LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Poste

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#561 Indlæg af Poste » 11 dec 2019 16:24

Pete Rock skrev:
10 dec 2019 18:29
Endnu en stærk Poste-facet. :thumbup:
:drinkingcheers:

Skal det være kortere (hvad angår Bolaño; og 'kortere' er trods alt en ok forudsætning, når de andre romaner er veritable mursten), er Nocturne fra Chile også læseværdig og udmærket oversat til dansk, var min oplevelse.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#562 Indlæg af Pete Rock » 11 dec 2019 16:35

tak til alle. Jeg skal nok læse både novellerne og DVD, jeg starter bare med de engelske oversættelser.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#563 Indlæg af leapfrog » 11 dec 2019 21:29

Pete Rock skrev:
11 dec 2019 16:35
tak til alle. Jeg skal nok læse både novellerne og DVD, jeg starter bare med de engelske oversættelser.
Start med DVD. Basta. Den er hurtigt læst, når du først er i gang. Forestiler mig det må være den bedste eskapismelæsning for en nybagt far, som 2nd også skriver med en lidt anden vinkel. Bør jeg selv genlæse i juleferien.

Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

#564 Indlæg af helle b » 11 dec 2019 21:46

Tak for tips. De er allesammen på vej til mig. Undtagen ‘Ringenes Herre’, for jeg har aldrig været så god til bøger/film i den genre. Men jeg værdsætter forslaget : )
Jeg har gennemsøgt min Goodreads og brudt min hjerne, men jeg kan ikke selv komme frem til et bud på den bedste feel good-roman. Så hurra for jer.
Men endnu dunker det taktfast fra maskinrummet, mit hjerte

Brugeravatar
eini

#565 Indlæg af eini » 11 dec 2019 22:00

Jeg er lige blevet færdig med Foss' Frank vender hjem, som jeg var helt vild med, især anden halvdel hvor det kølige, lidt sarkastiske blik fratræder til fordel for en smukt behersket distanceret indlevelse. Flot komponeret fortælling også. Ren pageturner. En lise at se den venstreorienterede overklasses magthykleri stillet frem. En lise med noget social sympati ærlig talt.

Jeg er i krise over ikke at vide hvad jeg skal læse nu. Forsøgte at glide over i Stormen i 99, og den er okay, men den er for sarkastisk og for kedeligt komponeret til at give mig samme optur. Jeg ved at jeg nærmer mig den dårlige smags domæne her, men hvad er der af god moderne litteratur med en alvidende fortæller der har blik for sociale strukturer og skæbner og som hverken er for pikket eller for kusset? Jeg kan godt lide Roth, men han er tit for pikket. Fik anbefalet Kirsten Thorup, men hun er lidt for kusset. Jeg gav Herman Bang et forsøg, men udover at det generer mig at det ikke er nutidigt, er det også BÅDE for pikket OG for kusset. Og så skriver Herman Bang bare ikke særlig godt og går alt for meget op i hvad folk har på. JP Jacobsen er fed, men jeg har læst Niels Lyhne tre gange nu. Dostojevskij måske. Det er vel i de store klassiske 1800tals-romaner jeg skal lede. Men det fede ved 'Frank...' var jo at få lidt af samme hypersociale kick, men i en nutidig setting. Det er det jeg vil ha' mere af.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#566 Indlæg af Fisker Thomas » 11 dec 2019 22:05

eini skrev:
11 dec 2019 22:00
Jeg er lige blevet færdig med Foss' Frank vender hjem, som jeg var helt vild med, især anden halvdel hvor det kølige, lidt sarkastiske blik fratræder til fordel for en smukt behersket distanceret indlevelse. Flot komponeret fortælling også. Ren pageturner. En lise at se den venstreorienterede overklasses magthykleri stillet frem. En lise med noget social sympati ærlig talt.

