LN 2018: Boghvedekorn

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2018: Boghvedekorn

#331 Indlæg af Fisker Thomas » 12 sep 2018 11:46

Jeg synes ikke, den mindede så meget om Bruno Schulz.

Tænker, at sådan noget som Alfred Jarry ville være oplagt (selvom det er noget mere pudseløjerligt snurrepibende), men måske også Michel Bernanos' The Other Side of the Mountain.

Kan også være, Riis' stilling bliver nedlagt. Det giver bedre mulighed for topstyring på Gyldendal.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
nap nap.

#332 Indlæg af nap nap. » 12 sep 2018 12:18

Jeg har igen lånt Det dyrebare skind af Curzio Malaparte på biblioteket. Lagde godt mærke til, at Gabrielle Wittkop nævnte ham i Nekrofilen, men i Eksemplariske bortgange dukker han også op, ser jeg nu. Alt det med døden i Napoli og trappen med prostituerede dværge (nævner hun ikke den?) lader i hvert fald til at stamme fra Malaparte.

Læser glad videre.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
mary jane

#333 Indlæg af mary jane » 12 sep 2018 12:50

andreassyr skrev:
12 sep 2018 11:38
Læste Rene Daumals Mont Analogue og var fuldstændig ekstatisk indtil det gik op for mig at den var uafsluttet. Men det var på den anden side måske bedre end at have vidst det på forhånd. Hvad kan i anbefale der minder om? Især den første del inden de stævner ud var utroligt konge. Er jeg helt galt på den hvis hvis jeg syntes det mindede lidt om Bruno Schultz - som det er mange år siden jeg læste.

Nu læser jeg Robert Walser. Det er også fedt nok.
Se om ikke du kan få fat i Pataphysical Essays og nogle af Boris Vians mere obskure - Hjertetangen eller Det Røde Græs, som egentlig godt kan anbefales at læses i de gamle danske oversættelser.

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Internetistan

#334 Indlæg af Enola Gay » 12 sep 2018 13:07

nap nap. skrev:
12 sep 2018 12:18
Jeg har igen lånt Det dyrebare skind af Curzio Malaparte på biblioteket. Lagde godt mærke til, at Gabrielle Wittkop nævnte ham i Nekrofilen, men i Eksemplariske bortgange dukker han også op, ser jeg nu. Alt det med døden i Napoli og trappen med prostituerede dværge (nævner hun ikke den?) lader i hvert fald til at stamme fra Malaparte.

Læser glad videre.
Hvor er han nævnt hos Wittkop? Er tidligere stødt på Kaput, men har aldrig læst Malaparte. Det lyder umiddelbart interessant. Du må meget gerne fortælle mere.

Jeg læser fjerde bind af På sporet af den tabte tid, som virker kluntet oversat med en masse underlige ordstillingsvalg, der sikkert mimer Prousts snørklede stil (jeg læser ikke fransk, så det ved jeg ikke), men er irriterende på dansk og forplumrer teksten unødigt.

Har lige fået Wittkops Murder most serene samt John Howard og Mark Valentines opfølger til Secret Europe, Inner Europe, med posten. Dem glæder jeg mig til.

Edit: Andreassyr, du kan evt kigge efter Roger Gilbert-Lecomtes Sort Spejl, som indeholder både poesi og prosastykker. Lecomte var også del af Le Grand Jeu-kredsen og skriver viscerale vanvidstekster om sin tro på et monomant indfald, han kalder verdensvinden. Masser af blasfemi og perversion. Forudså iø sin egen død.

Den findes i en hæsligt udseende udgave på dansk fra det poetiske bureau.
»Die Welt ist eben die Hölle, und die Menschen sind einerseits die gequälten Seelen und andererseits die Teufel darin.«

Brugeravatar
Enola Gay

#335 Indlæg af Enola Gay » 12 sep 2018 14:48

Re: Riis’ afgang, gad vide, om han går af nu, fordi han ikke kan stå indefor whatever indtil videre ukendte tiltag Gyldendal-ledelsen har planlagt i fremtiden for at redde bundlinjen?
»Die Welt ist eben die Hölle, und die Menschen sind einerseits die gequälten Seelen und andererseits die Teufel darin.«

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#336 Indlæg af Fisker Thomas » 12 sep 2018 14:51

Tja, han siger selv noget andet: https://politiken.dk/kultur/art6697534/ ... ning%C2%AB

Og fortsætter på Gyldendal. Men det er da oplagt at spekulere i det.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Brugeravatar
Enola Gay

#337 Indlæg af Enola Gay » 12 sep 2018 15:07

Har ikke pol-ab, men det vil selvfølgelig heller ikke være smart at melde skarpt ud, når han, som jeg forstår det, trods alt fortsætter i en eller anden kapacitet på forlaget.

Det bliver spændende i morgen...

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#338 Indlæg af Fisker Thomas » 12 sep 2018 15:08

Mener i øvrigt Wittkop nævner Malaparte i begge bøger på dansk. Kaput er helt vild(t god). Har ikke fået læst resten af ham, men har det stående derhjemme.

Spoiler:
»Jeg fratræder som litterær direktør, nu skal der nye kræfter til. Jeg føler mig ikke aflægs, men jeg ved jo ikke, hvor mange erhvervsaktive år jeg har tilbage. Der kommer organisationsændringer, og de kræver nye folk«.

Hvad mener du?

