Årets bedste computerspil 2017

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Årets bedste computerspil 2017

#1 Indlæg af Jallan » 20 dec 2017 10:16

Resident Evil VII
Divinity: Original Sin 2
Bayonetta (remaster)
Doki Doki Litterature Club
Cuphead

Er dem jeg lige kan huske off-the-top-of-my-head. Men fuck et år at være PC spiller på. Zelda, Mario, Horizon Zero Dawn, Nioh er nogle af de spil jeg gerne ville have spillet, men ikke kunne.

Jeg synes Resident Evil VII vinder fordi det er det bedste jeg har spillet indenfor genren i ufatteligt mange år, og faktisk det eneste spil der for alvor lever op til det set-up Silent Hill PT lavede (ironisk nok). Det bliver ret dårligt i sidste fjerdel, men første 3/4 dele er noget af det vildeste horror jeg nogensinde har spillet.

Divinity: Original Sin 2 er også et mega godt spil, men var måske faktisk en lille smule skuffet. Det første er et af mine all-time favorites, men det som om at 2'eren måske vil lidt for meget på én gang og ikke heeeelt lykkedes med det hele. Det grundlæggende gameplay er mega godt, historierne er super fede, karakterdynamikken fungerer osv osv. Altså, det er virkelig et godt spil, og det er også fortjent at det er det bedst ratede på metacritic i år. Alligevel synes jeg der er nogle ting der stikker lidt for meget:

1: Brugen af source - jeg synes det er sådan en helt klassisk fejlslutning i gamedesignet, hvor man gerne vil gøre noget der er meget powerful mere værdifuldt, men i stedet for at indføre en eller anden logisk økonomi (a lá mana) gør man det bare besværligt for spilleren. Det er ikke en spoiler at sige til dem der ikke har spillet, men altså: For at bruge de stærkeste abilities skal man bruge source, og for at få source skal man dræne den fra lig. Man har 4 personer i sit party, de kan hver have op til 3 source points. Forudsat at man bruger sine sourcepoint (hvilket man er nødt til hen mod slutningen), så skal man efter HVER kamp samle 12 freaking source point. Hvordan gør man så det? Du vælger karakter 1, flytter den hen til et lig, vælger source drain ability, og trykker på liget (for at det ikke skal være løgn har den endda en ekstremt lav range, så man skal vitterlig flytte karakteren derhen først). 12 gange. Efter hver.eneste.kamp. Det er simpelthen hjernedødt. Fatter ikke det er sluppet igennem QA.

2: Boss fights var ikke ligeså interessante som i 1'eren. I 1'eren var der virkelig stor forskel på boss fights, og man følte at de var meget boss agtige, og meget forskellige ift hvordan de skulle gribes an. Der var mange bossfights jeg skulle bruge virkelig mange forsøg på, fordi man virkelig skulle tænke sig om (tror den sidste boss tog mig +30 forsøg første gang, men den er så også blevet nerfed helt ekstremt i patches siden). I 2'eren er det sgu meget bare en eller anden mand med en økse og nogle håndlangere. Det finder jeg ikke super interessant. Det nærmeste man kommer var doktoren, det var en vild nok fight.

