LN 2018: Boghvedekorn

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
secondtoughestintheinfant

Re: LN 2018: Boghvedekorn

#21 Post by secondtoughestintheinfant » 18.01.2018 10:39:45

Lang wrote:Ja bestemt men både Tue Andersen Nexø og Rune Lykkeberg er helt oppe og køre,
Det er jo en decideret trigger warning, det der.
Til helvede med indiecred.

Lang

#22 Post by Lang » 18.01.2018 10:46:08

Det er jo mine litteraturguruer. Jeg synes Rune L er en fantastisk læser hvilket han især demonstrere i 'Alle har ret' (især analyserne af Kirsten Hammann og Alfons Åberg og Klovn) og Tue A. N., er for mig at se den mest interessante litteraturmand på et dansk universitet. "Ikke de voldsomme" var for vild og jeg glæder mig til læse hans sidste om velfærdsstatens litteratur.
Han giver da så meget baghjul til Isak Winkel Holm og alle de andre.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Jimmi Jazz

#23 Post by Jimmi Jazz » 18.01.2018 10:48:30

Ydmygelser, siger I? Den senmoderne mands genvordigheder?

Image
kenk wrote:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Fisker Thomas

#24 Post by Fisker Thomas » 18.01.2018 10:51:02

Kan godt lide dem begge, både Nexø og Lykkeberg. Men Lykkeberg er jo altså lidt sådan en type, hvor litteraturen er en debatmaskine. Det er altid de mindst spændende og mest debatagtige Houllebecqromaner, han kan lide. Han gør det selvfølgelig bare på en kvalificeret og begavet måde, modsat så mange andre, der modsat ham nøjes med at vurdere litteratur ud fra hvilke nyhedskriterier de opfylder.
Last edited by Fisker Thomas on 18.01.2018 10:58:21, edited 1 time in total.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Lang

#25 Post by Lang » 18.01.2018 10:57:15

Ja ja det er mægtig tematisk alt sammen og det han sætter stort op er klart sådan noget med "hvordan vi har det?" men stadig: Rune L er fandme en nær, opmærksom og præcis læser.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Badutten

#26 Post by Badutten » 21.01.2018 12:56:35

Jeg har netop læst Simon Leys' fine kortroman The Death of Napoleon, og nu må næste skridt selv sagt være at læse en Napoleon-biografi. Jeg forestiller mig, at der er utrolig meget populærpis på netop dét marked. Er der nogen, der i stedet kan anbefale en god én af slagsen?

Fisker Thomas

#27 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 10:04:37

Jeg har læst Kevin Vennemanns Nær Jedenew, der udkom i midtnullerne og er oversat af Karsten Sand Iversen og udgivet på Batzer. Det lovede jo godt, men jeg har på den anden side haft bogen stående siden den danske udgivelse i 2009 og ikke gidet læse den.

Det er en meget dygtig og imponerende bog, fortalt af en vi-fortæller, der dog tydeligt er markeret som én person, der har en tvillingesøster. Det handler om en pogrom i begyndelsen af 2. verdenskrig. Bogen har ikke mange ydre tidsmarkører, der er ingen afsnit, men dog kapitler. Vi-fortælleren er datter af en jødisk dyrlæge, og vi følger, hvordan pigerne slipper væk og gemmer sig i et legehus i nogle dage, før de til slut findes af tyske soldater og de naboer, de har været tæt knyttet til. Scenerne, hvor naboskabet oprulles, er rystende og virkelig velfortalte. Først og fremmest er romanen en mosaik af erindringer, der skyller ind over hinanden, erindringer og historie, der fortælles af pigerne, og hvor tidslagene ikke er klart adskilte - der skiftes mellem fortiden, den fjerne og den nære, og nutiden i én og samme sætning. Der er voldsomt meget repetition i bogen, og det er måske også der, den ikke løfter sig helt. Den er formmæssigt imponerende, tematisk er det tungt stof, og egentlig kan jeg godt lide sådan en heftig musikalsk repetition, men her bliver de samme motiver gentaget for mange gange til at løfte sig. Det ender med at føles redundant midt i al imponaden, man irriteres let, man savner en form for udvikling i motiverne. Den tyske reception påpegede ligheder med Kafka og Borges; ingen af sammenligningerne giver mening, både tematisk og stilistisk er vi et helt andet.

Det er en interessant bog, men den er ikke ubetinget vellykket.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

secondtoughestintheinfant

#28 Post by secondtoughestintheinfant » 23.01.2018 10:12:55

Jeg husker Nær Jedenew som en nærmest antiseptisk læseoplevelse, særligt emnet taget i betragtning.

Fisker, har du i grunden nogensinde læst Aharon Appelfeld (jeg hang med ham på en cafe i Jerusalem for et par år siden, men nu læste jeg lige, at han er død - han var også enormt gammel). Jeg tror lige Badenheim 1939 er noget for dig (den danske oversættelse er oversat fra engelsk, men den fungerede i den grad for mig alligevel).
Til helvede med indiecred.

Fisker Thomas

#29 Post by Fisker Thomas » 23.01.2018 10:14:59

Næh, det har jeg ikke, men det kunne jeg da egentlig godt finde på at gøre. Det gik jo rimelig A+ med de seneste Tuffy-tips.

Edit: Ja, det aseptiske håber jeg da skinnede igennem mine kursiveringer i mit indlæg ovenfor. #ironikanforekomme
Last edited by Fisker Thomas on 24.01.2018 09:57:20, edited 1 time in total.

burdette

#30 Post by burdette » 24.01.2018 09:42:10

Færdiggjorde Walsers Jakob von Gunten for nogle dage siden. Helt fantastisk god og virkelig, virkelig sjov. Skal da klart læse mere af ham. Spadsereturen er tidligere blevet hypet herinde, men jeg kan ikke opdrive den - men jeg fandt ud af, at den er på vej fra Batzer i en ny udgave.

Jeg fandt Sebalds De Udvandrede på biblioteket og læste den første af historierne i går. Umiddelbart holder den også det tårnhøje Sebald-niveau.

Post Reply