»Jeg mener, at der er kommet en ny administrerende direktør, og så skal der selvfølgelig ske noget. Jeg ved ikke, hvad ændringerne kommer til at gå ud på, men jeg ved, at det vil foregå på en anden måde, end jeg har gjort tingene, og sådan skal det også være«.

Er det fordi, du tænker, at den måde har du ikke lyst til at være med til?

»Nej, jeg bliver 69 om få måneder, og derfor er det ikke forsvarligt, at jeg kommer til at forvalte det, der skal ske nu. Mere har jeg ikke lyst til at sige om det«.

[...]

Skal jeg forstå det sådan, at det var din idé, at du skulle stoppe som litterær direktør?

»Ja, jeg er ikke sat fra bestillingen. Det er min beslutning, at jeg vil arbejde på en anden måde fra nu af«.

[...]

Morten Hesseldahl er forlagets nye administrerende direktør. Ser du din ændrede stilling som udtryk for, at Gyldendal sætter et nyt hold?

»Der kommer jo nye folk ind, og sådan skal det også være«.

[...]

Brugeravatar
Antimatter

#339 Indlæg af Antimatter » 12 sep 2018 16:16

Fisker Thomas skrev:
12 sep 2018 11:46

Tænker, at sådan noget som Alfred Jarry ville være oplagt (selvom det er noget mere pudseløjerligt snurrepibende), men måske også Michel Bernanos' The Other Side of the Mountain.

Kan også være, Riis' stilling bliver nedlagt. Det giver bedre mulighed for topstyring på Gyldendal.
Det gør den.
Vi har vi talt åbent og fredsommeligt om, hvordan det skulle blive, og vi kommer i øvrigt ikke til at få en ny litterær direktør, vi får en anden konstruktion: Titlen litterær direktør var noget, der blev opfundet i sin tid, da Klaus Rifberg trådte til, så kom Christian Bundegaard, og så tog Johannes over. Men nu kommer vi til at organisere os anderledes.«
https://www.b.dk/kultur/al-den-faglighe ... aa-udgivet
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#340 Indlæg af Fisker Thomas » 12 sep 2018 16:26

Antimatter skrev:
12 sep 2018 16:16
Fisker Thomas skrev:
12 sep 2018 11:46

Det gør den.
Vi har vi talt åbent og fredsommeligt om, hvordan det skulle blive, og vi kommer i øvrigt ikke til at få en ny litterær direktør, vi får en anden konstruktion: Titlen litterær direktør var noget, der blev opfundet i sin tid, da Klaus Rifberg trådte til, så kom Christian Bundegaard, og så tog Johannes over. Men nu kommer vi til at organisere os anderledes.«
https://www.b.dk/kultur/al-den-faglighe ... aa-udgivet
"Ledelsesekspert Andreas Drejer" demonstrerer stur, stur indsigt i den artikel:
Ifølge ledelsesekspert Anders Drejer, der er professor ved Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet, er det endog meget store udfordringer, der venter Gyldendal.

»Jeg tror, at forlaget befinder sig i en meget vanskelig situation, fordi alt det, de kunne og var gode til, ikke rigtig er vigtigt for os kunder længere. Det, Gyldendal nu skal forholde sig til, er, hvad der bliver forlagets placering i fremtidens mediebillede, som sandsynligvis bliver digitalt,« siger Anders Drejer og tilføjer:

»Jeg har stor respekt for Elisabeth Nøjgaard og Johannes Riis og det, de kan, men der er måske noget, de ikke kan fremadrettet. Al den faglighed, Johannes Riis står for, blegner, når Janni Ree kan få udgivet en bog som »Golddigger«, for så tænker andre, at så behøver jeg nok heller ikke anstrenge mig som forfatter. Desuden sælges sådan en bog via digitale medier og fjernsyn etc., så alt det, de her gode mennesker kunne, er ikke så vigtigt fremadrettet.«

Hvad er det, der sker?

»Der sker det, at kernekompetencer bliver til kernestivheder, der forhindrer os i at få succes, hvis der ikke bliver ryddet ud i dem på det rigtige tidspunkt. Man kan sammenligne situationen med A.P. Møller-Mærsk, som nærmest holder brandudsalg af arvesølvet, inden det bliver til møllesten, i håb om at kunne investere i fremtiden, og jeg kan godt være bange for, at Gyldendal ikke har midlerne til at investere i fremtiden. Måske er det for sent? Måske skulle man have ansat nogle digitaliseringshippier for flere år siden.«

Nu fortsætter Johannes Riis jo som redaktør, hvad tyder det på?

»Det tyder på, at man har villet beholde den kæmpe faglighed, han har, men man har også tænkt, at når det gælder fremtiden, så er han old school.«
Ja, når Janni Ree har udgivet en bog på et andet forlag, så holder alle op med at gøre sig umage med at skrive bøger. Og jeg tror ikke helt, alle bøger sælges gennem "digitale medier" (mon Drejer ved, hvad det er?) og fjernsynet.

Gyldendal har ansat folk til digitalisering og har tabt masser af penge på det gennem årene. Kerneøkonomien i den skønlitterære del af bogbranchen, som jo er den del, Riis har været i, er langt fra digital og bliver det heller ikke. Gyldendal har haft succes med digitalisering af undervisningsmidler, til gengæld, som er det, der hiver penge hjem. Professor i ledelse = Større kæmpemongol end alle, der nogensinde har skrevet en jammerklumme i Politiken.

Besvar