LN 2017: Bøger er bedre end film

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kong Louie

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#451 Indlæg af Kong Louie » 24 okt 2017 13:11

:lol: tak
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Internetistan

#452 Indlæg af Enola Gay » 25 okt 2017 12:07

Den dør bare aldrig den her:

http://politiken.dk/debat/kroniken/art6 ... ge-tekster

Nu har jeg selv ikke Pol-abonnement og har ikke læst kronikken, men mon ikke man kan gætte sig til indholdet?
»Die Welt ist eben die Hölle, und die Menschen sind einerseits die gequälten Seelen und andererseits die Teufel darin.«

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#453 Indlæg af Fisker Thomas » 25 okt 2017 12:15

Selvfølgelig af en lektor emeritus.
I de gode gamle klassiske dage havde man forskellige forfatterskoler. I dag har man én forfatterskole, hvor man kan lære at blive digter. Digtningen er blevet institutionaliseret, og skolen er såmænd finansieret – ganske vist underfinansieret – af Kulturministeriet. Det rejser jo unægtelig spørgsmålet, hvordan vilkårene er for outsidere i det danske litterære miljø. Meget tyder på, at de er elendige. Naturligvis kan forfatterspirer lære af den faglige viden, som findes om sproglige teknikker, versefødder etc.
Øh, i de gamle dage havde man ikke forfatterskoler, men gik fx på højskole og skrev sammen med andre forfattere, der gav feedback.

I dag er der ekstremt mange skrivekurser, også udenom Forfatterskolen.
Det er det, fordi det bygger på en forkert opfattelse af, at alle, der vil skrive, også kan lære at skrive.

Nej, det kan de ikke, hvis ambitionen er det fremragende. Det kan kun de forfatteraspiranter, som faktisk i afsættet har et synligt talent på et vist niveau.
Det er nok derfor, der er en optagelsesprøve. Det er en forholdsvis smal eliteuddannelse med 15 studerende, hvor der nok er en lille overproduktion, fordi man ikke kan forudsige, hvem der får et gennembrud eller bliver forfattere med en blivende produktion.
Hertil kommer, at hele den ungdomsdyrkelse, som florerer i miljøet omkring Forfatterskolen, er dybt problematisk, fordi den overser, at god digtning som regel fordrer både talent og stor livserfaring.
Der er vist generel ungdomsdyrkelse i samfundet. Men det er vel naturligt, at et overtal af unge søger ind, fordi de har mindre rutine og har råd til at være på SU i et par år. Der går dog også folk over 30, og der er undervisere godt over de 40.
Som situationen er, skaber Forfatterskolen en masse delvis falske forventninger hos sarte unge mennesker, som man ofte senere får problemer med, når de møder den ærlige kritik i medierne eller andetsteds og fornærmede trækker eksamenskortet.
Findes der ét fucking eneste eksempel på det?
Der er jo nærmest skabt det indtryk, at unge forfatterspirer efter en kort uddannelse på kun 2 år på en skole, hvor man er blevet undervist af kun 4 lærere er garanteret en karriere som anerkendte digtere.
Næh, og det er heller ikke alle, der bliver det.
Interessen samler sig i mangel af bedre om de personer, som møder op med et særpræg i form af f.eks. sygdom, seksuel afvigelse eller erkendt perversion, eventuelt en synlig fiasko.
Hva' ba'?

Er der slet ikke en redaktør til stede? Og hvorfor har ingen slettet det med "forfatterhjørnet" én af gangene?
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Enola Gay

#454 Indlæg af Enola Gay » 25 okt 2017 12:29

Fisker Thomas skrev:Selvfølgelig af en lektor emeritus.
I de gode gamle klassiske dage havde man forskellige forfatterskoler. I dag har man én forfatterskole, hvor man kan lære at blive digter. Digtningen er blevet institutionaliseret, og skolen er såmænd finansieret – ganske vist underfinansieret – af Kulturministeriet. Det rejser jo unægtelig spørgsmålet, hvordan vilkårene er for outsidere i det danske litterære miljø. Meget tyder på, at de er elendige. Naturligvis kan forfatterspirer lære af den faglige viden, som findes om sproglige teknikker, versefødder etc.
Det her argument er simpelthen det mest tonedøve, der findes. Hvad er det for forestillinger, folk gør sig om Forfatterskolen og folks fremtidsudsigter efter endt uddannelse? Det er, som om man automatisk går ud fra, fordi det er en skole, så står man med en pulje af kandidater, der er veludrustet til arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. Men så findes der en hel folk "outsidere" udenfor, hvis stemmer aldrig bliver hørt, fordi de ikke har adgang til "uddannelsen."