3: Det var ret tydeligt at spillet var for stort til for alvor at blive testet igennem. Der var nogle puzzles, der var totalt meningsløse på Lucas Arts 90'er niveau, og når man så er i et 80 timer stort sandkasse spil, så gætter man ikke lige, hvad der passer sammen med hvad ved bare at kombinere random elementer. Der var virkelig nogle af de puzzles der var så mindblowing ulogiske og fandt sted over så stort et område at jeg næsten ikke kan fatte at nogen klarer sig igennem uden at læse guides. Jeg var nødt til at læse en del guides undervejs, men det havde også noget at gøre med at jeg simpelthen mistede tålmodigheden med spillets interne logik. Jeg spiller ikke Divinity for at regne ud at et håndtag jeg fandt for 45 minutter siden skal passe sammen med et hul jeg skal have Perception 20 for at finde i den anden ende af verdenen. Jo længere man kom ind i spillet jo mere ulogisk blev det, og jeg synes især sidste akt var totalt håbløs. Det var decideret dårligt design, og det trækker jo ret meget ned på en ellers god oplevelse. Altså noget af det der irriterer mig var, at de ikke har testet om deres design er sjovt. Der er fx nogle fjender i sidste akt, som er stort set umuligt at slå ihjel, fordi de respawner i unholy fire, og hele bygningen brænder med unholy fire. Hvis man ikke har spillet nogle af spillet skylder jeg måske at forklare, at man i kamp bliver låst og går i turbaseret mode, så man kan ikke løbe forbi fjender - det er decideret umuligt. Dvs at for at slå disse fjender ihjel skal man først bruge helt åndssvagt lang tid på at kaste spells der slukker ilden. Og når det er unholy fire, så kan ilden ikke slukkes af regn, så det tager laaaang tid, og det kræver source point. Selv HVIS man så får slukket alt ilden, så skyder de fjender fandeme selv pile der laver unholy fire, så hvis de skyder bare én gang, så respawner de der hvor de har skudt når de dør. For at det ikke skal være løgn, så er der også en bug, der gør at ilden kan blive stuck i en wall, så man ikke kan slukke den, hvilket gør at de fjender bare er udødelige. Altså, hvem fanden har designet det area og tænkt at det var fedt? Der er også rimelig meget rage over det på nettet, så måske er det blevet patchet siden.
En anden ting, der var meget problematisk i sidste act var at der var alt, alt, alt for lidt hints til hvad man skulle gøre. Der var slet ikke lavet noget naturligt flow i ens progression gennem historien. Man går lidt rundt på må og få og håber på tilfældigvis at trykke det rigtige sted. Jeg havde identificeret hvem jeg skulle bruge for at komme videre i historien, men ikke hvordan jeg skulle bruge dem, for jeg havde ikke nogen dialogmuligheder der ledte mig videre, og hvis jeg slog dem ihjel skete der ikke en skid. Så går jeg på nettet og finder ud af, at jeg skal gå et helt bestemt sted hen, og løse en eller anden absurd puzzle, som jeg skal finde hints til alle mulige andre steder. Altså det var bare et langt hovedryst. Mama mia, det er dårligt design. Hvilket er så weird, når det første spil er et af de bedste designede RPG'er jeg har prøvet overhovedet. Virker virkelig som om de skulle have brugt minimum et halvt år mere på brugertest.

Var bare lige min rant om D:OS2 :mrgreen:

Hvad er DINE bedste spiloplevelser i år?

Like, del og kommentér.
'I for unge til ironi' :lol:

Brugeravatar
kasper kål
Geografisk sted: 2450 Apathy
Kontakt:

Re: Årets bedste computerspil 2017

#2 Indlæg af kasper kål » 20 dec 2017 11:03

1. Thimbleweed Park
2. Divinity: Original Sin II (er i øvrigt ret enig med Jallans betragtninger)
3. >observer_
4. Mass Effect: Andromeda
5. Torment: Tides of Numenera
6. Wolfenstein II: The New Colossus
7. Hellblade: Senua's Sacrifice
8. Cuphead
9. The Long Dark
10. Darkwood

Brugeravatar
Jallan

#3 Indlæg af Jallan » 20 dec 2017 12:48

Kom ikke gennem Long Dark, men synes det var fedt også. Virkelig dejligt med et spil, der var så afslappet at spille, og hvor det egentlig mest bare galt om ikke at dø. Det kunne jeg virkelig godt lide.

Brugeravatar
mary jane

#4 Indlæg af mary jane » 20 dec 2017 14:05

Thimbleweed Park og Paradigm var hyl og lagde op til et fremragende spilår 2017, men så fik jeg varige men af Doki Doki og besluttede mig for at købe en desktop. Regner med snarest at genvinde fatningen i et spil som What Remains of Edith Finch eller Night in the Woods, og så ser jeg ellers frem til at prøve kræfter med den lidt tungere afdeling.

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#5 Indlæg af krea » 20 dec 2017 14:20

Jallan skrev:
Var bare lige min rant om D:OS2 :mrgreen:
Den har da gjort at jeg overhovedet ikke har lyst til at spille det når det udkommer til PS4 om et år eller to. Det virker som gamebreaking elementer. Måske skulle jeg også bare lige få spillet 1'eren færdig først.
... så det' go'nok ...

Brugeravatar
Jallan

#6 Indlæg af Jallan » 20 dec 2017 15:33

Tjaeh. Det er da klart noget der ødelægger din suspension of disbelief, men hvis man kan leve med at læse et par forumdiskussioner her og der, så er det ikke så slemt. Det skal også siges at jeg spillede det indenfor den første uge, og de har patchet helt sindssygt lige siden. Forestiller mig at konsolversionerne er ekstremt meget mere polerede.

