2019 Film. I movieboxen sidder

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
TokeZa

Re: 2019 Film. I movieboxen sidder

#911 Indlæg af TokeZa » 16 dec 2019 20:39

eini skrev:
16 dec 2019 20:34
Jeg synes Burning er fin. Den kan du roligt se. Glæder mig til Parasite.
x2

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#912 Indlæg af Pete Rock » 16 dec 2019 20:55

TokeZa skrev:
16 dec 2019 20:39
eini skrev:
16 dec 2019 20:34
Jeg synes Burning er fin. Den kan du roligt se. Glæder mig til Parasite.
x2
Tak. Nu må vi se om vi når det. Vi skal til sådan noget fødsels-meditations-noget først.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#913 Indlæg af Pete Rock » 16 dec 2019 20:56

Hvis den baby kommer midt i

U N C U T G E M S

så flipper jeg fandme.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
burdette
Geografisk sted: Århus

#914 Indlæg af burdette » 16 dec 2019 22:34

Jeg blev en smule trist over Anna Karinas død i går, så jeg genså Vivre Sa Vie her til aften. Man får sgu lyst til at storryge Gitanes og gå på fransk café af den film. Det er smukt hvordan Godard dvæler ved Anna Karina (når hun ser film, når hun skriver et brev, når hun danser) og hvordan historien virker ret sekundær og påklistret. Det er tydeligvis en kærlighedserklæring, men nok en lidt kryptisk én. Den gav mig virkelig lyst til at gense en masse Godard.

På min DVD opdagede jeg også, at der som ekstramateriale er en dansk kortfilm fra 1959, af Ib Schmedes, hvor Anna Karina er med; "Pigen og skoene". Jeg vidste ikke, at hun nåede at lave noget film i Danmark, inden hun tog til Paris.

Billede

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#915 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 17 dec 2019 09:58

TokeZa skrev:
16 dec 2019 16:49
Jeg tror, jeg skal se mere Jacques Tati i 2020.

Jeg så Festlige feriedage (Mr. Hulot's Holiday) fra 1953 i går og det var noget af det mest særegne og aparte jeg længe har set. Der var en virkelig fed følelse af afstand og måske også fremmedgørelse i de komiske aspekter, som jeg ret godt kunne relatere til. Derudover er Mr. Hulot jo en stærk stærk karakter.
Tati er jo kongen. Hulot's Holiday er nemlig sådan en film, man kan gå tilbage til igen og igen. Lidt spøjst, at det var en af Bergmans yndlingsfilm. Det er rimelig nemt at komme igennem hans filmografi, og de er alle mere end værd at. Trafic tangerer selvparodi, og den er meget langsom og Parade er mere et filmet show end en film. Ellers er der for mig ingen tvivl om, at Playtime er mesterværket, og en af verdens bedste film i øvrigt. Som i sine andre film bygger han sit helt eget univers op, men her er det bare x 10 i scope. Mon oncle er også fantastisk, men da jeg genså den for ikke så længe siden, synes jeg, at den var liiiige lang og hygson nok ift., hvad den kunne bære. Debutspillefilmen, Jour de fête, skal man også se. Den er mindre perfektionistisk og mere rå end hans senere film, men den er sjov at se som tegnebrættet for hans senere film. I den har han endnu ikke opfundet Hulot-karakteren.
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
eini

#916 Indlæg af eini » 17 dec 2019 10:07

burdette skrev:
16 dec 2019 22:34
Jeg blev en smule trist over Anna Karinas død i går, så jeg genså Vivre Sa Vie her til aften. Man får sgu lyst til at storryge Gitanes og gå på fransk café af den film. Det er smukt hvordan Godard dvæler ved Anna Karina (når hun ser film, når hun skriver et brev, når hun danser) og hvordan historien virker ret sekundær og påklistret. Det er tydeligvis en kærlighedserklæring, men nok en lidt kryptisk én. Den gav mig virkelig lyst til at gense en masse Godard.

På min DVD opdagede jeg også, at der som ekstramateriale er en dansk kortfilm fra 1959, af Ib Schmedes, hvor Anna Karina er med; "Pigen og skoene". Jeg vidste ikke, at hun nåede at lave noget film i Danmark, inden hun tog til Paris.

Billede
Sjovt! Den kortfilm gad jeg godt se.

Jeg genså også lige Vivre sa vie som jeg intenst hadede da jeg så den første gang, men som jeg har det lidt mildere med i dag, jeg var endda godt underholdt. Der er en stor beundring for og forelskelse i Anna Karina i den film, ja, men der er også den der evindelige trang til at fortælle om kvindens utæmmede livskraft som noget der uafværgeligt må ende med at blive ødelagt af mandens ønske om at besidde den. Jeg har det meget mærkeligt med den fortælling i det hele taget. Det er som om den foregiver at interessere sig for kvinden, men egentlig er hun bare et middel til kunstnermandens flagellantisme. Altså gentages det svigt der skildres i måden svigtet skildres på. Det er noget værre narcissistisk hykleri.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
mary jane

#917 Indlæg af mary jane » 17 dec 2019 11:09

Claire Denis' Un beau soleil intérieur var nærmest som at se en fransk Hong Sang-soo fra en kvindes synsvinkel med de samme håbløse affærer, fordrukne mennesker og ikke så lidt kejtede dialoger. Godt nok den mest elskelige film. Glæder mig til High Life på torsdag.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#918 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 17 dec 2019 11:11

Man kan godt sige, at Godard foregiver interesse for kvinden i Anna Karina-filmene, men jeg er uenig i, at det i virkeligheden handler om ham selv. Han bruger snarere "kvinden" (som trope, muse og den konkrete kvinde, Anna Karina) som et middel til at skabe film. I Godard handler det altid om film, ikke så meget om ham selv (selvom det godt kan se sådan ud - det er vel snarere tilfældet, at han, som med kvinden, foregiver interesse i sig selv, men i virkeligheden handler det om film). Men han er selvfølgelig stadig en giga chauvinist, no doubt.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#919 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 17 dec 2019 11:12

mary jane skrev:
17 dec 2019 11:09
Claire Denis' Un beau soleil intérieur var nærmest som at se en fransk Hong Sang-soo fra en kvindes synsvinkel med de samme håbløse affærer, fordrukne mennesker og ikke så lidt kejtede dialoger. Godt nok den mest elskelige film. Glæder mig til High Life på torsdag.
Det er virkelig spot-on, det der. Fuldkommen sublim slutning med Depardieu, jo.
High Life er jo som bekendt desværre ren lort :sad:
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
eini

#920 Indlæg af eini » 17 dec 2019 14:55

secondtoughestintheinfant skrev:
17 dec 2019 11:11
Man kan godt sige, at Godard foregiver interesse for kvinden i Anna Karina-filmene, men jeg er uenig i, at det i virkeligheden handler om ham selv. Han bruger snarere "kvinden" (som trope, muse og den konkrete kvinde, Anna Karina) som et middel til at skabe film. I Godard handler det altid om film, ikke så meget om ham selv (selvom det godt kan se sådan ud - det er vel snarere tilfældet, at han, som med kvinden, foregiver interesse i sig selv, men i virkeligheden handler det om film). Men han er selvfølgelig stadig en giga chauvinist, no doubt.
Det handler ikke om ham selv som i en skildring af ham selv, det er jo netop den han har brug for Anna Karina for selv at kunne afstå fra, men det handler om hans skabelse af filmen.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Besvar