LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#571 Indlæg af helle b » 11 dec 2019 22:58

Hvad med ‘Begyndelser’ af Carl Frode Tiller, Eini?

Det er ikke fordi de minder om hinanden, men jeg kom alligevel til at tænke lidt på den, da jeg læste ‘Frank vender hjem’. Måske fordi der er en kobling til naturen i dem begge, som jeg godt kan lide. Og så temaet med hvordan man handler på livet. Den er ikke kluk-sjov som ‘Frank vender hjem’ kan være det; bevares, vi møder jo Terje på hospitalet fordi han har forsøgt at tage sit eget liv, men der er alligevel indimellem anledning til (sorte) smil, f.eks når han beskriver forholdet til moderen og søsteren. Jeg synes det var en ret fin oplevelse at læse den. Jeg kunne godt lide ‘Frank vender hjem’, men jeg kunne endnu bedre lide ‘Begyndelser’.
Be my raincoat, roses

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#572 Indlæg af Pete Rock » 11 dec 2019 23:14

leapfrog skrev:
11 dec 2019 21:29
Pete Rock skrev:
11 dec 2019 16:35
tak til alle. Jeg skal nok læse både novellerne og DVD, jeg starter bare med de engelske oversættelser.
Start med DVD. Basta. Den er hurtigt læst, når du først er i gang. Forestiler mig det må være den bedste eskapismelæsning for en nybagt far, som 2nd også skriver med en lidt anden vinkel. Bør jeg selv genlæse i juleferien.
LET'S GO
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#573 Indlæg af Antimatter » 12 dec 2019 01:43

Eini skal da læse Stendhal og måske Gogol, selvom pikken kan blive lovligt svingende i førstnævnte. Begge forfattere har det blik for sociale strukturer og skæbner i udpræget grad. Jeg arbejder for øjeblikket på mit franske med Boris Vians L'Ecume des jours. Bagefter skal der læses Stendhal på fransk for første gang.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
eini

#574 Indlæg af eini » 12 dec 2019 09:24

helle b skrev:
11 dec 2019 22:58
Hvad med ‘Begyndelser’ af Carl Frode Tiller, Eini?

Det er ikke fordi de minder om hinanden, men jeg kom alligevel til at tænke lidt på den, da jeg læste ‘Frank vender hjem’. Måske fordi der er en kobling til naturen i dem begge, som jeg godt kan lide. Og så temaet med hvordan man handler på livet. Den er ikke kluk-sjov som ‘Frank vender hjem’ kan være det; bevares, vi møder jo Terje på hospitalet fordi han har forsøgt at tage sit eget liv, men der er alligevel indimellem anledning til (sorte) smil, f.eks når han beskriver forholdet til moderen og søsteren. Jeg synes det var en ret fin oplevelse at læse den. Jeg kunne godt lide ‘Frank vender hjem’, men jeg kunne endnu bedre lide ‘Begyndelser’.
Det lyder som noget for mig!
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#575 Indlæg af Ali Pilfinger » 12 dec 2019 09:42

Mit blik for hhv. pikket og kusset er vist ikke fintfølende, men når du nævner sociale strukturer og skæbner, eini, tænker jeg umiddelbart på de tre romaner af Per Petterson, som jeg har læst inden for det sidste halve års tid, og af de tre vil jeg i denne sammenhæng anbefale Ud og stjæle heste: En norsk mand på ca. 65 forsøger at etablere en eremittilværelse, parallelt kører et spor med hans sidste sommer med sin far i en skovhytte i 1948. En eksistentiel materiefortælling, synes jeg. Fine naturbeskrivelser. Kusset er den næppe. Maskulin, måske, men ikke lige frem pikket, synes jeg. Eller, der er en enkelt scene hvor far og søn bader nøgne i regnen. Passer gaden, hvis det er for Carl-Mar Møller.

Og når du skriver flot komponeret fortælling og pageturner (bestseller), tænker jeg på Manhattan Beach af Jennifer Egan, også med flueben til sociale strukturer og skæbner, men den er måske lidt for åbenlys i sin ellers ikke særligt demonstrative feminisme om den første kvindelige dykker på et krigsskibsværft i New York under anden verdenskrig, som bliver rodet ud i noget mafiøst.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#576 Indlæg af Fisker Thomas » 12 dec 2019 09:59

secondtoughestintheinfant skrev:
11 dec 2019 22:47
eini skrev:
11 dec 2019 22:38
'Dage med slave', 'Den dag jeg blev Honey Hotwing', 'Tøs', 'Bruden fra Gent', 'En værtindes smil', 'Knagen', 'Manden som påskud'.
Det er godt nok ekstremt vanskeligt at forestille sig, at bøger med de titler skulle være gode. Shit, mand :lol:
Tøs handler om familiehunden (meget Ørnsbo-sladder i den), Bruden fra Gent er en historisk roman.

Har kun læst Nær og fjern, som ikke var uden svagheder, men altså også med en ekstremt fascinerende prosa. Der er ikke så meget nyt med alvidende fortæller, endnu mindre, som er godt (går ikke ud fra, at eini har tænkt sig at læse Den lukkede bog), men Willumsen lever så vidt jeg kan se op til fordringen.

Men hvis man vil have alvidende fortællere, så bør man nok bare smutte ind i 1800-tallet. Læs da noget Tjekhov, noget Stendhal og i den dur.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Smeerenburg

#577 Indlæg af Enola Gay » 12 dec 2019 10:24

Buddenbrooks konger ud på alle einis parametre undtagen samtid. Så kan man til gengæld vinge den af på klassikerlisten.

Jeg læser digte af Rainer Malkowski og Peter Huchel og har Christa Wolf, Hubert Fichte og tidligere omtalte Hermann Lenz på hylden. Jeg vil gerne have flere anbefalinger til tyske forfattere (som ikke er Günter Grass), der skriver om livet i Tyskland under og efter krigen, hvis de haves?
Bellum omnium contra omnes

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#578 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 dec 2019 10:26

Har du læst Der Engel schwieg af Heinrich Böll? Overraskende god.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Smeerenburg

#579 Indlæg af Enola Gay » 12 dec 2019 10:46

secondtoughestintheinfant skrev:
12 dec 2019 10:26
Har du læst Der Engel schwieg af Heinrich Böll? Overraskende god.
Nej, men det lyder som dejlig overskuelig julelæsning. Den kommer på listen. Af Böll har jeg kun læst Wanderer, kommst du nach Spa i gym, og hvis bøger var mennesker, så er den novelle legemliggørelsen af en dansk boomer-tysklærer.
Bellum omnium contra omnes

Brugeravatar
Poste

#580 Indlæg af Poste » 12 dec 2019 11:12

Antimatter skrev:
12 dec 2019 01:43
Jeg arbejder for øjeblikket på mit franske med Boris Vians L'Ecume des jours. Bagefter skal der læses Stendhal på fransk for første gang.
Jeg kunne virkelig ikke holde Dagenes skum ud, men jeg læste den også på dansk, hvilket vel nok er en fejl, hvis man kan lidt fransk. Hvad synes du om den, på fransk i det mindste? (Så vidt du taler fransk.)

Besvar