LN 2017: Bøger er bedre end film

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fisker Thomas
Posts: 21868
Joined: 22.11.2003 16:33:11
Location: Institut Benjamenta
Contact:

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#551 Post by Fisker Thomas » 29.12.2017 13:15:28

Jeg har fejret julen med to meh horrorsamlinger og en virkelig god roman.

Peter Bells Phantasms var ellers lovende på papiret, udgivet som den er på Sarob Press af en velanskrevet forfatter. Vi er nok tættere på de mere traditionelle, M.R. James-inspirerede spøgelsesfortællinger (der er to opfølgere til James-historier, eller tre) end egentlig horror. På den positive side er hans fornemmelse for øde, vindblæste, hjemsøgte landskaber ret veludviklet, især ensomt beliggende kyststrækninger og skotske øer. Det fungerer godt og skaber en stemning. Men de overnaturlige hændelser lever ikke op til James’ kvaliteter; for det første virker det for ofte for tilfældigt, hvor de rammer – hvorfor protagonisterne og ikke alle mulige andre udsættes for dem, får man for sjældent en antydning af, det virker tilfældigt, og som spøgelseshistorie på novelleform bliver det utilfredsstillende, især når det martrer nogle af samlingens ellers bedste stykker. For det andet bliver de overnaturlige hændelser lidt for ofte lidt for tamme og indirekte. Hos James er de klamme og særdeles taktile, her kommer man på for lang afstand.

Tamme er hændelserne ikke i Thana Niveaus mere moderne From Hell to Eternity, der ellers blev rost en del, og som jeg nærede forventninger til ud fra bidrag til antologier. Det er masser af mutilationer og slibrige detaljer, men det andet problem er endnu mere tydeligt her. I en novelle søger et par tilflugt for stormen i en øde hytte, hvor de opdager et obskønt, afhugget svinehoved. De smider det ud, men pludselig er det der igen, og de jages af ondsindede, overnaturlige svin. Ingen forklaring, bare tumlet ind i kaos. Men hvorfor lige netop disse to, hvorfor lige netop denne hytte, hvad laver det? Det er for kaotisk og rudimentært til at tilfredsstille som narrativ, og det gælder for langt størstedelen af novellerne, som heller ikke giver sig tid til at bygge psykologi eller nok atmosfære op. En kvinde skærer i sig selv, fordi hendes mor giver hende skyldfølelse; hvor originalt. De noveller, jeg har læst i antologier i forvejeb, har været lidt længere og givet sig til at bygge en form for forklaring op og en form for atmosfære. De er langt de bedste. Og den bedste er da også den længste, ’Stolen to Time’, om en model, hvis bevidsthed og minder efter et photoshoot på et hjemsøgt sted forsvinder. Den gør ikke meget ud af at forklare noget, men en forklaring antydes, og den har et fint fokus på kvindens oplevelse af at miste sine minder og dermed sig selv. En skam, at så meget andet er tredjerangs bøverthorror, hvor stilen i øvrigt er ret sovs og kartofler. Yderligere komisk er det, når Ramsey Campbell i sin introduktion gør meget ud af ikke at gå op i, om horrorforfattere er kvinder, for så at gøre præcis det, blandt andet med en kommentar om, at en novelle er ”proving once again that women can write horror at least as relentless and umcompromising as the male variety”. Det er ikke til at se det, men Ramsey Campbell er en fortjent anerkendt horrorforfatter og iagttager af genren; forordet skulle han nok have takket nej til at skrive.

Heldigvis har man da Poul Vad. Hvor mange fik egentlig læst Kattens anatomi? Nå, men hvis man har mod på noget lidt mindre krævende og rabelaisk, kan man da læse den formidable Rubruk om en pæderastisk anlagt middelaldermunk, der sendes ud for at finde præstekongen Johannes. En på forhånd fejlslagen mission, der fører ham gennem en række scener og steder i Centralasien, hvor troen og dens udformnings arbitratitet hhv. sættes på prøve og bliver knusende for munken selv – noget selvfølgeligt bliver gennem mødet med den ene efter den anden gjort fremmed for læseren og ham selv. Der kan let gå infodump i sådan en roman som den her, hvor en kristen møder forskellige trosretninger, men det gør der ikke her, fordi Vad er så dejligt ironisk en forfatter, og fordi der bare fortælles, uden at der lægges konklusioner i munden på personerne eller læserne; det er menneskets bizarre forestillinger i al deres mangfoldighed, vores bevidstheder som bestående af vores forestillinger og mere eller mindre tilfældige ideer og impulser, der kommer til at stå tilbage. Konge at slutte året af med den.

