Mise-en-scène: Film 2017

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Message
Author
User avatar
La Mouche
Posts: 11952
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1011 Post by La Mouche » 09.03.2018 11:28:28

Image

På kvindernes kampdag: "Peppermint Soda"... klassisk fransk coming-of-age film, nærmest den kvindelige udgave af Malmros' "Kundskabens Træ".

Fin restaurering udgivet af BFI.

User avatar
La Mouche
Posts: 11952
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1012 Post by La Mouche » 09.03.2018 12:48:25

Whoa! "Harakiri", En af verdens bedste samurai-film nu gratis på filmstriben.....

https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9 ... 4/harakiri

Image

Image

User avatar
Morten
Posts: 4488
Joined: 19.07.2002 09:10:10
Location: Hovedstadsområdet

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1013 Post by Morten » 09.03.2018 13:05:56

Ja, den er god!
Simplify

User avatar
jegharfangetmigenmyg
Posts: 3787
Joined: 05.05.2008 15:45:21
Location: Din mor

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1014 Post by jegharfangetmigenmyg » 09.03.2018 14:17:54

secondtoughestintheinfant wrote:Altså, Sideways er jo grineren nok, og Election er god (omend den efterhånden er oldgammel), men film som The Descendants og Nebraska er grotesk ringe og så dårlige, at Downsizing fremstår som et uforklarligt mirakel (altså, i Payne-kontekst, nu vil jeg heller ikke gøre filmen bedre, end den er - men altså, klart kandidat til bunden af en 2017 top 10).
Nu så jeg lige Nebraska som opvarmning til Downsizing, som jeg håber at nå i weekenden. Shiiit, den var sløj og virkelig langsom på den dårlige måde. Meget tæt på selvparodi. Den slog mig som et meget ringe remake af About Schmidt med lidt ekkoer af The Straight Story smidt ind. Ret skidt, når der i en bittersød komedie er 2-3 scener, som er en lille smule sjove, mens resten falder til jorden. Eddermame også halvhjertet forsøg på at redde filmen helt til sidst med en rigtig flot og rød Hollywood-sløjfe. Jeg kan se, at Payne ikke selv har været inde over manuskriptet, så i virkeligheden er det måske lidt hyrearbejde, hvor Alexander Payne har skullet prøve lave en film ud af et Payne'sk manuskript? Det, manuskriptet, var bare dårligt og karakterne slapt tegnede og excentriske, at de aldrig blev interessante. Bruce Dern var ikke noget særligt, selv om han godt nok heller ikke havde meget at arbejde med, og Will Forte var godt nok heller ikke den Paul Giamatti, han vist skulle forestille at være. Klart den dårligste Payne-film, jeg har set. Og jeg var faktisk ikke engang så aggressivt stemt over for The Descendants (som jeg dog ikke har set siden premieren).
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

User avatar
Morten
Posts: 4488
Joined: 19.07.2002 09:10:10
Location: Hovedstadsområdet

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1015 Post by Morten » 10.03.2018 15:08:09

Hmmm
Simplify

User avatar
La Mouche
Posts: 11952
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1016 Post by La Mouche » 10.03.2018 15:11:08

Arrow har annonceret den her, er der nogen der har set dem?


Image

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10517
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1017 Post by secondtoughestintheinfant » 10.03.2018 15:45:48

Holy shit, Lady Bird er slap. Den er da lidt bedre end din standard amerikanske cookie-cutter-indie-coming-of-age-film, men manuskriptet tikker da godt nok også samtlige bokse af. Ronan er ikke specielt god. Filmen er langt, langt mindre god end genrens hidtidige højdepunkt, Mike Mills 20th Century Women.
Hvis ikke det er for musikkens skyld, så vend tilbage med noget der er, eller lav en fin lyd-installation og lad musikere om musikken.

