LN 2018: Boghvedekorn

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

Re: LN 2018: Boghvedekorn

#51 Indlæg af Jon A » 05 feb 2018 11:03

Fisker Thomas skrev:jeg er jo besat af tanken om døde fædre, så det virkede oplagt at læse den
Så er jeg lige Captain Obvious og anbefaler Harald Voetmanns nye 'Amduat'. Ja, ikke at man behøver anbefale den, for det er jo Voetmann, og alle ved, at han er the shit. Den er fin, den nye, selvom jeg faldt i søvn halvvejs inde igår aftes.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#52 Indlæg af PeterEllermann » 05 feb 2018 13:48

Ay caramba el Mark Samuelles...
White hands er så god!
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#53 Indlæg af Fisker Thomas » 05 feb 2018 15:29

Jon A skrev:
Fisker Thomas skrev:jeg er jo besat af tanken om døde fædre, så det virkede oplagt at læse den
Så er jeg lige Captain Obvious og anbefaler Harald Voetmanns nye 'Amduat'. Ja, ikke at man behøver anbefale den, for det er jo Voetmann, og alle ved, at han er the shit. Den er fin, den nye, selvom jeg faldt i søvn halvvejs inde igår aftes.
Selvfølgelig købt på dagen og er i gang 8) . Det er jo Voetmann.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
nap nap.

#54 Indlæg af nap nap. » 05 feb 2018 22:51

Læste om handlingen i den nye Voetmann og var helt oppe at ringe... men så er det en DIGTSAMLING. Lød som den perfekte roman.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#55 Indlæg af Jon A » 06 feb 2018 08:48

Jeg læste anden halvdel fra "Syvende time" og frem igår aftes, og det er helt vildt, så godt det bliver. Masser af voetmannismer - "blank som en polterabend på segways" - og virkelig rørende, samtidig med at den er pivåben overfor absurditeterne i det hele. Det er virkelig godt, når den trevler sig ud og ind af den egyptiske dødsmyte og Holbæk Sygehus. Jeg er vanligt begejstret og meget lidt overrasket.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#56 Indlæg af Fisker Thomas » 06 feb 2018 09:29

nap nap. skrev:Læste om handlingen i den nye Voetmann og var helt oppe at ringe... men så er det en DIGTSAMLING. Lød som den perfekte roman.
Det skal du ikke lade dig afskrække af. Den fungerer også fint læst som en eksperimenterende prosa.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

burdette
Geografisk sted: Århus

#57 Indlæg af burdette » 07 feb 2018 08:04

Vi havde jo lige Sebald oppe at vende - og nu er De Udvandrede så åbenbart lige blevet genudgivet. Rösing giver topkarakter: https://politiken.dk/kultur/boger/art63 ... dv%C3%A6rk

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#58 Indlæg af Fisker Thomas » 07 feb 2018 10:24

Det er sjældent, en bog har sendt mig så meget ud af kurs som Amduat, men den rippede også op i en del hospitalstraumer fra for nogle år siden. Jeg var og er helt sammenknuget, bare af linjer som "Giv mig noget, jeg kan drikke, jeg vil leve". Jeg tror ikke, det er Voetmanns bedste bog, men det er i hvert fald den, der har haft størst affekt på mig. "Giv mig noget, jeg kan drikke.// Sengehesten er spaendt for sin solbåd, guden// hoster overfladisk fra sin plads i stævnen.// Giv mig noget, jeg kan drikke, jeg vil leve// i det store mørke, som engang var verden."

Sporet med sammenblandingen af det ægyptiske og ophøjede og hospitalsvirkeligheden, forvirringen og det dennesidige befrugter hinanden og er både interessant og rørende, som den ophæver den banale død til en dødskamp. Sammenstillingen med relativt korte glimt af faderens liv før hospitalet er hjerteskærende (og som vanligt er Voetmann også morsom at læse). Ægypter/hospitalssporet giver også plads til Voetmann classic-passager som denne, hvor sammenblandingen visioniserer helt ud.
Ellevte time.

Efter stormen kom festoptogene.
Man klattede lidt maling over ruinerne
alle de væltede søjler og gravmæler

Strøede nøkkeroser og morgenfruer
over, hvad der måtte stikke frem
af moste lemmer mellem stenblokkene.

Det er vigtigt at stå sammen, sagde man
være ukuelige og fulde af gåpåmod.

Solen dryppede en strålespids i blod
før den rev forhænget til side og
blottede hele sin ublu ligegyldighed.

Kun plyssede harepus, pjuskede egern
og de små kattekillinger var bedrøvede
over dette optog af forloren joie de vivre
men de vovede sig fra deres allerkæreste
alpehytter og pandekagehuse og tørrede
tårerne bort i lommetørklæder med
Region Sjællands festlige boblelogo.

Taktfast sandalklapren i blodmudder
stænket med lotusvin. De dansende
de skrålende, de kyssende. Parfumefedt
driver fra alle parykker, vin drypper
fra instrumenter, operationsmasker
og ceremonielle hageskæg.

Tamburiner klirrer i ungpigehånd.
Der rasles med sistrummer, klapres
med bjældebånd, trommes på bækkener
og bleer. Intet sår uden salve, ingen
byld uden glimmer. Den højtbedagede
overlæge forsøger at fremknævre
yndest hos en lesbisk 2. reservelæge
med endnu en halvglemt brander
om Psykiatrisk Patienklagenævn.
På akutlejet anrettes en struds af
sandkage med et dvasktboblende
drop af romglasur. Efter orgiet
kagebordets rekreative kirurgi.

Brugeravatar
Sille...sille...

#59 Indlæg af Sille...sille... » 07 feb 2018 13:42

For at støtte en boghandler i provinsen i at have andet end et rædderligt udvalg af krimier og biografier og lidt almindelig, underlødig litteratur, har jeg hjembestilt og købt Marilynne Robinsons nye essaysamling. Men jeg er bange for, at jeg slet ikke bryder mig om essays, i hvert fald ikke fra forfattere, jeg holder af. Det er ligesom at køre ind i en mur af påståelighed - hvor litteraturen åbner, lukker essays alt ned i meninger. Det er skidetræls. Jeg elsker ellers Marilynne Robinson. Kender I det?

Jeg greb i øvrigt tilfældigt en Pontoppidan-bog på min mands teenageværelse i julen, og jeg anede ikke, hvad den handlede om (det indrømmer jeg først nu), men så viste det sig, at "Det forjættede land" var den perfekte fortsættelse på efterårets læsning af Robinsons "Gilead", som en forberedelse til det nærtforestående arbejdsliv. Hvad kender vi ellers af god præstelitteratur? Det må være meget.
whose fool are you?

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#60 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 07 feb 2018 13:51

Hvor god er Gilead? Jeg har tit tænkt på at læse den. Jeg var ret glad for Housekeeping, uden den decideret fortryllede mig.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Besvar