Nu går jeg ind i det nye år med Rødt og sort af goddamn Stendhal. Den har stirret på mig i mange år. 50 sider inde er jeg begejstret. En rigtig Roman! Med en alvidende fortæller. Jeg læste jo Goethes Valgslægtskaberne i sommer og blev grundigt træt af Goethes dominobriksopstilling, hvor alt falder i hak og kan ses på lang afstand, og hvor ironieren telegraferer sin ankomst et par sider i forvejen. Her bobler det nærmere over af humor, Stendhal er spydig over for sine personer, før han tager det delvist tilbage, han ironiserer over klasserne og deres respektive fordomme og deres menneskelige begrænsninger. Der anlægges, som i Valgslægtskaberne, en vej i en park, men Stendhal får afviklet det på et par linjer, hvor parkforbedringer kan fylde 30 sider hos Goethe. Måske er det oven på det tvivlsomme horror, eller fordi jeg kun har læst 50 sider, men det er lang tid, siden jeg har været så umiddelbart begejstret over en #StorRoman.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

User avatar
00Void
Posts: 5712
Joined: 10.07.2006 18:04:00

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#552 Post by 00Void » 04.01.2018 14:52:15

Jeg ved ikke lige om det her er den rigtige tråd eller om den skal over i, hvad hedder den, ting-på-tilbud-tråden, men hos Arnold Busck i købmagergade kan man købe Fra mine unge bevægelser - efterladt og ikke bogført prosa 1980-2008 og Man tror man samler sig til hele livet - efterladte og ikke bogførte digte 1976-2008 af FP Jac for 100 kr samlet.
fire hang out with me

burdette
Posts: 495
Joined: 29.10.2006 19:35:26
Location: Århus

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#553 Post by burdette » 05.01.2018 11:47:20

Jeg er ved at genlæse Sebalds Saturns Ringe - hvor er den dog vild. Austerlitz er også helt deroppe. Men er det bare mig eller har den danske udgave virkelig mange korrekturfejl? Det er fanme ærgerligt med en ellers så flawless bog. Er Campo Santoog De Udvandrede ligeså gode? Og er den der Sebald-dokumentar noget ved?

Jeg er også i gang med John Fantes debut Vejen til Los Angeles. Den er egentlig ikke vildt god, synes jeg, men rimelig underholdende og ret uforudsigelig. Bandini gennemfører en dramatisk krabbemassakre på et tidspunkt, hvilket er ret sjovt skildret.

User avatar
palesaint
Posts: 11035
Joined: 15.01.2004 18:48:18

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#554 Post by palesaint » 10.01.2018 15:54:34

