LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: LN 2020

#311 Indlæg af Pete Rock » 26 aug 2020 17:36

Mit indtryk som psykolog er at jazzen har fundet ud af at selvmedicinere på den helt rigtige måde. Han kan evt. spæde op med 200 mg heltemetal, tre gange om ugen.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#312 Indlæg af Antimatter » 02 sep 2020 12:42

Billede

Netop købt, nogen svingere der har en mening om den? Her tænker jeg primært på Nikolai Lang der helt sikkert har læst den.
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
shaken

#313 Indlæg af shaken » 06 sep 2020 13:07

Kender kun Moses gennem Jane Jacobs, hvis bog The Death and Life of Great American Cities står højt på læselisten. Kan anbefale dokumentaren Citizen Jane: Battle for the City, som har været vist på DR, hvor han også har en prominent rolle.

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#314 Indlæg af Antimatter » 10 sep 2020 15:39

Tak shake, du er for smooth.

Billede

Et kulturhistorisk studie af abnormt karismatiske individer skrevet af en pensioneret professor i teaterstudier fra Yale. Læs den, hvis i også har manglet en bog der både favner Michael Jackson, Alexander Pope og Max Weber eller har smag for genren 'æggehoveder analyserer populærkultur'. En af de lærdeste bøger jeg har læst om emnet,
Blight and famine, plague and earthquake, roaring deeps and fiery sands,
Clanging fights, and flaming towns, and sinking ships, and praying hands.

Brugeravatar
helle b
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

#315 Indlæg af helle b » 15 sep 2020 23:08

Tænker jeg lige må skabe lidt balance i tingene.
LN: ‘Tre kvinder’ af Lisa Taddeo. Om tre kvinders seksualitet og begær. Det skorter ikke på flotte ord om den på omslaget. Jeg bifalder projektet, men er ikke rigtigt overbevist.
Be my raincoat, roses

Brugeravatar
naunyn

#316 Indlæg af naunyn » 16 sep 2020 10:46

mary jane skrev:
26 aug 2020 15:43
Woman in the Dunes var enormt stærk og creepy læsning her under hedebølgen, det kan virkelig anbefales at læse den og se filmen efterfølgende, også selv om man har set den før. Satser på snarligt at gentage succesen med Face of Another.
Face of Another er virkelig god. Som supplements læsning er der et ganske interessant academic paper, der omhandler hvordan ansigtet behandles i bogen, i manuskriptet til filmen og så selve filmen. Det hedder Scratch the surface, film the face: obsession with the depth and seduction of the surface in Abe Kōbō's The Face of Another og er skrevet af Atsuko Sakaki. Box Man af Abe er i øvrigt også god (om end ikke helt så god, som Face of Another).

Jeg har for nyligt læst The Captive Mind af Czesław Miłosz. I The Captive Mind har Miłosz en tendens til at blive lidt gammelmandsklog, hvilket sine steder bliver ret kedeligt at læse, men derimod er de mere anekdotiske fortællinger om at gå igennem et Warszawa i ruiner efter Warszawa-opstanden ret stærke. Eller historierne om hvordan universitetet i Warszawa anden verdenskrig fungerede, som en form for "undergrunds universitet", er vildt fascinerende. Der er nogle stærke passager og så er der desværre nogle knap så stærke sektioner.

Derefter læste jeg på opfordring af en ven Annihilation af Jeff VanderMeer, som var ekstremt let at læse og ret underholdende. Det var et meget godt afbræk efter at have læst The Captive Mind.

Besvar