LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kong Louie

Re: LN 2020

#281 Indlæg af Kong Louie » 13 jul 2020 21:42

Kurt Vonnegut om Kafka. Lang video - se fra 7.15 og lidt frem

Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#282 Indlæg af PeterEllermann » 14 jul 2020 00:00

Hahaha. :crown: og den kurve kan gå MEGET langt ned...
Steely Dan Jørgensen.

Brugeravatar
Poste

#283 Indlæg af Poste » 24 jul 2020 10:48

Er det først og fremmest The Plains, man skal læse af Gerald Murnane? Reagerer på Seconds artikel i WA, hvor han ikke rangerer så hårdt, som jeg lige står og mangler. I øvrig dejlig klip, der nævnes i artiklen (og linkes online).

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#284 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 24 jul 2020 11:18

Jeg synes, det er et rigtig fint sted at starte, men det er slet ikke min favorit. The Plains er frem for alt god at starte med, hvis man har tænkt sig at læse mere Murnane (og, altså, den har jo ret beset novellelængde, så den er hurtigt læst, selvom den er ret fortættet). Border Districts er måske, selvom den er hans seneste, bedst i den forstand, at det er en af hans allerbedste bøger, samtidig med den fungerer godt som introduktion til hans stil. Min egen favorit er nok Barley Patch, men den er ikke god at starte med. Hvis man fornemmer, man har lyst til at #dedikere sig til Murnane, så vil jeg ganske enkelt anbefale, at man tager The Plains --> Inland --> Barley Patch --> Border Districts. Ingen af de bøger indebærer en synderligt voldsom tidsinvestering.

Derudover er der udgivet en Collected Short Fiction (med titlen Stream System), som måske er lidt uoverskuelig sådan lige umiddelbart (560 sider), men som er proppet med fucking geniale ting, mange af dem 10-20 sider lange (men også kortromaner, der tager længere tid at læse end eksempelvis The Plains). Hvis man vil have bang for sin buck, er Stream System den sikre investering.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Poste

#285 Indlæg af Poste » 24 jul 2020 17:09

Stærk gennemgang, tak! Jeg lægger ud med Border Districts, tror jeg.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#286 Indlæg af Fisker Thomas » 27 jul 2020 21:33

I sommerferien er det blandt andet blevet til Jøder på vandring af Joseph Roth. En slags reportage- eller rejsebog eller etnografi eller ... ja, hvad egentlig? En kærlighedserklæring til østjøderne, er det vel, en beskrivelse af deres liv, sværmerisk, levende, et defensorat mod anklagerne, de var udsat for i mellemkrigstiden. Bogen er fra 1927, og det skærer i hjertet, at hele den kultur, der skildres, alle de liv, er slået ihjel.

Det er også blevet til, ironisk nok, antisemitten, den efter sigende ekstremt charmerende (elsket af alle, der mødte ham) Paul Morands debut, Tender Shoots. Forord af Marcel Proust. Oprindeligt oversat til engelsk af Ezra Pound, nu nyoversat af Euan Cameron. Udgivet i 1921, mindst ti år forud for sin tid med sine tre modernistiske, impressionistiske, kyniske og distanceret indlevende kvindeportrætter fra tiden lige før 1. verdenskrigs London og fra begyndelsen af 1.verdenskrig, hvor Morand arbejdede på den franske ambassade som diplomat. Krigen er dog fraværende, den Morand-agtige fortæller bevæger sig charmerende gennem de bedre kredse og har affærer med tre forskellige og på hver deres måde chikke kvinder, der passer sig til hans aristokratiske livsforståelse. Der er ikke megen psykologisk dybde at hente: Fortælleren tegner næsten karikaturer, er blind for kvindernes indre motivationer, men lever også selv et liv på overfladen. Men karikaturerne er lynskarpe, tegner alligevel præcise portrætter af deres ydre, af fortællerens opfattelse eller romantiseren af dem. Han er selv en kyniker, næsten ennuiramt af for megen nydelse, distanceret også fra sig selv. Det er virkelig flot prosakunst og minder sjovt nok om Mihail Sebastians virkelig gode roman Women om affærer mellem en kynisk distanceret fortæller, der ikke helt kan elske sine affærer; der allerede nyder adskillelsens melankoli, før affæren er slut. Morand var i Rumænien under 2. verdenskrig - mon han og jøden Sebastian mødte hinanden, sås? Sebastian var venner med den ene antisemit efter den anden i Rumæniens intellektuelle liv, og Morands kone, en rumænsk prinsesse, var den mest rabiate antisemit i Rumænien. Det kan man spekulere videre over, men mest af alt stråler Tender Shoots i al sin modernitet og sine lette forelskelser, der driver bort som forkølelser.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#287 Indlæg af Langley » 28 jul 2020 15:40