Alle mennesker, der -- af uransagelige årsager -- vælger at dedikere deres liv til kunstproduktion er lige fucked i verden. Der er selvf folk fra Forfatterskolen, der har stor succes, men det er jo ikke ligefrem en billet til direktørstolen i Mærsk. Det er sådan en underlig tankegang, hvor Forfatterskolen ligesom sammenlignes med CBS eller sådan noget. Hvorfor er folk så angste over, at der er stemmer som overhøres? Der findes jo bogstaveligt talt ikke andet end fucking muligheder for at udtrykke sig i dag.

Har han nogen eksempler på, hvordan digtningen er institutionaliseret og er blevet mere nedern, end folk altid har sagt den er? Har han nogen eksempler overhovedet?
»Die Welt ist eben die Hölle, und die Menschen sind einerseits die gequälten Seelen und andererseits die Teufel darin.«

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#455 Indlæg af Fisker Thomas » 25 okt 2017 12:33

Der er et par citater fra nogle digte, som ikke er lige så gode som et citat fra et af Ole Sarvig. Men det er helt til hest, sådan generelt.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#456 Indlæg af Fisker Thomas » 25 okt 2017 12:35

Jeg synes egentlig, kritik af Forfatterskolen er helt fint, men det er mærkeligt, at den altid skal formuleres så debilt og med bizart mange stråmænd og antagelser helt uden hold i virkeligheden. Tænk, hvis kritikken var kvalificeret.

Der er i øvrigt virkelig gode muligheder for at blive udgivet, hvis man er "outsider", i dag. Mads Holger nåede at udgive adskillige dårlige romaner, der kommer masser af sådan noget rockmusikantlyrik på bestemte forlag osv.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#457 Indlæg af Fisker Thomas » 25 okt 2017 12:42

Det nye forum kunne passende kaldes forfatterhjørnet, på engelsk writers’ corner, med et vink til originaliteten, og ideen skulle være at skabe et åbent og udadskuende mødested for litterære intellektuelle med noget på hjerte.

Om man vil et digtningens speakers’ corner højt i nord. Mens institutionalisering er problematisk i digtningens tidlige fase, kan den være nyttig i en senere fase, hvor digteren er modnet og træder et publikum i møde med refleksioner over tidsånd og kunst.

Sproget skal simpelthen kunne blomstre af sig selv, ellers har man ikke at gøre med et naturtalent, og det er dem, der er interessante
De outsidere, der vover at kritisere den aktuelle tilstand i det danske litterære miljø, får enten at vide, at deres kritik er banal, eller at de er sarte og nærtagende. Kritikerne har imidlertid, som det er fremgået, fat i en meget lang ende, og de kan desuden med rette sætte spørgsmålstegn ved den skråsikkerhed, der kendetegner de nye smagsdommere. Kvalitet er som bekendt en vag størrelse inden for kunst og digtning, men nu oplever vi ikke desto mindre paradoksalt nok, at etablerede digtere og anmeldere uden at blegne og næsten som kulturkommissærerne i den tidlige sovjetepoke gør sig til dommere og fælder summariske domme over liv og værk og det i en tid, hvor der er meget langt mellem snapsene i betydningen virkelig fin og original digtning.

Uden at ville hænge personer ud ved navns nævnelse kan det være nyttigt at give nogle eksempler på den digtning, jeg kritiserer.

Nedenfor følger nogle eksempler:

»... jeg er faldet langt

og hårdt

jeg er træt

og sulter mig«.

Nå. Det er for lidt til at vække fantasien og alt for fattigt på metaforer.

»En nøgen mand i frosten ved et busstoppested. Bare en tanke jeg fik«.

Nå. Det er for magert og hører hjemme i digterens dagbog, i bedste fald som råstof for et senere digt.

»... æblerne

syrligt sprøde og søde

rådner i græsset«.

Nå. Det er simpelthen ikke poetisk interessant.

Problemet er, somman ser, især det hverdagssproglige og metaforsvage. En ofte nærmest selvskadende vrængen ad det æstetiske.

Lars Bukdahl har hårdt presset nævnt Simon Grotrian som en af de nye digtere, som borger for kvalitet. Grotrian har været produktiv.

Jeg har velvilligt forsøgt af udvinde lidt guld af ordbjerget. Min konklusion er, at det glimter alt for sjældent.

Med lidt god vilje kan man kalde ham for surrealist, men ikke alt kan rummes i det beduintelt.

Surrealisme indbefatter frapperende fantasi og humor.

Surrealismen er fantasiens svar på revolutionen. Grotrians digte kan godt minde om den (for) vilde, filmiske surrealisme, som for år tilbage postulerede at skabe ny kunst alene ved at ridse i eksisterende filmstrimler, eventuelt også male på dem.

Det var nyt, men var det kunst? Volapyk kan godt være trættende og provinsiel, en ø af postulater.