Brugeravatar
Kinky Robot
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

#7 Indlæg af Kinky Robot » 20 dec 2017 15:33

Her er min liste (ikke ranked!)

Nioh
Super Mario Odyssey
LoZ - Breath Of The Wild
Yakuza 0
Battle Chef Brigade
Resident Evil 7
Everybody’s Golf
Golf Story
Thimbleweed Park
Wonder Boy - The Dragons Trap
Mario Kart 8 Deluxe

2017 har været et killer år mht spil. Både hvad der angår indies og de tunge drenge. Specielt har Nintendo konget helt ud med gode titler. Glæder mig fanme til at se hvad de for spyttet ud i 2018.

Spil jeg ser frem til i 18:

Bloodstained - Ritual of The Night: Kom så IGA! Lad det være det Metroidvania vi har håbet på!
Metroid 4: Speaking of Metroid...
Shenmue 3: Enten bliver det konge eller også bliver det en smelly turd fra fortiden. Vi får se.
Yakuza 6: Song of Life. Hvis de holder niveauet fra Ø er der dømt HQ drama for alle pengene!

Spil jeg så frem til men nu rager mig en høstblomst:

Death Stranding. Før jeg ser noget gameplay video er jeg total ligeglad. Lige nu ser det ud til at blive et David Cage-like spil. Og vi ved jo alle sammen hvor fede de er. Desuden får jeg altid noia på når der er for mange celebs involveret.

Read Dead Redemption 2. Fuck R*. Fuck deres bidnez plan. Fuck Houser brødrene og fuck Strauss Zelnik. De er en joke.

Alt hvad Keiji Infuna har gang i. Efter den svinestreg der er Mighty Nr 9 har jeg mistet al respekt for INAFKING. Han virker så talentløs og uorganiseret. Tænk sig at der stadig er folk der vil poste penge i alle hans håbløse projekter. Håber at han aldrig får lov til at udviklet et Mega Man spil igen.
¯\(ツ)/¯

Brugeravatar
kasper kål
Geografisk sted: 2450 Apathy
Kontakt:

#8 Indlæg af kasper kål » 21 dec 2017 09:59

Ja, masser at se frem til i 2018 - selv for en pc gamer:

Kingdom Come: Deliverance
Vampyr
Sociable Soccer
Psychonauts 2
Ori and the Will of the Wisps
Pillars of Eternity II: Deadfire
State of Decay 2
The Last Night
A Place for the Unwilling
Indivisible
Ooblets
Chasm
System Shock
Biomutant
Underworld Ascendant
Moonlighter
Jurassic World Evolution
Phantom Doctrine
Surviving Mars
Praey for the Gods
Ashen
The Swords of Ditto
No Truce With the Furies
Into the Breach
Phoenix Point
Griftlands
Ni No Kuni II: Revenant Kingdom
Below
The Bard's Tale IV

Brugeravatar
Antimatter

#9 Indlæg af Antimatter » 22 dec 2017 12:54

Psychonauts 2 kommer tidligst i 2019. Græder.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#10 Indlæg af krea » 22 dec 2017 13:06

kasper kål skrev: 3. >observer_
Er det lige så noia som Layers of Fear? Jeg havde ikke helt nerver til alle de jump scares der var i det spil. Men det var jo flot og særdeles stemningsfuldt. Da jeg hørte om observer i en podcast, lød det ret interessant. Så mange steampunk-spil er der alligevel heller ikke.
Kinky Robot skrev:Her er min liste (ikke ranked!)

Nioh
Super Mario Odyssey
LoZ - Breath Of The Wild
Yakuza 0
Battle Chef Brigade
Resident Evil 7
Everybody’s Golf
Golf Story
Thimbleweed Park
Wonder Boy - The Dragons Trap
Mario Kart 8 Deluxe
Ingen Mario vs. Rabbids?
kasper kål skrev: Kingdom Come: Deliverance
Vampyr
De her er også de to jeg har størst forventninger til. For det første fordi det bliver fedt med noget horror-tematisk der er noget andet end zombier. Og det andet, ja, det bliver jo bare åndssvagt fedt hvis det leverer på de præmisser der er stillet op. En rpg der foregår i et historisk korrekt middelalderunivers der udvikler sig i real time.
... så det' go'nok ...

Besvar