hvorfor de skal sås på lidt skæve tidspunkter (ligesom i øvrigt fennikel der går i stok og blomstrer af for meget lys).

Har også købt en masse sætteløg (fuck at så dem fra frø), mestendels salatløg som jeg tænker kan spises grillede eller kogte. Tanken med dem er dog først og fremmest at de skal stå mellem rækkerne med gulerødder og andet og virke afskrækkende på kryb.
Spot On

Brugeravatar
Poste

#99 Indlæg af Poste » 06 apr 2018 13:21

Kæft hvor går man glip af nogle ting, når man bor i lejlighed. Det lyder kraftedeme som en kanon have, du har, andreassyr.

Brugeravatar
Sille...sille...

#100 Indlæg af Sille...sille... » 06 apr 2018 20:28

andreassyr skrev:asparges etc.
Har I egentlig bare omdannet hele haven til en køkkenhave? Eller er der noget pryd tilbage?

Hvis jeg havde helt frie hænder og uendelig tid, ville jeg droppe al græsplæne etc. og bare permaplante alt muligt spiseligt. Men i år - første år med en gammel have - har vi skruet ned for ambitionerne og afventer mest af alt, hvad der kommer op af jorden. Ja, altså, vi har selvfølgelig sået solsikker og amaranth og kornblomster og jomfru-i-det-grønne (storfavorit!) og hestebønner indtil videre, men de store anlægsplaner venter til næste år.

Ellers venter der i frøkassen: Nogle forskellige stangbønner, tallerkensmækkere, acorn squash (et dejligt græskar), malva (for at tænke på Grækenland), lavendel, anisisop og nogle flere ting, jeg har glemt.
whose fool are you?

Besvar