Tænk, om den toneangivende poesi i stedet var en del af det folkelige Danmark, som det var tilfældet for år tilbage.

Der mangler en grundtvigsk stemme i det poetiske miljø; en stemme som råber op, når poesien isolerer sig, går i stå og stivner i arrogant folkefjernhed.

Hvordan kan jeg tillade mig at udtale mig med sikkerhed i dette spørgsmål? Mere generelt formuleret: Hvordan kan man som outsider vide, at man har talent?

Vi er her ude på usikker grund, det skal jeg åbent erkende, og jeg henviser i denne forbindelse til et af de få seriøse forsøg, der er gjort, på systematisk at indkredse, hvad der kendetegner den gode (dvs. fremragende) kunst, nemlig filosoffen David Favrholdts lille bog ’Filosofi og æstetik’. Heri opstilles faktisk en række rimelig objektive kvalitetskriterier.

For mit eget vedkommende vil jeg tilføje, at man kan få bekræftet sit talent ved at se sine intuitive vurderinger bekræftet af sagkyndige eller kapaciteter på det relevante fagområde.

Dansk digtningmå besinde sig på sine mangler. Den har behov for et løft, der kan bringe den på niveau med den fremragende digtning, som kom til verden her i landet i de første årtier efter Anden Verdenskrig.

Der er giganter, man kan stå på skuldre af. Lad os ikke glemme dem: Sarvig, Sonne, Christensen, Borum, Corydon, Jac, Ørnsbo, Brandt og andre.

Hør bare mesteren Sarvig i hans digt ’Høstens Port’:

»Et solet syn, en grønlig dag

et andet sted

mens trådte spor fra tusindtoget

som stumme råb i vinters tomme hus

høres i det stille, døves til

når stormens drenge

sparker i den tabte rustne pragt«.

Tænk, om Danmark ikke bare var europamestre i motion, men også i poesi? Der er ingen, der siger, at det kulturelle Norden kun skal kendes på nobelprisuddelingerne.

Vi kunne blive et digtningens hjørne – og såmænd for min skyld gerne et polstret hjørne – i Europa. Der er behov for et forfatterforum, som kan udgøre broen mellem Norden og Europa og samtidig blive en platform for kreativ dialog blandt frie intellektuelle, som i dag føler sig oversete eller åndeligt hjemløse.
Det er ret genialt at nævne Simon Grotrian som et eksempel på Forfatterskolens dårligdomme (altså, hvis det er det, han er, for det kan man ikke helt se), når Grotrian debuterede i 1984 og aldrig har gået på skolen. Og at nævne Borum, der startede Forfatterskolen.

Brugeravatar
Enola Gay

#458 Indlæg af Enola Gay » 25 okt 2017 12:46

Jeg synes bare ofte problemet er, at kritikken handler om alt andet, end det der produceres på Forfatterskolen. Det handler enten om skolens eksistensberettigelse eller, hvorvidt de rigtige mennesker lukkes ind. Det er, som om vi ikke rigtigt vil acceptere, at vi har en kunstnerisk uddannelsesinstitution, der er -- delvist -- støttet af det offentlige. Det er sådan en syllogisme, den indre DF-stemmende, middlemådighedsfetichist kløjes i.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#459 Indlæg af Fisker Thomas » 25 okt 2017 12:49

Det bygger også på en spøjst romantisk kunstneropfattelse. Som om kunstnere ikke skulle have brug for træning og kvalificeret kritik på deres arbejde fra folk, der i kraft af deres evner har skabt sig en anerkendt position inden for deres felt. Men som det lange citat viser, er indlægget komponeret efter Grampa Simpson-metoden.

Brugeravatar
Enola Gay

#460 Indlæg af Enola Gay » 25 okt 2017 13:28

On another note så tager jeg til Rom i fem dage i morgen. Jeg skal have noget med at læse i, men jeg kan ikke helt bestemme mig for, hvad det skal være. Her er mulighederne:

Marcel Schwob - The King in the Golden Mask

Kender Schwob. Har læst noveller af ham før og ved, at jeg kommer til at kunne lide den. Det er nok den, jeg hælder mest til lige nu.

Emil Cioran - Bitterhedens Syllogismer

Den har jeg lidt gået og sparet sammen til at læse både, fordi jeg godt kan lide Cioran, men også fordi erfaring siger mig, at det kræver mentalt overskud. Jeg ved heller ikke, om det lige er sådan en bog man tager med på ferie.

Thomas Bernhard - Gamle mestre

Jeg har aldrig læst Bernhard før, men jeg kan godt lide velartikulerede kværulanter (se Cioran). Igen, jeg glæder mig til at læse bogen, men jeg ved bare ikke, om det er en moodkiller på sådan en romantisk tur til Rom.

Besvar