User avatar
Morten
Posts: 4488
Joined: 19.07.2002 09:10:10
Location: Hovedstadsområdet

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1018 Post by Morten » 10.03.2018 16:18:58

La Mouche wrote:Arrow har annonceret den her, er der nogen der har set dem?
Akio Jissôji - The Buddist Trilogy (This Transient Life 1970, Mandara 1971, Poem1972)

Ikke endnu - men beskrivelsen af Mandara på IMDB er da interessant:
"Two student couples stumble upon a cult dedicated to promoting the primordial human state through rape and agriculture."

Image
Simplify

User avatar
La Mouche
Posts: 11952
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1019 Post by La Mouche » 10.03.2018 18:23:22

på blu-ray.com boardet skriver de:
Oh. I'll be picking up the Jissôji box set.

I wasn't really impressed with Mandara (1971), but the two other films are much better. Still worth it!
Personally I thought Mandara was excellent. I've never seen the other films in the set.
You're in for a treat then. Poem is wonderful and This Transient Life is one of the greatest Japanese films ever made. I'm really glad that Arrow decided to shed light on this very unappreciated and unique filmmaker. His later films are very interesting too. Utamaro's World, for example, is a strange wonder of a movie.

Regarding Mandala, I thought the second half dragged, but the movie did have a strange atmosphere of doom that I still remember. I think it's a good movie, but I need to revisit it because I've seen it years ago.

User avatar
Lang
Posts: 9663
Joined: 03.02.2004 09:20:34
Location: Kallipolis

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1020 Post by Lang » 11.03.2018 20:02:26

Vi gik så i Cinemateket og så "Double indemnity" som ingen af havde set før og den var da fantastisk.
Jeg har set en Billy Wilder film cirka hver 10 år gennem mit voksen liv og hver gang har det været en frisk og ikke spor bedaget oplevelse.
Som teen så jeg 'Some Like it Hot' i Stege Bio i en genudsendt vision og det var en af de få s/h film jeg så i min barndomskino, men det var også en af sjoveste film jeg den gang nærmest nogensinde havde set. Jeg gik også straks hjem og hængte Marilyn op ved siden af deodoranterne og Pisang Ambong flasken.

I tyverne så jeg 'Sunset Boulevard' til noget undergrundsbiograf på Nørrebro sammen med nogle filmnørder og var slået over dens selvbevidsthed, dens gennemlysning af berømmelsens pris samt den kult der omgiver den, som stadig havde noget at sige til den tids følsomme nihilister

I mine tredivere så jeg med nu samlevende ikke-gift 'The Apartment' juledag i New York City i et jødisk kulturhus på Upper West hvor der var en slags anti-jul med kinesisk take away og film af Hollywood jøder og tænkte over hvor listig den er i sit avancerede portræt af eksistentiel lede i den store by.

Nu mine fyrrere har jeg så fået set "Double indemnity" halvfuld i en meget opmærksom sal med intro og oplæg bagefter af ham der Hollywood hagiografen Donald Spoto. Og jo jo det er en meget mørk film, men det er nu ligeså meget en meget sort humortisk film, som gnækker af den menneskelige svaghed og ikke holder sig tilbage for nogen utrolig gode jokes. Som hans andre film er det slående, hvor godt det er skrevet og hvor meget godt han får ud af sine spillere, som vel aldrig har været bedre før eller siden. Igen virker filmen helt ikke out-datet. Dels fordi den er så stram og på sin vis ret abstrakt og kunne foregår hvor som helst i hvilken som helst tid. Men også fordi den virker som et blueprint til utroligt mange lignende film, som er lavet efterfølgende over samme skabelon, men som åbenlyst har haft svært ved genskabe dens mørke, så mørkt som kun humanisten og jøden Billy Wilder kunne skildre menneskets skygger.

I mine halvtredsere må det så blive den anden Marilyn Monroe film af ham som vist er noget med liderlige ægtemænd.
Last edited by Lang on 11.03.2018 20:22:44, edited 1 time in total.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest