Faglitteratur

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Faglitteratur

#11 Indlæg af Ungfugl » 23 nov 2020 11:38

Oh, fed tråd. Først på året læste jeg James Hawes 'The Shortest History of Germany' med stor fornøjelse. Forfatteren foretager nogle helt oplagte analyser, som jeg blev ret betaget af. Såsom hvordan floderne i Tyskland har været en af de vigtigste faktorer i udviklingen af landet, både økonomisk og samfundsmæssigt i nyere tid, men også hvordan landets grænser blev formet - og omformet igen og igen - af dem for århundreder siden. Og så klasker hen rimelig hårdt igennem i sin analyse af den østlige del af landet, og hvordan han ikke forstår, at man bliver ved med at hælde penge i området, når de ikke kort sagt intet bringer til bordet, og samtidig brokker sig over ikke at få nok penge(Berlin er her en ø og tæller ikke med).

Men den var for kort.. så jeg har kastet mig over Neil Macgregors 'Tyskland', som er en solid klippert på næsten 700 sider. Den er ret pædagogisk(rigeligt med billeder og grafer) - jeg er jo for fanden ikke akademiker. Jeg forstår ikke, hvorfor mange danskere falder i svime over USA og amerikansk politik, når der ligger så vildt et land som Tyskland lige syd for os, og som der sgu ikke er særligt mange, der interesserer sig for på samme altopslugende måde. Jeg får lyst til at bruge to måneder på at rejse rundt dernede og se syrede steder som Walhalla og de mange borge og æde pølser og drikke deres tynde reinheitsgebot-pilsnere. Walhalla:
Billede

... og så er jeg også langsomt, men sikkert, ved at være kommet igennem Rasmus Ellings 'Irans moderne historie', som er superfed. Klart en af mine yndlingsforskere inden for udenrigsområdet.

Brugeravatar
Ungfugl

#12 Indlæg af Ungfugl » 23 nov 2020 11:44

Mest af forfængelighed kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at læse de store tyske tænkere, men de skræmmer mig, og frygter pænt meget at brække nakken, hvis jeg går i gang. Er der noget, der er lidt mere pixibogs-agtigt, jeg burde starte med? Mvh. (som sagt) ikke-akademiker.

TokeZa

#13 Indlæg af TokeZa » 23 nov 2020 11:57

Ungfugl skrev:
23 nov 2020 11:38
Oh, fed tråd. Først på året læste jeg James Hawes 'The Shortest History of Germany' med stor fornøjelse. Forfatteren foretager nogle helt oplagte analyser, som jeg blev ret betaget af. Såsom hvordan floderne i Tyskland har været en af de vigtigste faktorer i udviklingen af landet, både økonomisk og samfundsmæssigt i nyere tid, men også hvordan landets grænser blev formet - og omformet igen og igen - af dem for århundreder siden. Og så klasker hen rimelig hårdt igennem i sin analyse af den østlige del af landet, og hvordan han ikke forstår, at man bliver ved med at hælde penge i området, når de ikke kort sagt intet bringer til bordet, og samtidig brokker sig over ikke at få nok penge(Berlin er her en ø og tæller ikke med).

Men den var for kort.. så jeg har kastet mig over Neil Macgregors 'Tyskland', som er en solid klippert på næsten 700 sider. Den er ret pædagogisk(rigeligt med billeder og grafer) - jeg er jo for fanden ikke akademiker. Jeg forstår ikke, hvorfor mange danskere falder i svime over USA og amerikansk politik, når der ligger så vildt et land som Tyskland lige syd for os, og som der sgu ikke er særligt mange, der interesserer sig for på samme altopslugende måde. Jeg får lyst til at bruge to måneder på at rejse rundt dernede og se syrede steder som Walhalla og de mange borge og æde pølser og drikke deres tynde reinheitsgebot-pilsnere. Walhalla:
Billede

... og så er jeg også langsomt, men sikkert, ved at være kommet igennem Rasmus Ellings 'Irans moderne historie', som er superfed. Klart en af mine yndlingsforskere inden for udenrigsområdet.
Godt nok ikke om Tyskland, men jeg vil klart anbefale Ecological Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900-1900 af Alfred W. Crosby. Ret fabelagtig bog om geografien og biologiens betydning for den vestlige ekspansion og overherredømme. Jeg læste den for mange år siden til et fag om verdenshistorien.

