Tråden om anime

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Kinky Robot

Tråden om anime

#1 Post by Kinky Robot » 29.06.2016 21:13:57

Så vidt jeg kan se har Svingninger ikke en tråd om anime. Så det skal vi da have.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor mange svingere der går op i den slags. Udover diverse Miyazaki film som jeg set nævnt herinde.
Så lad os bruge denne tråd pushe nye og gamle film/serier til hinanden.
Jeg ser næsten kun gamle ting fra 70/80 og 90'erene, så det kunne være fedt hvis folket pushede noget nyt.

Men jeg kan da ligge ud med Fist of the North Star. En af mine yndlings inde for genren. Genså den lige for nyligt da jeg brugte nogle klip fra den til en musikvideo.

En slags mix af martial arts ala Bruce Lee film og Mad Max. Hovedperson Kenshiro drager ud på en rejse for at rede sin elskede Julia/Yuria fra hans tidligere ven og nu rival. Hårdt slående over-the-top og ultra-voldelig action, sat i et post-apokalyptisk setting.

Baseret på manga'en af sammen navn som er skrevet Buronson og tegnet af Tetsuo Hara

¯\(ツ)/¯

Pete Rock

Re: Tråden om anime

#2 Post by Pete Rock » 29.06.2016 21:37:48

Jeg så Blood: The Last Vampire for nylig, og den var rigtig fucking god. Sindssygt flotte tegninger og animationer. Den var også super kort (45 min.), hvilket næsten altid er et plus.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Kinky Robot

#3 Post by Kinky Robot » 29.06.2016 21:44:01

Det ser fedt ud. Tak! Sidste vampyr anime jeg så var Vampire Hunter D og Vampire Hunter D: Bloodlust. Så dejligt med noget lidt mere moderne.
¯\(ツ)/¯

La Mouche
Spotify: 113192036

#4 Post by La Mouche » 30.06.2016 01:27:11

jeg er ret kræsen med anime, men udover Ghibli-film kan jeg godt lide "Wolf Children"-filmen.

Image

DeathPosture

#5 Post by DeathPosture » 30.06.2016 07:29:19

Image

Jin-Roh: The Wolf Brigade [1999]

"We are not men disguised as mere dogs. We are wolves disguised as men"

Jin-Roh: The Wolf Brigade foregår i en alternativ virkelighed hvor Tyskland, ikke USA, smed atombomberne over Japan og dermed effektivt afsluttede 2. Verdenskrig. Adskillige år senere, efter den tyske besættelse er afsluttet, støder en regeringskritisk terror-organisation sammen med hovedstadens paramiliære politistyrke i voldsomme gadekampe og underjordiske sammenstød i Tokyos kloaksystemer. Der er under en af disse voldsepisoder, at Kazuki Fuse, et medlem af Capitol Police Special Unit, undlader at uskadeliggøre en kvindelig selvmordsbomber og dermed er skyld i, at hele operationen forkludres og dermed bringer stor skam over hele politistyrken. Han bliver derfor sendt tilbage til boot camp for at blive gendiciplineret, og her gennemgår han en vanskelig periode hvor han er tynget af en voldsom skyldfølelse og har skrækkelige mareridt. Kort tid efter møder han dog den døde selvmordsbombers søster og de starter et forhold. Snart er han en brik i et politisk spil og må manøvrere imellem forskellige retshåndhævende myndigheder der alle har deres egen agenda. Alt sammen er bundet sammen af eventyret om Rødhætte (!).

Lyder det ikke som det perfekte plot til en anime? Well, det er lige præcis hvad det er! Sjældent har jeg været blæst så meget bagover af en film som jeg nærmeste intet vidste om på forhånd. Jeg havde blot læst en random blurb på et forum, hvor filmen blev rost til skyerne for dens meget realistiske animation. Og så gav jeg den en chance, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt, da det er en både smuk og tankevækkende fortælling. Og det tror da pokker, for der er lagt ufatteligt meget arbejde og mange penge i filmen. Den tog over 3 år at tegne og kostede over 5 millioner dollars at producere. Det er i øvrigt Hiroyuki Okiuras instruktørdebut (han var key animator på Akira). Historien er skrevet af Mamoru Oshii som også skrev Ghost In The Shell. Så det er altså nogle kompetente folk der står bag, hvilket ses fra første sekund.

Filmen er i øvrigt en af de sidste celluloid animationsfilm der er produceret, hvilket bare gør dens hyperrealistiske karakter-animation endnu mere imponerende. Det er ufatteligt flot, at se på, og man er lige ved at tabe kæben af beundring. Kritikerer beskyldte også animatorerne for, at have brugt rotoscoping, fordi animationen var så realistisk. Men det var ikke tilfældet. Det hele er tegnet i hånden efter de gode, gamle metoder. Det ligner nærmest en 2D-udgave af 3D. Meget imponerende.