krea wrote:
palesaint wrote:
secondtoughestintheinfant wrote:Kan en eller anden med let adgang til nyudgivne danske bøger ikke lige læse den nye Lone Aburas og forsøge at anskueliggøre, hvad al fuzzen er om? Dømt ud fra de uddrag, jeg har læst rundt omkring, lyder den som en Facebook-opdatering i boglængde, men jeg vil ikke afskrive den for hurtigt.
Jeg får bogen i næste uge. Så skal jeg nok lige smide et bud på det.
Den er nok lidt som en facebook-opdatering i boglængde, men det kan jeg ikke se skulle være diskvalificerende. Det er en velskrevet opdatering, og den er præget af oprigtig harme og frustration. Som altid med Aburas bliver genren fordrejet. Det er i hvert fald ikke agitprop i traditionel forstand (uden at jeg har særlig meget erfaring med det i øvrigt) fordi hendes budskab er tydeligt, men tvetydigt. Hun udstiller sin egen manglende handlekraft ift. racisme- og flygtningedebatten. På en måde er det en videreførelse af Ørntofts apati fra Digte 2014. Hun har indset at det er svært at gøre noget ved det, men er væsentlig mere energisk og harm end Ørntofts digter-jeg og opfordrer til handling. Hun har dog opgivet så snart manuskriptet er indleveret til forlaget, faktisk før, og hun ved det. Det handler vel egentlig om strukturel diskrimination/kriminalitet og hvor svært det er at bekæmpe det/at tage sig sammen til at bekæmpe det, lige meget hvor uretfærdigt det tager sig ud, fordi vi er lullet ind i velfærdsstatens velstand.
Jeg fik aldrig vendt tilbage, da jeg egentlig ikke havde noget væsentligt at sige om den, tror jeg. Men i dag har den så fået Montanaprisen og 100.000 kroner. Jeg må indrømme, at jeg er temmelig overrasket. Her er juryens omtale af bogen:
Lone Aburas’ Det er et jeg der taler (Regnskabets time) er noget så umuligt som en politisk indigneret brandtale med genrebetegnelsen agitprop, en bog, som efter al logik og litterær tyngdelov burde falde til jorden og henvises til kroniksiderne i Politiken. Men værket er tvært om yderst vellykket, og Aburas er giftig og flydende i sin harme over racismen og det politisk hykleri, og hun er flyvende hurtig til at dele skaller ud til både højre (primært) og venstre – og også til sig selv:

»Som en curlingmor baner jeg vejen for mit gigantego, oppustet og mæt af litterær samvittighed vil jeg skrive en tekst, der er fri for fiktioner og svulmende indsigt. Jeg skriver i et udvidet nu.«

Det er også den fornemmelse, man har og sidder tilbage med, når man læser, at man er hvirvlet ind en udvidet zone, hvor digteren på samme tid raser og blotter sig, og det er vigtigt for bogen med tvivlen og utilstrækkeligheden som korrektiv til de bastante budskaber:

»Der er noget perverteret over at sidde her med sin Macbook Pro og tænke SÅ meget over det poetiske overskud og eksperimenterne, at være et sansende jeg i verdenen, når jeg alligevel ikke kan gøre det politiske poetisk.«

Men det kan hun. Ligesom forbilledet Klaus Høeck kunne med Ulrike Marie Meinhof og Sorte sonetter, der forenede det æstetisk ophøjede, sonetformen, med en kantet agenda. Aburas er anderledes direkte i sin henvendelse og form, Det er mere konkret og selvoplevet »og ned og ligge og bide i noget vred asfalt«, og det lykkes på den måde forfatteren at revitalisere det bedste fra 1970’erne med denne klare og politiske bog, skrevet i en hårdt udstukket rytme, der får linjerne til at falde som nakkedrag:

»Nogen burde smage deres egen medicin: forrykte folkevalgte fucked up på ministercoke kommer og inspicerer campen: hvis jeg var flygtning, siger hun, ville det vigtigste være at have livet i behold og ikke, om jeg skulle bo i mursten eller i telt. Nordens lille Naura.« Tag den Inger S.
Little did he know he’d lose a rib
but staring at you now I’m glad he did.

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10099
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#555 Post by secondtoughestintheinfant » 10.01.2018 15:59:12

Lone Aburas wrote: »Der er noget perverteret over at sidde her med sin Macbook Pro og tænke SÅ meget over det poetiske overskud og eksperimenterne, at være et sansende jeg i verdenen, når jeg alligevel ikke kan gøre det politiske poetisk.«
4 real?
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

User avatar
palesaint
Posts: 11035
Joined: 15.01.2004 18:48:18

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#556 Post by palesaint » 10.01.2018 16:01:40

Du vil med stor sandsynlighed afsky hele bogen og må naturligvis gerne låne den af mig næste gang, du er i København.

Hvordan Klaus Høeck skulle være et forbillede, blev jeg lidt forvirret over. Jeg havde nemlig glemt, at der i bogens noter er nogle enkelte linjer nævnt som inspireret af nogle andre få linjer fra Sorte sonetter.
Little did he know he’d lose a rib
but staring at you now I’m glad he did.

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10099
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: LN 2017: Bøger er bedre end film

#557 Post by secondtoughestintheinfant » 10.01.2018 16:03:22

Aftale. Glæder mig allerede.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest