Mise-en-scène: Film 2017

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
TokeZa

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#1101 Indlæg af TokeZa » 24 mar 2018 21:43

jegharfangetmigenmyg skrev:Eventuelt bare dykke ned i Rivettes filmografi, når du nu alligevel skal se Out 1. Han er god til at lave lange film. Du kan også smide Heimat på listen sammen med Berlin Alexanderplatz, og Fassbinder har også lavet 8 timer lange Eight Hours Don't Make a Day, som ganske vist er tænkt som en tv-serie.

Satantango har du nok set, men ellers vil jeg sige:

Ludwig (en af Viscontis bedste)
Angelopoulos' Traveling Players og Alexander the Great
The Mother and the Whore (Eustache)
Watkins' Edvard Munch-film
Edward Yangs A Brighter Summer Day og Yi Yi.
Man skal sådan set også se tv-udgaven af Fanny & Alexander, med mindre man er anti-Bergman, og så er der jo også Jeanne Dielman, som jeg dog også gætter på, at du har set?

Ellers er der jo mange fantastiske 3 timers film, men jeg går ud fra, at det ikke er langt nok - at dømme efter dine eksempler.
Jeg er kæmpe fan af Visconti, så skal helt sikkert se Ludwig. (Indtil videre er Døden i Venedig nok min favorit).

Jeanne Dielman, Edward Yangs film, The Travelling Players og The Mother and the Whore er set. Kongefilm i min optik.

Kan du fortælle noget om Watkins Edvard Munch film? Den har jeg ikke hørt om.

Jeg tror det næste bliver Evolution of a Filipino Family af Diaz efterfulgt af Alexander the Great

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#1102 Indlæg af La Mouche » 24 mar 2018 21:55

Munch-filmen er super, jeg har den flotte britiske blu-ray box, der kun koster omkring 100 kroner. Virkelig fin rekonstruktion af Munch's tid, men med forud-for-deres-tid brug af 'mockumentary' style interviews med nogle af personerne. Fx bliver den tids børnearbejdere intervewet om deres hårde liv. Det lyder måske ikke så heldigt, men det fungerer.

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1103 Indlæg af La Mouche » 26 mar 2018 00:25

Billede

Gensyn med den første Paddington-film. Fremragende film. Sjovt så meget den minder om Shape of Water... der er Sally Hawkins in en central rolle i begge film.... der er det fremmede intelligente dyr fra Sydamerikas jungle... der er budskabet om at elske 'det fremmede'... der er et set-piece i begge film, hvor et badeværelse fyldes op med vand helt til loftshøjde..... der er farverigt design der står i gæld til Terry Gilliam og Jean pierre Jeunet... Men Paddington fungerer bare bedre. Det er en fin og rar børnefilm, der også sagtens kan ses af voksne, i stedet for en børnefilm for barnlige voksne, der alligevel er fyldt med sex og alt for ubehagelige tortur-scener.

Det eneste svage punkt er Nicole Kidman som skurken.

Nu ser jeg frem til at se Paddington 2 en af dagene, den skulle efter sigende være endnu bedre, og Hugh Grant skulle være en mere velfungerende skurk.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#1104 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 mar 2018 21:37

Inde på Politikens hjemmeside kan man ind til på onsdag se en håndfuld film fra årets DOX-program. Jeg har lige set The Return af Malene Choi, og den er virkelig god. Meget fin hybridting og decideret fremragende filmet og klippet. Samme produktionsselskab som står bag Team Hurricane. Hermed anbefalet: https://politiken.dk/bio/art6400597/The-Return
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1105 Indlæg af La Mouche » 26 mar 2018 21:41

Billede

Ret sløv ny Haneke, må være hans dårligste siden "Time of the Wolf". En slags efterfølger til Amour med nogle af de samme personer, men uden de helt vilde inspirerede øjeblikke, og med lidt halvhjertet "de sociale medier er noget bæ"-tematik lagt henover. Øv.

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1106 Indlæg af La Mouche » 27 mar 2018 21:33

Billede

Paddington 2 - det må være den mest fantastiske børne-sequel siden "Toy Story 2". Hugh Grant er FANTASTISK som skurken. Fortjener sin 100% rating på Rotten Tomatoes.

