LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ali Pilfinger

Re: LN 2020

#291 Indlæg af Ali Pilfinger » 02 aug 2020 18:28

Jeg har læst De skæbneløse af Imre Kertész, desværre under løbende forstyrrelse, men jeg fik dog med, at fortælleren især i første halvdel har en overraskende lighed med Meursault i Den fremmede, den besynderlige, resignerende rationalitet, som ikke ligefrem rimer på koncentrationslejrfange.

Jeg tænkte på – findes der gode litterære førstehåndsberetninger fra dem, der befriede eller på anden vis havde med koncentrationslejrene at gøre, men som ikke var fanger og heller ikke nazister?

Brugeravatar
dreambydream

#292 Indlæg af dreambydream » 02 aug 2020 19:52

To spørgsmål. Jeg har lige læst Fuglane. Det var en smuk bog. Og det er flot det nynorske, selvom jeg vist ikke fangede det hele. Den må være svær at oversætte. Men altså: grei skuring. Jeg skal have læst noget mere Vesaas, i første omgang Is-slottet. Og nu til spørgsmålet: Har vi en norsk litteraturkanon?

Før det læste jeg Magda Szabós Døren. Det var en spændende bog. Jeg er ude efter lignende mildt groteske psykologiske romaner. En gådefuld hovedperson, hvis konturer langsomt bliver skarpere og alt det der (bøger, der kommer dårligere filmatiseringer ud af). Se fx også Muriel Sparks The Prime of Miss Jean Brodie. Hvor går man hen?

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#293 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 aug 2020 09:02

secondtoughestintheinfant skrev:
26 jun 2020 13:25
Dronekræmmeren skrev:
26 jun 2020 13:23
secondtoughestintheinfant skrev:
26 jun 2020 07:08
https://politiken.dk/kultur/boger/art78 ... nter-hende

Jeg har ikke abonnement på Politiken, så jeg ved ikke, hvem det er, der kalder hende her "et sjældent stort talent i dansk litteratur."
Mette Moestrup.
:o
Nu har der jo været en del polemik på det seneste, fordi litteratureliten har kørt et virkelig massivt ressourceapparat i stilling ifm. at hende her Aaiún Nin er blevet udvist fra DK. Pludselig fik det mig til at overveje: Skriver hun overhovedet på dansk?
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#294 Indlæg af Amos » 08 aug 2020 09:58

Har fået kontrakt med Gads Forlag og afleveret det første materiale til bogen på engelsk ifølge forlaget.
#forstårogstøtter

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#295 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 aug 2020 10:07

Bemærkelsesværdigt, at et sjældent stort talent i dansk litteratur ikke skriver på dansk.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#296 Indlæg af Fisker Thomas » 08 aug 2020 10:18

Læste Machado de Assis' Af en vranten herres betragtninger (nyligt nyoversat som Bras Cubas' posthume erindringer) i ferien. Meget moderne roman fra det sene 1800-talt, fortalt from beyond the grave, som hele tiden mister overblikket over fortællingen, undergraver sin egen fortælling, springer hen over de vigtigste knudepunkter i handlingen, digresserer. Den handler om en talentfuld adelsmand, der mangler ambitioner, men ikke evner, og hvis liv så at sige lever sig selv, uden at han involverer sig alt for meget (når han gør, går det heller ikke så godt). Temmelig fremragende.

Den bedste bog, jeg har læst i sommerferien, var den nederlandske forfatter Jan Jakob Slauerhoffs The Forbidden Kingdom fra 1932. Slauerhoff var uddannet læge, arbejdede som skibslæge (drevet af en eventyrlyst, der formentlig var en skuffelse), var primært digter, blev sammenlignet med Rimbaud (måske i digtene, denne minder heldigvis ikke om det på den måde, så ingen grund til at blive afskrækket, hvis man ikke orker at høre mere om en digter, der inspirerede Jim Morrison). Denne roman er første del af en ufuldendt trilogi. Den begynder med grundlæggelsen af den portugisiske koloni Macao i Kina, men tager sig selv i koloninarrativet - nogle gange, andre gange fortsætter den det. Fortællerpositionen skifter (egentlig ikke forvirrende i længden), mens fokus veksler mellem den portugisiske nationaldigter Luis Camoes' forsøg på at etablere sig i Macao i 1600-tallet og hans had til skrivetrangen, hans forsøg på at skabe sig et navn, hans forstødelse fra sit hjemland (Slauerhoff forholder sig frit til Camoes' biografi), og så intriger i kolonierne, hvor man jagter rigdomme: "The crews of criminals had been replaced with noblemen eager to make their fortune. This did not improve navigation."

Midtvejs sker der en form for udveksling af bevidsthed mellem Camoes og en i romanens nutid levende skibsradiooperatør, Cameron, selv en udstødt i sit hjemland Irland, en udslukt og selvmedlidende mand, der ikke længere har noget at leve for, hvis opiumsmisbrug ikke giver meget opmuntring.

Det lyder ret forvirrende, men er det egentlig ikke. Mest af alt handler romanen om mænd, der ikke har noget rigtigt at leve for, som går til grunde i historiens kværn, mens de jager noget, de ikke helt ved hvad er. Den minder ikke rigtig om noget andet, jeg har læst, men er noget af det bedste, jeg har læst i de senere år.

Billede
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Poste

#297 Indlæg af Poste » 10 aug 2020 11:05

Jeg læste for nylig Border Districs (af føromtalte Murnane). Det er sjældent, jeg læser noget overvældende ejendommenligt, men det var virkelig en speciel oplevelse. Jeg kunne godt forestille mig, at ”konceptet” (undskyld vulgarisering) ville blive kunstlet og meningsløst i andre hænder. Men Murnane virker oprigtig interesseret i indtrykkene jf. den skønne besættelse af lys og glas. Fortælleren erindrer blandt andre, hvordan han som barn fortvivlede over sin egen forestillingsevne, når han bedte til Gud. Han skammer sig over ikke at have et indre billede. Kæmpe <3

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#298 Indlæg af andreassyr » 10 aug 2020 11:12

Jeg aner ikke hvad jeg skal læse for tiden. Ligesom Lang læste jeg Stevensons Travels With A Donkey In The Cévennes som ganske rigtig var virkelig fed. Er der ikke nogen der kan anbefale noget der minder om den og/eller Saturn Ringe? Idiosynkratisk rejselitteratur, velsagtens.
Spot On

Brugeravatar
Poste

#299 Indlæg af Poste » 10 aug 2020 11:21

Hvad med Péter Esterházys Ned ad Donau? Jeg fik den engang anbefalet af en herinde, men nåede ikke at læse den færdig, før biblioteket nappede den tilbage. Den får virkelig fuld #Europa.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#300 Indlæg af andreassyr » 10 aug 2020 11:48

Lyder helt perfekt. Tak!
Spot On

Besvar