Faglitteratur

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

Re: Faglitteratur

#21 Indlæg af Langley » 23 nov 2020 19:12

Dialingleft skrev:
21 nov 2020 20:43
Og meget kan man sige om Antonio Gramsci men hans take på de demokratiske spilleregler var i bedste fald ufuldkomne :)
Jeg ville virkelig gerne have 'Fængselsoptegnelser' på dansk ved Gert Sørensen hvis nogle ser dem et sted! Very good price i Lire gives!

Jeg skrev i sommer i LN:
Jeg er nærmest færdig med 'Den Dobbelte Stat' er den store nestor fra Romansk Gert Sørensen, som jeg fik af en med-læser til min f.dag da hun har en BA i Italiensk og ham her var den bedste underviser hun havde. Den er også fed. Grundlæggende litteraturmand og skriver et prægnant og koncist prosa. Han laver en statsanalyse ud fra en interessant kombination af klassisk statsteori og Gramsci. Med det teoriapperat skriver han det moderne italiens historie frem i en håndfuld tematiske kapitaler om statshistorie, Aldo Moro, mafiaen osv. Han måtte godt slappe lidt af med politologien og havde haft flere kulturobservationer, men jeg skal helt sikkert også læse hans lille afhandling om Silvo B of Forza Italia. også Læseoplevelsen viser hvorfor jeg fremhæver Italien som et konge land: Landet er også et eksperimentarium for politisk modernitet hvor liberalisme og facisme vævede sig sammen og hvor Den Kolde Krig mest var en meget varm indenrigspolitiske strid.
Meister Rumelant har dig
https://youtu.be/K8bxR4mvYnU

Brugeravatar
Langley

#22 Indlæg af Langley » 23 nov 2020 19:13

foxtrot skrev:
23 nov 2020 16:39
Jo mere jeg læser om John Dewey, jo større fan bliver jeg.

Næste skridt er selvfølgelig, at læse noget af ham, men der er godt nok mange bøger at vælge imellem.

Nogen, der har nogle bud til gode steder at starte?
Jeg var forbi ham i mine hobbystudier af politisk aktivisme fordi han har en stor indflydelse på den amerikanske suffragette Jane Addams. Addams rejste hemmeligt til Paris - som hun var forbudt adgang til - sammen med andre suffragetter for at afholde en alternativ fredskonkurrence da Tyskland skal skrive under på at man har tabt 1 Verdenskrig. Før det rejste hun på egen hånd til Rusland for at møde Tolstoj personligt og så miksede Tolstoj og Dewey og oprettede the Hull House i Chicago, hvor ideen var at de nye medborgere - migranter, fattige og kvinder - skulle lære at udvikle deres kompetencer - som vi kaldet det i vores dage - for at kunne opretholde deres egne rettigheder og skabe deres eget medborgerskab/demokrati. Benny Goodman lærte at trutte som bruger af huset. Meget højskoleagtigt og også med en kristen impuls - Addams var kristen - men i et andet univers fordi Hull House blev et Hogworth for lederne af borgerrettighedsbevægelsen og de taktikker omkring civil ulidelighed som de brugte, som Addams havde hentet hos Dewey og Tolstoy.

Vanvittig spændende historie men det er kun Bayard Rustin der er sjov. Alt andet jeg har forsøgt har det samme problem som det meste andet amerikanske tænkning: Pragmatisk forsvarligt, utrolig tørt og brovtende kedeligt.

Jeg ville læse en god biografi om ham hvis jeg dig.
Meister Rumelant har dig

Dialingleft

#23 Indlæg af Dialingleft » 24 nov 2020 09:48

Langley skrev:
23 nov 2020 19:12
Dialingleft skrev:
21 nov 2020 20:43
Og meget kan man sige om Antonio Gramsci men hans take på de demokratiske spilleregler var i bedste fald ufuldkomne :)
Jeg ville virkelig gerne have 'Fængselsoptegnelser' på dansk ved Gert Sørensen hvis nogle ser dem et sted! Very good price i Lire gives!

Jeg skrev i sommer i LN:
Jeg er nærmest færdig med 'Den Dobbelte Stat' er den store nestor fra Romansk Gert Sørensen, som jeg fik af en med-læser til min f.dag da hun har en BA i Italiensk og ham her var den bedste underviser hun havde. Den er også fed. Grundlæggende litteraturmand og skriver et prægnant og koncist prosa. Han laver en statsanalyse ud fra en interessant kombination af klassisk statsteori og Gramsci. Med det teoriapperat skriver han det moderne italiens historie frem i en håndfuld tematiske kapitaler om statshistorie, Aldo Moro, mafiaen osv. Han måtte godt slappe lidt af med politologien og havde haft flere kulturobservationer, men jeg skal helt sikkert også læse hans lille afhandling om Silvo B of Forza Italia. også Læseoplevelsen viser hvorfor jeg fremhæver Italien som et konge land: Landet er også et eksperimentarium for politisk modernitet hvor liberalisme og facisme vævede sig sammen og hvor Den Kolde Krig mest var en meget varm indenrigspolitiske strid.
Jeg har begge bind. Reddede dem fra skraldespanden da en kollega ryddede op i bogreolen, men får nok aldrig læst dem. pb.
secondtoughestintheinfant skrev:
02 jan 2021 11:17
Nu er det ikke for at lyde dustet, men jeg begriber simpelthen ikke, at man kan finde Manden uden egenskaber videre svært tilgængelige (inden for en modernistisk kontekst, naturligvis).

