LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

Re: LN 2020

#181 Indlæg af Langley » 17 apr 2020 14:38

Sven Åge og Brøggeren er vist de eneste der har status af koryfæer. Ingen ud over den snævre litterære offentlighed kender de andre hvor Klaus Høeck vigtige de end måtte være.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#182 Indlæg af Fisker Thomas » 17 apr 2020 14:42

Langley skrev:
17 apr 2020 14:38
Sven Åge og Brøggeren er vist de eneste der har status af koryfæer. Ingen ud over den snævre litterære offentlighed kender de andre hvor Klaus Høeck vigtige de end måtte være.
Mit indtryk er, at der nok også er en enkelt eller to, der har hørt om Søren Ulrik Thomsen og Pia Tafdrup engang i skolen.

Herhjemme er der vist ikke rigtig nogen, der har opdaget, at Stidsen ikke har udtalt sig i sin egenskab af medlem af akademiet (og gjort meget ud af, at det sandelig ikke er i denne egenskab, hun har udtalt sig), for de har ikke rigtig opdaget, at hun er det, eller at akademiet er en ting. I Sverige har hun, siger vandrørene, gjort en del ud af at være akademimedlem.

Grundlæggende er sagen svær at hidse sig op over, medmindre man går op i akademiet. Det er der nu pludselig virkelig mange, der gør, som i går ikke anede, at det fandtes, men som nu ser en ubetinget fare for ytringsfriheden (Preisler), eller som ser, at nu rejser de fire afgåede medlemmer sig endelig til kamp (Marstal). Uanset hvad er det - hvis det overhovedet er relevant for ret mange - nu en del af den offentlige debatholdsport.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#183 Indlæg af Langley » 17 apr 2020 14:52

Nå jo SUT er da også sort of folkelig. Lars HUG og vigtig offentlig intellektuel bevares.

Nordbrandt kender folk da for fanden også? Ellers skal de straks holde op med at poste hans forpulede novemberdigt. Men det er ok at de æder hans tyrkiske køkken.

Tafdrup har alle i dansk det er sandt. Hvorfor egentlig? Det er hende eller Strunge hvis man skal have de unge til at forstår "et digt" eller hvorfor?

Laugesen er klart min favorit af dem som persona. Jeg ved godt, at hans statur som digter er i den mindre afdeling men han er bare så beat og kører den digterlivsstil for hårdt.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#184 Indlæg af Fisker Thomas » 17 apr 2020 15:02

Laugesen rates nok højere i de rigtige kredse end SUT og Nordbrandt, gætter jeg på.

Jørn Lund kender nok også en del fra Dansk Sprognævn.

Rater nok selv Andkjær og Juul og Madsen højest af forfatterne, men har heller ikke så meget kendskab til mange af de andre af forfatterne.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

#185 Indlæg af helle b » 17 apr 2020 23:32

Jeg mangler hundrede sider af Jeffrey Eugenides ‘Bryllupsintrigen’, og er fanget i en halvdesperat følelse af både at ville strække dem så langt ud som muligt, og bare at sluge dem alle ligenu. Jeg var ikke klar over, at jeg skulle blive så involveret i den, og bekymrer mig allerede over, hvad jeg skal læse bagefter.
Be my raincoat, roses

Brugeravatar
tankero

#186 Indlæg af tankero » 18 apr 2020 00:11

Jeg læser lidt forskelligt for tiden. J.G. Ballard, Quentin S. Crisp og Robert Aickman. Pt. er det Gogols noveller. Svingende begejstring, noget af det er meget eventyr-/folkelore-agtigt, og det er kedeligt. Jeg har stadig klassikerne ("Næsen", "Overfrakken", "En gal mands dagbog" osv.) til gode, dem har jeg høje forventninger til.

Vil gerne læse mere science fiction. Er William Gibson noget ved? Skal man i så fald bare starte med Neuromancer? Og hvem har skrevet gode science fiction-noveller udover Ballard?

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#187 Indlæg af Pete Rock » 18 apr 2020 00:47

William Gibson læste jeg ret sent, for et par år siden, og hele hans Sprawl-trilogi som starter med Neuromancer, er absurd fede og slet ikke så datede som jeg måske havde frygtet. Den slags bøger som det næsten burde være lovpligtigt at læse i en fedtet, smadret paperback.

Ellers er der blevet snakket en en del om sci-fi her i tråden på det sidste, og jeg har skrevet lidt, sikkert alt sammen dumt og ubrugeligt.

Men jeg har fået meget ud af:

Octavia Butlers Xenogenesis (Lilith's Brood) trilogi som starter med Dawn. Fantastisk når man er på barsel, fortælle-tempoet er behageligt, enormt nemt at læse, hendes world building er eminent, og der er både psykologisk dybde og interessante filosofiske spørgsmål. Der er endda lidt sex så man kan blive mindet om dengang man havde et sex-liv.

Solaris har jeg ikke så meget klogt at sige om. Jeg kan dog godt sige at den helt klart er værd at læse.

Krigen Mod Salamanderne af Karol Capek er ikke bare ganske god, som en bruger her på boardet engang skrev, men derimod helt genial, gennemført unik og måske den sjoveste sci-fi bog jeg har læst.

Riddley Walker af Russell Hoban. Puh, hvad skal man sige. En bog der rystede min verden. I top 5 af alle bøger jeg har læst. Hvis du kan klare sproget, og det SKAL du, hvis jeg kan så kan du fandme også, så er det bare en verden at blive væk i. Shit, jeg får lyst til at læse den igen.

Jeg er lidt for meget på barsel til rigtigt at gøre noget ved The Vorrh af Brian Catling, men den har fået roser her på boardet og virker virkelig god 50 sider inde.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
tankero

#188 Indlæg af tankero » 18 apr 2020 00:55

Fedt, tak. Jeg er nu for doven og for træt i hovedet til at læse roman(seri)er for tiden (så måske er det heller ikke lige nu, man skal give sig i kast med Gibson), men har en fest med noveller i de fantastiske genrer. Lige rekreere med et lille stykke untrammeled imagination inden sengetid.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#189 Indlæg af Pete Rock » 18 apr 2020 01:00

tankero skrev:
18 apr 2020 00:55
Fedt, tak. Jeg er nu for doven og for træt i hovedet til at læse roman(seri)er for tiden (så måske er det heller ikke lige nu, man skal give sig i kast med Gibson), men har en fest med noveller i de fantastiske genrer. Lige rekreere med et lille stykke untrammeled imagination inden sengetid.
hvis du er doven og træt i hovedet burde både Butler og Gibson være slam dunks. Du behøver jo ikke læse hele trilogien med det samme, selvom det får du lyst til i begge tilfælde.

edit. sorry, overså din novelle-specifikation. Jeg fik meget ud af "The Weird: A Compendium of Strange and Dark Stories" samlet af Jeff Vandermeer, selvom det kun indimellem kan kaldes sci-fi. Butler er dog med.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
tankero

#190 Indlæg af tankero » 18 apr 2020 01:05

Ok, giver det et skud.

Edit til edit: Det lyder perfekt, den tror jeg, jeg vil anskaffe mig. Thx.

Besvar