LN 2018: Boghvedekorn

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Frcaheal

LN 2018: Boghvedekorn

#1 Post by Frcaheal » 05.01.2018 12:07:42

Hermed ny tråd, så Kongecup-diktatoren ikke bemægtiger sig alle 2018-trådtitler.
burdette wrote:Jeg er ved at genlæse Sebalds Saturns Ringe - hvor er den dog vild. Austerlitzer også helt deroppe. Men er det bare mig eller har den danske udgave virkelig mange korrekturfejl? Det er fanme ærgerligt med en ellers så flawless bog. Er Campo Santoog De Udvandrede ligeså gode? Og er den der Sebald-dokumentar noget ved?

Jeg er også i gang med John Fantes debut Vejen til Los Angeles. Den er egentlig ikke vildt god, synes jeg, men rimelig underholdende og ret uforudsigelig. Bandini gennemfører en dramatisk krabbemassakre på et tidspunkt, hvilket er ret sjovt skildret.
Nys hjemvendt fra en rejse til London, der mest af alt udartede sig til et frontalangreb på diverse boghandlere, har jeg langt om længe kastet mig over Sebald, hvis Rings of Saturn, Austerlitz og Vertigo var en del af byttet. Det behager mig allerede i sådan en grad, at jeg netop har bestilt de to nævnte titler på det almægtige internet. Det vil sige, at jeg egentlig ikke har noget at sige om den sag, men det er da i grunden en besynderlig størrelse det der internet. Den første internetbesked blev sendt kl. 22.30, 29. oktober 1969
Image
mellem to nordamerikanske universiteter. Jeg ved ikke, om John Fante nogensinde læste på universitetet, men denne krabbemassakre fandt sted under en bro, ikke sandt?
Nå, men så sælger vi egern.

PeterEllermann
Spotify: 114022072

Re: LN 2018: Boghvedekorn

#2 Post by PeterEllermann » 06.01.2018 14:18:56

I Vangede Bogbytteskab har jeg nupset Joseph Hellers mindre kendte bog "Der er sket noget".
Er den værd at gå i krig med?
Jeg blev fascineret fordi den åbenbart gik i flæsket på kontorlandskabslivet, men jeg syntes at det jeg nåede af Catch 22 var ravende blæst (på den dårlige måde).
Hvad siger Svingz?
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Fisker Thomas

#3 Post by Fisker Thomas » 07.01.2018 20:10:18

Lang tid, siden jeg læster Austerlitz, kan ikke huske noget om fejlraten. Er det den nye eller gamle version? Jeg husker det, som var der lidt rigeligt i Saturns ringe.

Mens jeg læser Stendhal har jeg lige nappet noget andet.

Den ene er Fleur Jaeggys Last Vanities, ret korte og meget kliniske novelle eller måske snarere levnedsbeskrivelser; forskellige karakterers liv fortalt i korte glimt, og hvor de få nedslag får en til at føle alle dagenes monotoni. Det er næsten skitser, og det hele er så fuldt af en sølle virkelighed. En bruger på goodreads skriver:
Oriana rated it **
Shelves: why-werent-you-better, read-2009
I remember being really impressed by Jaeggy's Sweet Days of Discipline, but this book is brutal. It's not even a hundred pages long, but I couldn't bring myself to finish it. It's just unrelentingly bleak. Dead children, abused prostitutes, homelessness, bitterness, despair despair despair. Fuck. No thank you.
Det er også blevet til den forfatterskoleuddannede Theresa Salomonsens Kast himlen i havet. Bogen som objekt er ekstremt flot, fornemt sat og meget indbydende.

Indholdet er jeg lidt mere skeptisk over for. Hun er tydeligt talentfuld, men sprogligt synes jeg, at der især i første del (digte, der kredser om et jegs s/m-forhold som udslettelse af jeget; et opgør med Gud (som bliver lidt flat) og med en religiøs far + nogle indlæggelser) sker for lidt rent sprogligt. Tredje del henvendt til et du fungerer heller ikke, selvom der sprogligt sker mere. "Tro ikke at"-vendingen bliver dog overforbrugt.