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1107 Indlæg af La Mouche » 29 mar 2018 22:32

Billede

"Images"

Super god lille Robert Altman perle om en kvinde med skizofreni. Perfekt restaureret ny blu-ray. Filmen har en del lighedspunkter med Bergman's "Persona" og Polanski's "Repulsion", men det er kun en god ting. Fotograferet af Vilmos Szigmond, og avantgarde-score af John Williams, og syrede lydeffekter af Stomu Yamash'ta, der også lavede effekter til "The Men Who Fell To Earth". Et godt køb!

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1108 Indlæg af La Mouche » 29 mar 2018 22:59

Og Arrow har lige annonceret en blu-ray med Abel Ferrara "The Addiction", en af mine gamle vampyrfavoritter på linie med Kathryn bigelow's "Near Dark".

Billede

"The mid-nineties were a fertile period for the vampire movie. Big-name stars such as Tom Cruise and Eddie Murphy flocked to genre, as did high-calibre filmmakers like Francis Ford Coppola, veterans Wes Craven and John Landis, independents Michael Almereyda and Jeffrey Arsenault, and up-and-comers Quentin Tarantino and Guillermo del Toro. Amid the fangs and crucifixes, Abel Ferrara reunited with his King of New York star Christopher Walken for The Addiction, a distinctly personal take on creatures of the night.

Philosophy student Kathleen (Lili Taylor, The Conjuring) is dragged into an alleyway on her way home from class by Casanova (Annabella Sciorra, The Hand That Rocks the Cradle) and bitten on the neck. She quickly falls ill but realises this isn t any ordinary disease when she develops an aversion to daylight and a thirst for human blood...

Having made a big-budget foray into science fiction two years earlier with Body Snatchers, Ferrara s approach to the vampire movie is in a lower key. Shot on the streets of New York, like so many of his major works including The Driller Killer, Ms. 45 and Bad Lieutenant - and beautifully filmed in black and white, The Addiction sees the filmmaker on his own terms and at his very best: raw, shocking, intense, intelligent, masterful.

DIRECTOR-APPROVED SPECIAL EDITION CONTENTS

New restoration from a 4K scan of the original camera negative by Arrow Films, approved by director Abel Ferrara and director of photography Ken Kelsch
High Definition (1080p) Blu-ray presentation
Restored 5.1 audio
Optional English subtitles for the deaf and hard of hearing
Audio commentary by Abel Ferrara, moderated by critic and biographer Brad Stevens
Talking with the Vampires (2018) A new documentary about the film made by Ferrara especially for this release, featuring actors Christopher Walken and Lili Taylor, composer Joe Delia, Ken Kelsch, and Ferrara himself
New interview with Abel Ferrara
New interview with Brad Stevens
Abel Ferrara Edits The Addiction, an archival piece from the time of production
Original trailer
Reversible sleeve featuring original and newly commissioned artwork by Peter Strain

Brugeravatar
La Mouche
Kontakt:

#1109 Indlæg af La Mouche » 30 mar 2018 21:23

La Mouche skrev:Munch-filmen er super, jeg har den flotte britiske blu-ray box, der kun koster omkring 100 kroner.
hov, kun £6 lige NU.

https://www.amazon.co.uk/Edvard-Munch-B ... E8NM22S&m=

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#1110 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 01 apr 2018 05:04

Hvad sker der for svingerne? Annihilation er da pissegod! Jeg har lige set den i biografen, og jeg må da sige, at jeg slet ikke kan forestille mig at se den på andre måder, men den var da godt nok totalt optimal som scifi-film betragtet. Det eneste, sci-fi sådan virkelig handler om er jo konceptualiseringen og visualiseringen af Det Fremmede, og det spillede da godt nok totalt her. Det var rent primalt, infantilt sug i maven hele vejen igennem. Og castet var vildt godt. Meget af manus og sidehistorierne var lidt ligegyldige, men det er jo heldigvis slet heller ikke det, det kommer an på i sådan en film. Jeg var totalt på de sidste 20 min. Farveeffekterne var fantastiske, og jeg var vild med, at de nærmest fremstod analoge i deres old school-hed, det gav det hele en nærmest taktil fornemmelse. En film, der levede op til samtlige forventninger, må jeg da godt nok sige.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Besvar