LN 2017: Bøger er bedre end film

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
æsmet

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#531 Post by æsmet » 07.12.2017 19:22:36

Ellers har jeg læst en virkelig god bog af en hip (hvad ved jeg) og lesbisk digter fra New York:

Eileen Myles - IKKE MIG (OVO press)

Den er oversat af Mette Moestrup, og bare det at oversætte digte og få dem til at sidde der, det er sgu fedt. Det fungerer her. Det kommer i sådan en strøm, og pludselig kommer tårerne frem, og presser sig på, fordi man er kommet med ind i noget følsomt, man godt kan se sig selv i, selvom man ikke er hip og lesbisk digter fra New York.

Her, fra slutningen af digtet Alts hus, var jeg allerede helt solgt. Nok af det, der kom inden. En inspirerende strøm. Inspirerende, fordi det simpelthen vækker digteren i en selv, og man får lyst til at skrive. Men nedslaget er fra, hvor det gik op for mig, at det her er sindssygt godt:

"Jeg er
aldrig blevet
så plaget
af et menneske
før. Lad mig
skrue låget
på sodavandsflasken.
Jeg ku
have slået
op med
dig i nat.
Jeg forestillede mig
dig rasende.
Men jeg
var så
vred
at jeg ik
følte
noget. Kun
vind
på min
kind. Cyklens
bumpen
mod asfalten.
At livet
keder mig.
Hvis noget
passer på
mig & os
alle sammen
har det bare af
at holde om os
& ik
sige et
ord.
Det har bare af
at elske mig
i nat
for at sige
disse ord
i dets sted. Mens
fuglene
gør det de gør
og tiden går. Jeg
læner min
hofte
mod vindues-
karmen,
jeg er 36.
Tænk hvis jeg
havde forestillet mig
dengang jeg flyttede ind
at jeg ville bo
her i
ni år
og se
mine naboer
blive gamle.

Og jeg kan slet ikke
forestille mig
hvordan det
må være
at dø."

Den går flere veje, ikke sandt. De andre og en selv. Vi er lige flyttet ind på Nørrebro, og man kommer til at se hinanden i nabolaget, og jeg ser også vores eget vindue, hvor Bitten ofte sidder og ryger. Det er sådan noget byen kan. Man ser og bliver set. Det er bestemt ikke den følelse man har ude i provinsen. Det er ikke følelsen af at være i samme båd. Der bliver man set fra vinduer af nogen, man ikke rigtigt kan se igen. Det er for småt til denne pingpong. Hellerup-tiggeren som startede med at tigge penge ved økobageren på Nørrebrogade, mens han åd rundstykker med smør. Jeg tænkte, han var en joke i starten. Nu har jeg fulgt med. Han er begyndt at gå rundt og brække sig på gaden. Stadig i samme dyre tøj. Noget mere beskidt. Er der nogen, der sidder hjemme og venter på ham? Jeg tror, jeg bliver solgt på dette stykke, fordi det er så hverdagsligt. Kaffemaskinen brygger, men hvor er du-agtigt. "Når du er væk, er jeg bare mig i tidens snigende gang." Men pludselig ser jeg også mig selv stå midt i suppedasen. Midt i det store hele, men lige her, hvor jeg er. 37 år. Mit eget liv. Der er sket så meget. Jeg er både den, der er væk, og den, der er her. Lige nu er der stille i lejligheden, vi er ikke i New York. Det er stadig en vild følelse. Lidt som med naturen. Hvis man står ved havet, kan man godt blive overvældet af sådan en følelse af at være lille på et punkt i helheden. Det er sørgeligt og smukt på en gang. Men det er også hårdt og vildt. Hårdt og vildt. Det er det, det er. Det behøver det ikke at være Stillehavet for at være. Det er selvfølgelig sådan noget, en strøm, man bliver grebet af, kan. Det giver videre. Selvom det på papiret kan virke som en selvcentreret digters jeg. Det er overfladen. Det er letheden hvormed det kan lade sig gøre, der er betagende. Det er derfor, at en som Schade er i evigheden - som digter. Han har sat os overfor toilettet på Birkerød Station i en anden tid. Men man er med. ”For mænd”. Man skal lokkes med ind. De lyse stunder og selvsikkerheden åbner op for blodet og kvalerne i sodavand og hav. Man hopper op mod månen og lander igen på en rusten låge at græde fra. Hamrer i bordet. Så er livet kedeligt. Eileen Myles går ikke så kosmisk til værks, dog. Sfæren forbliver jordisk. Men det er også her, vi er. I det store og det hele, som vi må tale på vegne af. Ellers er det der bare. Det er der som fuglene, der er der, men menneskene får alder. Det kan kendes på en selv. Du har brug for mig at se det i, og jeg har brug for dig. Gik Hellerup-tiggeren på gaden for at dø?

Fra starten på Det nye kassettebånd:

”Min mor
blev 65
i dag. Den
smukkeste
digter i
universet er
hendes datter.
Ved hun
godt det?
Mor du
lyder som
verdens
yngste
pensionist.
Hun simpelthen
fniser
af fryd
over sit
nye pensionist-
buskort
som hun fik
her til mor-
gen. Hun
lyder
som om hun har
ventet
hele livet
på en gratis
bustur."

Fra smukkeste digter i universet til gratis bustur på Jorden. Schade ville være både mor og datter. Det er Eileen Myles også. Det er dem (altså hende - ja), der har digtet det.

Det var association på dagsform. Super bog. Anbefales på det kraftigste.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Antimatter

#532 Post by Antimatter » 07.12.2017 19:41:17

Sikke et ur! Det ligner en kosmisk rædsel med et pulserende øje i midten. Det er Dasypodius mesterværk fra Strasbourg katedral.