Den midterste del er bogens klart bedste, forskellige digte tilegnet kubismen, Edith Södergran og Vitezslav Nezval, blandt andet, hvor sproget virkelig hæver sig.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

secondtoughestintheinfant

#4 Post by secondtoughestintheinfant » 10.01.2018 15:54:23

Det var i sidste års bogtråd at krea wrote:
Det var i sidste års bogtråd at palesaint wrote:
Det var i sidste års bogtråd at secondtoughestintheinfant wrote:Kan en eller anden med let adgang til nyudgivne danske bøger ikke lige læse den nye Lone Aburas og forsøge at anskueliggøre, hvad al fuzzen er om? Dømt ud fra de uddrag, jeg har læst rundt omkring, lyder den som en Facebook-opdatering i boglængde, men jeg vil ikke afskrive den for hurtigt.
Jeg får bogen i næste uge. Så skal jeg nok lige smide et bud på det.
Mit postbud er hurtigere end Palles (den er på Bookmate).

Den er nok lidt som en facebook-opdatering i boglængde, men det kan jeg ikke se skulle være diskvalificerende. Det er en velskrevet opdatering, og den er præget af oprigtig harme og frustration. Som altid med Aburas bliver genren fordrejet. Det er i hvert fald ikke agitprop i traditionel forstand (uden at jeg har særlig meget erfaring med det i øvrigt) fordi hendes budskab er tydeligt, men tvetydigt. Hun udstiller sin egen manglende handlekraft ift. racisme- og flygtningedebatten. På en måde er det en videreførelse af Ørntofts apati fra Digte 2014. Hun har indset at det er svært at gøre noget ved det, men er væsentlig mere energisk og harm end Ørntofts digter-jeg og opfordrer til handling. Hun har dog opgivet så snart manuskriptet er indleveret til forlaget, faktisk før, og hun ved det.

Det handler vel egentlig om strukturel diskrimination/kriminalitet og hvor svært det er at bekæmpe det/at tage sig sammen til at bekæmpe det, lige meget hvor uretfærdigt det tager sig ud, fordi vi er lullet ind i velfærdsstatens velstand.
Nåmen nu fik Aburas lige Montanaprisen for Det er et jeg der taler. Tak for øvrigt til Krea for ovenstående udførlige respons angående #læseoplevelsen af samme. Fik Pale Saint nogensinde læst bogen?

Montanapriskomiteens motiveringstekst giver mig ikke mindre bange anelser ift. selv at læse den, hvis jeg en dag får chancen:
»i en original vredesmonolog gør det politiske personligt og konkret. Med en imponerende konsekvens stiller forfatteren sig i en udsat og sårbar position, lige midt i sin tid, og insisterer dels på at udfolde den på én gang politiske og personlige anfægtelse i et æstetisk formsprog, dels på at fastholde en tæt forbindelse mellem sprog og krop. Med Det er et jeg der taler har vi fået et overbevisende bud på en fornyelse af den engagerede litteratur«

Jeg glemte helt Aburas, da jeg var i Politikens Boghal inden jul, men til gengæld fik jeg to gode grinere under min tømmermandsbrowsing af nyere dansk litteratur:
Pablo Llambias' seneste værk Natteskær - den, der er modeleret over hans overgreb på hende forfatterskoleleeven, mens han var rektor på skolen - slutter sådan her:
"So, shine bright tonight
You and I
We're beautiful, like diamonds in the sky
Eye to eye
So alive
We're beautiful, like diamonds in the sky"

Og Caspar Erics Nike er på allerførste side dedikeret:
"Til alle der giver en fuck."

