LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#611 Indlæg af Langley » 05 maj 2020 22:11

J Spaceman skrev:
19 dec 2019 16:10
Er der nogen, der har et fornuftigt bud på, hvorfor folk fra de litterære miljøer så ofte bekriger hinanden i medierne?

Det er der flere årsager til.

Jeg tror ikke så meget på den med at det sælger bøger, for hvis det skulle sælge bøger, at svine hinanden hvorfor gør musikere eller skuespillere det så ikke? Desuden sviner genre forfattere stort set aldrig hinanden men grupperkrammer til alle mulige niche messer og soler sig i fandom og fælles fest over HVOR fedt sci-fi, krimi eller romance er.

Der er dels en socialpsykologisk forklaring på dit spørgsmål, som nok er den spørger til, som er, at for at blive forfatter, så skal du både have et meget rigt indre liv/være meget selvoptaget/virkelig kunne lide at arbejde alene .
Dét både tiltrækker megalomane mennesker og det skaber en arbejdsproces, hvor man virkelig ikke er særlig vant til andre mennesker og derfor straks bliver uvenner med gud og hvermand når du bliver lukket udfra skrivehulen. SAMTIDIG hader halvdelen af dem rent faktisk at skrive, og kan kun gøre det når de er fulde eller tre dage om måneden og med den byrde følger naturligvis også et ofte imponerende selvhad, som giver den offentlige forfatterperson et ekstra boost i vrede og forsmåethed.

Som kontrast er det ret tydeligt at både billedekunstnere og musikere og de fleste filmmennesker, er meget sociale mennesker, de arbejder meget sammen, de har fælles deadlines, det er vigtigt med "god kemi" som på en boreplatform, så man skal helst ikke belemre hinanden for meget med sine skøre meninger. Selv politikere skal også arbejde sammen, så alt for dybe personlige fjendskaber kan ikke betale sig.

Dels er den en politisk-historisk forklaring som du nok er ligeglad med, men her kommer den: Det borgerlige samfund - som vi opfandt her i Europa - er grundlagt på bøger og pamfletter. Først blev latin skrevet ned og siden fik hver af de spirende stater sin egen bibel, som førte til at rigtig mange mennesker fik det samme sprog i stort antal på samme tid forholde sig samfundet, verden og sig selv. De pamfletter som blev skrevet for snart 500 år siden og som er forløberen for hvor tids forfatterskaber blev skrevet af en sjov blanding af købmænd, revyforfattere og politiske tænkere, som gennem deres skrifter om de falbød gav stemme til "samfundet" og "folket" "tiden" "sandheden" osv. . Den såkaldte "The Republic of Letters" som tværs over Europa drev ikke bare oplysningen, men også selve nationsdannelsen og dermed selve samfundsudviklingen videre mod den demokratiske samfundsform , som vi lever i idag og som ingen andre formåede at opfinde.. Når forfattere taler, taler de derfor automatisk ikke kun om æstetik. De taler enten bevidst elller ubevidst om hvordan "vi" har det og dem selv og deres bøger til katalysatorer for en bredere samfundsdebat. Derfor er det også naturligt at de forskellige forfatters projekter bliver trukket meget hårdt op og fx deler sig i ravende revolutionær feminisme eller over-sindig borgerlighed. Det er mao også programmer for hvad det vil sige at være menneske, der også støder sammen når forfattere støder sammen og når mennesket og dets ideer om sig selv støder sammen, så kan det jo gå hedt for sig. Det rækker lige fra Den Store Fæderlandskrig til debat om hvem der kom til Yahya Hassans begravelse

Jeg - og Nietzsche - mener nok i lighed med boardet at musikken er den højste kunstart fordi den er universel og ikke materiel, men bøger kan stadig noget som ingen kunstform kan: De kan bryde gamle samfund ned og skabe nye og det giver ekstra ild i "den litterære offentlighed".

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#612 Indlæg af Jensth » 07 maj 2020 16:01

Fedt indlæg! :worship:
Langley skrev:
05 maj 2020 22:11
Der er dels en socialpsykologisk forklaring på dit spørgsmål, som nok er den spørger til, som er, at for at blive forfatter, så skal du både have et meget rigt indre liv/være meget selvoptaget/virkelig kunne lide at arbejde alene .
Dét både tiltrækker megalomane mennesker og det skaber en arbejdsproces, hvor man virkelig ikke er særlig vant til andre mennesker og derfor straks bliver uvenner med gud og hvermand når du bliver lukket udfra skrivehulen. SAMTIDIG hader halvdelen af dem rent faktisk at skrive, og kan kun gøre det når de er fulde eller tre dage om måneden og med den byrde følger naturligvis også et ofte imponerende selvhad, som giver den offentlige forfatterperson et ekstra boost i vrede og forsmåethed.
Lyder som om forfatter-gerningen ville passe perfekt til mig. :wtf: Det er bare en skam at jeg synes læsning er så kedeligt.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
notapeopleperson

#613 Indlæg af notapeopleperson » 08 maj 2020 15:59

hvilke bøger om kraftwerk kan anbefales?