Image
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Kong Louie

#533 Post by Kong Louie » 07.12.2017 21:57:42

Mette Moestrup er god. Hun kan noget de andre ikke kan.
Now I'm the king of the swingers

Antimatter

#534 Post by Antimatter » 07.12.2017 22:04:17

Hvad med tiden, din abe.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Syme

#535 Post by Syme » 12.12.2017 11:38:55

miegas wrote:1) Har nogen læst Spektakel af hende Storr-Hansen? Jeg orker næsten ikke, men hun har engang smilet til mig til en fest, og så plejer jeg at kvittere med at læse bogen.
Så har du måske bidraget til Pablo Llambias' karriereruinerende jalousi. Det er noget af en fjer i hatten.

Jeg smuglæser God's Eyes A-Twinkle, en novellesamling af T.F. Powys. Til forskel fra broren John Cowper, hvis kæmperomaner jeg har knækket halsen på nogle gange, er Teddy meget fremkommelig. Der er en dejlig stemning af landlig ondskab over novellerne, som på en måde minder om Richard Dawson.
There the butcher's shop stinks to the leaden sky;
There the fish shop stinks differently, but worse.

miegas

#536 Post by miegas » 12.12.2017 21:37:28

Han var der (selvfølgelig) også den aften.
Til de interesserede

Fisker Thomas

#537 Post by Fisker Thomas » 14.12.2017 09:26:37

Har lige læst Tor Ulvens Avløsning og er knust. 15 passager eller glimt af forskellige liv; bevidstheder, der kører i ring og registrerer og registrerer og registrerer omgivelserne, hvilket bliver til små allegorier eller symbolser formet af beskrivelse, en slags morsekoder; eller tænker på determinerende eller ikke determinerende hændelser, kropsligt forfald, glimt af lys eller et liv, der kunne have været et andet. Jeg troede egentlig først, at det var en roman om én person eller bevidsthed i forskellige centrale livsscener, og det siger dels noget om mit norske, men også om de glidende overgange mellem bevidsthederne.

Her har vi en fysisk handicappet mand, der tænker på et klaustrofobisk liv med sin kone:
Hva var det hun hadde sagt? Å være gift med deg, hadde hun sagt, er som å gå med en ryggsekk fylt med stein hele tiden, stein som ikke kan brukes til noe, og det går an å sette seg nedpå og hvile litt, men aldri å ta av seg sekken, hadde hun sagt.
Og her en anden passage:
Og det arret du har nå, som klør litt under pysjamasjakken, en lang, kraftig linje med mange korte streker på tvers, den røde, oppsvulmede huden, som ligner en glidelås (liksom du kunne åpne og kikke inni), eller bare en grov søm (du er en sekk noen har sprettet opp og tatt noe ut av og kanskje lagt noe nedi før de sydde den igjen), det er dessuten et slags stempel på at du er godkjent til å være levende, slik griseskrotter hos slakteren har et blått stempel som forteller at de er godkjent til å være døde.
Jeg har i mange år ikke læst Ulven. Jeg købte Gravgaver som vel omkring 20-årig og var vildt optaget af den, købte de samlede værker undtagen essayene, som nu vist er inkluderet i Prosa i samling, og stillede den op på hylden og turde ikke rigtig gå i gang, fordi det ramte mig lidt for hårdt, og nu har jeg det sådan igen. Det er en anbefaling, hvis nogen skulle være i tvivl.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Antimatter

#538 Post by Antimatter » 14.12.2017 22:07:15

Drenge, er Tove Ditlevsen værd at læse? Mit førstehåndsindtryk er at det er sådan noget litteratur for folk der ikke læser litteratur, hvor alting er på sin rette plads. Lyset i mørket, mørket i lyset , enderim og 1-2-3-4. Hjerte følger efter smerte. Men nu skal det have en chance. Er det kloge tanker sagt på en simpel måde, simple tanker sagt på en simpel måde, eller er det hele ikke som det ser ud? :o
Last edited by Antimatter on 14.12.2017 22:16:59, edited 2 times in total.

Antimatter

#539 Post by Antimatter » 14.12.2017 22:16:02

Kong Louie ved helt sikkert noget.

Fisker Thomas

#540 Post by Fisker Thomas » 15.12.2017 08:20:37

Antimatter wrote:Drenge, er Tove Ditlevsen værd at læse? Mit førstehåndsindtryk er at det er sådan noget litteratur for folk der ikke læser litteratur, hvor alting er på sin rette plads. Lyset i mørket, mørket i lyset , enderim og 1-2-3-4. Hjerte følger efter smerte. Men nu skal det have en chance. Er det kloge tanker sagt på en simpel måde, simple tanker sagt på en simpel måde, eller er det hele ikke som det ser ud? :o
Jeg tror bestemt, det er værd at læse. Altså, det er sgu ret godt, selvom det ikke er helt så godt, som hendes fans vil gøre det til, men en del bedre, end det blev set for at være af ret mange. Det er godt, hun har fået oprejsning. Men jeg må også indrømme, at jeg ikke helt kan se, at det skulle være et stort fremskridt at erstatte en let rynken på næsen med næsegrus fanbeundring. Jeg fik i hvert fald lidt afsmag for det, da jeg var inde at se Tove! Tove! Tove! på det kongelige for nogle år siden, selvom det ikke kan siges at være hendes skyld. Dyrkelsen af #denstoreforfatter bliver med andre ord heller ikke køn, når det er kvinder, der varetager og er genstand for kulten.
Last edited by Fisker Thomas on 15.12.2017 10:02:48, edited 1 time in total.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Post Reply