Jeg er i krise over ikke at vide hvad jeg skal læse nu. Forsøgte at glide over i Stormen i 99, og den er okay, men den er for sarkastisk og for kedeligt komponeret til at give mig samme optur. Jeg ved at jeg nærmer mig den dårlige smags domæne her, men hvad er der af god moderne litteratur med en alvidende fortæller der har blik for sociale strukturer og skæbner og som hverken er for pikket eller for kusset? Jeg kan godt lide Roth, men han er tit for pikket. Fik anbefalet Kirsten Thorup, men hun er lidt for kusset. Jeg gav Herman Bang et forsøg, men udover at det generer mig at det ikke er nutidigt, er det også BÅDE for pikket OG for kusset. Og så skriver Herman Bang bare ikke særlig godt og går alt for meget op i hvad folk har på. JP Jacobsen er fed, men jeg har læst Niels Lyhne tre gange nu. Dostojevskij måske. Det er vel i de store klassiske 1800tals-romaner jeg skal lede. Men det fede ved 'Frank...' var jo at få lidt af samme hypersociale kick, men i en nutidig setting. Det er det jeg vil ha' mere af.
Hvad med Dorrit Willumsen? Dog temmelig distanceret, men altså ret overlegent fortalt. Nok hverken kusset eller pikket, måske mere pikket end kusset.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#567 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 11 dec 2019 22:22

Jeg kan godt lide ideen om Kirsten Thorup, men da jeg læste Nordisk, var Lille Jonna på pensum, og det er en af de mest krævende læseoplevelser, jeg har været udsat for. Den var så røvsyg, at hver eneste sætning var en kamp. Men vil give hende en chance igen en dag.

Det helt oplagte svar til Eini er selvfølgelig Lykke-Per. Pontoppidan er jo nem at læse, så det gør ikke det store, at den er så lang, og så forsvinder man bare totalt ind i romanen, og der er så meget hypsersocialt kick, at man nærmest ikke kan stå op.

Jeg læser The Golden Bowl af Henry James. Det er så vild en oplevelse, nærmest narkostisk.
BUT the Future is only dark from outside.
Leap into it—and it EXPLODES with Light.

Brugeravatar
eini

#568 Indlæg af eini » 11 dec 2019 22:38

Ja, Lykke-Per! Den læste jeg engang halvdelen af. Det er måske på tide at få den læst færdig.
Fisker Thomas skrev:
11 dec 2019 22:05

Hvad med Dorrit Willumsen? Dog temmelig distanceret, men altså ret overlegent fortalt. Nok hverken kusset eller pikket, måske mere pikket end kusset.
Det er et godt bud. Lidt uoverskuelig bibliografi dog. Ved du hvor man bør begynde? I øvrigt påfaldende hvor mange af hendes titler der lyder som BDSM Soft-litteratur: 'Dage med slave', 'Den dag jeg blev Honey Hotwing', 'Tøs', 'Bruden fra Gent', 'En værtindes smil', 'Knagen', 'Manden som påskud'.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
Poste

#569 Indlæg af Poste » 11 dec 2019 22:45

helle b skrev:
11 dec 2019 21:46
Tak for tips. De er allesammen på vej til mig. Undtagen ‘Ringenes Herre’, for jeg har aldrig været så god til bøger/film i den genre. Men jeg værdsætter forslaget : )
Jeg har gennemsøgt min Goodreads og brudt min hjerne, men jeg kan ikke selv komme frem til et bud på den bedste feel good-roman. Så hurra for jer.
Fair nok! Vil lige indskyde, at jeg i det store og hele ikke kan fordrage den genre vanligvis. Men Ringenes Herre løfter sig højt derover. Det var en meget uventet ømhed for min andel. :angel:

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#570 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 11 dec 2019 22:47

eini skrev:
11 dec 2019 22:38
'Dage med slave', 'Den dag jeg blev Honey Hotwing', 'Tøs', 'Bruden fra Gent', 'En værtindes smil', 'Knagen', 'Manden som påskud'.
Det er godt nok ekstremt vanskeligt at forestille sig, at bøger med de titler skulle være gode. Shit, mand :lol:
BUT the Future is only dark from outside.
Leap into it—and it EXPLODES with Light.

Besvar