Til alt det er der vist ikke så meget andet at sige end et resigneret: #DKlit.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Jon A

#5 Post by Jon A » 11.01.2018 09:23:04

PeterEllermann wrote:I Vangede Bogbytteskab har jeg nupset Joseph Hellers mindre kendte bog "Der er sket noget".
Er den værd at gå i krig med?
Jeg blev fascineret fordi den åbenbart gik i flæsket på kontorlandskabslivet, men jeg syntes at det jeg nåede af Catch 22 var ravende blæst (på den dårlige måde).
Hvad siger Svingz?
Jeg var blæst bagover, dengang jeg fandt den i mine forældres bogreol. Men det var også i gymnasiet, og jeg kan godt forestille mig, at de havde lige så meget at gøre med de bøger, jeg ellers læste på det tidspunkt. Den kører meget i ring om en masse ubetydeligheder, der skal dække over noget, der bliver fortrængt, som først bliver afsløret 5-600 sider inde; det var helt vildt for mig dengang. Det ville jeg nok ikke blive lige så begejstret for i dag.
kulsoen wrote:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Lang

#6 Post by Lang » 15.01.2018 11:14:17

Jeg har læst Carl Schmitt 'Parlamentarismens krise' og han vedbliver jo med at være måske den største essayist nogensinde. Man kan simpelthen ikke skrive skarpere eller hårdere.
Desuden Ivan Krastevs 'Efter Europa' som handler om at flygtningekrisen og migration er en revolution som vil betyde enden på den liberale orden og dermed Europa som vi kender men altså skrevet fra et østligt og venstrehumanistisk perspektiv. Virkelig god food for thought
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

PeterEllermann
Spotify: 114022072

#7 Post by PeterEllermann » 15.01.2018 11:15:57

Den er død for mig.
Så.
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

#8 Post by secondtoughestintheinfant » 15.01.2018 11:26:06

Jeg har bestemt mig for, at 2018 skal være Tolstoy-år. Jeg har erhvervet mig Pevear & Volokhonsky-oversættelserne af hovedværkerne, og i sidste uge startede jeg med kortromanerne, nærmere bestemt "The Death of Ivan Ilyich". Det er meget lang tid siden, jeg har læst noget, jeg var så grebet af på alle planer, og jeg genlæste den, straks jeg var færdig med den. Bagefter læste jeg "Master and Man", som var lige så fænomenal. Alle kortromanerne handler tilsyneladende om at dø, og det der klassiske Babel-quote om, at "if the world could write by itself it would write like Tolstoy", det giver fuldkommen intuitiv mening. Snart vil jeg få min misogynist på med "The Kreutzer Sonata", så vil jeg læse "Hadji Murat", som jeg forventer er den allerbedste af alle kortromanerne, og skal jeg i gang med "War and Peace". Jeg er endnu ikke kommet mig nok til, at jeg er i stand til at sætte ord på, hvor absurd vild en forfatter, Tolstoy er.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Lang

#9 Post by Lang » 15.01.2018 15:20:37

Jeg har virkelig prøvet fordi han spiller sådan en stor rolle i politisk tænkning og åbenbart er en slags urfader til demokrati-fra-neden og græsrodsarbejde og alt det cirkus. Men hver gang jeg forsøger mig med en af de der store nittende århundrede romaner så har jeg det som om at jeg sidder og læser et meget langt filmmanuskript og jeg tænker "kan jeg ikke bare se filmen og tænk der skulle gå så lang tid før man fandt på at man godt kunne forklare lidt mindre og være inde i hovedet på folk i stedet ?"
Jeg gad af samme grund godt læse Thackery men også her rammer jeg det samme problem. SÅ mange beskrivelser

Men han virker supervild ja. En af grundene til at jeg gerne ville læse ham er han jo er hoved casen i Isaiah Berlins legendariske essay 'The Hedgehog and the Fox' om handler om hvorvidt historien har et subjekt og hvem der mener hvad om det hvor Tolstoy åbenbart ifølge den holdning, at historien har et subjekt men denne verdens generaler og konger og præsidenter har for små hjerner til at fatte den virkelige plan med verden og derfor jagter de deres egne gøglerbilleder

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hedgehog_and_the_Fox
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

#10 Post by secondtoughestintheinfant » 15.01.2018 15:22:30

Det essay er og bliver et af de bedste essays. Jeg synes da virkelig bare, du skulle læse nogle af kortromanerne, så. Start med "The Death of Ivan Ilyich", den er på ingen måde skræmmende eller svær at overkomme.

Post Reply