Brugeravatar
Langley

#24 Indlæg af Langley » 24 nov 2020 17:08

Tak! Så fed en salon-tråd hvor hemmelige avatarer kan mødes om disse sysler. Jeg leger, at jeg er med i et hemmeligt selskab i Venedig i det nittende.

Jeg synes også Toke nævnte noget om post-marxisme og ASF. Men nu kan jeg ikke findet posten igen? Jeg har siddet til workshops og har ikke fået læst noget siden sidst udover det nye NYRB in ad døren og den artikel jeg læste straks var den om Evo Morales ford det er godt at vide noget MBagtigt om ham i mit arbejde. Men det var også en meget god artikel skrevet en kvindelig latino korrespondent der skriver til de angelsaksiske MB elite medier. Hvis nogen mangler noget fra NYRB så pb endelig.
Meister Rumelant har dig

TokeZa

#25 Indlæg af TokeZa » 24 nov 2020 18:15

Langley skrev:
24 nov 2020 17:08
Tak! Så fed en salon-tråd hvor hemmelige avatarer kan mødes om disse sysler. Jeg leger, at jeg er med i et hemmeligt selskab i Venedig i det nittende.

Jeg synes også Toke nævnte noget om post-marxisme og ASF. Men nu kan jeg ikke findet posten igen? Jeg har siddet til workshops og har ikke fået læst noget siden sidst udover det nye NYRB in ad døren og den artikel jeg læste straks var den om Evo Morales ford det er godt at vide noget MBagtigt om ham i mit arbejde. Men det var også en meget god artikel skrevet en kvindelig latino korrespondent der skriver til de angelsaksiske MB elite medier. Hvis nogen mangler noget fra NYRB så pb endelig.
Ja, det er en super fed tråd.

Det var The Autism Matrix, en socio-historisk analyse om opkomsten af ASF diagnosen. Min vejleder mente jeg kunne bruge den hvis jeg var interesseret i at lave en Gramsci inspireret historisk analyse af psykiatrien i mit speciale.

Dialingleft

#26 Indlæg af Dialingleft » 28 nov 2020 12:00

Toke. Kan du ikke uddybe lidt mere hvordan du bruger Gramsci. Det lyder som et super spændende projekt med en historisk analyse af ASF men tænker umiddelbart at der er meget langt fra Gramscis overvejelser om arbejderklassen til psykiatriens historie. Hvilke begreber vil du bruge?

Er der nogen der har læst denne her https://www.eftertrykket.dk/2020/11/25/ ... leninisme/? Har set at Malm har en tekst med i et af de to første Ny Jord ? Men har ikke læst noget af ham. Eskil Halberg er jeg til gengæld helt vild med. Han provokeret mig på den helt rigtige måde. I min optik klart den mest originale venstreradikale tænker i Danmark. Jeg er selvsagt sjældent enig med ham. Men bruger altid lang tid på at tænke hans skriverier igennem og tænke min egen ting igennem. Hans arbejdsbog var virkelig tankevækkende, omend forkert, og glæder mig til hans nye bog om fødevareproduktion (ping Leapfrog).

Flere anbefalinger: vi snakkede om mouffe og laclau. Jeg tror mit store problem er at det er en endnu teori om politisk proces, ikke om politik. Det er de fleste af tankeprojekterne ude på den der fløj. For mig er to ting galt med det. Det afklarer ikke hvordan man kommer antagonisme til agonisme. Altså konkret. Hvad skal man gøre, hvad skal forbydes at sige, hvem skal ekskluderes selv fra det radikale demokrati. De kritiserer men kommer ikke med løsninger. Imho mangler vi flere kritiske intellektuelle projekter uden politiske løsninger som jeg mangler MB kaffebarer på nørrebro.
Et sted at lede er i Sherri Bermans bøger, især The Primacy of politics fra 2006. Det er historien om opkomsten af socialdemokratismen som politisk selvstændig ideologi, og ikke bare som en slags marxisme light. Gennemgår historien med fokus på Tyskland, Frankrig, Italien og Sverige. Gennemgår præcist opkomsten af en idé om politics of the common good for arbejderklassen som indholdet/missionen, og en centrering omkring politik som den eneste legitime middel hvorved man opnår det. Det er på et tidspunkt hvor man ellers finder den passivt ventende "ortodokse marxisme" der simpelthen afventede systemets kollaps udfra spådomme i mesterens værker, derfor rådede til ikke-indblanding, samtidigt med at Lenin og Sorel begyndte at snakke om ekstrem voluntarisme og oostandsfokuseret ikke-politik. det er politikkens forrang og det en idé om at man altid ved hvad det fælles bedste skal være, der er socialdemokratiets fællesmængde. Jeg tænkte ihvertfald da jeg læste den at jeg kunne se både fejl og succes'er.i nuværende regerings politik udarbejdelse der kommer fra de to grundprismer ovenover. Kæmpe anbefaling.
Nu er det ikke for at lyde dustet, men jeg begriber simpelthen ikke, at man kan finde Manden uden egenskaber videre svært tilgængelige (inden for en modernistisk kontekst, naturligvis).