Jeg er nærmest færdig med 'Den Dobbelte Stat' er den store nestor fra Romansk Gert Sørensen, som jeg fik af Majse Aymo til min f.dag da hun har en BA i Italiensk og ham her var den bedste underviser hun havde. Den er også fed. Grundlæggende litteratur mand og skriver et prægnant og koncist prosa. Han laver en statsanalyse ud fra en interessant kombination af klassisk statsteori og Gramsci. Med det teoriapperat skriver han det moderne italiens historie frem i en håndfuld tematiske kapitaler om statshistorie, Aldo Moro, mafiaen osv. Han måtte godt slappe lidt af med politologien og havde haft flere kulturobservationer, men jeg skal helt sikkert også læse hans lille afhandling om Silvo B of Forza Italia. også Læseoplevelsen viser hvorfor jeg fremhæver Italien som et konge land: Landet er også et eksperimentarium for politisk modernitet hvor liberalisme og facisme vævede sig sammen og hvor Den Kolde Krig mest var en meget varm indenrigspolitiske strid.

Gert Sørensen: Den dobbelte stat. En krønike om magtens hemmeligheder i efterkrigstidens Italien
https://books.google.dk/books?id=yLL7jT ... &q&f=false
Meister Rumelant har dig
https://youtu.be/K8bxR4mvYnU

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#288 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 30 jul 2020 22:32

Jeg læser High Concept: Don Simpson and the Hollywood Culture of Excess af Charles Fleming om Don Simpson, Jerry Bruckheimer, Paramount, spandfulde af coke, mindreværdskomplekser, toksisk arbejdspladskultur og parader af prostituerede. Fantastisk bog, der giver et fremragende indblik i 80'ernes sindssyge Hollywood-kultur og i, hvordan man gør business i en absurd branche. Jeg ser selvfølgelig også filmene. Har lige set Flashdance for første gange, hvor er den bare vild. Og "What a Feeling" er et af de helt store popnumre.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#289 Indlæg af Amos » 31 jul 2020 00:27

secondtoughestintheinfant skrev:
30 jul 2020 22:32
Jeg læser High Concept: Don Simpson and the Hollywood Culture of Excess af Charles Fleming om Don Simpson, Jerry Bruckheimer, Paramount, spandfulde af coke, mindreværdskomplekser, toksisk arbejdspladskultur og parader af prostituerede. Fantastisk bog, der giver et fremragende indblik i 80'ernes sindssyge Hollywood-kultur og i, hvordan man gør business i en absurd branche. Jeg ser selvfølgelig også filmene. Har lige set Flashdance for første gange, hvor er den bare vild. Og "What a Feeling" er et af de helt store popnumre.
Fantastisk lille bog, fik den i sin tid anbefalet af Jess Franco... Soundtracks til de film der er jo også blockbusters!
#forstårogstøtter

Brugeravatar
Kong Louie

#290 Indlæg af Kong Louie » 01 aug 2020 22:28

Jeg har læst "Udslettelse" af Jeff VanderMeer. Annihilation. Nu glæder jeg mig faktisk til at se filmen. Altså, god var den ikke, men ok lille basker, som jeg godt gad se hvordan man har valgt at filme.
Spoiler:
Det er jo ren Lovecraft? Stil, forløb, plot - ren Lovecraft, bare i kedeligere sprog, og jeg undrer mig over, hvordan den er blevet en bestseller. Shadow over Innsmouth er i hvert fald bedre
Now I'm the king of the swingers

Besvar