Oprindeligt skulle filmen faktisk have været live action, men af forskellige årsager valgte bagmændene, at det skulle være en anime, og det var et godt valg. Jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde havde stiftet bekendtskab med den, hvis ikke det havde været anime, da denne genre, for mig, er mere tilgængelig end traditionelle spillefilm fra Japan. Anyway, det er en fremragende film med et meget afmålt tempo og et vigtigt budskab. En smuk slow burner med få actionscener og masser af tid til eftertænksomhed og refleksion.

Anbefaling herfra.

5/6
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)

Pete Rock

#6 Post by Pete Rock » 30.06.2016 13:50:43

Fed anbefaling. Har du set Blood, The Last Vampire? Lavet året efter, på computere, men stadig meget flot.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Kinky Robot

#7 Post by Kinky Robot » 30.06.2016 21:13:05

Jeg takker også! Den lyder virkelig god. Og jeg er sindsygt fascineret af alternative time-lines. Specielt når det har noget med krig at gøre. Sjovt nok minder det lidt om plottet i Wolfenstein The New Order. Så den må jeg da lige få fingrene i.
¯\(ツ)/¯

Kinky Robot

#8 Post by Kinky Robot » 04.07.2016 21:30:36

Kan de ikke bare lade det trainwreck af et projekt dø i fred? Nolan som instruktør? Really?

http://www.gamespot.com/articles/akira- ... 0-6441473/
¯\(ツ)/¯

DeathPosture

#9 Post by DeathPosture » 05.07.2016 14:30:53

Pete Rock wrote:Fed anbefaling. Har du set Blood, The Last Vampire? Lavet året efter, på computere, men stadig meget flot.
Selv tak, glad for at I kunne bruge min anbefaling. Jeg har haft Blood: The Last Vampire liggende på DVD i et par år, men har ikke fået set den endnu. Det skal ske så snart jeg får gravet mine flyttekasser med film frem og fundet et sted til dem i min nye bolig.
Kinky Robot wrote:Jeg takker også! Den lyder virkelig god. Og jeg er sindsygt fascineret af alternative time-lines. Specielt når det har noget med krig at gøre. Sjovt nok minder det lidt om plottet i Wolfenstein The New Order. Så den må jeg da lige få fingrene i.
Enig, kontrafaktisk historiefortælling er superinteressant og Jin-Roh: The Wolf Brigade gør det virkeligt godt. Meld gerne tilbage når/hvis I får den set.
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)

DeathPosture

#10 Post by DeathPosture » 05.07.2016 14:35:55

Som de fleste andre startede jeg også med Studio Ghibli, og har faktisk ikke bevæget mig ret langt væk. Jin-Roh: The Wolf Brigade er nok den mest alternative anime jeg har set (til ende). Af andre ikke-Ghibli titler jeg har været glad for, kan jeg bl.a. nævne følgende (kopieret fra et andet forum):

Image
Steamboy (Suchîmubôi) [2004]

"An invention with no philosophy behind it is a curse!"

Katsuhiro Otomo er mest kendt for, at være manden bag den, i animekredse, højt skattede Akira fra 1988. Den blev en gigantisk succes og gav Otomo nogle astromiske budgetter at lege med til fremtidige filmprojekter. Og det endte altså i den voldsomt ambitiøse Steamboy, der via kontrafaktisk historiefortælling, fortæller historien om den unge Ray Steam og hans damp-eventyr i 1900-tallets London. Ray, der er opfinder ligesom sin far og bedstefar, modtager en dag en mystisk steam ball sendt fra USA. Hurtigt lægger det fast, at en hel del andre personer fra skumle organisationer også er voldsomt interesseret i denne steam ball. Og så går den vilde steampunk-skattejagt ellers. Der er damp-drevne fartøjer overalt: Skibe, tog, traktorer, balloner og så videre! Det er ret simpelt, men samtidigt ret underholdende og i særdeleshed ekstremt action-packed. Filmen har fået ret voldsomme anmelder-hug for sin, indrømmet, banale historie, men jeg var nu alligevel pænt imponeret over filmen. Visuelt er det noget af det flotteste anime jeg nogensinde har set med helt overdrevet flotte billeder, gennemførte detaljer, smukke baggrunde og så videre. Detaljerigdommen er skyhøj! Tjek lige disse eksempler på hvor flot det er: #1, #2 og #3. Det er ren lir og så voldsomt lækkert ud på min 55" skærm - og det var endda en DVD-udgave jeg så (filmen er kun udgivet på bluray i Japan og Korea). Filmen har i øvrigt samme art director, Shinji Kimura, som den ligeledes fantastiske Tekkonkinkreet. Jeg så en Director's Cut-udgave som er godt 20-minutter længere end standard-udgaven, så det forklarer måske hvorfor jeg er mere venligtsindet end gennemsnittet. Anyway, den bør ses! Klart en film jeg vil anbefale, den er meget bedre end sit blakkede ry. Enjoy!

5/6
Last edited by DeathPosture on 06.07.2016 07:26:23, edited 1 time in total.

Post Reply