TokeZa

#27 Indlæg af TokeZa » 28 nov 2020 16:29

Dialingleft skrev:
28 nov 2020 12:00
Toke. Kan du ikke uddybe lidt mere hvordan du bruger Gramsci. Det lyder som et super spændende projekt med en historisk analyse af ASF men tænker umiddelbart at der er meget langt fra Gramscis overvejelser om arbejderklassen til psykiatriens historie. Hvilke begreber vil du bruge?
Ja - det er meget langt væk og det ville skulle operationaliseres i en eller anden grad. Lige nu ser det heller ikke ud til, at der nogle af de projekter jeg har gang i, som bliver en Gramsci inspireret historisk analyse, men det ville f.eks. være begreber som hegemoni, ideologi og philosophy of praxis. Lige nu har jeg gang i to projekter, som er teoretisk inspireret af Gramsci. Det ene er i Aktuelle pædagogisk sociologiske temaer, hvor jeg igennem en analyse af peer-arbejde i social- og behandlingspsykiatrien, argumenterer for, at der er ved at ske et diskursskifte fra en biomedicinsk orientering til en mere humanistisk og recovery orienteret diskurs. Det projekt har baggrund i diskursanalyse ved Laclau og Mouffe. Det andet projekt er mit speciale, som er et etnografisk feltarbejde i en peer-drevet organisation, som er forankret i socialforvaltningen i Københavns Kommune. Det bygger på den Gramsci inspirerede social praksis teori ved Jean Lave og Etienne Wenger, som benytter sig af begreber som communities of practice og situated learning.

Anbefalingen af The Autism Matrix var af en vejleder i Socialpædagogik som ved, at jeg er interesseret i socio-historiske analyser og Gramsci, men det er nok mest af alt et fremtidsprojekt, som ville kunne fortsættes eller realiseres, hvis jeg fortsatte på DPU efter kandidaten.

Dialingleft skrev:
Flere anbefalinger: vi snakkede om mouffe og laclau. Jeg tror mit store problem er at det er en endnu teori om politisk proces, ikke om politik. Det er de fleste af tankeprojekterne ude på den der fløj. For mig er to ting galt med det. Det afklarer ikke hvordan man kommer antagonisme til agonisme. Altså konkret. Hvad skal man gøre, hvad skal forbydes at sige, hvem skal ekskluderes selv fra det radikale demokrati. De kritiserer men kommer ikke med løsninger. Imho mangler vi flere kritiske intellektuelle projekter uden politiske løsninger som jeg mangler MB kaffebarer på nørrebro.
Der tror jeg bestemt, at du har en pointe og man vil bestemt kunne kritisere Laclau og Mouffe for at være teori for teoriens skyld. De har som sådan ikke lavet empirisk funderede analyser og de kommer som sådan heller ikke med (real)politiske løsningsforslag. De bevæger sig mere i ideernes verden end den materielle verden, hvis man kan sige det. Det jeg syntes, at de kan, er velfunderede analyser og redegørelser for teoretiske politikudviklinger. Eller sagt på en anden måde, syntes jeg, at man skulle bruge dem som analysestrategi og ikke som vejledning til hvordan næste års finanslov skal se ud. I forhold til hvem der skal ekskluderes fra det radikale demokrati, skriver de helt klart, at det er dem der ikke følger de demokratiske spilleregler eller dem som er modstandere af demokratiet. Dermed ikke sagt, at de har mange konkrete politik udmøntninger i forhold til hvordan det radikale demokrati skal se ud kontra det liberale demokrati i dag.