I øvrigt har jeg lige til dagens vejledning fået anbefalet The Autism Matrix af Gil Eyal et al, som er en historisk-sociologisk analyse af opkomsten af autisme-spektrum forstyrrelser. Jeg tænker, at Lang måske kunne være interesseret i den :)

Dialingleft

#14 Indlæg af Dialingleft » 23 nov 2020 12:46

Ungfugl skrev:
23 nov 2020 11:38

Billede

Fedt billede. Hvor ligger det henne? Og i øvrigt jeg læste også the shortest history den var fed, er ikke helt sikker på om det holder vand det med hans øst-tese. Altså det er jo ikke fordi at Bayern eller Østrig ikke har været hjemsted for nogen af de mest reaktionære bevægelser.. Mcgregors har jeg stadig til gode, kan den anbefales? Er helt enig med dig hvad angår tysk politik. Det er så mærkeligt at vi ikke er mere tunet ind på det, men i sidste ende det nok også noget sprogligt. Jeg er en af de der sjollere som larmede i tysktimerne i stedet for at høre efter. Det er det første jeg laver om på, når børnene bliver mindre tidskrævende. Starter til tysk altså. Så bliver sommerferierne bare noget med Ipads på bagsædet og så bare borge og museer tre uger i streg.
Kunne være vi skulle lave en svingninger tysk politik tråd :think:

Det virker som om der er mange andre her der er de rigtige at spørge om hvilke værker man starter med i den store tyskerkanon. Langley anbefaler lige nu Nietzche som en der er til at læse ovre i LN tråden.

Jeg vil til gengæld gerne kvittere med at anbefale Germania, Danubia og Lotharingia af Simon Winder. Han er en eller anden britisk historie/litteraturtype. Det er sådan nogle let fordøjelige indføringer i historien om henholdsvis Tyskland, Østrig/Ungarn og Rhinlandene. Han krydsklipper så mellem rejseminder, anekdoter, litterære eksempler og så historien. Altså kæmpeunderholdningsværdi. Plus masser af skønlitteratur man gerne vil i gang med bagefter (jeg fandt Josef Roth og Von Rezzorii hans Danubia). Er overbevist om, at det er middlebrowfaktor x1000 for ægte germanister, men for mig var det helt perfekt.
secondtoughestintheinfant skrev:
02 jan 2021 11:17
Nu er det ikke for at lyde dustet, men jeg begriber simpelthen ikke, at man kan finde Manden uden egenskaber videre svært tilgængelige (inden for en modernistisk kontekst, naturligvis).

TokeZa

#15 Indlæg af TokeZa » 23 nov 2020 12:57

Ungfugl skrev:
23 nov 2020 11:44
Mest af forfængelighed kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at læse de store tyske tænkere, men de skræmmer mig, og frygter pænt meget at brække nakken, hvis jeg går i gang. Er der noget, der er lidt mere pixibogs-agtigt, jeg burde starte med? Mvh. (som sagt) ikke-akademiker.
Det kommer vel an på hvad du er interesseret i, er det politisk-økonomisk teori, fænomenologi, sociologi eller historie? Jeg vil eksempelvis ikke anbefale at læse Heidegger direkte, så hellere danske Dan Zahavi.

Brugeravatar
Ungfugl

#16 Indlæg af Ungfugl » 23 nov 2020 13:08

TokeZa skrev:
23 nov 2020 11:57
Godt nok ikke om Tyskland, men jeg vil klart anbefale Ecological Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900-1900 af Alfred W. Crosby.
Lyder mega fed, tak!
Dialingleft skrev:
23 nov 2020 12:46
Fedt billede. Hvor ligger det henne?
Det ligger tæt på Regensburg ved Donau. Kong Ludwig den første af Bayern opførte det, og har fyldt den med buster og skulpturer af sine yndlingstyskere. Rimelig megalomant og skørt påfund, men jeg må se det.
Dialingleft skrev:
Jeg vil til gengæld gerne kvittere med at anbefale Germania, Danubia og Lotharingia af Simon Winder.
Tak, vil jeg prøve og skaffe! Neil Macgregors kan klart anbefales. Det går ret hurtigt med at læse den, kapitlerne om pølser og gammeldags mønter går rent ind! :D

En tråd om Tyskland... hmm, kunne godt være, man lige skulle fyre op for sådan en!