Brugeravatar
ruthner
Geografisk sted: progress

#614 Indlæg af ruthner » 29 maj 2020 09:41

Hvor køber svingninger deres engelsksprogede bøger fra? Det er først lige gået op for mig, at Bookdepository er ejet af Amazon. Vil gerne finde et sted, hvor man kan finde alt uden at skulle betale for meget i fragt. Og ikke ender med at smide penge Bezos' lommer.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#615 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 maj 2020 09:58

ruthner skrev:
29 maj 2020 09:41
Vil gerne finde et sted, hvor man kan finde alt uden at skulle betale for meget i fragt. Og ikke ender med at smide penge Bezos' lommer.
Er hele grundlaget for miseren ikke, at de to ting strider mod hinanden?
Hvis man ikke er sådan decideret hårdt spændt for økonomisk, så synes jeg da bare, man skal betale, hvad det koster ikke at hælde pengene i Bezos' lommer. 9 ud af 10 af de bøger, jeg køber, er engelsksprogede, og det foregår cirka sådan her:
Bøger udgivet af store forlag, eller som jeg har brug for med det samme, køber jeg hos bookdepository. I den seneste uges tid eksempelvis den her:
Billede

Bøger udgivet af små forlag, køber jeg direkte hos forlaget, også selvom det er i Australien eller whatever, og så venter jeg den tid, det tager, til de når frem.

Bøger, jeg ikke har brug for lige nu, men som jeg bare godt kunne tænke mig at læse, bestiller jeg hos min lokale fysiske boghandel. Det tager som oftest en måneds tid, før de når frem. Samme sted køber jeg ting, jeg finder på hylden, som ser spændende ud. Her koster bøgerne som regel mindst 50 % mere end hos Bezos, men "sådan er det jo".

Jeg har som tommelfingerregel, at hvis jeg får lyst til at købe en bog, fordi jeg finder den i en boghandel, så køber jeg den altid i pågældende boghandel, jeg går ikke hjem og finder den hos Bezos og bestiller den online, og det er uanset, hvor meget jeg ellers kunne have sparet.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

palme

#616 Indlæg af palme » 29 maj 2020 11:09

Saxo er eget af JP/Politikens hus og har fragt på 30 kr.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#617 Indlæg af Antimatter » 29 maj 2020 12:29

Jensth skrev:
07 maj 2020 16:01
Fedt indlæg! :worship:
Langley skrev:
05 maj 2020 22:11
Jeg synes læsning er så kedeligt.
Billede
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#618 Indlæg af Jensth » 29 maj 2020 13:30

Hehe. Hvis ikke noget har en æstetisk nydelsesmæssig værdi, så står jeg ret hurtigt af. Jeg nyder dog sandhed. Rigtig meget, endda.
:mrgreen:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#619 Indlæg af Fisker Thomas » 29 maj 2020 14:14

secondtoughestintheinfant skrev:
29 maj 2020 09:58
ruthner skrev:
Vil gerne finde et sted, hvor man kan finde alt uden at skulle betale for meget i fragt. Og ikke ender med at smide penge Bezos' lommer.
Hvis man ikke er sådan decideret hårdt spændt for økonomisk, så synes jeg da bare, man skal betale, hvad det koster ikke at hælde pengene i Bezos' lommer. 9 ud af 10 af de bøger, jeg køber, er engelsksprogede, og det foregår cirka sådan her:
Bøger udgivet af store forlag, eller som jeg har brug for med det samme, køber jeg hos bookdepository. I den seneste uges tid eksempelvis den her:
Lidt ubrugeligt tip, hvis man ikke vil hælde penge i Bezos lommer.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#620 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 maj 2020 14:16

Fisker Thomas skrev:
29 maj 2020 14:14
secondtoughestintheinfant skrev:
29 maj 2020 09:58
ruthner skrev:
Lidt ubrugeligt tip, hvis man ikke vil hælde penge i Bezos lommer.
Det er ikke et tip, bare en beskrivelse af mine bogindkøbsvaner. Som ruthner selv skriver i indlægget er det jo Bezos, der sidder på bookdepository. Resten af det, jeg skriver, som du har klippet ud, kan man vel godt betegne som "tips", selvom det ikke er videre originalt at betale overpris for bøger i fysiske boghandler.

Min pointe er vel nærmere, at der ikke findes noget Amazon ud over Amazon. Derfor, det er Amazon, jo.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Besvar