Dialingleft skrev:
Et sted at lede er i Sherri Bermans bøger, især The Primacy of politics fra 2006. Det er historien om opkomsten af socialdemokratismen som politisk selvstændig ideologi, og ikke bare som en slags marxisme light. Gennemgår historien med fokus på Tyskland, Frankrig, Italien og Sverige. Gennemgår præcist opkomsten af en idé om politics of the common good for arbejderklassen som indholdet/missionen, og en centrering omkring politik som den eneste legitime middel hvorved man opnår det. Det er på et tidspunkt hvor man ellers finder den passivt ventende "ortodokse marxisme" der simpelthen afventede systemets kollaps udfra spådomme i mesterens værker, derfor rådede til ikke-indblanding, samtidigt med at Lenin og Sorel begyndte at snakke om ekstrem voluntarisme og oostandsfokuseret ikke-politik. det er politikkens forrang og det en idé om at man altid ved hvad det fælles bedste skal være, der er socialdemokratiets fællesmængde. Jeg tænkte ihvertfald da jeg læste den at jeg kunne se både fejl og succes'er.i nuværende regerings politik udarbejdelse der kommer fra de to grundprismer ovenover. Kæmpe anbefaling.
Spændende - den vil jeg skrive mig bag øret!

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#28 Indlæg af Ungfugl » 01 dec 2020 10:54

Hov, har glemt at nævne 'Langs grænser og grave' af Navid Khermani, som jeg læste i begyndelsen af året. Super velskrevet reportagebog af den tysk-iranske forfatter og journalist, Navid Khermani, som rejser fra sin hjemby i Vesttyskland, vist nok Köln, og til Iran hvor han har rødder. Han rejser primært med tog gennem hele Østeuropa og en del af "stan'erne", spændende at læse den del om Nagorno-Karabakh, kort inden der krigen blussede op der for nylig. Vil virkelig være en drøm at tage(i hvert fald store del af) den rute. Stor anbefaling.
Billede

Dialingleft

#29 Indlæg af Dialingleft » 02 dec 2020 21:12

TokeZa skrev:
28 nov 2020 16:29

Der tror jeg bestemt, at du har en pointe og man vil bestemt kunne kritisere Laclau og Mouffe for at være teori for teoriens skyld. De har som sådan ikke lavet empirisk funderede analyser og de kommer som sådan heller ikke med (real)politiske løsningsforslag. De bevæger sig mere i ideernes verden end den materielle verden, hvis man kan sige det. Det jeg syntes, at de kan, er velfunderede analyser og redegørelser for teoretiske politikudviklinger. Eller sagt på en anden måde, syntes jeg, at man skulle bruge dem som analysestrategi og ikke som vejledning til hvordan næste års finanslov skal se ud. I forhold til hvem der skal ekskluderes fra det radikale demokrati, skriver de helt klart, at det er dem der ikke følger de demokratiske spilleregler eller dem som er modstandere af demokratiet. Dermed ikke sagt, at de har mange konkrete politik udmøntninger i forhold til hvordan det radikale demokrati skal se ud kontra det liberale demokrati i dag.

Kan godt se hvad du mener. Man skal selvfølgelig ikke dømme dem på de ikke er realpolitikere, når det ikke er det de prøver være. Jeg tror bare jeg synes det er lidt letkøbt at komme og være sådan der: "Se her dumme centrister, sådan her laver man det perfekte demokrati". Det jeg godt kan lide er mouffes ting med at ville redde der liberale demokrati fra Carl Schmidt gennem Carl Schmidt. Det er en god formulering og intention, synes jeg.

LN: Jeg læser Livslyst som er en helt forrygende gennemgang af vitalismens idehistorie og kunstsyn som det tog sig ud i DK. Leapfrog anbefalede den og snuppede den på biblioteket med der samme. Er ikke skuffet. Mega stærk. Sven Halses afsnit er helt spot on i forhold til hvad jeg skrev og efterspurgte i LN tråden.

Nåh ja, og bonus jeg har lige købt den på Museum Tusculanum forlag til 199 med forsendelse. De kører 60 procent på alle bøger indtil på søndag.

Dialingleft

#30 Indlæg af Dialingleft » 02 dec 2020 21:14

Ungfugl skrev:
01 dec 2020 10:54
Hov, har glemt at nævne 'Langs grænser og grave' af Navid Khermani, som jeg læste i begyndelsen af året. Super velskrevet reportagebog af den tysk-iranske forfatter og journalist, Navid Khermani, som rejser fra sin hjemby i Vesttyskland, vist nok Köln, og til Iran hvor han har rødder. Han rejser primært med tog gennem hele Østeuropa og en del af "stan'erne", spændende at læse den del om Nagorno-Karabakh, kort inden der krigen blussede op der for nylig. Vil virkelig være en drøm at tage(i hvert fald store del af) den rute. Stor anbefaling.
Billede
Den har jeg godt skrevet mig bag øret. Skal jeg helt klart have fat i den. Minder lidt i ide om Grænsen af Erika Fatland som jeg synes var ret god at lytte til.

Besvar