TokeZa

#17 Indlæg af TokeZa » 23 nov 2020 14:06

Ungfugl skrev:
23 nov 2020 13:08
TokeZa skrev:
Godt nok ikke om Tyskland, men jeg vil klart anbefale Ecological Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900-1900 af Alfred W. Crosby.
Lyder mega fed, tak!
Hvis du er interesseret i struktur historie er Annales-skolen (Annales d'histoire économique et sociale) vejen at gå, især Fernand Braudel og hans meget omsiggribende værk "The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II", hvor han kigger på geografiens betydning for udviklingen i middelhavsområdet er interessant.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#18 Indlæg af foxtrot » 23 nov 2020 16:39

Jo mere jeg læser om John Dewey, jo større fan bliver jeg.

Næste skridt er selvfølgelig, at læse noget af ham, men der er godt nok mange bøger at vælge imellem.

Nogen, der har nogle bud til gode steder at starte?
You know, Mike Yanagita. Remember me?

TokeZa

#19 Indlæg af TokeZa » 23 nov 2020 16:49

foxtrot skrev:
23 nov 2020 16:39
Jo mere jeg læser om John Dewey, jo større fan bliver jeg.

Næste skridt er selvfølgelig, at læse noget af ham, men der er godt nok mange bøger at vælge imellem.

Nogen, der har nogle bud til gode steder at starte?
Selvom jeg har læst til socialpædagog og læser pædagogisk sociologi så har jeg ikke læst noget af ham i forbindelse med studiet. Han virker til at være uddateret. Jeg har en bog med uddrag fra hans bøger, udgivet i serien De store tænkere, som jeg læste da jeg var produktionsskole lærer, men kan ikke huske om den var god eller ej. Den har i hvert fald ikke gjort det store indtryk. Den virker dog ret overskuelig at læse og som et ok sted at starte.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#20 Indlæg af Langley » 23 nov 2020 19:10

Ungfugl skrev:
23 nov 2020 13:08
TokeZa skrev:
Lyder mega fed, tak!
Dialingleft skrev:
Fedt billede. Hvor ligger det henne?
Det ligger tæt på Regensburg ved Donau. Kong Ludwig den første af Bayern opførte det, og har fyldt den med buster og skulpturer af sine yndlingstyskere. Rimelig megalomant og skørt påfund, men jeg må se det.
Dialingleft skrev:
Jeg vil til gengæld gerne kvittere med at anbefale Germania, Danubia og Lotharingia af Simon Winder.
Tak, vil jeg prøve og skaffe! Neil Macgregors kan klart anbefales. Det går ret hurtigt med at læse den, kapitlerne om pølser og gammeldags mønter går rent ind! :D

En tråd om Tyskland... hmm, kunne godt være, man lige skulle fyre op for sådan en!
Jeg har også kigget på de der Tysklandsmonografier og var fristet selvom jeg ved en del men ikke det hele. Jeg prøvede Richard Evans ‘Pursuit of Power’ men den var sgu for uinspireret. Evans er ellers rigtig god på Tyskland i LRB. Jeg lurer på at læse en politisk biografi om Bismarck. Der skulle være mange gode,

Den bog der gjorde at jeg pludseligt synes at Tyskland et Langley godkendt land er Jan Werner Muellers doktorafhandling “Another Country” som handler om Historikerstriden i 60erne som han spejler i debatten om genforeningen/nedlæggelsen af DDR og får hermed lavet et meget fint portræt af udfordringerne ved en moderne tysk politisk/national identitet. Han har nogle meget morsomme observationer fra nyere tysk offentlighed om hvor svært det er være tysk.
Hans efterfølgende om Carl Scmitt i europæisk tænkning var også en pageturner, der opruller forbindelserne mellem Schmitt og Tyskland og rekonstruktionen af Europa.

Tror det mest inspirerende jeg ellers har læst om landet er kapitlet i 'Vanished Kingdoms' af Norman Davies om Konigsberg/ Kaliningrad/ som handler om preussens 'undergang' og europæisk identitet. Very W.G Sebald.
Meister Rumelant har dig
https://youtu.be/K8bxR4mvYnU

Besvar