2020 VIDEO Film i 2020.

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: 2020 VIDEO Film i 2020.

#311 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 23 maj 2020 22:41

Pete Rock skrev:
23 maj 2020 21:45
secondtoughestintheinfant skrev:
14 maj 2020 16:23
Jeg så Kathryn Bigelows vilde, vilde film Strange Days for noget tid siden (måske dén mest 90'er-film overhovedet: En scifi-film fra 1995, der foregår i et Y2K-panikslagent 1999), og der var "Overcome" med i en scene, og det altså 6/6, vil jeg lige sige.
Undskyld jeg gentager mig selv, men den havde jeg også på købe-VHS. Jeg tror nok at det dengang var en film jeg lidt måtte tvinge mig selv til at gense, lidt ligesom man gjorde når man var kommet til at købe en god cd som var lidt over ens udviklingstrin. Men i dag fremstår Strange Days som en stor oplevelse. Jeg har helt blæst væk over locations, dekorationer og statister, mange mange smukke scener. Jeg tænker at det må have slugt en hel af de 42 millioner den åbenbart kostede at lave. Plottet holder også rimeligt godt, selvom det selvfølgelig ikke hænger helt sammen, og selvom den selvfølgelig er lidt for lang. Det er et meget 1995-standpunkt at korruptionen i LAPD begrænser sig til et nogle enkelte psykopater, men filmen formår faktisk at tematisere politi-vold og sort bevidsthed uden at tale så meget ned til afro-amerikanere. Som du siger i uhørt grad et produkt af sin tid, men på samme tid en helt igennem unik film.
Det er jo fuldkommen uhørt, hvor meget og hvor eksplicit den handler om Rodney King-urolighederne. Den film er sådan en passant meget mere politisk end nogen Hollywood-film med den form for budget har nogen ret til at være. Sikkert derfor, den floppede. Man sidder tilbage og ønsker, at den havde turdet gå hele vejen. Den del, der eksplicit handler om Rodney King-elementerne, Angela Basset-delen, om man vil (og hvor er hun for øvrigt bare ubegribeligt hot), og som overtager filmen i den super sidste halve time, harmonerer ikke særlig godt med Ralph Fiennes’ ”endnu en sølle mandehelt på unrequited love-togt i en lidt film noir-agtig skabelon”. Hvis filmen var kogt helt ind til VR-tingene (som fungerer super, og endnu bedre i dag) og Rodney King, havde den været det rene dynamit. Filmen vakler i sit fokus, kan man sige (kommer også til udtryk i dens lidt for lange 2,5 timer). Problemet er vel opsummeret i titlen, Strange Days. Det er jo enormt vagt, en film med så meget power og potens burde have en langt mere koncis titel, der langt mere præcist indfanger handling og sigte. Det er jo James Cameron, der står bag manus, og han burde have fulgt sine egne bedste impulser: ”Terminator”, ”Aliens”, ”The Abyss” – det er titler, der tager dig i hånden fra første sekund og zoomer helt ind på sagens kerne. Dén kerne er lidt for sløret i Strange Days, men dét gør på den anden sige også filmen kuriøs og spraglet og vild. En meget enestående big budget-Hollywood-film. En af de mest interessante amerikanske film fra midt-90'erne, nevertheless.

Jeg har lige set Enemy of the State for første gang siden jeg så den i biografen med min far i 1998 (min yndlingsskuespiller var Will Smith, min fars var Gene Hackman). Fuck, hvor er den bare vild. Jeg har næsten åndenød.

I går så vi Armageddon. Kæmpe, kæmpe oplevelse. Jeg har tænkt på den hele dagen.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
ruthner
Geografisk sted: progress

#312 Indlæg af ruthner » 26 maj 2020 08:22

Der er i hvert fald et bredt udvalg af film fra Angela Schanelec, Chris Marker, Louis Malle, Lav Diaz, Sergej Parajanov, Sergej Loznitsa, hvis jeg lige skal skyde et par navne fra hoften. Jeg er selv i sommerhus lige nu, hvor streaming ikke lige er en mulighed, men jeg glæder mig fandme til at komme hjem og grave mig ned i den nye library-sektion.

Brugeravatar
dreambydream

#313 Indlæg af dreambydream » 26 maj 2020 09:11

My Dinner with André.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#314 Indlæg af Pete Rock » 27 maj 2020 19:18

Billede
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar